جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

میثاق شهروندی؛ 100 میلیون دالر بودجه دیگر دریافت کرد

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

موافقت‌نامه دوم برنامه «میثاق شهروندی» امروز میان وزارت مالیه افغانستان و اداره توسعه ای ایالات متحده امریکا در ارگ ریاست جمهوری افغانستان انعقاد یافت.

این موافقت‌نامه 100 میلیون دالری از جمله کمک تعهد شده ٨٠٠ میلیون دالری ایالات متحده آمریکا است و قرار است این مبلغ در برنامه میثاق شهروندی به مصرف برسد.

روز گذشته موافقت‌نامه ۴۰۰ میلیون دالری این برنامه میان حکومت افغانستان و بانک جهانی با حضور محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان و مقام‌های وزارت‌ های مالیه، انکشاف دهات و زارعت نیز در ارگ به امضا رسید.

بودجه برنامه میثاق شهروندی حدود یک میلیارد دالر امریکایی پیش بینی شده است. تمویل این برنامه یکی از اولویت های حکومت افغانستان بوده و اولین  تمویل کننده آن حکومت افغانستان می‌باشد.

hakimi-with-foreigner
میثاق شهروندی برنامه جدید 10 ساله دولت افغانستان است

بودجه اولیه این برنامه ۱۳۰ میلیون دالر آمریکایی است. در عین حال، ۴۰۰ میلیون دالر دیگر از طریق صندوق پول بازسازی افغانستان از طریق دونرهای افغانستان که مدیریت آن را بانک جهانی به عهده دارد و همچنان ۱۰۰ میلیون دالر دیگر آن از طریق نهاد انکشاف بین المللی ایالات متحده در مرحله اول برای چهار سال موجود می باشد.

جایگزین برنامه همبستگی ملی

مقام‌های وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان، می‌گویند که میثاق شهروندی جایگزین برنامه همبستگی ملی شده و یک تعهد دوجانبه میان شهروندان و حکومت به وجود می‌آورد.

اکبر رستمی، سخنگوی این وزارت در گفتگو با خبرنامه گفت که میثاق شهروندی اولین برنامه‌ی بین‌الوزاتی میان وزارت ‌های احیا و انکشاف دهات، زراعت و مالداری، صحت عامه و اداره‌ی ارگان‌های محل می‌باشد.

به گفته‌ی این مقام‌ وزارت احیا و انکشاف دهات طی چهارده سال گذشته، این اولین برنامه‌ی بین الوزارتی است که در حکومت افغانستان شکل گرفته و تعهد مستحکم دوجانبه میان شهروندان و حکومت افغانستان به‌جود آمده است.

arg-official
اکبر رستمی سخنگوی وزارت توسعه روستایی افغانستان گفته است که میثاق شهروندی جایگزین همبستگی ملی شده است

برنامه میثاق شهروندی شامل شش برنامه مهم خدماتی از تهیه آب آشامیدنی و آبیاری، وصل ساختن و یا کاهش فاصله شهرها با روستاها از طریق ساخت سرک‌ها، خدمات برق رسانی، خدمات اساسی صحی، خدمات اساسی آموزش و پرورش و ترویج تکنوژی‌های زراعتی می‌شود.

آقای رستمی می‌گوید که میثاق شهروندی شامل دو بخش روستایی و شهری است و این برنامه تضمین کننده انکشاف متوازن میان شهرها و روستاهای می‌باشدکه به نوعی در آن توجه به انکشاف شهرها و روستاها یک‌سان است.

این برنامه در سه مرحله برای ده سال طراحی شده است. در مرحله اول از سال 2016-2020  حدود 12هزار روستا و در مرحله دوم نیز از سال 2021 الی 2023 به تعداد 12هزار روستای دیگر و تا سال 2026 خدمات انکشافی از طریق میثاق شهروندی به 36هزار روستا می‌رسد.

kabul-official
برنامه میثاق شهروندی در سه مرحله در سراسر افغانستان اجرا می شود

کنارزدن بازیگران محلی

مقام‌های وزارت احیا و انکشاف دهات می‌گویند که راز موفقیت برنامه میثاق شهروندی، موجودیت شوراهای انکشافیِ روستاها و شهرها می باشد که پس از این تمام پروژه‌ها از طریق شوراهای انکشافی محلی اجرا می شود.

با آغاز برنامه میثاق شهروندی، قرار است که در 35 هزار شوراهای انکشافی قریه‌ها انتخابات مجدد برگزار گردد، تا مردم نمایندگان خود را منحیث عضو و هیات رهبری شوراهای انکشافی انتخاب کنند و پس از آن، از نفوذ زورمندان محلی در شوراها جلوگیری شود.

eklil-hakimi-and-the-foreigner
وزیر مالیه افغانستان در آستانه کنفرانس بروکسل مجموعه این برنامه های آِینده افغانستان را با تمویل کنندگان بین المللی هماهنگ می سازد

حضور گسترده زنان

اکبر رستمی، سخنگوی وزارت احیا و انکشاف دهات، در گفتگو با خبرنامه گفت که در برنامه میثاق شهروندی حضور زنان و مردان به‌گونه‌ی مساوی در نظر گرفته شده و قرار است که 50 درصد اعضای شوراها را زنان تشکیل دهند

او می‌افزاید که در این برنامه روی اقشاری که از خدمات انکشافی محروم بودند، تمرکز بیشتر صورت می‌گیرد. قرار است در این برنامه به کوچیان، مهاجران، عودت کنندگان، معلولین، زنان و معیوبین اولویت داده شود تا از خدمات انکشافی بهره گیرند.

مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند که اهداف اساسی میثاق شهروندی، کاهش فقر از طریق تسهیل و دسترسی شهروندان افغان به خدمات اساسی و از بین بردن آسیب پذیری و خشونت از طریق تقویت مشروعیت دولت می‌باشد.

hakimi
اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان روز گذشته نیز موافقت نامه 400 میلیون دالری برای برنامه میثاق شهروندی را امضا کرد

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان