جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 7 دقیقه
5
(2)

برای تحقق اهداف هر مجموعه یا سازمانی نیاز است که کارکنان این مجموعه، تعهد کاری داشته باشند. بدون شک اهمیت تعهد نیروی کار تاثیر فراوانی بر پیشرفت مجموعه دارد. بعضی از سازمان‌ها تعهدات پرسنل را در متن قرارداد کار می‌نویسند. در شرایطی هم این احتمال وجود دارد که تعهدات کارپذیر به‌صورت مجزا و در قالب فرم تعهد نامه کاری تنظیم و امضا شود. سپس این فرم به قرارداد استخدام پیوست خواهد شد. درهرصورت زمانی‌که کارپذیر این تعهدنامه را امضا می‌کند، ملزم می‌شود تا مطابق این فرم، تعهدات خودش را به صورت کامل و دقیق اجرا کند.

 فرم تعهد نامه کاری چیست؟

یکی از فرم‌هایی که کارگران و کارمندان، در زمان استخدام در یک مجموعه یا سازمان امضا می‌کنند، فرم تعهد نامه کاری پرسنل است. در این فرم، تعهداتی که کارپذیر مطابق توافق با کارفرما باید آن‌ها را اجرا کند، نوشته ‌شده است. یکی از مهم‌ترین تعهداتی که هر نیروی کار باید نسبت‌به مجموعه‌ای که با آن‌ها همکاری می‌کند، داشته باشد، وفاداری نسبت‌به سازمان است. این موضوع معمولا به شیوه‌های گوناگونی در نمونه تعهد نامه کارکنان نوشته می‌شود.

به‌عنوان مثال، تصور کنید کارمندی در یک شرکت طراحی نرم‌افزار استخدام می‌شود. این کارمند علاوه‌بر امضای قرارداد استخدام فرمی را نیز تحت عنوان نمونه تعهد نامه کارمندی برای اجرای تعهدات و وفاداری به سازمان امضا می‌کند. در این شرایط کارمند متهد می شود تا مواردی را که در این مجموعه یاد گرفته است، به صورت صحیح اجرا کند و این اطلاعات را در اختیار دیگران قرار ندهد.

فرم تعهد نامه کاری با چه هدفی امضا می‌شود؟

هدف مدیران مجموعه از تنظیم فرم تعهد نامه کاری پرسنل این است که نسبت‌به اجرای تعهداتی که برای کارپذیران تعیین می‌کنند، اطمینان خاطر داشته باشند. زمانی‌که کارپذیر در مجموعه‌ای استخدام می‌شود، موظف است تا تعهداتی را در راستای تحقق اهداف مجموعه اجرا کند.

بخشی از تعهدات هر نیروی کار تعهدات عاطفی نسبت‌به سازمان است که این موضوع قابل امضا نیست. یعنی شاخص مشخصی برای سنجش تعهد عاطفی وجود ندارد. به‌عنوان مثال، ممکن است نیروی کار دغدغه پیشرفت مجموعه را نداشته باشد و تلاشی برای پیشرفت مجموعه نکند. این موضوع به عنوان عدم تعهد عاطفی این کارپذیر نسبت به مجموعه محسوب می‌شود. در واقع تعهد عاطفی تا حد زیادی قابلیت سنجش ندارد و نمی‌توان معیار مشخصی برای آن در نظر گرفت.

زمانی‌که شخص نسبت‌به سازمان، احساس وفاداری قوی و زیادی داشته باشد، تلاش می‌کند تا این مجموعه به نسبت‌به رقبا جایگاه بهتری داشته باشد، حتی اگر به ازای این تلاش، مبلغی مازاد بر حقوق و مزایای خود دریافت نکند.

در کنار تعهدی که به ‌عنوان تعهد عاطفی مطرح شد، تعهدی هم تحت عنوان تعهد کاری که کارفرما یا مدیران برای نیروهای سازمان، تعریف و تعیین می‌کنند، وجود دارد. این موارد شامل موضوعاتی مانند عدم ترک خدمت، غیبت نکردن، حضور و خروج به‌موقع از محل کار، مشارکت در فعالیت‌های سازمان و مواردی از این قبیل را شامل می‌شود، که معمولا در فرم تعهد نامه کاری نوشته می‌شوند. زمانی‌که نیروی کار این تعهدنامه را امضا می‌کند، مکلف خواهد شد تا تعهدات خود را به‌صورت کامل و دقیق اجرا کند.

انواع تعهدات شامل چه مواردی می‌شوند؟

زمانی‌که شخصی در یک مجموعه یا سازمان استخدام می‌شود، تعهدات گوناگونی را به‌عهده می‌گیرد. در شرایطی ممکن است این تعهد نسبت‌به انجام وظایف یا تکالیف  شخص باشد. همچنین ممکن است تعهد نسبت‌به سازمان و حتی نسبت‌به مشتریان این مجموعه باشد.

زمانی‌که نیروی کار به‌صورت مستقیم با مشتریان مجموعه در ارتباط است، باید تلاش کند تا خدمات یا محصولات مجموعه را به‌صورت دقیق و صادقانه به مشتریان معرفی کند و مزایای استفاده از این محصول یا خدمات را برای مشتری مطرح کند. اگر این نیروی کار برای آسیب رساندن یا ورود زیان به مجموعه، علی‌رغم واقعیت، خدمات یا محصولات مجموعه را به‌درستی معرفی نکند یا محصولات و خدمات رقبا را به مشتری پیشنهاد دهد، این موضوع ممکن است باعث آسیب و ورود زیان به مجموعه یا سازمان شود. معمولا شرکت‌ها یا مجموعه‌هایی که در زمینه فروش محصولات یا ارائه خدمات فعالیت دارند، تعهد نسبت‌به سازمان و مشتریان را به‌عنوان موارد مهم در نمونه تعهد نامه کاری کارگر مطرح می‌کنند.

نوع دیگری از تعهدات نیروی کار نسبت‌به وظایفی است که بر عهده دارد. زمانی‌که نیروی کار، تعهدی را قبول می‌کند، لزوما باید در راستای اجرای این تعهدات اطلاعات و دانش خود را افزایش دهد و برای انجام وظایف خود به بهترین شیوه، تلاش و کوشش داشته باشد.

تصور کنید شخصی به کارمندی در شرکت استخدام می‌شود. دراین‌صورت این شخص باید برای اجرای هرچه بهتر وظایف خود، اطلاعات به‌روز نسبت‌به این شغل را به‌دست آورد و شیوه‌های صحیح انجام تعهدات خود را به‌کار بگیرد. معمولا برای انجام هرچه بهتر این تعهدات، دوره‌های آموزشی و کتاب‌های مرتبط با این موضوع ارائه می‌شود. لازم است که این نیروی کار برای رسیدن به اهداف سازمانی و اجرای صحیح تعهداتی که به‌عهده دارد، اطلاعات و دانش خود را ‌به‌روز کند و پس‌از یادگیری شیوه‌های جدید، برای انجام تکالیفی که به‌عهده دارد، تعهدات خود را به بهترین شیوه اجرا کند.

تعهد نامه کاری

چه زمانی اعتبار متن به پایان می‌رسد؟

بدون شک کارمندان یا کارگرانی که به موجب قراردادهای کار استخدام می‌شوند، تا پایان مدت اعتبار این قرارداد، در مقابل کارفرما متعهد هستند. زمانی‌که مدت قرارداد به پایان می‌رسد، کارفرما و نیروی کار در مقابل یکدیگر هیچ تعهدی نخواهند داشت. به‌این‌ترتیب مدت اعتبار نمونه تعهد نامه کارگران نیز هم‌زمان با اعتبار قراردادهای کار است. قاعدتا هم‌زمان با فسخ قرارداد کار موقت اعتبار تعهدنامه نیز به پایان می‌رسد.

شخصی را در نظر بگیرید که به‌عنوان کارگر، در یک کارگاه استخدام می‌شود. این شخص علاوه‌بر قرارداد استخدام به‌علت دسترسی به وسایل و تجهیزاتی که در اختیار دارد، نمونه تعهد نامه کاری کارگر را امضا می‌کند. مطابق این تعهدنامه، این شخص متعهد می‌شود تا تجهیزات و دستگاه‌های موجود در کارگاه را فقط برای انجام تعهداتی که به‌عهده دارد، استفاده کند و استفاده‌ شخصی از این وسایل نداشته باشد و به‌درستی از این وسایل نگهداری کند.

زمانی‌که مدت قرارداد کار این کارگر به پایان می‌رسد، دراین‌صورت این شخص هیچ تعهدی نسبت‌به کارفرما ندارد. در این شرایط تعهد نامه کاری نیز با اتمام قرارداد گاری او، بی‌اعتبار خواهد بود.

شخصی را تصور کنید که به‌عنوان راننده در یک شرکت استخدام می‌شود تا با خودروی متعلق به شرکت، در ساعات مشخصی نیروهای کار را به محل کار آورده و بعد از پایان کار نیز هرکدام از نیروها را به محل سکونت آن‌ها ببرد. این شخص با امضای تعهد نامه کاری متعهد می‌شود تا از این خودرو برای موارد مسائل شخصی استفاده نکند و در نگهداری و حفظ این خودرو نهایت تلاش خود را به‌کار بگیرد.

چه زمانی تعهدنامه صحیح است؟

تعهدنامه فرمی است که باید مطابق با مقررات و در چارچوب قانون و منطبق با شرع امضا شود. به عبارت دیگر اگر در متن نمونه تعهد نامه کارگری شرط یا تعهدی برخلاف قانون، نوشته‌ شده باشد، این تعهدنامه اعتباری نخواهد داشت.

تصور کنید شخصی نیروی کاری را استخدام می‌کند تا در فضایی که او تعبیه کرده ‌است، مشروبات الکلی تولید کند. در این حالت اگر این شخص با نیروی کار خود، تعهدنامه کاری امضا کند تا این شخص مشروبات الکلی را به مصرف‌کننده‌ها برساند، این تعهد و این شیوه از کار فاقد اعتبار است. به‌جهت این‌که این موضوع در قانون ممنوع محسوب می‌شود. بنابراین هر شخصی که در این زمینه فعالیت داشته باشد، به‌عنوان مجرم قابل مجازات است.

گاهی ممکن است کارفرما، برای پرداخت نکردن حق بیمه، تعهدنامه ای را با نیروی کار امضا کند. مسلما این تعهدنامه نیز فاقد اعتبار است. به‌جهت این‌که پرداخت کردن حق بیمه، مطابق قانون تامین اجتماعی الزامی است. یعنی توافق طرفین نسبت‌به پرداخت نکردن حق بیمه بی‌اعتبار محسوب می‌شود. همچنین اگر کارفرما، در تعهدنامه کارگری، نیروی کار را ملزم کند تا بدون دریافت اضافه کار، روزانه ۱۳ ساعت مشغول به‌کار باشد، این موضوع بر خلاف قانون است و این تعهدنامه اعتباری نخواهد داشت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 2

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

کد امنیتی

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان