جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
4 بازدید

نگرانی از وقوع سیلاب های بیشتر؛ باران بهاری همراه با طوفان پس از زمستان خشک افغانستان

خواندن 10 دقیقه
0
(0)

محمدعمر محمدی، سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان می‌گوید که سیلاب‌های ناشی از باران‌های اخیر در ۱۶ ولایت این کشور، تلفات جانی و خسارات هنگفت مالی را برای شهروندان این کشور به بار آورده است.

سخنگوی وزارت مبارزه با حوادث طبیعی می‌گوید که فعلا براساس گزار‌ش‌های اداره هواشناسی، مقدار بارندگی‌ها و تهدید‌ها کم‌تر شده ‌است.

شانزده ولایت سیلابزده

بنابر گفته سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی، از میان ۱۶ ولایت سیلابزده افغانستان، تخار، بادغیس، جوزجان، سرپل، سمنگان، فاریاب، کاپیسا، غور، تخار، پروان، بغلان، هرات، پنجشیر، بلخ و غزنی بیشترین آسیب را دیده‌اند.

سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی می‌گوید: ‌«در نتیجه سرازیر شدن سیلاب در ۱۶ ولایت کشور، ۷۲ نفر شهید، ۹ نفر زخمی و ۲ نفر مفقود شده‌است.»

محمدی همچنان اضافه کرد که در این سیلاب‌ها ۸۹۸ منزل مسکونی کاملاً ویران شده و یک‌هزار و ۶۹۵ خانه قسماً تخریب شده که باشندگان آن در فضای باز به سر می‌بردند.

وی افزود: ‌«بر علاوه این خسارات در سیلاب‌ها، ۶۱۷ رأس مواشی تلف شده و ۲۹۶ جریب زمین زراعتی نیز به کلی تخریب شده است.»

این مقام وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان گفت که برای یک‌هزار و ۴۰۰ خانوادۀ سیلاب‌زده کمک‌های اضطراری توزیع شده که شامل مواد خوراکی، خیمه، ترپال، بستۀ صحی و وسایل آشپزخانه است.

وی هم‌چنان اضافه می‌کند: «از بین ۱۴۰۰ خانواده سیلاب‌زده، برای ۳۰ خانواده که وضعیت دشوار داشتند، مبلغ ۱۵ هزار افغانی پول نقد کمک اضطراری شده‌است.‌»

به گفته آقای محمدی، در حدود ۵۰۰ خانواده که با تهدید سیلاب‌ها مواجه بودند، از مناطق مسکونی‌شان به ساحات امن منتقل گردیده و در مساجد و مکاتب جابه‌جا شده‌اند.

وی همچنان گفت که تعدادی از این بیجا‌شد‌گان در طی چند روز گذشته با دریافت کمک‌ها دوباره به مناطق‌شان برگشته‌اند.

محمد اسلم سیاس، معاون وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث نیز می‌گوید که تاکنون در سراسر افغانستان به ۱۴۱۰ خانواده سیلاب‌زده کمک شده است.

آقای سیاس در گفتگو با خبرنامه گفت: ‌«با توجه به فراگیر بودن سیلاب‌ها در اکثر ولایت‌های کشور که ده روز گذشته به وقوع پیوسته، به ۱۴۱۰ خانواده متضرر کمک صورت گرفته، اما  این رقم دقیق آسیب‌دیده‌ها نیست و وزارت در حال بررسی و جمع‌آوری معلومات در مورد آسیب‌دیده‌های سیلاب‌های اخیر کشور است.‌»

هشدار

هفته گذشته اداره مستقل هوانوردی افغانستان وضعیت جوی شماری از مناطق این کشور را بارانی گزارش کرده و  از وقوع سیلاب همراه با طوفان هشدار داده ‌بود.

این اداره همچنان گفته بود که میزان بارندگی‌ها بین ۳۵ تا ۳۷ میلی‌متر پیش‌بینی شده که ممکن سبب سرازیر شدن سیلاب گردد.

اداره مستقل هواشناسی افغانستان از نهادهای مسئول مبارزه با حوادث طبیعی خواسته بود که برای کمک‌رسانی به موقع به مردمی که در پی ریزش باران‌ها و سرازیرشدن سیلاب‌ها متضرر می‌شوند، خود را آماده کنند.

محمد اسلم سیاس، معاون وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث به خبرنامه گفت که با توجه به هشدار این اداره، آمادگی‌های کمک‌رسانی را در مرکز و ولایت‌های افغانستان گرفته و تا حدی عملی کرده و در روز‌های آینده عملی خواهد ‌کرد.

آقای سیاس اضافه کرد که در بخش کاوش‌گری، وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث، روند آگاهی‌دهی عامه را در تمام ولایت‌های عملی کرده که همچنان در جریان است. به مردم آگاهی داده شده از نواحی که در خطر سیلاب قرار دارند، دوری گزیند و در بخش پاسخ‌دهی، از تمام امکانات این وزارت کار گرفته شده است.

mohammad-aslam-siyas
محمد اسلم سیاس، معاون وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث

نبود آبروهای استاندارد

با این حال مردم دلیل سرازیر شدن سیلاب‌ها در اکثر مناطق کشور را نبود آّبروهای استاندرد عنوان کرده و از  دولت می‌خواهند برای جلوگیری از این‌گونه حوادث، باید جدی عمل کرده و پروژه‌های توسعه‌یی بیشتری را در مناطق آسیب‌پذیر عملی سازند.

محمد اسلم سیاس، معاون وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی به خبرنامه گفت: ‌«وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی امکاناتی که در اختیار داشت را به کار گرفته و در بخش برنامه پاسخ‌دهی، این وزارت کمک‌های ‌غذایی، کمک‌های غیرغذایی و کمک‌های صحی کرده و حتی برای جلوگیری از خسارات بوری‌ها را در بعضی مناطق سیلاب‌خیز گذاشته‌ است.‌»

آقای سیاس تصریح می‌کند که سدسازی سیلاب‌ها به تنهایی در توان این وزارت نیست، ولی به اندازه توان در بعضی جا‌ها به گونه موقت بوری قرار داده‌ تا از میزان خسارات سیلاب جلوگیری شود.

رفع نگرانی

اداره مستقل هواشناسی امروز یک‌شنبه(30 ثور) به رسانه‌ها گفت که میزان بارندگی نظر به روزهای گذشته کم شده و این بارندگی تا سه‌شنبه ادامه خواهد داشت.

سید رضا موسوی، ریس اداره هواشناسی افغانستان به رسانه‌ها گفت که شدت بارندگی در افغانستان کم شده و این بارندگی تا سه‌شنبه به میزان کم ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد:‌ «میزان بارندگی کم شده و تا حدودی تهدید‌ها رفع شده‌است.»

با این حال سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی می‌گوید که در صورت بیشتر شدن آسیب‌دیدگان، این وزارت آمادگی‌های لازم را در امر رسیدگی به سیلاب‌زدگان دارد.

این در حالی است که اداره هواشناسی پیش از این از وقوع خشکسالی هشداد داده بود. اما با این حال، سخنگوی وزارت زراعت و آبیاری افغانستان به رسانه‌ها می‌گوید که بارندگی‌های اخیر در مناطق سردسیر و مرکز افغانستان تأثیر مثبت خواهد داشت، تا حدودی مشکل کم‌آبی را در این مناطق رفع خواهد کرد و سبب رشد علف‌چر‌ها برای مواشی خواهد شد.

اما این بارندگی‌ها مشکلات کم‌آبی در مناطق گرمسیر را حل نخواهد کرد و زیان‌آور خواهد بود.

اکبر رستمی، سخن‌گوی وزارت زراعت افغانستان
اکبر رستمی، سخن‌گوی وزارت زراعت افغانستان

محمداکبر رستمی، سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری و مال‌د‌اری در این مورد به خبرنامه می‌گوید: ‌«با وجودی که بارندگی برای مناطق سردسیر مفید است، اما بدون شک این بارندگی برای مناطق گرمسیر که محصولات زراعتی آن در حال رسیدن است، تاثیر منفی خواهد گذاشت و مشکل کم‌آبی را حل نخواهد کرد.»

بدخشان

بدخشان در شمال شرق افغانستان یکی از ولایت‌های سیلاب‌زده است، باران های اخیر در مرکز ولایت بدخشان، بیش از ۵ شهرستان این ولایت و زمین‌های زراعتی مردم را به صورت کامل تخریب کرده است.

بنابر گفته‌ها عبدالولی نیازی، نمایندۀ مردم بدخشان در مجلس نمایندگان، شهرستان‌های راغستان، یاوان و ارگو شدیدا از سیلاب‌ها آسیب دیده‌اند. به گفتۀ وی، ده تن در این شهرستان‌ها جان باخته و ۱۱۴ خانه ویران شده است.

با این حال وزارت رسیدگی به حوادث طبیعی، برای ۲۷۲ خانواده در بدخشان کمک‌رسانی کرده است.

جوزجان

جوزجان یکی دیگر از ولایت‌های سیلاب‌زده اخیر است و تاکنون ۵۰۰ خانواده در این ولایت از خانه‌های‌شان بی‌جا شده‌‌اند.

عبدالستار درزابی، نماینده مردم جوزجان در مجلس می‌گوید که در ولایت‌های شمالی، با وجود جنگ‌های خانمان‌سوز، سیلاب وحشتناک نیز مردم را آسیب‌ زده است.

آقای درزابی گفت که در نتیجه سیلاب‌های اخیر در شمال به ویژه در ولایت جوزجان، حدود ۵۰۰ خانواده از خانه‌های‌شان بی‌جا شده‌اند که به کمک‌های عاجل نیاز دارند.

از سویی امان‌الله شریفی، عضوی شورای ولایتی جوزجان می‌گوید: «از دو قریه وزیر اریق و کوه ورداج هیچ چیزی نمانده و همه را سیلاب برده است».

abdulsatar darzabi
عبدالستار درزابی، نماینده مردم جوزجان در مجلس نمایندگان افغانستان

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی برای  ۲۵۰ خانواده در جوزجان کمک کرده، اما آقای شریفی می‌گوید که این کمک‌ها برای خانواده‌هایی که روی سرک مانده و تنها جان‌شان را از سیلاب نجات داده‌اند، بسنده نیست.

شهرستان‌های قوش‌تپه، خواجه دوکوه، درزاب و شهرستان‌های پنج‌گانه آقچه نیز در معرض تهدید سیلاب قرار دارند.

بغلان

در اثر سرازیر شدن سیلاب‌ها در  ولایت بغلان، ۲۰۰ خانه مسکونی تنها در یک منطقه تخریب شده ‌است.

منطقه آهن دره ولایت بغلان یکی از مناطقی است که سیلاب بیشترین آسیب را وارد کرده و نزدیک به 200 خانه را تنها در این منطقه ویران کرده است.

شهرستان دوشی این ولایت نیز از سیلاب‌ها متضرر شده‌است. سلاب ها در کفترخانه  این شهرستان دو کشته برجا گذاشته و چندین خانه را نیز تخریب کرده است.

برای خانواده‌های کشته‌شدگان این حوادث، از سوی دولت ۵۰ هزار افغانی کمک نقدی صورت گرفته است.

پروان

بر بنیاد معلومات وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان، ۴۲ خانواده در شهرستان‌های بگرام، کوه صافی، شینواری و مرکز ولایت پروان از سیلاب‌ها متضرر شده و این خانواده‌ها کمک‌های خوراکی و غیرخوراکی را دریافت کرده‌اند. آرد، برنج، کمپل، خیمه، غذای پخته و لوازم آشپزخانه شامل این کمک‌ها است.

سمنگان

عبدالله محمدی، نماینده مردم سمنگان در مجلس می‌گوید که سرازیر شدن سیلاب‌ در این ولایت تلفات جانی و مالی زیادی در پی داشته، ولی ادارات مربوط تا هنوز اقدام به کمک‌رسانی نکرده‌اند.

مقامات امنیتی در ولایت سمنگان می‌گویند که در اثر سرازیر شدن سیلاب، شاهراه سمنگان ـ بلخ به روی ترافیک مسدود شده است.

عبدالقدیر پنجشیری؛ مدیر اداره ترافیک ولایت سمنگان به رسانه‌ها گفته که در اثر سرازیر شدن سیلاب‌های شدید در ولایات شمالی کشور، در حال حاضر شاهراه عمومی سمنگان ـ بلخ به روی ترافیک مسدود شده و صدها تن از مسافران و موترداران در این مسیر گیر مانده‌اند.

Floods
مقامات امنیتی در ولایت سمنگان می‌گویند که در اثر سرازیر شدن سیلاب، شاهراه سمنگان ـ بلخ به روی ترافیک مسدود شده است

مدیر ترافیک ولایت سمنگان همچنین گفته که حدود ۳ کیلومتر از این شاهراه عمومی در اثر سیلاب تخریب شده و در گل و لای فرورفته است.

پنجشیری افزود که در اثر این سیلاب، منطقه «پوزه غرنی‌گگ» ولایت سمنگان بیشتر از دیگر ساحات مورد آسیب قرار گرفته است.

به گفته وی، مناطق تنگه تاشقرغا” از مربوطات ولسوالی خلم ولایت بلخ و همچنین شهرستان (حضرت سلطان) ولایت سمنگان که در مسیر این شاهراه قرار دارند، در معرض خطرات ناشی از سیلاب قرار دارند.

این در حالی است که در اثر سرازیر شدن سیلاب‌های شدید در شهرستان‌های دره صوف بالا و پایین در ولایت سمنگان، صدها موتر باربری معدن زغال سنگ در دو طرف جاده، متوقف شده است.

این در حالی است که کمک‌های دولت برای ۱۷۴ خانواده سیلاب‌زده در سمنگان رسیده است.

بلخ

با این حال ولایت بلخ در شمال افغانستان یکی از ده ولایتی است که بیش از دیگر ولایت‌‌ها تلفات داشته‌ و سیلاب ده‌ها خانواده‌ را بی‌جا کرده‌است. رییس مبارزه با رویدادهای طبیعی ولایت بلخ می‌گوید که ۹ تن در اثر سرازیرشدن سیلاب‌ها در سه روز اخیر، جان‌های‌شان را از دست داده‌اند.

رحمت‌الله زاهد می‌گوید که این افراد در شهرستان‌های کشنده، زاری، شولگره و چارکنت ولایت بلخ در نتیجه سرازیرشدن سیلاب‌ها جان باخته‌اند.

با این حال، بر بنیاد آماری که سرپرست شهرستان خلم ولایت بلخ به دست می‌دهد، ۱۳۳ روستا در این شهرستان وجود دارد که از این میان ۱۰ روستا در اثر سرازیر شدن سیلاب، ویران شده است.

به گفتۀ وی، در اثر این سیلاب‌ها بخشی زیادی از زمین‌های کشاورزی و خانه‌های مسکونی مردم آسیب دیده‌اند.

محمدفیروز نوری، سرپرست شهرستان خلم می‌گوید که آسیب‌دید‌گان سیلاب در وضعیت بدی قرار دارند و نیاز است نهادهای امداد‌رسان به آنان کمک کنند: «هر چند به سیلاب‌زد‌گان کمک‌ها شده، اما این کمک‌ها بسنده نیست، امیدوار هستیم که مقامات ذی‌صلاح صدای ما را که می‌شنوند، توجه کنند تا برای مردم آسیب دیده کمک شوند».‌

سه روز پیش در اثر ریزش باران‌های شدید، سیلاب نیرومندی در شهرستان خلم سرازیر شد که به گفته‌ ساکنان این شهرستان، صدها جریب زمین زراعتی و صدها خانه مسکونی آسیب دیده است.

باشند‌گان شهرستان خلم می‌گویند که هر سال در اثر سرازیر شدن سیلاب زیان‌مند می‌شوند و انتظار دارند حکومت برنامه‌هایی را برای جلوگیری از زیان‌مند شدن آنان به اجرا بگذارند.

سخنگوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادت می‌گوید که این وزارت برای ۲۴۲ خانواده در ولایت بلخ کمک عاجل رسانده است.

بامیان

به اساس گزارش ساکنین شهرستان سیغان، جاری شدن سیلاب خسارات هنگفتی مالی را در این شهرستان نیز به بار آورده است.

کنر

ست‌است کنر یکی دیگر از ولایت‌های متضرر است. در این ولایت ۶۸ خانواده از سیلاب‌ها متضرر شده و از جمله ده خانه مسکونی به طور کلی تخریب شده‌ است.

دولت برای این خانواده‌ها کمک‌های عاجل رسانده ‌است، اما باشنده‌های این ولایت می‌گویند که این کمک‌های روزمره، بسنده این خانواده‌‌ها نیست.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان