جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
9 بازدید

خانه فیلم رویا؛ نمادی از حرفه ای گری در افغانستان جدید

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

رویا سادات، فیلم ساز، کارگردان و بنیان‌گذار «خانه فیلم رویا» برنده یکی از جایزه‌های معتبر وزارت خارجه آمریکا به نام « جایزه زنان شجاع» شده است.

این جایزه را ایالات متحده امریکا هر سال به گروهی از زنان از کشورهای مختلف جهان می‌دهد. امسال در بین ده برنده این جایزه، نام رویا سادات، کارگردان و فیلم‌ساز زن افغان نیز شامل بود. دلیل برنده شدن این کارگردان زن افغان در چنین رقابت بین المللی، تلاش‌های زیاد او برای توانمندسازی زنان و کمک به توسعه و بهبود زندگی در افغانستان عنوان شده است.

ملانیا ترامپ، بانوی اول امریکا در مراسمی که به این مناسبت برگزار شده بود از این ده خانم برتر به دلیل تلاش‌ها و شجاعت‌شان در راستای حقوق زنان، حقوق بشر و صلح ستایش کرد.

«جایزه بین‌المللی زنان شجاع» همه ساله از سوی وزارت امور خارجه آمریکا به زنانی داده می‌شود که از دید دولت ایالات متحده «رهبری، شجاعت و قدرتی استثنایی در اقدام برای بهبود زندگی دیگران، از خود نشان داده‌اند.»
خانم سادات در حال حاضر یکی از چهره‌های شناخته‌شده‌ی افغانستان در عرصه سینما می‌باشد که تاکنون فیلم‌های اثرگذاری را تولید کرده است. این نخستین‌باری نیست که او بابت فعالیت‌هایش تحسین می‌شود.

این کارگردان افغان اخیرا جایزه‌ی «اسکار جایگزین» (Alternative Oscar)  برای فیلم نود دقیقه‌ای «نامه‌ای به رییس‌جمهور» را به‌دست آورده است.

Roya Sadat
ملانیا ترامپ، بانوی اول امریکا در مراسم اعطای جایزه شجاعت

این خانم فیلم‌ساز افغان در هرات متولد شده و اکنون در کابل زندگی می‌کند. او 15 سال پیش همراه با خواهرش الکا سادات، «خانه فیلم رویا» را ساخت که مرکز اصلی آفرینش‌های هنری اوست.

رویا سادت بعد از راه اندازی این موسسه فیلم بیش از ۳۰ فیلم مستند، داستانی و سریال‌های تلویزیونی در این موسسه تولید کرده است.

در كنار خانه‌ي فيلم، رويا سادات از ٢٠٠٧ كارش را با تلويزيون طلوع آغاز كرد و بعد بيشترين کار توليدات سريال، كار مشترك خانه‌ي فيلم رويا و كابورا بوده است. در برخی از ساخته‌ها نیز به شكل انفرادي خانه‌ی فیلم رویا با کابورا پرودکش همکاری کرده است که از آنجمله می‌توان به نوشتن سریال تلویزیونی شیرین توسط عزیز دلدار اشاره کرد.

خانه فیلم رویا

خانه فیلم رویا را الکا سادات و رویا سادات، دو خواهر در سال ۲۰۰۳ بنیان‌گذاری کرده‌اند که جرقه اولین کار‌شان فیلم «سه نقطه» است. این فیلم را نیز رویا و الکا، تولید کرده‌اند که امتیاز آن را در همان زمان کمیسیون حقوق بشر خریداری کرده و این سبب شده که خانه فیلم رویا صاحب یک تعداد وسایل فنی و کمره شود.

این خانه تا سال ۲۰۰۶ چندین فیلم مستند را با امکانات بسیار کم و به سختی تولید کرده است. یکی از این فیلم‌های مستند، خود‌سوزی زنان در هرات است که قانون مدنی و قانون جزا در افغانستان را نقد می‌کند. مستند‌های رویا فیلم، در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی خوب درخشیده است که تنها بیش از 30 جایزه را از نهاد‌های مختلف بین‌المللی گرفته است.

خانه فیلم رویا بعد از سال 2007 در همکاری با تلویزیون طلوع به ساخت سریال‌های تلویزیونی آغاز کرد.

 در سال ۲۰۰۹ عزیز دلدار، همسر رویا سادات و استاد دانشکده هنر‌های، دانشگاه کابل نیز به این خانه پیوسته است. پیوستن دلدار، تأثیرات خوبی روی این خانه داشته است، طوری‌که خانه فیلم رویا، با امکانات بهتر فنی مجهز شده است.

الکا سادات
الکا سادات، یکی از بنیان گذاران خانه فیلم رویا

بعد از سال ۲۰۱۰ الکا سادات، رویا سادات و عزیز دلدار هر کدام این‌ها تلاش کرده که وسایل بیش‌تر و بهتری برای تولید فیلم سینمایی، رویا فیلم خریداری کنند. رویا فیلم از آن زمان تا کنون بییش از ۴۰ فیلم کوتاه و مستند، 8 فیلم داستانی  و سه سریال داستانی تولید کرده است.

اثرهای ماندگار

موسسه فیلم‌سازی «خانه فیلم رویا» تا کنون اثرهای زیادی داشته است. اثرهای چون «از دهکده‌ی که ناقص‌العقلم می‌نامند»، روز‌های داغ تورخم، تار و زخمه، سه نقطه، فیلم مستند قصه‌های شب افغانستان، فیلم نامه‌ای به رییس جمهور و سریال های بهشت خاموش، رازهای این خانه و خط سوم از کارهای برجسته‌ی این موسسه تولید فیلم می‌باشد.

فیلم بلند مستند« قصه‌های شب افغانستان» ساخته الکا سادات برنده جایزه طلایی هاستون آمریکا شده است همچنان این فیلم جز 10 فیلم منتخب جشنواره ایدفا امستردام شد. تازه ترین سریال تلویزیونی که توسط این موسسه فیلم‌سازی اکران شده، «خط سوم» است که به تازگی از طریق یکی از تلویزیون‌های خصوصی افغانستان به نشر می‌رسد.

از ساخته‌های دیگر این موسسه‌ی فیلم‌سازی که به تازگی اکران شده، فیلم «نامه‌ای به رییس جمهور» است. نامه‌ای به رییس جمهور تازه‌ترین فیلم رویا سادات است که به نمایندگی از افغانستان در اسکار ۲۰۱۸ نامزد شده است. به گفته‌ی خودش این ساخته، کار قابل تاملی است که او چندین سال در پی تولید آن بوده است.

این فیلم پس از ویرایش برای اولین نمایش جهانی در «جشنواره لوکارنو» که یکی از پنج جشنواره معروف سینمایی جهان می‌باشد، انتخاب شد. این فیلم تاکنون در بیش از پنج جشنواره به نمایش گذاشته شده و در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب گسترده‌ای داشته است.

موسسه فیلم‌سازی خانه فیلم رویا تا کنون اثرهای زیادی داشته است
موسسه فیلم‌سازی خانه فیلم رویا تا کنون اثرهای زیادی داشته است

نقد و نظرهایی زیادی در مورد این فیلم هم در سطح داخلی و هم در سطح خارجی و بین المللی صورت گرفت و رسانه‌های زیاد خارجی در مورد این فیلم نوشته اند. «ورایتی»، یکی از رسانه‌های مهم آمریکایی که در بخش‌های فیلم، فرهنگ و سیاست فعالیت می‌کند، مطلبی روی این فیلم نوشته و از این فیلم و کارگردان آن تمجید کرده است.

رسانه‌ی هالیوود ریپورتر، یک ژورنال معتبر هنگ‌کنگی که مطلب‌های آن جز شناسنامه‌های یک فیلم در دنیا می‌شود و بسیاری از رسانه‌های خارجی دیگر در مورد این فیلم نقد و نظرهایی خوب داشته است.

 جشنواره فیلم زنان هرات

در حال حاضر خانه فیلم رویا ، یکی از شرکت‌های فعال فیلم‌سازی در افغانستان است که در کنار تولید فیلم، جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات را نیز در افغانستان بنیان گذاشته و همه ساله این جشنواره بین المللی فیلم را در افغانستان برگزار می‌کند.

این جشنواره از معدود اتفاقات سینمایی افغانستان است که بنیاد «آرمان شهر» و «افغان فیلم» نیز در برگزاری آن با این موسسه‌ی فیلم‌سازی همکاری می‌کند.

در حال حاضر خانه فیلم رویا ، یکی از شرکت‌های فعال فیلم‌سازی در افغانستان است که در کنار تولید فیلم، جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات را نیز در افغانستان بنیان گذاشته و همه ساله این جشنواره بین المللی فیلم را در افغانستان برگزار می‌کند
خانه فیلم رویا در کنار تولید فیلم همه ساله جشن‌واره بین‌الملی فیلم زنان هرات را نیز برگزار می‌کند

سال گذشته این جشنواره در پایتخت افغانستان در باغ بابر، قصر ملکه، برگزارشد؛ در فضای زیبا و رویایی که در و دیوارش از عشق و دلدادگی‌های مردم شهرش، هزاران قصه دارد. این جشنواره، سال گذشته مهمانان شناخته شده‌ای را از کشورهای همسایه و خارجی با خود به همراه آورده بود.

در این جشنواره علاوه بر تقدیر از فیلم‌ها، کارگردان‌ها و عوامل فیلم‌هایی که هیأت داوران برمی‏گزینند، یک تندیس ویژه برای منتخب مردمی در زمینه فعال حقوق زنان نیز اهدا می‌شود.

«جشنواره بین المللی فیلم زنان – هرات »، در سال ۱۳۹۱ راه اندازی شد و اولین جشنواره فیلم زنان در منطقه است که در سه دور گذشته خود، میزبان حدود 1هزار فیلم از کشورهای مختلف جهان بوده است.

موسسه ماندگار

اکنون خانه فیلم رویا به یکی از موسسات ماندگار رسانه ای تولیدی در افغانستان تبدیل شده است. این موسسه توانسته مسیر جدیدی را در حوزه فیلم سازی در افغانستان باز کند.

سینمای افغانستان که معروف به نتینگ وود می باشد، با کارکرد موسسات نظیر خانه فیلم رویا به سینمای حرفه ای تبدیل می گردد؛ سیمنای که نیاز افغانستان جدید پنداشته می شود.

با این حال، خانه فیلم رویا و موسسات دیگر فیلم سازی با چالش های بزرگی در افغانستان مواجه است. این چالش ها مسیر کار را در دشوار تر می سازد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان