جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 6 دقیقه
5
(1)

پس از یک پیاده روی طولانی صبحگاهی یا تمرین سنگین، باید انرژی خود را بازیابی کنید. بنابراین، چه چیزی بهتر از یک لیوان آب گوجه فرنگی؟ جدا از اینکه یک نوشیدنی انرژی زا و مقوی است، ممکن است همان چیزی باشد که برای جوان سازی سلامت خود به آن نیاز دارید. آب گوجه فرنگی مملو از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری است که ممکن است به شروع روز شما کمک کننده باشد.

گوجه فرنگی (Tamatar) با نام علمی Solanum lycopersicum و عضوی از خانواده Nightshade Solanaceae است. میوه‌های گوجه فرنگی بومی آمریکای جنوبی هستند و در حال حاضر به دلیل تقاضای زیاد در کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی نیز کشت می‌شوند. گوجه فرنگی را افراد در هر سنی دوست دارند و از آن لذت می‌برند و معمولاً به عنوان سیب عشق نیز شناخته می‌شود. همراه ما باشید تا بدانید آب گوجه فرنگی چه فوایدی برای سلامتی دارد.

ارزش غذایی آب گوجه فرنگی

ارزش غذایی آب گوجه فرنگی

رایج ترین استفاده از آب گوجه فرنگی به عنوان یک نوشیدنی انرژی زا یا نوشیدنی ورزشی است. به دلیل محتوای بالای آب و مواد معدنی به جوانسازی بدن شما پس از یک تمرین شدید کمک می‌کند. آب گوجه فرنگی منبع بالایی از پروتئین‌ها، فیبر، کربوهیدرات‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم، فسفر و غیره است که اجزای حیاتی برای تناسب اندام هستند. ارزش غذایی آب گوجه فرنگی در زیر توضیح داده شده است.

ارزش مواد غذایی در هر ۱۰۰ گرم:

– انرژی: ۱۷ کیلوکالری
– کربوهیدرات: ۳٫۵۳ گرم
– قند: ۲٫۵۸ گرم
– پروتئین: ۰٫۸۵ گرم
– چربی: ۰٫۲۹ گرم
– فیبر: ۰٫۴ گرم
– سدیم: ۲٫۵۳ میلی‌گرم
– پتاسیم: ۲۱۷ میلی‌گرم
– منیزیم: ۱۱ میلی‌گرم
– فسفر: ۱۹ میلی‌گرم
– کلسیم: ۱۰ میلی‌گرم
– آهن: ۰٫۳۹ میلی‌گرم
– روی: ۰٫۱۱ میلی‌گرم
– سلنیوم: ۰٫۵ میکروگرم
– مس: ۰٫۰۴۲ میلی‌گرم
– کاروتن: ۲۷۰ میکروگرم
– فولات (ویتامین B-۹): ۲۰ میکروگرم
– ریبوفلاوین (ویتامین B-۲): ۰٫۰۷۸ میلی‌گرم
– نیاسین (ویتامین B-۳): ۰٫۶۷۳ میلی‌گرم

خواص آب گوجه فرنگی

آب گوجه فرنگی سرشار از فواید سلامتی بالقوه برای بدن شماست. این میوه به دلیل ترکیبات زیست فعال متعددی که ممکن است به خواص بیولوژیکی خاص کمک کند، همه کاره است.

  • ممکن است فعالیت آنتی اکسیدانی داشته باشد
  • ممکن است خواص ضد التهابی داشته باشد
  • ممکن است اثر کاهش دهنده کلسترول داشته باشد
  • ممکن است اثر کاهش فشار خون داشته باشد
  • ممکن است اثر کاهش قند خون داشته باشد
  • ممکن است اثر ضد چاقی داشته باشد ( به کاهش وزن کمک کند)
  • ممکن است فعالیت ضد قارچی داشته باشد
  • ممکن است اثر ضد سرطانی داشته باشد ( رشد سلول های سرطانی را کاهش دهد)
  • ممکن است فعالیت ضد پلاکتی داشته باشد ( لخته شدن خون را متوقف کند).

کاربردهای بالقوه آب گوجه فرنگی

کاربردهای بالقوه آب گوجه فرنگی

آب گوجه فرنگی ممکن است برای شرایط مختلف سلامتی کاربردهای بالقوه ای داشته باشد. برخی از این موارد به شرح زیر است:

1. مفید برای برای استخوان ها

آب گوجه فرنگی حاوی ویتامین K و کلسیم است که ممکن است برای تقویت استخوان مفید باشد. آنها ممکن است به انجام ترمیم‌های جزئی در استخوان و بافت استخوانی کمک کنند. نوشیدن آب گوجه فرنگی مقدار مناسبی از نیاز روزانه ویتامین K را تامین می‌کند. ویتامین K توانایی فعال کردن استئوکلسین را دارد که یک پروتئین غیرکلاژنی اصلی در استخوان است. استئوکلسین به معدنی شدن مولکول های کلسیم داخل استخوان‌ها کمک می‌کند. از این رو، آب گوجه فرنگی ممکن است به کنترل تراکم استخوان شما کمک کند.

با این حال، این اطلاعات کافی نیست و به مطالعات بیشتری نیاز دارد تا فواید نوشیدن آب گوجه فرنگی برای سلامت استخوان را نشان دهد.

2. آب گوجه فرنگی مفید برای پوست

آب گوجه فرنگی ممکن است یک نوشیدنی عالی برای ترمیم سریع سلول‌های پوست باشد. حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان لیکوپن است که به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل کرده و با اشعه مضر UV مبارزه می‌کند. می‌توانید آن پاک کننده‌های صورت گران قیمت را با یک کاسه آب گوجه فرنگی قوی جایگزین کنید. برای درخشندگی پوست می‌توانید از آب گوجه فرنگی استفاده کنید. ممکن است صورت شما را تمیز و براق کند. اگر قرمزی صورت مشاهده کردید، نگران نباشید. در عرض چند دقیقه محو می‌شود.

با این حال، این اطلاعات برای ما کافی نیست و ما به مطالعات بیشتری برای تعیین پتانسیل آب گوجه فرنگی برای درخشان شدن پوست نیاز داریم. بنابراین، قبل از استفاده از آن روی پوست خود، با پزشک مشورت کنید.

3. مفید برای قلب

آب گوجه فرنگی سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی مانند پتاسیم است که برای عملکرد قلب ضروری است. آب گوجه فرنگی فاقد کلسترول است و حاوی ویتامین B-3 است که ممکن است برای کاهش سطح کلسترول در بدن موثر و بی خطر باشد. پتاسیم فشار خون را کاهش داده و احتمال سکته قلبی و حمله قلبی را کاهش می‌دهد. ویتامین B-6 و B-9 ممکن است به تبدیل مواد شیمیایی خطرناک (هوموسیستئین) در بدن کمک کند. بنابراین، افزودن گوجه فرنگی یا آب گوجه فرنگی به رژیم غذایی، شانس ابتلا به بیماری‌های تمرتبط با قلب را کاهش می‌دهد.

4. سایر کاربردهای بالقوه آب گوجه فرنگی

آب گوجه فرنگی ممکن است اثر سم زدایی روی بدن داشته باشد. حاوی کلر و گوگرد است که ممکن است فعالیت کبد را تحریک کرده و عملکرد آن را برای فیلتر کردن و سم زدایی مواد زائد بدن افزایش دهد.

  • ویتامین های موجود در آب گوجه فرنگی، به ویژه ویتامین C ممکن است برای درمان آفتاب سوختگی استفاده شود
  • آب گوجه فرنگی ممکن است یک نوشیدنی انرژی زا برای جوانسازی بدن باشد. ممکن است سلامت بیماران دیالیز را افزایش دهد
  • آب گوجه فرنگی حاوی لیکوپن و ویتامین E است که ممکن است تشکیل «کلسترول بد» را در بدن کاهش دهد.نوشیدن آب گوجه فرنگی به جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا و تقویت ایمنی بدن کمک می کند

چگونه از آب گوجه فرنگی استفاده کنیم؟

چگونه از آب گوجه فرنگی استفاده کنیم؟

موارد مصرف آب گوجه فرنگی به شرح زیر است:

  • از آب گوجه فرنگی می توان به عنوان یک نوشیدنی انرژی زا استفاده کرد.
  • می توان از آن به عنوان یک نوشیدنی سم زدا استفاده کرد.
  • می توان از آن برای تهیه سس گوجه فرنگی، سوپ یا به عنوان سس پایه برای بسیاری از سالادها استفاده کرد.

عوارض آب گوجه فرنگی

گوجه فرنگی برای خوردن بی خطر است. با این حال، نوشیدن بیش از حد آب گوجه فرنگی ممکن است عوارض جانبی کمی داشته باشد:

  • آب گوجه فرنگی حاوی مقدار زیادی پتاسیم است و مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث افزایش سطح پتاسیم شود و عوارض خطرناکی به دنبال داشته باشد.
  • آب گوجه فرنگی ممکن است باعث سندرم آلرژی دهان شود. یک گزارش موردی (Kawamoto و همکاران 2003) نشان داد که نوشیدن آب گوجه فرنگی باعث تورم دهان و مخاط بینی و التهاب در چشم ها می شود.
  • با این حال، اگر مشکلات کلیوی دارید، مصرف آب گوجه فرنگی را محدود کنید. توصیه می کنیم از مصرف زیاد آب گوجه فرنگی خودداری کنید. اگر یکی از این واکنش های آلرژیک نادر را تجربه کردید، بلافاصله به بیمارستان بروید و درمان مناسب برای آلرژی خود دریافت کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان