جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
4.3
(3)

خطوط ناشی از ابراز احساسات، چین‌هایی هستند که وقتی لبخند می‌زنیم، اخم می‌کنیم، صورتمان را چروک می‌کنیم یا ابروهایمان را بالا می‌بریم، روی صورت ایجاد می‌شوند. هنگامی که جوان هستیم، این خطوط به سختی قابل توجه هستند و زمانی که عضلات صورت شل می شوند از بین می روند. با این حال، با افزایش سن، پوست خاصیت ارتجاعی و کلاژن خود را از دست می دهد و باعث می شود که این خطوط برجسته تر و دائمی شوند. جدای از افزایش سن، عواملی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سیگار کشیدن و ژنتیک می توانند باعث تسریع ایجاد این خطوط و چین و چروک ها شوند. اگر شما نیز متوجه این خطوط شده اید، در اینجا نحوه از بین بردن خط اخم و سایر خطوط صورت آورده شده است. با خبرنامه همراه باشید.

علل ایجاد خطوط در صورت

چندین عامل وجود دارد که می تواند منجر به بروز خطوط صورت شود، برخی از رایج ترین آنها به شرح زیر است:

1. بالا رفتن سن

خطوط صورت، مانند خطوط ظریف و چین و چروک، بخش طبیعی پیری هستند. طبق یک مطالعه در سال 2020 که توسط Bentham Open Access منتشر شد، سنتز کلاژن و الاستین پوست هر سال 1 درصد کاهش می یابد که منجر به از هم گسیختگی بافت همبند می شود. این کاهش کلاژن و الاستین باعث ایجاد چین و چروک در پوست می شود و ممکن است باعث شود پوست شما شل به نظر برسد. البته مواد غذایی سرشار از کلاژن تا حدی به کند شدن این روند کمک می‌کنند.

2. ژنتیک

ژن‌های ما تعیین می‌کنند که خطوط ناشی از احساسات چقدر سریع و قابل مشاهده می‌شوند. تحقیقات منتشر شده توسط Frontiers in Aging توضیح می دهد که پیری هم تحت تأثیر عوامل درونی ارثی و هم عوامل بیرونی یا محیطی است. پیری ذاتی به طور طبیعی به دلیل ژن‌های شما اتفاق می‌افتد و باعث تحلیل رفتن عملکرد سلولی و ضعیف شدن ساختار حمایتی پوست در طول زمان می‌شود.

3. عوامل سبک زندگی

بر اساس مطالعه ای که توسط Frontiers in Ageing منتشر شده است، عوامل محیطی مانند آلودگی هوا، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سیگار کشیدن نیز می توانند روی پوست شما تأثیر بگذارند و علائم پیری را نشان دهند. در اینجا برخی از عوامل محیطی وجود دارد که ممکن است باعث ایجاد خطوط ناشی از احساسات شوند:

  • استراحت و خواب ناکافی می تواند فرآیندهای بازسازی و ترمیم پوست را تضعیف کند.
  • دود تنباکو به فیبرهای کلاژن و الاستین آسیب می رساند و باعث تسریع تشکیل چین و چروک می شود.
  • هیدراتاسیون ناکافی باعث کاهش خاصیت ارتجاعی پوست و افزایش چین و چروک می شود.
  • مصرف غذاهای ناسالم یا روغنی، پوست را از مواد مغذی ضروری برای خاصیت ارتجاعی محروم می کند.
  • عدم تحرک می تواند منجر به گردش خون ضعیف شود و پوست شما را مستعد مشکلات مرتبط با پوست مانند خشکی، آکنه و غیره کند.
  • الکل پوست را کم آب می کند و تولید کلاژن را مختل می کند.
  • اشعه ماوراء بنفش و قرار گرفتن در معرض نور خورشید، کلاژن و الاستین را تجزیه می کند و باعث پیری زودرس و ایجاد خطوط می شود.
  • استرس مزمن باعث افزایش سطح کورتیزول می شود که پیری پوست و تشکیل چین و چروک را تسریع می کند.

چگونه از شر خط اخم و سایر خطوط خلاص شویم؟

در اینجا 10 نکته برای از بین بردن خط اخم و خطوط ناشی از احساسات وجود دارد:

1. بدن را هیدراته نگه دارید

برای داشتن پوستی جوان و درخشان، آبرسانی مناسب بسیار مهم است. نوشیدن مقدار زیادی آب با حفظ رطوبت پوست از درون به بیرون به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست کمک می کند.

2. روزانه از مرطوب کننده استفاده کنید

پوست خود را بدون مرطوب کننده رها نکنید. برای حفظ رطوبت و تغذیه پوست، استفاده از مرطوب‌کننده ضروری است. می توانید از مرطوب کننده اسید هیالورونیک مبتنی بر ژل برای کاهش خطوط ریز استفاده کنید.

3. از پوست‌تان در برابر نور خورشید محافظت کنید

اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند روند پیری را تسریع کند و منجر به تشکیل خطوط عمیق شود. روزانه حتی در روزهای ابری از کرم ضد آفتاب با SPF بالا استفاده کنید. استفاده از کلاه و عینک آفتابی نیز می تواند محافظت بیشتری ایجاد کند.

4. از رتینوئیدها استفاده کنید

رتینوئیدها ترکیبات قوی پوست برای کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک هستند. آنها با تحریک تولید کلاژن و تقویت گردش سلولی عمل می کنند و در نتیجه پوستی صاف تر و جوان تر ایجاد می‌کنند. پس از مشورت با متخصص پوست از محصولات حاوی این ماده استفاده کنید.

5. تمرینات صورت را انجام دهید

تمرینات صورت می تواند به تقویت ماهیچه های زیرین پوست کمک کرده و ظاهر خطوط را کاهش دهد. تمریناتی مانند لیفت پیشانی، فشردن چشم و لیفت گونه را در برنامه روزانه خود بگنجانید و نواحی خاص مستعد چین و چروک را هدف قرار دهید.

6. خواب کافی داشته باشید

کمبود خواب می تواند به شکل گیری خطوط احساس و تشدید خطوط موجود کمک کند. برای از بین بردن خط اخم هر شب 7 تا 9 ساعت خواب باکیفیت داشته باشید تا به پوست فرصت ترمیم و بازسازی بدهید. از روبالشی های ابریشمی برای کاهش اصطکاک و جلوگیری از ایجاد چین و چروک روی پوست در هنگام خواب استفاده کنید.

7. سیگار نکشید و الکل مصرف نکنید

سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل می تواند پیری پوست را تسریع کند و به ایجاد چین و چروک از جمله خطوط احساس کمک کند. ترک سیگار و الکل می تواند به بهبود سلامت کلی و ظاهر پوست شما کمک کند.

8. رژیم غذایی متعادل داشته باشید

رژیم غذایی شما نقش مهمی در ظاهر پوست تان دارد. برای کاهش خطوط احساس، رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی مصرف کنید. مقدار زیادی میوه، سبزیجات، پروتئین های بدون چربی و چربی های سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانید و مصرف غذاهای فرآوری شده و قندها را محدود کنید، که می تواند به التهاب و پیری پوست کمک کند.

9. آرام بمانید و استرس را مدیریت کنید

استرس مزمن می تواند منجر به تولید بیش از حد کورتیزول شود، هورمونی که می تواند کلاژن و الاستین را در پوست تجزیه کند و منجر به ایجاد چین و چروک شود. تکنیک های کاهش استرس مانند مدیتیشن، یوگا، تمرینات تنفس عمیق یا گذراندن وقت در طبیعت را برای ارتقای آرامش و رفاه کلی تمرین کنید.

10. از درمان های موضعی استفاده کنید

محصولات مراقبت از پوست ضد پیری را در برنامه روزانه خود بگنجانید که حاوی موادی مانند رتینوئیدها، پپتیدها، آنتی اکسیدان ها (مانند ویتامین C و E) و مواد تقویت کننده کلاژن مانند نیاسینامید هستند. این مواد می توانند به تحریک تولید کلاژن، بهبود بافت پوست و کاهش ظاهر خطوط احساس در طول زمان کمک کنند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان