جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

چشم انداز انتخابات پارلمانی در بامیان؛ از توجه اندک به توزیع شناسنامه تا مشارکت مساوی مردان و زنان بامیانی در روند ثبت نام رای دهندگان

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

یک روز دیگر هم گذشت و ما یک روز نزدیک‌تر شدم به روز انتخابات و پروسه ملی برای تعیین شرنوشت کشور و مردم افغانستان. در سلسله ای از گزارش های انتخاباتی ولایتی، به بامیان سری زدیم.

ولایت بامیان نیز به عنوان یکی از ولایت‌های مرکزی آماده برگزاری انتخابات در 28 میزان است. روند جذب کارمند برای روز انتخابات نیز آغاز شده تا طی یک امتحان کنکور مطابق به قانون انتخابات از بخش معارف و دیگر نهاد‌ها قبول شوند.

انتخابات آینده در بامیان

این ولایت با بررسی میزان نفوس در سال 2011 دارای 418500 نفر بوده که در سال جاری برای برگزاری انتخابات، در روند ثبت نام 170 هزار تذکره به ثبت رسیده است. طبق آمار ثبت شده کمیسیون مستقل انتخابات 82061 مرد و 83802 زن در این ولایت ثبت‌نام کرده‌اند.

لیست نهایی نامزدان انتخاباتی سال 1397 از ولایت بامیان نشان می‌دهد که 40 نفر کاندیدای نمایندگی مجلس نمایندگان هستند. از این مجموع 11 زن و 29 مرد می‌باشد.

220 مرکز رای‌دهی در بامیان مشخص شده که در این مراکز پروسه برچسپ‌زنی انجام شده و انتخابات سال جاری نیز انجام می‌شود. بامیان یکی از ولایت‌های است که با داشتن کمترین تهدیدات امنیتی رو به رو است.

طاهر ظهیر ولایت بامیان درگفتگو با خبرنامه می‌گوید: “در پروسه انتخابات ولایت بامیان چالش خاصی احساس نمی‌شود با آن هم آمادگی لازم برای برگزاری انتخابات شفاف و آزاد گرفته شده و هیچگونه مشکلی در راستای برگزاری انتخابات آینده وجود ندارد.”

محمدطاهر زهیر، والی بامیان
محمدطاهر ظهیر، والی بامیان

ولایت بامیان اما در قسمت شمال شرق خود تهدیدات امنیتی خود را داشته و هنوز هم در ساحات ولسوالی کوهمرد و همچنان شیبر مراکز رای‌دهی با تهدیدات امنیتی مواجه است.

تهدیدهای امنیتی برای ولایت بامیان

علی شاه مصباح رییس پیشین کمیسیون انتخابات ولایت بامیان، به خبرنامه می‎‌گوید که این ولایت شاهد حضور چشم‌گیر زنان و مردان برای اشتراک در پروسه ثبت‌نام بوده‌ است.

این ولایت 51 درصد حضور زنان و 49 درصد مردان را در روند ثبت‌نام با خود داشته است. به گفته او حضور مردم در بخش آگاهی عامه نیز بسیار پررنگ بوده  است. اما این ولایت تهدیدات امنیتی خود را در نوار مرزهای ولایات بغلان، سمنگان و همچنان ولسوالی های شیبر و کوهمرد دارد.

عاقله سادات، فعال مدنی این ولایت نیز در ارتباط به نگرانی‌های امنیتی بامیان به خبرنامه می‌گوید: ” چالش امنیتی در تعدادی از بخش‌های ولسوالی‌های این ولایت وجود دارد که با تدابیر گرفته شده امیدواراند تا در روز انتخابات مشکل جدی ایجاد نگردد و باعث بسته شدن مراکز رای دهی نشود.”

کمبود اوراق شناسنامه

اما خانم سادات می‌گوید: “چالش بزرگی که در روند ثبت نام این ولایت وجود داشت کمبود اوراق تذکره بود.” کمبود فورم های شناسنامه باعث شده تا در شهرستان های پنجاب و ورس مردم نتوانند برای رای‌دهی انتخابات آینده اشتراک نمایند.

عاقله سادات با خوشبینی‌ که از حضور مردم بامیان در این روند داشت خاطر نشان کرد که “مردم بامیان همواره توانسته‌اند ثبت نام برای رای‌دهی در انتخابات را خیلی خوب عملی نماید.”

در روند ثبت نام بامیان همه اقشار واجد شرایط رای‌دهی در این پروسه اشتراک نداشته‌ند اناند. با در نظر داشت این که در چندین دوره رای گذشته مردم بامیان سهم خود را داشته، اما در این دوره با شوق کمتری حضور پیدا کرده اند که دلیل آن عدم شفافیت در چندین دوره گذشته عنوان شده است. در عین حال، این دوره به خوبی مدیریت نشده و بسیاری از ساکنین بامیان نتوانسته‌اند شناسنامه دریافت کنند.

ر روند ثبت نام بامیان همه اقشار واجد شرایط رای‌دهی در این پروسه اشتراک نداشته‌ اند
در روند ثبت نام بامیان همه اقشار واجد شرایط رای‌دهی در این پروسه اشتراک نداشته‌ اند

فعالین مدنی بامیان به خاطر کمبود فورم های شناسنامه در ولایت بامیان دادخواهی کرده‌اند که به نتیجه مطلوبی دست نیافته‌اند.

خانم سادات افزود: “نه تنها در پروسه انتخابات بلکه در بسیاری بخش ها ارتباط اداره مرکزی  با اداره محلی خیلی ضعیف است که هیچ وقت به آن توجه صورت نمی گیرد.”

سوال‌ برانگیز شدن انتخابات

مردم بامیان با امید این که این بار انتخابات شفاف و همگانی خواهند داشت به سوی ثبت‌نام رفته و در مراکز انتخاباتی حضور داشته‌اند، ولی نبود و نرسیدن فورم های شناسنامه در نقاطی از این ولایت باعث شده که این باور از میان مردم برداشته شده و این بار نیز شفافیت انتخابات زیر سوال رود.

با در نظر داشت حضور زنان و مردان این ولایت در پروسه ثبت‌نام اما چالش‌های امنیتی و همچنان کمبود اوراق تذکره و نرسیدن به موقع آن به مردم باعث شده تا در این انتخابات نیز همه مردم واجد شرایط کشور نتوانند در انتخابات شرکت داشته باشند.

در این ولایت نیز همچون دایکندی زنان بیشتر از مردان در این روند سهیم شده‌اند. زنان خانه‌دار و همچنان قشر تحصیل کرده در این روند سهم خود را ایفا کرده‌اند. با این حال برخی از آگاهان بامیان تاکید دارند که اگر همه مسئولین در این ولایت به خوبی مسئولیت خود را انجام دهند، می‌توان انتخابات بهتری را تجربه کرد.

فرصت استثنایی

همزمان با این موضوعات، طاهر ظهیر والی بامیان در رابطه به امنیت و همچنان حضور مردم در انتخابات به خبرنامه گفت: “روز انتخابات تمام مراکز رای‌دهی بدون هیچ گونه مشکلی باز خواهد بود. نقاطی که دارای تهدیدات امنیتی هستند، تحت تدابیر شدید قرار دارند.”

مردم بامیان با امید این که این بار انتخابات شفاف و همگانی خواهند داشت به سوی ثبت‌نام رفته و در مراکز انتخاباتی حضور داشته‌اند، ولی نبود و نرسیدن فورم های شناسنامه در نقاطی از این ولایت باعث شده که این باور از میان مردم برداشته شده و این بار نیز شفافیت انتخابات زیر سوال رود
مردم بامیان با امید این که این بار انتخابات شفاف و همگانی خواهند داشت به سوی ثبت‌نام رفته و در مراکز انتخاباتی حضور داشته‌اند، ولی نبود و نرسیدن فورم های شناسنامه در نقاطی از این ولایت باعث شده که این باور از میان مردم برداشته شده و این بار نیز شفافیت انتخابات زیر سوال رود

او از مردم این ولایت خواست تا برای تعیین سرنوشت خود، به پای صندوق های رای رفته و خود برای سرنوشت‌شان انتخاب نمایند. آقای ظهیر به این نظر است که امنیت و ثبات پایدار بامیان باعث داشتن یک انتخابات شفاف خواهد شد.

عاقله سادات نیز انتخابات را فرصت طلایی برای مردم بامیان عنوان کرده و گفت: “مردم خود می‌تواند چندین فرد شایسته و کارا را برای نمایند‌گی از این ولایت انتخاب نمایند. کسانی را که می‌توانند از رای مردم که امانتی به دست آن‌ها است به خوبی نگهداری نمایند… این بار باید به دور از هر گونه دخالت احزاب و متنفذین قومی، فردی شایسته وارد مجلس نماینده‌گان گردد تا به شفافیت انتخابات پی‌برد.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان