جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
3
(2)

کف سابی پا در منزل باید در روتین روزانه هر کسی قرار بگیرد به این دلیل که پا هم نیاز به مراقبت ویژه دارد! پوست خشک اغلب در پاشنه ها و کناره های پا و بین انگشتان پا ظاهر می شود. ممکن است در ناحیه دارای پوست خشک احساس خارش، سفت شدگی و حتی درد ایجاد شود. اگرچه این حالت ممکن است آزاردهنده باشد، اما به ندرت مضر است. خیساندن ساده پا، استفاده از مرطوب‌کننده‌ها و لایه‌برداری منظم می‌تواند خشکی پوست پا را کاهش داده، نواحی پوست مرده و پینه بسته را از بین ببرد و حتی از بازگشت آن‌ها جلوگیری کند. در این مقاله به بررسی علل و درمان خشکی، ترک خوردگی یا پوسته پوسته شدن پوست پا می پردازیم. با خبرنامه همراه باشید و زیبایی پاهای‌تان را برگردانید.

علل خشکی پوست پا

عوامل روزانه زیر ممکن است باعث خشکی پوست پا شود:

  • کمبود رطوبت
  • تحریک
  • گرما و رطوبت
  • استفاده از شوینده های خشن
  • بالا رفتن سن
  • داروهای خاص، از جمله دیورتیک ها

خشکی پوست پا نیز ممکن است در نتیجه یک اختلال پزشکی رخ دهد، مانند:

۱. بیماری پای ورزشکاران: پای ورزشکاران یک عفونت قارچی است که باعث ایجاد بثورات پوسته پوسته بین انگشتان پا و زیر پا می شود.

۲. اگزما: اگزما به گروهی از بیماری ها اطلاق می شود که باعث التهاب پوست می شوند. لکه های پوستی خشک، پوسته دار یا خارش دار برخی از علائم رایج اگزماست.

۳. پسوریازیس: پسوریازیس یک بیماری خودایمنی مزمن است که باعث ایجاد لکه های ضخیم و پوسته پوسته شدن پوست می شود. افراد تقریباً در هر نقطه از بدن خود می توانند لکه های پسوریاتیک را تجربه کنند.

۴. کم کاری تیروئید: افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است دچار خشکی پا شوند، زیرا غده تیروئید آنها نمی تواند غدد عرق را تنظیم کند، و همین می تواند منجر به خشکی آنها شود. برای تنظیم هورمون های تیروئید این میوه‌ها را به برنامه غذایی‌تان اضافه کنید.

۵. دیابت: زندگی با دیابت کنترل نشده ممکن است منجر به آسیب به اعصاب محیطی شود. نوروپاتی محیطی می تواند بر اعصابی که چربی و رطوبت پا را تنظیم می کنند، تأثیر بگذارد که می تواند باعث خشکی شود.

درمان های خشکی پوست پا

سلول های مرده روی سطح پوست به طور طبیعی می ریزند و سلول های جدید جای آنها را می گیرند. وقتی فردی تجمع سلول های مرده پوست را از بین نبرد، ممکن است لکه های ضخیم و پوسته پوسته روی پا ایجاد شود. بنابراین کف سابی پا در منزل اهمیت زیادی پیدا می کند. با گذشت زمان، نواحی خشک می توانند ضخیم شده یا ترک بخورند، به خصوص در پاشنه پا.

کف سابی پا در منزل

کف سابی پا در منزل شامل برداشتن لایه های سطحی مرده پوست با استفاده از اسکراب های لایه بردار یا لوسیون های لایه بردار شیمیایی است. اسکراب های لایه بردار حاوی مواد ساینده ای هستند که به از بین بردن پوست مرده کمک می کنند. لایه بردارهای شیمیایی به شکل لوسیون یا مایعات رقیق هستند. آنها حاوی موادی هستند که سلول های مرده روی سطح پوست را حل می کنند، مانند اسید گلیکولیک، اسید لاکتیک و آلفا هیدروکسی اسید. می توانید این محصولات را تهیه کنید و به طور منظم پاهای تان را کف سابی کنید.

سنگ پا یا سوهان پا

برای کف سابی می توانید از سنگ پا یا سوهان فلزی پا استفاده کنید تا پوست های خشک جدا شوند. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. پاها را در آب گرم خیس کنید تا پوست مرده نرم شود.
  2. سنگ پا یا سوهان پا را با آب گرم خیس کنید.
  3. سنگ پا یا سوهان پا را به آرامی روی پوست مرده یا پینه بمالید. از حرکات دایره ای با سنگ پا و حرکات آرام عقب و جلو با سوهان پا استفاده کنید.
  4. پوست مرده پا را بشویید. مرحله سه را در صورت لزوم تکرار کنید.
  5. پاها را با یک حوله تمیز خشک کنید.
  6. پاها را با کرم، لوسیون یا روغن مرطوب کنید.

خیس کردن پا برای کف سابی

خیساندن پاها در آب گرم به تسکین و شل شدن پوست خشک کمک می کند و در عین حال گردش خون را در پاها بهبود می بخشد که می تواند از خشکی پوست در آینده جلوگیری کند. افزودن مقدار کمی سرکه به کف پا ممکن است به درمان انواع خفیف بیماری پای ورزشکاران کمک کند. سرکه دارای خواص ضد میکروبی قوی است که ممکن است به ضد عفونی کردن پا و حتی از بین بردن بوی بد پا کمک کند.

سایر مواد مفید برای افزودن به خیساندن پا عبارتند از:

  • نمک اپسوم
  • عسل
  • بلغور جو دوسر
  • آب لیمو
  • اسانس نعناع فلفلی

مرطوب کننده استفاده کنید

مرطوب کردن منظم پاها به کاهش پوست خشک و جلوگیری از تجمع پوست خشک جدید کمک می کند. به ویژه توصیه می شود بعد از کف سابی پا از مرطوب کننده استفاده کنید. بهتر است از لوسیون‌ها، کرم‌ها و مرطوب‌کننده‌های حاوی الکل، عطرهای اضافه شده و رنگ‌های مصنوعی خودداری کنید، زیرا این مواد می‌توانند خشکی پوست را بدتر کنند.

از کمپرس مرطوب کننده استفاده کنید

برای آبرسانی بیشتر پا، می توانید از جوراب های مرطوب کننده با پوشش ژل استفاده کنید. جوراب های ژل دار حاوی روغن ها و ویتامین های طبیعی هستند که به آبرسانی و ترمیم پوست خشک پا کمک می کنند.

همچنین می توانید نتایج مشابهی را با استفاده از مرطوب کننده معمول خود و یک جفت جوراب نخی خوب به دست آورید. قبل از خواب، مقدار زیادی مرطوب کننده را روی پاها بمالید و بعد جوراب نخی بپوشید. صبح باید جوراب ها را درآورند و پاها را آبکشی کنید.

جلوگیری از خشک شدن پوست پا

در کنار کف سابی پا در منزل،  از نکات زیر برای جلوگیری از خشکی پوست پای خود استفاده کنید:

  • رعایت بهداشت مناسب پا که شامل تمیز کردن کامل پاها، از بین بردن پوست مرده و هیدراته نگه داشتن پوست با یک مرطوب کننده خوب است.
  • از لوسیون‌ها، صابون‌ها و شوینده‌های بدن حاوی الکل، عطرها و رنگ‌های اضافه شده و سایر محرک‌های بالقوه خودداری کنید.
  • از آب گرم به جای آب داغ برای دوش گرفتن، حمام کردن و خیساندن پا استفاده کنید.
  • کفش مناسب بپوشید.
  • به جای مالش شدید پاها پس از دوش گرفتن، به آرامی پاها را با یک حوله تمیز خشک کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان