جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 8 دقیقه
1
(1)

حتما تا به حال اسم زگیل تناسلی به گوشتان خورده، این نوعی بیماری مقاربتی و عفونی است که در سال های اخیر به شدت آمار ابتلا به آن افزایش یافته است. این بیماری هم در زنان و هم در مردان مشاهده می شود اما عوارض آن بیشتر زنان را درگیر می کند. در ادامه بیشتر به عوارض بیماری و راهکارهای درمان آن می پردازیم.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی چیست

زگیل تناسلی زائده های برجسته( در مواردی تخت) هستند که داخل یا روی ناحیه تناسلی زنان و مردان مشاهده می شود. این زائده ها میتوانند در لمس نرم یا سفت بوده و یا سطحی خشن داشته باشند، ولی اغلب گوشتی و برجسته هستند.

این بیماری به شدت مسری، می تواند با اولین تماس جنسی هر چند کوتاه منتقل شود.

علت زگیل تناسلی

علت بیماری دریافت نوع ویروس به نام پاپیلومای انسانی است. این ویروس انواع بسیار گسترده‌ای دارد، چند نوع از آن می‌تواند عامل زگیل در ناحیه تناسلی باشد. دریافت ویروس باعث ترشح مقدار زیادی کراتین، نوعی پروتئین سخت در لایه بالای پوست شده و بافت سفت و خشن را ایجاد می کند.

ویروس اچ پی وی بیش از ۱۰۰ نوع مختلف دارد و حدود ۴۰ روز آن عامل ایجاد زگیل در ناحیه تناسلی است. رایج ترین انواع آنها که عامل اجازه زیر می شوند شامل نوع ۶،۱۱، ۱۶ و ۱۸ است.

قابل ذکر است که همه انواع ویروس خطرناک نیستند، و در واقع این ویروس ها به دو نوع کم خطر و پرخطر تقسیم می شوند، ولی اغلب فقط به ایجاد زگیل خلاصه می شوند.

آمار ابتلا به این ویروس به شدت رو به گسترش است. به صورتی که تخمین زده می شود، تقریباً ۵۰ درصد افراد فعال جنسی حداقل برای یک بار درگیره ویروس می شوند.

تعدادی از بیمارانی که دچار ویروس هستند، زگیل تناسلی ندارند، ولی همچنان می توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند.

علائم

وجود زائده های برجسته مهمترین علامت یا نشانه ی این بیماری است. در  زنان این زائده ها روی نواحی زیر قابل مشاهده است:

  • ناحیه فرج
  • لبه های واژن
  • فضای بین مقعد و واژن
  •  داخل مقعد و واژن
  •  نیز دهانه رحم

در مردانی زائده در نواحی زیر قابل مشاهده است؛

  • روی آلت تناسلی
  • فضای بین آلت و مقعد
  • دهان و لبها
  • مجرای ادرار
  • ران ها
  •  زگیل در اطراف دهان و زبان و لبها قابل مشاهده است. (در صورت برقراری رابطه دهانی)

زگیل زائده های برجسته و گوشتی مانند هستند که رنگ آنها تقریباً مشابه پوست و کمی تیره تر است. معمولا پزشک با مشاهده این زائده ها بیماری را تشخیص میدهد. ولی تایید و تشخیص بیماری برای خود فرد مشکل است. بنابراین توصیه می‌شود در اولین فرصت برای بررسی به پزشک مراجعه کنید. برخی از علائم ظاهری زگیل ها به این شرح است ؛

  • زائده هایی برجسته و تخت
  • زائده های گوشتی و توپر
  • این زائده ها ممکن است نزدیک به هم بوده و با فاصله از هم ظاهر شوند.
  • اندازه زگیل ها از یک میلی متر تا یک سانتی متر متفاوت است.

علاوه بر زائده، ممکن است فرد علائم دیگری از جمله خارش و سوزش، ترشحات غیر طبیعی مقعد یا واژن و یا خونریزی را نیز تجربه کند. خونریزی اغلب بعد از رابطه جنسی روی می دهد.

چه افرادی در معرض خطر ویروس اچ پی وی هستند؟

تقریباً همه افرادی که از نظر جنسی فعال هستند، در معرض خطر این ویروس قرار دارند، اما بعضی شرایط و بیماریها خطر ابتلا به این ویروس را افزایش میدهند.

  • افرادی که بیشتر از یک شریک جنسی دارند.
  • افرادی که رابطه های خارج از چارچوب برقرار می کنند.
  • افراد مبتلا به بیماری های تضعیف سیستم ایمنی و یا مصرف کنندگان داروهای تضعیف سیستم ایمنی
  • افرادی که قبلاً سابقه ابتلا به سایر بیماری های آمیزشی را داشتند.

دوره نهفتگی

منظور از دوره نهفتگی فاصله زمانی  بین دریافت ویروس تا ایجاد علائم این بیماری است. بسته به جنسیت و قدرت سیستم ایمنی این دوره نهفتگی در هر فرد متفاوت است ممکن است بین یک روز، یک ماه و حتی سال ها فاصله باشد. یعنی ممکن است شخصی که دچار زگیل شده سالها قبل این ویروس را دریافت کرده باشد. بنابراین نمی توان تعیین کرد که فرد دقیقاً از چه کسی و در چه زمانی ویروس را دریافت کرده است.

راه های انتقال ویروس

همانطور که ذکر کردیم، ویروس اچ پی وی با کوتاه ترین ارتباط جنسی و تماس منتقل می شود. در واقع نیازی به دخول کامل ندارد.

این ویروس معمولاً از طریق یکی از راههای زیر منتقل می شود؛

  • در آغوش گرفتن به شرط تماس پوستی با ناحیه تناسلی.
  • رابطه جنسی واژینال
  • رابطه مقعدی و دهان
  • بوسیدن لب ها
  • انتقال از طریق اسباب بازی های جنسی آلوده.

راه های تشخیص

فرایند تشخیص این بیماری،در صورت وجود زائده، با معاینه و بررسی زائده ها شروع می شود، در صورت نبود زائده ها برای تشخیص باید از مخاط بدن مثل مقعد یا واژن نمونه برداری کرد. زیرا این ویروس در خون و مایعات بدن مثل ادرار نیست.

در زنان این نمونه از دهانه واژن برداشت شده در مردان از مخاط مقعد.

عوارض زگیل تناسلی

عوارض این بیماری رابطه مستقیمی با نوع ویروس که فرد را بیمار کرده دارد. یعنی  نوع کم خطر فقط منجر به زگیل میشود، ولی نوع پرخطر می تواند ساختار سلول ها را تغییر داده و عوارض خطرناکی را در پی داشته باشد.

مهمترین عارضه ای که زنان را پس از ابتلا به این ویروس تهدید می کند، سرطان دهانه رحم است. زنانی که سابقه ابتلا به این ویروس را دارند، باید برای تشخیص نوع ویروس تست های لازم را انجام دهند، و تحت نظر پزشک باشند تا در صورت ابتلا به نوع پرخطر چکاپ و غربالگری های لازم را انجام دهند.

لازم به ذکر است نوع پر خطر برای مردان نیز خطر آفرین بوده و ابتلا به نوع پرخطر ویروس برای مردان می‌تواند عوارضی از جمله سرطان مقعد، سرطان آلت تناسلی و یا حتی گلو را در پی داشته باشد.

درمان زگیل تناسلی

متاسفانه فقط ویروس اچ پی وی وارد بدن میشود، هیچ راهی برای درمان و از بین بردن آن وجود ندارد. البته بر اساس تحقیقات در طی ۲ الی پنج سال، سیستم ایمنی ویروس را از بین برده و یا انقدر تضعیف می کند که قابل انتقال به دیگران نباشد. البته این به شرطی است که فرد در سلامت کامل جسمی باشد. راهکارهای معرفی شده جهت از بین بردن ضایعات زیاد توده های زگیل تناسلی است.

بیماران باید توجه داشته باشند که بلافاصله پس از مشاهده اولین ضایعات پوستی به پزشک مراجعه کنند، این ضایعات خود به خود از بین نرفته برای از بین بردن آنها باید به یکی از روش‌های درمانی آن را از بین ببرید. تاخیر در درمان این بیماری می تواند باعث گسترش ضایعات و افزایش تعداد آن ها شود در این صورت درمان پیچیده تر خواهد شد. همچنین وجود ضایعات خطر انتقال آن به دیگران را نیز افزایش می دهد. راهکارهای درمان این بیماری عبارتند از؛

  • لیزر زگیل تناسلی: بهترین روش موثر در از بین بردن زائده های زگیل لیزر است . لیزر سرپایی و بدون درد و خونریزی فقط در یک جلسه ضایعات را از بین میبرد. اشعه لیزر با نفوذ بر روی سطح پوست بیشترین اثرگذاری را بر روی ویروسها داشته و و خطر عود مجدد را کاهش میدهد. در این روش پس از تزریق بی حسی با تابش اشعه ضایعات از روی پوست جدا میشود. لیزر برای انواع زگیل ها و ضایعاتی که در ناحیه واژن قرار دارند. نیز مناسب است.
  • انجماد یا کرایوتراپی: یکی از روش های درمان زگیل کرایو تراپی است. در این روش سرپایی گاز مخصوصی روی زائده ها اسپری می شود. این گاز به مرور داخل توده زگیل نفوذ کرده و آن را از بین می برد به همین جهت ممکن است چندین مرتبه به اسپری گاز نیاز باشد. کرایوتراپی برای زگیل های بزرگتر یا زگیل های که در ناحیه حساس واژن قرار دارند مناسب نیست.
  • سوزاندن یا الکتروکوتر: در این روش مشابه به روش قبل از جریان الکتریکی برای برداشتن زگیل استفاده می کنند. الکتروکوتر برای زگیل های بزرگتر یا زگیل در ناحیه حساس قرار دارند مناسب نیست همچنین این روش ممکن است باعث شود جای زگیل ها روی پوست بماند.
  • عمل جراحی؛یکی از ساده ترین روش های درمان زگیل عمل جراحی و برداشتن زگیل ها با استفاده از تیغ جراحی است. این روش می‌تواند باعث شود جای زگیل ها روی پوست بماند.
  • پماد ها و دارو؛دارو های مختلفی برای از بین بردن زائده های زگیل وجود دارد. اما معمولاً تاثیرگذاری  کمی دارند و تاثیر آنها بعد از گذشت چندین ماه استفاده مرتب مشخص می شود. بنابراین پزشکان انجام آن را توصیه نمی‌کنند، زیرا می‌تواند باعث گسترش زگیل شود.

پیشگیری

با انجام یک سری نقاط زیر خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید:

  • پرهیز از رابطه جنسی با چندین شریک جنسی مختلف
  • رعایت چارچوب های رابطه جنسی
  • استفاده از کاندوم (کاندوم خطر انتقال ویروس را کاهش میدهد اما روش صددرصدی نیست.)
  • واکسیناسیون در برابر این ویروس می تواند تا حد زیادی خطر ابتلا به این ویروس و یا حداقل درگیری با نوع پرخطر را کاهش دهد و به شدت توصیه میشود.

منبع :

https://jarah.clinic/%d8%b2%da%af%db%8c%d9%84/%d9%88%d8%a7%da%98%d9%86/

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان