جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

تلاش افغانستان و ازبیکستان برای اجرای پروژه بزرگِ راه آهن هرات-مزارشریف

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده است که کابل و تاشکند تلاش دارند که پروژه بزرگ راه آهن مزارشریف-هرات را اجرایی کنند.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان در اعلامیه‌ای گفته است که محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان و جمشید قوچقاروف، معاون صدراعظم ازبیکستان در مورد این راه‌آهن که کشورهای آسیای میانه و چین را به ایران و اروپا وصل می‌کند، در کابل گفت‌وگو کرده‌اند.

در این اعلامیه آمده که هیات بلند رتبه‌ی ازبیکستان به ریاست معاون صدراعظم و وزیر مالیه‌ی آن کشور و هم‌چنان هیات بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیای (AIIB) در نشست ویژه‌ی شورای عالی اقتصادی افغانستان شرکت کرده‌اند.

همایون قیومی، مشاور ارشد رییس جمهوری افغانستان در امور زیربناها گفته که قرار است در مورد پروژه‌های زیربنایی از جمله سرک تونل سالنگ، سرک یکاولنگ- دره صوف، سرک کمربندی کابل، سیستم رادار، پنج پروژه برق آبی، دو پروژه برق آفتابی، و پروژه فایبر نوری نیز با هیات بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا صحبت شود و امکان همکاری در این زمینه‌ها نیز بررسی شود.

از سوی هم دانیل الکساندر، معاون بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا تاکید کرده که این بانک آماده است برای اجرای پروژه‌های زیربنایی با افغانستان، ازبیکستان و بانک توسعه آسیایی و دیگر تمویل‌کنندگان یکجا کار کند.

به گفته‌ی مقام‌های حکومت افغانستان، با ساخت این خط آهن، در مراحل اول ظرفیت انتقال پنج میلیون تُن و سپس تا۲۰ میلیون تُن کالا فراهم خواهد شد.

پی‌گیری موافقت‌نامه‌ها

مقام‌های وزارت مالیه‌ی افغانستان می‌گویند که هیات ازبیکستانی بخاطر پی‌گیری و اجرای موافقت‌نامه‌های کابل-تاشکند که در جریان سفر اخیر محمد اشرف غنی به ازبیکستان امضا شد، به کابل آمده‌اند.

اکلیل حکیمی، وزیر این وزارت می‌گوید که مقام‌های افغانستان و ازبیکستان به‌گونه‌ی مشترک با هیات بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا در مورد پروژه‌های زیربنایی و توسعه‌ای بحث و گفت‌وگو می‌کنند.

به گفته‌ی آقای حکیمی پروژه‌های خط آهن مزار شریف- هرات، خط برق ۱۰۰۰میگاوات سرخان-پلخمری و انتقال اموال تاجران افغان از ترمذ به اندیجان و سپس کاشغر چین و ایجاد کارخانه‌های نساجی از جمله مواردی است که با هیات ازبیکستان بحث خواهد شد.

از سوی‌هم مقام‌های ازبیکستانی گفته‌اند که پروژه خط آهن مزارشریف- هرات نه تنها برای افغانستان بلکه برای ازبیکستان و کشورهای دیگر آسیای میانه نیز با اهمیت می‌باشد.

جمشید قوچقاروف، معاون صدراعظم ازبیکستان گفته است که این پروژه به ازبیکستان و دیگر کشورهای آسیای میانه کمک می‌کند تا به آسیای جنوبی و خلیج فارس راه پیدا کنند.

آقای قوچقاروف تاکید کرده است که ازبیکستان با بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا در این زمینه صحبت می‌کند و امیدوار است که به نتایج خوبی برسند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان