تشدید حملات هدفمند بر شیعیان افغانستان؛ تأکید آگاهان بر ایجاد سامانه امنیتی ویژه برای هزاره‌ها

توسطعلی شیر شهیر

شهریور ۱۵, ۱۳۹۷ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

یوناما یا دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان با نشر اعلامیه‌ای ضمن محکومیت حملات روز چهارشنبه(14 سنبله) غرب کابل، اعلام داشته که از عمدی بودن این حملات هدف‌مند نگران است.

یوناما در اعلامیه‌اش گفته است که این حملات به‌گونه‌ی هدف‌مند در مناطق شیعه‌نشین کابل انجام می‌شود و تأکید کرده که این نهاد «مجموعی از حملاتی را در سال‌های گذشته ثبت کرده که به‌صورت عمدی انجام شده است.»

یوناما در همین حال نگرانی عمیق و غم‌شریکی خود را در مورد قربانیان حملات روز گذشته به خانواده‌های آسیب‌دیده بیان داشته است.

تادامیچی یاماموتو، نماینده ویژه دبیرکل ملل متحد برای افغانستان در این اعلامیه گفته است: «حملات اخیر تروریستی که شهروندان عادی شهر کابل، کمک‌کنندگان اولیه و خبرنگاران را مورد هدف قرار داد، عمیقا تکان‌دهنده است. ما در محکوم کردن این حمله‌ی ظالمانه با افغان‌ها شریک می‌شویم.»

به گفته‌ی مقام‌های امنیتی افغانستان، در دو حمله پی‌هم روز گذشته در غرب کابل، ۲۵ نفر کشته و ۹۵ تن دیگر زخمی شده‌اند. این حملات در یک باشگاه ورزشی در غرب کابل، زمانی رخ داد که یک رقابت ورزشی در جریان بود. حمله‌ی دوم نیز با فاصله زمانی یک ساعت، موقعی رخ داد که کمک‌کنندگان اولیه و خبرنگاران در محل حضور یافته بودند. در حمله دوم به شمول افراد ملکی دیگر، 2 خبرنگار کشته و 4 خبرنگار دیگر زخمی شدند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه‌ای این حملات را محکوم کرده و آن‌را حمله بر آزادی بیان و جنایت علیه بشریت عنوان کرده است.

tadamchi
تادامیچی یاماموتو، نماینده ویژه دبیرکل ملل متحد برای افغانستان

در این اعلامیه آمده است: «تروریست‌های وحشی‌صفت با حمله به سالن کشتی میوند در منطقه ناحیه‌ی ششم شهر کابل، شماری از ورزش‌کاران و تماشاگران را شهید و زخمی کردند. تروریست‌های جنایت‌کار به جز پیام مرگ، وحشت، ویرانی و جنایت، دیگر هیچ هدفی را پی‌گیری نمی‌کنند و حمله بر مدارس، مساجد، بازارها، ورزشگاه و غیرنظامیان به هدف اصلی این جنایت‌کاران مبدل شده است.»

کارد به استخوان مردم رسیده، حکومت باید تکان بخورد

شماری از آگاهان بخش اجتماعی ـ سیاسی تأکید می‌کنند که حمله‌های اخیر بر مردم ملکی در هیچ قالبی نمی‌گنجد و با هیچ منطقی قابل توجیه نیست. آنان تأکید دارد که حکومت باید از آخرین «تلاش نهایی بندگی» خود برای حفظ جان شهروندانش استفاده کند.

اورزلا اشرف نعمت، رییس واحد تحقیقات و ارزیابی افغانستان(AREU) به خبرنامه می‌گوید: «حمله وحشیانه که دیروز در غرب کابل اتفاق افتاد، پیام واضح آن دشمنی با انسانیت، بشریت و آرامش است. چنین حملاتی پیام ترور، ترس و ایجاد وحشت است، اضافه‌تر از آن این حمله اخیر در هیچ چارچوبی نمی‌گنجد.»

به گفته‌ی این آگاه بخش اجتماعی ـ سیاسی، چنین حملات پیامدهای ناگواری بر جامعه‌ای مانند افغانستان داشته و سبب تفرقه قومی و مذهبی می‌شود.

خانم نعمت افزود: «اخیرا چندین حمله‌ در منطقه غرب کابل صورت گرفته است. من فکر می‌کنم این حملات پیامدهای ناگواری داشته و سبب ایجاد تفرقه‌های قومی میان اقوام افغانستان می‌شود. از نگاه روانی نیز واقعا همه‌ی ما را تحت یک فشار روانی و روحی قرار داده که ما دیگر فکر پیشرفت و آزادی و آرامش را در سر نپرورانیم.»

اورزلا، یک ماه است که به عنوان رییس واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان فعالیت می‌کن
اورزلا اشرف نعمت، رییس واحد تحقیقات و ارزیابی افغانستان(AREU) به خبرنامه می‌گوید: حمله وحشیانه که دیروز در غرب کابل اتفاق افتاد، پیام واضح آن دشمنی با انسانیت، بشریت و آرامش است. چنین حملاتی پیام ترور، ترس و ایجاد وحشت است، اضافه‌تر از آن این حمله اخیر در هیچ چارچوبی نمی‌گنجد

به گفته‌ی او، حکومت باید کمی بیشتر تکان بخورد و میان بخش‌های استخباراتی و بخش‌های اجرایی، هماهنگی بیشتری ایجاد گردد. رییس واحد تحقیقات و ارزیابی افغانستان تأکید کرد: «حکومت باید تلاش نهایی بندگی خود را بکند که جلوی این حملات گرفته شود، چون دیگه واقعا کارد به استخوان مردم رسیده است».

24 حمله تروریستی و هدفمند

شیعیان افغانستان در چهار سال گذشته محور اصلی حملات داعش در این کشور بوده‌اند. بر اساس یک گزارش تحقیقی خبرنامه، در مدت این چهار سال، به‌شمول حمله‌های اخیر بر دو مرکز آموزشی در غرب کابل و دو حمله پی روز چهارشنبه(14 سنبله) در این منطقه، گروه داعش 24 حمله‌ی تروریستی را بالای مراکز دینی و آموزشی شیعیان در افغانستان انجام داده است.

در نتیجه این حملات، حدود ۶51 هزاره(شیعه‌مذهب) کشته‌شده و حدود ۱هزار و 234 تن دیگر زخمی شده‌اند. این آمارها نشان می‌دهد که بیشترین حملات بالای مراکز مذهبی شیعیان صورت گرفته و بیشترین آمار قربانیان نیز در این مراکز بوده است.

خشم رهبران سیاسی هزاره‌ها

شماری از عالمان دین، رهبران سیاسی و چهر‌های پرنفوذ هزاره، حکومت افغانستان را به‌‌ بی‌پروایی در قبال حملات هدف‌مند بر یک قوم و مذهب خاص متهم کرده و تأکید می‌کنند که هیچ‌یک از این حملات تاکنون از سوی حکومت پی‌گیری نشده است.

سرور دانش، معاون دوم رییسجمهور افغانستان در واکنش به حملات مرگ‌بار انتحاری روز گذشته کابل، ضمن محکومیت شدید آن، اعلام کرده که نیروهای امنیتی افغانستان و حکومت این کشور نمی‌توانند در برابر مسوولیت‌های اولیه و اساسی‌شان در قبال تأمین امنیت مردم غرب کابل بری‌الذمه باشند.

blast in kabul
شیعیان افغانستان در چهار سال گذشته محور اصلی حملات داعش در این کشور بوده‌اند

آقای دانش به صورت تلویحی به هزاره‌ها اشاره کرده و گفته است که حکومت افغانستان مکلف است تا تدابیر ویژه‌ای برای این مردم اتخاذ کند.

در همین حال معاون دوم رییس‌جمهور حملات بر هزاره‌ها را هدف‌مند و سیستماتیک خوانده و گفته است که نباید این مردم بیش از این مورد حملات هدف‌مند قرار گیرند.

این جدی‌ترین واکنش از رهبران هزاره در سلسله‌ای حملات بر این مردم در سال‌های گذشته می‌باشد. سرور دانش برخلاف گذشته که مشی نرمی نسبت به حکومت و وضعیت موجود داشته، این‌بار با جدیت به این کشتارها پرداخته است.

محمد محقق، معاون دوم ریاست اجراییه نیز حکومت را متهم کرده که هیچ برنامه‌ای برای حفاظت از جان شهروندان ندارد و این موضوع سبب شده که حوادث خون‌بار یکی پی دیگر رخ دهد.

دفتر مطبوعاتی معاونت دوم ریاست اجراییه با نشر اعلامیه‌ای در این پیوند گفته است که دولت و نهادهای امنیتی هیچ برنامه‌‌ی منظمی برای مدیریت اوضاع و مهار این‌گونه حملات ندارد.

آقای محقق افزوده است که طرح حفاظت از ۱۲۰ مسجد و مرکز فرهنگی را به حکومت پیشکش کرده‌ است، اما حکومت علاقه‌ای برای اجرای آن ندارد: «بعد از کنار زدن جنرال مرادعلى از معینیت ارشد وزارت داخله، کدام علاقه‌مندى در پروسه حمایت از مساجد و مراکز فرهنگى و دینى دیده نمی‌شود، که حادثه مرکز آموزشى موعود، مسجد صاحب‌الزمان گردیز و کلپ میوند معلول همین بى‌توجهى‌ها و بى‌اعتنایى‌هاست.»

محمد محقق از مردم خواسته که برای حفظ امنیت مراسم دهه‌محرم خود دست به‌کار شوند و با نیروهای امنیتی همکاری کنند.

صادق مدبر، رییس حزب انسجام ملی افغانستان و یکی از رهبران سیاسی هزاره هم با انتقاد از حکومت می‌گوید که ارگ هیچ‌گاه خود را در قبال این حملات در برابر یک قوم خاص، مسوول ندانسته است.

آقای مدبر به خبرنامه گفت: «واقعا این دردآور است که از چند سال بدین‌سو گروه‌هایی تحت نام داعش بالای مراکز دینی و مذهبی و علمی مردم هزاره حملات متعددی را داشته است که دولت در این قبال مسوولیت خود را ادا نکرده است. حملاتی که پیش از این رخ داده است هم دولت عاملان آن را شناساسی نکرده و به محاکم نسپرده است. این نقطه ضعف و سوال جدی است که حکومت باید به آن پاسخ بدهد.»

محمد عارف رحمانی، عضو مجلس نمایندگان
محمد عارف رحمانی، عضو مجلس نمایندگان

عارف رحمانی، عضو رهبری شورای عالی مردمی جنبش روشنایی نیز می‌گوید که حکومت تاکنون مسوولیت‌پذیری لازم را درباره جلوگیری از هدف قرار دادن و نسل‌کشی هزاره‌ها نداشته است. یکی دو اقدام سطحی(‌مسلح‌ کردن برخی از اعضای مساجد هزاره، تقسیم برچی به دو حوزه و ناحیه) قابل قبول نیست.

او تأکید می‌کند که بی‌توجهی به امنیت هزاره‌ها، آنان را نسبت به حکومت مشکوک کرده، چون آنان بارها از مسوولان حکومتی افغانستان خواسته‌اند که چه کسان و گروه‌هایی هزاره‌ها را قتل‌عام می‌کنند؟ اما از سوی حکومت هیچ‌گاهی جواب قانع‌کننده نشنیده‌اند.

انتقاد شورای علمای شیعه

در ادامه واکنش‌ها، اعضای شورای علمای شیعه افغانستان می‌گویند که از نگاه دینی، حملات بر مراکز آموزشی و ورزشی که سبب ایجاد وحشت و دهشت در یک جامعه اسلامی می‌گردد، به‌نوعی محاربه با انسانیت، تعلیم و تعلم محسوب می‌شود.

سالم حسنی، یکی از اعضای شورای علمای افغانستان به خبرنامه گفت: «این اعمال، ضد بشری و ضد انسانی است که قطعا از نگاه دینی حرام می‌باشد.»

وی تأکید دارد، شورای علمای شیعه افغانستان در ماه جوزای سال جاری نشستی با رییس‌جمهور غنی در مورد تأمین امنیت مراکز دینی، آموزشی و تعلیمی شیعیان افغانستان داشته است. به گفته‌ی او، در این نشست، رییس جمهوری افغانستان هدایت داده که یک طرح کمربندی برای مراکز دینی ولایت‌های مرکزی و مناطق شیعه‌نشین به‌شمول دشت برچی ایجاد می‌کند.

آقای حسنی گفت: «شورای علما جلسه‌ای که با رییس جمهوری در هشتم جوزا داشت، هدایت مشخص رییس‌جمهور این بود که باید کمربند امنیتی ایجاد شود، و امنیت غرب کابل درست گرفته شود که در آن‌جا معین ارشد امنیتی، رییس ستاد ارتش و رییس گارنیزیون کابل حضور داشت و قرار شد که آنان این تدابیر را بگیرند، اما متأسفانه شاهد عملی شدن این تدابیر نبودیم و این اتفاق ناگوار رخ داد.»

شورای علمای شیعه افغانستان تأکید دارد که از حکومت انتظار دارد به وعده خود که ایجاد کمربند امنیتی در مناطق شیعه‌نشین افغانستان است، عمل کند.

salim hasani
سالم حسنی، یکی از اعضای شورای علمای افغانستان

راههای حل

سرور دانش، معاون دوم رییس جمهوری افغانستان از بزرگان غرب کابل خواسته که برای تأمین امنیت این بخش کابل، در کنار حکومت و ارگان‌های امنیتی در یک انسجام و هم‌یاری مؤثر همکاری کنند. او تأکید کرده است که تأمین امنیت غرب کابل نیازمند تدابیر استراتژیک و برنامه‌ریزی دقیق است.
محمد محقق نیز از مردم خواسته است که برای حفظ امنیت مراسم دهه‌محرم، خود دست به‌کار شوند و با نیروهای امنیتی همکاری کنند.

امرالله صالح، رییس پشین امنیت ملی افغانستان نیز برای جلوگیری از قتل عام هزاره‌ها، به جوانان داوطلب این قوم پیشنهاد آموزش‌های امنیتی و اطلاعاتی داده است. او تأکید کرده که حملات بر شیعیان و هزاره‌ها محاسبه شده و قتل‌عام عمدی می‌باشد.

آقای صالح در استاتوس فیس‌بوکی خود تصریح کرده: «راه‌حل‌های کهنه و تکراری نمی‌تواند جلو این حملات هدف‌مند را بگیرد و به این جهت، در صورتی که شورای مردمی هزاره‌ها اجازه دهد، او حاضر است تا برای تأمین امنیت مردم غرب کابل، این مهارت‌ها را آموزش دهد».

از سوی دیگر، محمد عارف رحمانی، عضو رهبری شورای عالی مردمی جنبش روشنای و عضو مجلس نمایندگان افغانستان می‌گوید که برای حفظ جان شیعیان افغانستان باید یک «سامانه امنیتی هزارگی» تشکیل شود.

آقای رحمانی تصریح می‌کند: «اگر حکومت افغانستان در این قبال بی‌مسوولیتی می‌کند، هزاره‌ها نباید مانند یک جامعه مرده و بی‌عرضه و تسلیم‌شده عمل کنند. آنان باید خود یک “سامانه امنیتی” بسیار قوی را که شامل بخش‌های کشفی، پلان‌گذاری و عملیاتی هست را بسازند! دفاع از جان و مال و ناموس یک وجیبه شرعی است. چون در حال حاضر خون ما به اندازه ریختن خون یک حیوان هم ارزش ندارد! وقتی ما چنین سامانه را بسازیم، دیگر پنجاه تا شصت درصد امنیت‌مان تأمین می‌شود.»

اورزلا اشرف نعمت، رییس واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان می‌گوید که جلوگیری از این حملات وحشیانه، می‌توند راه‌های حلی بسیار ابتدایی داشته باشد. او تأکید می‌کند که در هر نقطه مزدحم، هر شهروند باید خود را مسوول احساس کند و در مقابل هر حرکت مشکوک، نیروهای امنیتی را در جریان بگذارد.
خانم نعمت گفت: «شهروندان از شماره‌های رایگان پولیس که در خدمت آنان است، باید استفاده کنند و در نقاط مزدحم، تلاش کنند خود را در برابر امنیت آن منطقه مسوول احساس نمایند. نهادها آموزشی و ورزشی نیز باید موضوعات تلاشی و محافظان امنیتی را جدی بگیرند. از جانب حکومت نیز باید یک هماهنگی همه‌جانبه میان استخبارات و بخش امنیتی آن ایجاد شود».

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *