جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

شوخی، طنز و عصبانیت برای چهار و نیم کیلو گندم؛ خشم کاربران افغان شبکه های اجتماعی

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

روز گذشته ولایت کابل، به تعدادی از خانواده‌های غرب کابل گندم توزیع کرده است. به گفته شماری از کاربران افغان شبکه های اجتماعی مقدار توزیع این گندم برای هر خانواده چهار و نیم کیلو بوده است.

این موضوع باعث شده تا بسیاری از شهروندان کابل و کاربران صفحات اجتماعی واکنش تندی به آن نشان دهند.

عیاری حکومت از توزیع گندم

سلیم سدید جامی در صفحه فسبوک خود نوشته است: “چهار و نیم کیلو گندم، فقط چهار و نیم کیلو‌ها، این را برای مردم توزیع کنید و بگذارید به فسبوک و از فسبوک چلونکی‌ها بخواهید که از عیاری شما بنویسند…”


عبدالوحید میرانشاهی نیز نوشته است: “کمک‌های بزرگی از سوی نهادهای بین‌المللی و کشورهای برای مبارزه با کرونا دریافت شده است. به عنوان نمونه از بانک جهانی 104 میلیون دالر و امریکا 15 میلیون دالر، از چین، امارات، ازبکستان و… هم کمک گرفته دریافت شده است. از قرار معلوم میزان گندم کمکی دولت به نیازمندان در برچی برای هر خانوار چهار و نیم کیلو گندم و نخود فاسد هم نرسیده است و در بسیاری از موارد اقلام مساعدت شده کاملا فاسد بوده که به مردم توزیع شده است…”

دولت قبل از توزیع کمک آبروی مردم را برد

محمد امین علیزاده نوشته است: “این طرز کمک و چنین برنامه دولتی برای توزیع کمک نیست، صرف برای شعار است و می‌خواهد با توزیع هفده بوری برای اهالی یک مسجدی که حدود 500 خانواده در ناحیه است دهان ملت را ببندند بر علاوه با هزار فخر و منت! سرگردانی کورنا و جنگ سر کرسی سلطنت، و بی برقی و تقلب عزت مردم را در باد داده بس است، عزت انسان فقیر بزرگ‌تر از آن است که توسط یک بوری آرد به حراج گذشته شود…”

بصیر عبادی گفته که “چنین کمک‌های خنده دار و تاسف بار است” او در استاتوسی دیگر نوشته است “تکرار تاریخ…توزیع کمک دولت به ملت قحطی دوران حضرت یعقوب پیامبر را به نمایش گذاشت.”

احمدانصار انصاری نوشته که توزیع چهار و نیم کیلو گندم به مردم، اهانت به انسانیت، اسلامیت و جمهوریت است. نمونه‌ایی از مدیریت دزدان مدرن.”

مهدی مدبر، خبرنگار روزنامه افغانستان در توییتر خود نوشته است که “با چهار و نیم کیلو گندم، یک بشکه روغن و یک سیر لوبیا، یک فقیر سیر نمی‌شود، ولی کامل تحقیر می‌شود و به انسانیت او توهین می‌شود…”

https://twitter.com/MahdiMudabber/status/1247795637271191553?s=09

شوخی‌‌های از سر عصبانیت

در کنار تعدادی از شهروندان کابل و کاربران صفحات اجتماعی که با لحن تندی به این کار عکس‌العمل نشان داده بودند عده‌یی با شوخی  و طعنه از این کمک یاد کرده‌اند.

جاوید کریمی نوشته است: “فامیل چهار و نیم کیلو گندم توزیع کردند و در ضمن توصیه کردند که با این گندم مرغ نگهداری کنید، بعدا می‌توانید از گوشت و تخم مرغ استفاده کنید… گوشت و تخم مرغ باید خوب پخته شود.”

یکی از کاربران توییتر با نام “بانوی لبخند” در میان طنز و شوخی گفته است که “با شمارش دانه‌های چهار و نیم کیلو گندم در خانه بمانید و بر استرس ناشی از کرونا غلبه کنید. تیم مدیریت بحران کرونا، هزینه‌ی پیام 333000 افغانی (از 27 میلیون افغانی وضع شد)”.

چهار و نیم کیلو باش ولی آدم باش

کسی دیگر با نوشتن این عنوان در توییترش این جمله را نشر کرده است. عده‌یی از کاربران این کار را یکی از فواید دوران قرانطین خوانده و نوشته که “مردم در این قرنطین در خانه نشسته و حساب کنند که چهار و نیم کیلو گندم چی تعداد گندم است و باز ضرب و جمع و تقسیم کنند ریاضی‌شان خوب میشه.”

https://twitter.com/AliMahdavi2012/status/1247792908184387584?s=09

در توییتی دیگر نوشته که “اگر دولت به خاطر دادن چهار و نیم کیلو گندم دچار کمبود گندم شده، ما مردم یک یک کیلو آرد به دولت خیرات گفته ببخشیم…”

با توجه به واکنش کاربران در صفحات اجتماعی، اما نکته این‌جا است که در این زمان نه تنها این مقدار کمک‌ها نمی‌تواند برای خانواده‌های نیازمند که از قضا پر جمعیت هم هستند، کافی باشد بلکه توزیع گندم در زمان محدودیت گشت و گذار که همه جا بسته است باعث می‌شود مردم برای آسیاب کردن گندم‌ها به مشکل بر بخورند.

در این مورد بشیر پیمان در صفحه فسبوک خود نوشته است که “چند روز پیش با والی کابل مصاحبه‌ کردم، درباره توزیع مواد غذایی به نیازمندان از سوی حکومت پرسیدم، او گفت در نظر دارند به 200 هزار خانواده موادغذایی توزیع کنند. قرار بوده در این کمک هفت قلم موادغذایی توزیع شود که بعد به دو قلم گندم و دال پاکستانی توافق شده است.”

طبق نوشته آقای پیمان این همان کمک‌هایی است که برای بعضی از خانواده‌ها نه تنها چهار و نیم کیلو گندم توزیع نشده بلکه تعدادی از خانواده‌ها یک و نیم کیلو گندم به دست آورده‌اند.

با این که تلاش های متعدد برای تماس با مقامات مسول از جمله شاروالی و ولایت کابل در این زمینه گرفته شد اما موفق نشدیم تا نظر آن ها را در این باره بگیریم.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان