جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 5 دقیقه
5
(1)

نام اصلی: شیرین صدق گویا

نام هنری: شیرین بینا

تولد: ۲۹ مرداد ۱۳۴۳

محل تولد: مرند

پیشه: بازیگر

وضعیت تاهل: متاهل

شیرین بینا، با نام اصلی شیرین صدق‌گویا، در تاریخ ۲۹ مرداد ۱۳۴۳ در مرند آذربایجان شرقی به دنیا آمد. او یک بازیگر ایرانی است که از سال ۱۳۷۲ تاکنون در عرصه هنر فعالیت داشته است. شیرین بینا لیسانس علوم تربیتی را از دانشگاه آزاد اخذ کرده است. او در حال حاضر در تهران زندگی می‌کند و متاهل است و یک دختر به نام پریناز دارد.

بیوگرافی شیرین بینا

نام اصلی او شیرین صدق‌گویا است، اما از نام هنری شیرین بینا استفاده می‌کند که نام خانوادگی همسرش است. وی از سفر کردن بسیار لذت می‌برد و آن را بزرگ‌ترین منبع خوشحالی می‌داند. او علاقه زیادی به ورزش، به‌ویژه والیبال، دارد و به آشپزی اهمیت زیادی نمی‌دهد، اما برای دوستان و خانواده‌اش با علاقه آشپزی می‌کند. شیرین بینا فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۷۲ با بازی در فیلم “تیک تاک” آغاز کرد.

شیرین بینا با مجتبی بینا ازدواج کرده و دارای یک دختر به نام پریناز است. همچنین اطلاعات نشان می‌دهد که پریناز بینا اخیرا ازدواج کرده است.

فعالیت هنری شیرین صدق گویا

همانطور که گفته شد، نخستین حضور او در عرصه سینما با فیلم “تیک‌تاک” به کارگردانی محمدعلی طالبی در سال ۱۳۷۲ بود. اما شهرت و موفقیت بیشتری با بازی در سریال‌ها و فیلم‌هایی همچون “مریم مقدس”، “هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند” و “مسافری از هند” کسب کرد. در سال ۱۳۷۹، با بازی در سریال‌های “مریم مقدس” و “روزهای زندگی” به کارگردانی شهریار بحرانی و سیروس مقدم، به عنوان یکی از بازیگران برجسته تلویزیون معرفی شد.

یکی از نقش‌های مهم و ماندگار شیرین بینا، در سریال “مریم مقدس” بود، که او را به‌عنوان یک بازیگر ماهر و محبوب نشان داد. این سریال به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین و موفق‌ترین آثار تلویزیونی دهه ۱۳۷۰ شناخته می‌شود.

علاوه بر بازیگری، شیرین بینا به عنوان نویسنده نیز در صنعت سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. او همچنین در سال ۱۳۷۲ برای بازی در فیلم “تیک‌تاک” نامزد جایزه سیمرغ بلورین در جشنواره فیلم فجر شد.

شیرین بینا، بازیگر سینما و تلویزیون

شیرین بینا، یک بازیگر با تجربه در هر دو عرصه سینما و تلویزیون است. او در مدت زمانی که به حرفه‌ی بازیگری مشغول بوده، در بیش از ۲۸ اثر حضور داشته است که ۶۴٪ آنها از نوع سینمایی و ۳۶٪ از نوع تلویزیونی بوده است.

در سینما، او در فیلم‌های متنوعی بازی کرده است، از جمله “عشقولانس”، “پنج ستاره”، “سگ‌های پوشالی”، “هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند”، “تو و من”، “حریم”، “شیرین”، “دایناسور”، “ماه شب چهارده”، و “محاکمه”، که هر کدام از آنها به عنوان آثار مهمی در تاریخ سینمای ایران شناخته می‌شوند.

در تلویزیون نیز، شیرین بینا بازی‌های برجسته‌ای داشته است، از جمله “قفسی برای پرواز”، “عبور از پاییز”، “اغما”، “شکر‌تلخ”، “ماه شب چهارده”، “کمکم کن”، “مسافری از هند”، “مریم مقدس”، “روزهای زندگی”، و “تصویر یک رویا”، که در همگی، نقش‌های مهم و متنوعی را به اجرا درآورده است.

دو خواهر با فامیلی متفاوت

شیرین بینا، خواهر نگین صدق‌گویاست و این دو خواهر دارای دو فامیلی متفاوت هستند. تفاوت در نام خانوادگی آنها به دلیل انتخاب شیرین بینا از نام خانوادگی همسرش در نام هنری اوست. همچنین، شیرین بینا یک خواهر دیگر به نام الهام نیز دارد که اطلاعات بیشتری درباره‌اش در دسترس نیست.

فیلم های سینمایی شیرین بینا

فیلم‌های سینمایی شیرین بینا عبارتند از:

۱. پنج ستاره (۱۳۹۲ – کارگردان: مهشید افشارزاده

۲. سگ‌های پوشالی (۱۳۹۲ – کارگردان: رضا توکلی

۳. تو و من (۱۳۹۱ – کارگردان: محمد بانکی

۴. حریم (۱۳۸۷)

۵. دایناسور (۱۳۸۶) – کارگردان: پرویز شیخ طادی

۶. ماه شب چهارده (۱۳۸۵)

۷. محاکمه (۱۳۸۵) – کارگردان: ایرج قادری

۸. جای او دیگر خالی نیست (۱۳۸۴)

۹. سرخی سیب کال (۱۳۸۴) – کارگردان: محمدعلی طالبی

۱۰. تب (۱۳۸۲) – کارگردان: رضا کریمی

۱۱. روزگار سپری شده (۱۳۸۲)

۱۲. فرش باد (۱۳۸۱) – کارگردان: کمال تبریزی

۱۳. سهراب (۱۳۷۸) – کارگردان: سعید سهیلی

۱۴. کیسه برنج (۱۳۷۵)

۱۵. بوی پیراهن یوسف (۱۳۷۴)

۱۶. تیک تاک (۱۳۷۱)

مجموعه های تلویزیونی شیرین بینا

برخی از مجموعه‌های تلویزیونی شیرین بینا به همراه سال انتشار و کارگردان آن‌ها عبارتند از:

۱. تصویر یک رویا (۱۳۷۷-۱۳۷۵)

۲. روزهای زندگی (۱۳۷۸-۱۳۷۷)

۳. مریم مقدس (۱۳۷۹) – کارگردان: شهریار بحرانی

۴. تب (۱۳۸۱)

۵. مسافری از هند (۱۳۸۲)

۶. کمکم کن (رمضان ۱۳۸۳)

۷. رویای خیس (۱۳۸۴)

شیرین بینا در تله فیلم ها

۱. خشم و قضاوت (۱۳۸۰) – کارگردان: مهرداد خوشبخت

۲. برگه‌های سفید (۱۳۸۲) – کارگردان: شفیع آقامحمدیان

۳. جای تو خالی (۱۳۸۲) – کارگردان: محسن قصابیان

۴. جای او دیگر خالی نیست (۱۳۸۴) – کارگردان: مهرداد خوشبخت

۵. عروس زندان (۱۳۸۶) – کارگردان: پرند زاهدی

۶. در انتهای نیزار (۱۳۸۶) – کارگردان: مصطفی صفاری

۷. پازل (۱۳۸۶) – کارگردان: علی غفاری

۸. قصیده شب بارانی (۱۳۸۷) – کارگردان: علیرضا سبزواری

جمع بندی

شیرین بینا، بازیگری است که با تجربه‌های گوناگون در زمینه‌های سینما، تلویزیون و تئاتر، محبوبیت بالایی به دست آورده است. او از سال ۱۳۷۲ با ورود به عرصه بازیگری، در آثار مختلف سینمایی و تلویزیونی حضور پررنگی داشته است. بازی در سریال‌های ماندگاری مانند “مریم مقدس” و “تصویر یک رویا” به او شهرت و محبوبیت زیادی در میان مخاطبان داده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان