جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

انتقام‌گیری طالبان از شهروندان جاغوری و مالستان؛ شورشیان راه‌های مواصلاتی این دو ولسوالی را بسته‌اند

خواندن 9 دقیقه
0
(0)

شورشیان طالب از یک ماه بدین‌سو محدودیت‌های سنگینی را در راه‌های مواصلاتی ولسوالی‌های هزاره‌نشین ولایت غزنی از جمله مالستان و جاغوری وضع کرده‌اند. مقام‌های محلی تأکید دارند که ساکنان این دو ولسوالی به‌صورت “قاچاقی” از این راه‌ها رفت‌و آمد می‌کنند.

ولسوالی‌های مالستان و جاغوری از طریق دو راه مواصلاتی به مرکز غزنی وصل می‌شوند که یک راه آن مسیر دشت قره‌باغ است و راه دیگر، از مسیر ولسوالی‌های جغتو و ناهور می‌گذرد. مسیر نزدیک به این دو ولسوالی، راه اولی است، اما چون در حال حاضر این راه توسط شورشیان مسدود شده است، آنان بیشتر از مسیر ناهور رفت‌و آمد می‌کنند.

اما راه ولسوالی ناهور نیز با محدودیت‌هایی که از سوی طالبان وضع شده، عبور و مرور را برای آنان دشوار کرده است.

به گفته‌ی شهروندان غزنی، طالبان با ایجاد ایست‌های بازرسی در منطقه “دره قیاق” در مربوطات ولسوالی جغتو، و چندین منطقه دیگر، ساکنان این دو ولسوالی را شناسایی کرده و به آنان اجازه تردد نمی‌دهند.

محدویت‌های دیگر که طالبان در این مسیرها وضع کرده است، گرفتن مالیات از موترهای باربری و شناسایی مأموران دولتی است. آنان با ایست‌های بازرسی که ایجاد کرده‌اند، مسافران را از موتر پیاده کرده و از آنان پرس‌وجو می‌کنند؛ در صورتی‌که مأمور دولتی را شناسایی کنند، با خود می‌برند. شورشیان طالب هم‌چنان در این مسیرها 10 تا 15 هزار افغانی مالیات برای هر موتر باربری وضع کرده‌اند. این امر سبب شده که نرخ مواد اولیه به ‌صورت سرسام‌آوری در این ولسوالی‌ها بلند برود.

مقام‌های محلی غزنی تاکید دارند که از یک ماه بدین‌سو، مسیر قره‌باغ به‌روی ساکنان این ولسوالی‌ها به‌طور کامل مسدود شده و به هیچ‌یکی از ساکنان این دو ولسوالی اجازه رفت‌و آمد از این مسیر داده نمی‌شود
مقام‌های محلی غزنی تاکید دارند که از یک ماه بدین‌سو، مسیر قره‌باغ به‌روی ساکنان این ولسوالی‌ها به‌طور کامل مسدود شده و به هیچ‌یکی از ساکنان این دو ولسوالی اجازه رفت‌و آمد از این مسیر داده نمی‌شود

انتقام‌گیری

مقام‌های محلی ولایت غزنی می‌گویند که ساکنان این ولسوالی‌ها به جرم هم‌سویی با حکومت، چنین وضعی را متحمل می‌شوند.

بشیرعلی شفق، فعال جامعه مدنی و رییس دفتر ولایتی حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به خبرنامه گفت: «در منطقه دره قیاق و دشت قره‌باغ مسافران این دو لسوالی توسط طالبان پیاده شده و در صورتی‌ که بدانند از مالستان و جاغوری اند، آنان را دوباره برمی‌گردانند. فلسفه‌اش این است که شما اخیرا در جنگ‌های جاغوری و مالستان شاهد بودید که مردم در برابر حمله طالبان، سلاح بردوش گرفتند و در قالب نیروهای خیزش مردمی در برابر طالبان جنگیدند. طالبان حالا به جرم هم‌سویی با حکومت، ساکنان این دو ولسوالی را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.»

به گفته‌ی آقای شفق، شورشیان طالبان از هر موتر باربری در این مسیر، 10 تا 15 هزار افغانی و از هر رأس مواشی حدود 500 افغانی مالیات می‌گیرند. او می‌گوید که بیشتر ساکنان مالستان و جاغوری با تذکره ولسوالی ناهور از این مسیر رفت‌وآمد می‌کنند.

ظفر شریف، ولسوال جاغوری نیز با تأیید وضع این محدودیت‌ها از سوی طالبان به خبرنامه گفت: «از یک ماه بدین‌سو راه‌های مواصلاتی مالستان و جاغوری در ساحه قره‌باغ و بازار صداقت به روی مسافران مسدود شده است. طالبان در این مسیرها زنجیر انداخته‌اند. مردمی که از ساحه جاغوری به سمت مرکز غزنی حرکت می‌کنند، آنان را دوباره برگشت می‌دهند. ما در این زمینه بارها از حکومت محلی غزنی و حکومت مرکزی خواستار همکاری شده‌ایم، اما هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است.»

از سویی ‌هم ضامن علی هدایت، ولسوال مالستان به خبرنامه می‌گوید که یک هفته بعد از ختم جنگ‌های مالستان و جاغوری، طالبان چنین محدودیت‌های را در راه‌های مواصلاتی این دو ولسوالی وضع کردند.

آقای هدایت به خبرنامه تاکید کرد: «دلیل آن انتقام‌گیری از مردم این دو ولسوالی است که در برابر آنان جنگیدند و نگذاشتند این دو ولسوالی به دست آنان سقوط کند. طالبان تلاش کردند که مالستان و جاغوری را سقوط بدهند، اما شکست خورند، حالا در پی انتقام برآمده‌اند.»

عارف نوری، سخنگوی والی ولایت غزنی در گفت‌وگو با خبرنامه، با تایید وضع این محدودیت‌ها از سوی طالبان برای باشندگان ولسوالی‌های مالستان و جاغوری، می‌گوید که در دو هفته‌ی اخیر در اثر عملیات‌های هوایی که انجام شده، وضعیت بهبود یافته و ایست‌های بازرسی طالبان کم‌تر شده است.

عارف نوری، سخنگوی والی ولایت غزنی
عارف نوری، سخنگوی والی ولایت غزنی

در ماه عقرب سال جاری خورشیدی، طالبان بر بخشی از ولسوالی‌های مالستان و جاغوری حمله کردند و تلفات سنگینی را برای مردم ملکی این ولسوالی‌ها وارد کردند. علاوه بر تلفات، بیش از 60 درصد از ساکنان این ولسوالی‌ها متواری شدند.

دو برابر شدن نرخ مواد اولیه

با مسدود شدن راه‌های مواصلاتی و وضع مالیات‌های سنگین بالای موترهای باربری توسط طالبان، مشکلات زیادی برای ساکنان این ولسوالی‌ها؛ از جمله بلند رفتن نرخ مواد اولیه، سلب آرامش مردم و نرسیدن به‌موقع مریضان به شفاخانه‌ها، به وجود آمده است.

عارف رحمانی، نماینده مردم غزنی در مجلس نمایندگان به خبرنامه می‌گوید: «اولین آسیب این است که روحیه مردم شکسته، مردم با خیال راحت و به صورت عادی نمی‌توانند تردد کنند، آنان به‌صورت قاچاقی می‌روند و می‌آیند. از سوی دیگر قیمت مواد اولیه زندگی مانند قیمت مواد غذایی، مواد شوینده، تیل و گاز و چوب به صورت سرسام‌آوری افزایش یافته است. گرچند در فصل سرما نرخ‌ها بلند می‌رود، اما به این میزان کم‌سابقه بوده است.»

ظفر شریف، ولسوال جاغوری نیز تأیید می‌کند که نرخ‌های مواد خوراکی به دلیلی که برای موترهای باربری محدودیت وضع شده، تقریبا دو برابر شده است.

آقای شریف به خبرنامه گفت: «مسافران دچار آزار و اذیت هستند که نمی‌توانند به وقت و زمان مریضان خود را به مرکز غزنی انتقال دهند. این مسأله هم‌چنان بالای نرخ و نوا و مواد اولیه خیلی تأثیر منفی داشته است و نرخ‌ها تقریبا دوچند شده است. اگر این وضع ادامه پیدا کند، این ولسوالی‌ها با کمبود مواد اولیه روبرو خواهند شد.»

ضامن علی هدایت، ولسوال مالستان نیز به خبرنامه گفت: «مسدود شدن راه‌ها و وضع مالیات سنگین بالای موترهای باربری سبب شده که از هر لحاظ مشکلات برای مردم ایجاد شود. انتقال مریضان به شهر غزنی، بلند رفتن نرخ و نوا این‌ها همه تأثیر مسدود بودن راه‌ها است. قیمتمواد خوراکی و مواد نفتی و گاز مایع در یک ماه گذشته سریعا بالا رفته است.»

عارف رحمانی، نماینده مردم غزنی در مجلس نمایندگان
عارف رحمانی، نماینده مردم غزنی در مجلس نمایندگان

از سویی هم محمدعلی فکوری‌زاده، یکی از نمایندگان شورای ولایتی ولایت غزنی در گفت‌وگو با خبرنامه تأکید می‌کند که وضع این محدودیت‌ها تنها بر ولسوالی مالستان و جاغوری خلاصه نمی‌شود. او می‌گوید که طالبان مالیات‌های سنگینی را بر موترهای باربری ولسوالی‌های ناهور و بخشی از ولسوالی قره‌باغ نیز وضع کرده است.

آقای فکوری‌زاده گفت: «ساکنان ولسوالی‌های ناهور و قره‌باغ در صورتی‌که مأمور دولتی نباشد، آزار و اذیت نمی‌شوند، اما مالیات به‌همان شکل که از ساکنان ولسوالی‌های مالستان و جاغوری گرفته می‌شود، از این‌ها هم اخذ می‌شود و این مساله بالای نرخ‌های مواد خوراکی تأثیر منفی گذاشته است.»

دلیل ناامن شدن راه‌ها

شماری از مقام‌های محلی ولایت غزنی می‌گویند که “سقوط غزنی” سبب شد که همه‌ی پاسگاهای امنیتی در مسیرهای راه‌های مواصلاتی به دست طالبان سقوط کند و شمار زیادی از نیروهای امنیتی این پاسگاه‌ها توسط طالبان کشته شوند. به گفته‌ی آنان پس از سقوط غزنی، این پاسگاه‌ها دوباره در این مسیرها ایجاد نشده است.

بشیرعلی شفق، فعال جامعه مدنی و رییس دفتر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در ولایت غزنی به خبرنامه می‌گوید: « بعد از سقوط غزنی، مشکلاتی که برای مردم غزنی به وجود آمد، مشکلات راه‌های ولسوالی‌ها بود. چون پوسته‌های امنیتی که در این مسیرهای ولسوالی‌ها از جمله مسیر قره‌باغ و ناهور بود، در جنگ غزنی همه سقوط کردند و متاسفانه سربازان جوان ما با بارها درخواست کمک، کسی به کمک آنان نشتافتند و همه‌ی آنان شهید شدند. تاکنون این پوسته‌ها در مسیر این راه‌ها ایجاد نشده است.»

عارف رحمانی، نماینده مردم غزنی در مجلس نمایندگان افغانستان نیز خاطرنشان می‌کند که این چالش‌ها با نهادهای امنیتی افغانستان از جمله وزارت دفاع، داخله و ریاست امنیت ملی در میان گذاشته شده است.

ولسوالان مالستان و جاغوری نیز تأکید دارند که آنان از یک ماه بدین‌سو که راه‌های مواصلاتی این ولسوالی‌ها از سوی طالبان مسدود شده است، این وضعیت را به حکومت محلی و نهادهای امنیتی گزارش داده‌اند.

ضامن علی هدایت، ولسوال مالستان به خبرنامه گفت: «ما وضعیت را به نهادهای امنیتی، به حکومت محلی غزنی گزارش داده‌ایم، اما آنان تاکنون نه به ما جواب مثبت داده‌اند و نه جواب منفی».

ضامن علی هدایت، ولسوال مالستان در میان جمع از نیرو های امنیتی
ضامن علی هدایت، ولسوال مالستان در میان جمع از نیرو های امنیتی

با این حال عارف نوری، سخنگوی والی ولایت غزنی به خبرنامه می‌گوید که «پرسونل امنیتی دایمی برای راه‌های مواصلاتی نیاز است. ما تاکنون به دلیل کمبود نیروهای امنیتی، نتوانسته‌ایم که این نیروها را تکمیل کنیم».

آقای نوری هم‌چنان تأکید دارد: «اما ما دو برنامه را برای سرکوب دشمن در حال حاضر روی دست داریم؛ قوه‌های هوایی هر زمانی که خواسته باشیم اقدام فوری می‌کنند، از طرف دیگر در روزهای نزدیک عملیات وسیع تصفیه‌ای از طریق زمین و هوا اجرا خواهد شد و با پاکسازی این مناطق، پوسته‌های امنیتی نیز در این مسیرها ایجاد خواهد شد.»

در ماه اسد سال جاری خورشیدی طالبان با شکستن کمربندهای امنیتی شهر غزنی، داخل این شهر شده و بیشتر ساختمان‌های شهر را به آتش کشیدند. در این حمله‌ی طالبان که چندین روز ادامه داشت، از شهر غزنی حمام خون جاری شده و در شفاخانه‌ها جایی برای جسد نمانده بود.

هیچ‌کدام از وعده‌های رییس جمهور عملی نشده است

غزنی یکی از شهرهای استراتژیک افغانستان است، اما کمتر مورد توجه دولت بوده است. بخش‌های وسیعی از این ولایت در تصرف گروه طالبان است. آقای غنی در د

بشیرعلی شفق، فعال جامعه مدنی به خبرنامه گفت: « ه دلیل کمبود نیروهای امنیتی هنوز حتی بیس‌های امنیتی که یکی از ابتدایی‌ترین وعده آقای رییس‌جمهور بود، عملی نشده است. به همین دلیل ما هر شب شاهد حملات گسترده دشمن در حومه‌های شهر هستیم.»

بشیرعلی شفق، فعال جامعه مدنی و رییس حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در ولایت غزنی
بشیرعلی شفق، فعال جامعه مدنی و رییس دفتر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در ولایت غزنی

محمد علی فکوری‌زاده، نماینده شورای ولایتی ولایت غزنی نیز به خبرنامه می‌گوید: «هیچ شبی نیست که در اطراف شهر غزنی جنگ نباشد. یک شب در اسنفنده، یک شب در خوگیانی. در کل اطراف شهر همه به دست طالبان هستند و اگر کمربندی‌های امنیتی شهر مستحکم نشود، آنان می‌توانند دوباره بالای شهر حمله کنند.»

اما عارف نوری، سخنگوی والی غزنی می‌گوید که تاکنون تشکیلات 27 پوسته امنیتی که قبلا برهم خورده بود، تکمیل شده و پنج بیس اردومی ملی نیز با کمربند امنیتی در مرکز شهر ایجاد شده است.

آقای نوری به خبرنامه گفت: «ما در دو ماه گذشته تنها شاهد 5 مورد درگیری در این پوسته‌های امنیتی بوده‌ایم، در حالی که پیش از این هر شب بالای دو سه پوسته ما حمله می‌شد. خوشبخاته تحرکات دشمن کم‌تر شده و با راه‌اندازی عملیات تصفیه‌ای، تلاش داریم از داخل شهر به طرف ولسوالی‌ها، این بیس‌های امنیتی را بیشتر کنیم.»

سخنگوی والی غزنی تأکید دارد که ترورهای شخصی نیز در سال جاری خورشیدی کاهش یافته و امسال 6 مورد ترور ثبت شده که در سه ماه اول سال جاری خورشیدی رخ داده است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان