جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

در نشست آغاز نظرسنجی زنان در باره مصالحه/ سیماسمر: مشارکت زنان در پروسه صلح الزامی است

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

داکتر سیماسمر رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در نسشت خبری زنان،صلح وامنیت خواستار ارائه معلومات در باره مسائل مرتبط با مصالحه در افغانستان شد. خانم سمر گفت که نباید تجربه گذشته تکرار شود و در عین حال بر مشارکت زنان در پروسه صلح تاکید نمود.

داکتر سمر بیان داشت که “مردم در روند صلح باید شریک باشند و بفهمند که گب چی است. در گذشته چون مردم در جریان نبوده این نگرانی وجود دارد که یک بار دیگر تجربه های گذشته تکرار خواهد شد. زنان باید در پروسه صلح شریک باشند. زنان در میز مذاکره در تطبیق توافقنامه باید شریک باشند و اگر چنین نشود ما به طرف صلح نمی رویم. شنیدن صدای قربانیان جنگ بسیار مهم است”.

او تاکید کرد که قضایای افغانستان بسیار پیچیده بود و از دخالت بازیگران منطقه ای و فرا منطقه در جنگ این کشور سخن گفت. خانم سمر در عین حال تصریح نمود که با توجه به این وضعیت شهروندان افغان باید بتوانند با کرامت و در سایه عدالت زندگی کنند.

sima samar

رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر با بیان اینکه برای جلوگیری از انتقام گیری شخصی باید میکانیزمی برای تامین عدالت ایجاد شود گفت که “حکومت داری خوب باید تقویت شود و هیچ بهانه ای نباید سبب سرپیچی از حکومت داری خوب شود.”

داکتر سمر تصریح کرد که بخش زیادی از بودجه افغانستان برای جنگ مصرف می شود در حالی که زنان به خدمات صحی دسترسی ندارند و در نتیجه جنگ ها مردم مجبور شده اند تا خانه های شان را ترک کنند.

او درادامه افزود “یکی از اثرات جنگ بر زنان محروم شدن آنان از تعلیم و تربیه بوده است. زنان در افغانستان از این حق بنیادی محروم بوده اند.”

سیماسمر درادامه بیان داشت که “در حال حاضر گفتگوهای صلح مطرح است و این تحقیق نظرات زنان در باره صلح را مشخص خواهد کرد و ما می خواهیم با ۲۰۰۰ نفر مصاحبه کنیم تا مشخص شود که زنان چه نقشی در صلح و امنیت داشته باشند، متاسفانه مردم افغانستان شاهد حکومت های چپ و راست طالبانی بوده است و در این حکومت ها زنان قربانی زیادی داده اند”.

داکتر سمر در عین حال تاکید کرد که “هنوز هم جرایم جنگی و ضد بشری وجود دارد و بیشترین قربانی را زنان متحمل می‌شوند. تمام حقوق بشری خانم ها در تمام کشورهای در حال منازعه با مشکل مواجه است.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان