جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

تحرک اقتصادی؛ قطار انتقالاتی ویژه چین-افغانستان به راه افتاد

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

مقام های حکومت افغانستان امیدوارند اولین محموله کالاهای بازرگانان افغان از طریق خط آهن ویژه چین-افغانستان در هفته آینده وارد شمال این کشور شود. این مقام‌ها می‌گویند که این قطار روز پنج‌شنبه‌ی هفته گذشته از شهر هایمن ایالات سینکیانگ چین حرکت کرده و مقصد آن شهر مرزی حیرتان در شمال افغانستان گفته شده است.

مقام های وزارت فواید عامه افغانستان می‌گویند که این قطار با عبور از قزاقستان و ازبکستان، به خط آهن زون شمال افغانستان که حدود 75 کیلومتر طول دارد، می رسد.

مهدی روحانی، سخنگوی وزارت فواید عامه افغانستان به خبرنامه گفت که این خط آهن، اولین خط ویژه حمل و نقل کالا با هدف انتقال مستقیم اجناس بازرگانی چین به افغانستان و صادرات کالاهای افغانی به چین می باشد.

Train
به گفته‌ی مقام های حکومت افغانستان قرار است این قطار هفته آینده به افغانستان برسد

آقای روحانی افزود که قرار است این خط آهن هر ماه دو بار کانتینرهای حامل کالاهای تجاری تاجران افغان را به حجم ۴۵ فوت به وزن ۲۹ تن و ۴۰ فوت به وزن ۲۶ تن از ایستگاه شهر هایمن چین به بندرحیرتان افغانستان حمل‌کند.

در همین حال مقام ها در وزارت تجارت افغانستان پیش بینی کرده اند که با آغاز فعالیت این خط آهن مستقیم و ویژه، صادرات افغانستان حدود 20 درصد افزایش یابد.

کاهش وابستگی اقتصادی

مقام‌های حکومتی افغانستان می‌گویند که با آغاز به کار این خط آهن، افغانستان از وابستگی اقتصادی به چند کشور همسایه خود می کاهد. آنان اگرچه از کشور مشخصی نام نمی‌برند اما می‌گویند که “دیگر مجبور نیستیم، از محصولات بی کیفیت یک کشور استفاده کنیم.”

صیام الدین پسرلی، مسوول مطبوعاتی اتاق‌ تجارت و صنایع افغانستان در گفتگو با خبرنامه ابراز داشت که آغاز به کار این خط آهن آغاز پر باری برای افغانستان خواهد بود. او تاکید کرد که این قطار قادر است که بیش از 100 عدد کانتینر را در یک وقت انتقال دهد.

abdullah-and-chinese-official
سفر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت افغانستان به چین برای گسترش روابط تجاری میان این دو کشور

مقام‌های اتاق‌ تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند که آغاز به کار این راه آهن، باعث ایجاد تسهیلات انتقالاتی برای اموال تجارتی افغانستان می‌گردد و در عین حال،به کاهش وابستگی اقتصادی این کشور به برخی از همسایگان آن نیز کمک می کند.

شاهراه بزرگ اقتصادی

به باور عمومی، ساخت خط آهن چین- افغانستان، برای اولین بار افغانستان را به راه‌آهن خاورمیانه و مناطق اورآسیا وصل می‌کند. این پروژه از آن جا اهمیت بیشتر یافته است که بزرگ‌ترین پروژه‌های معدنی افغانستان به دلیل عدم اتصال این کشور به سیستم حمل و نقل بین المللی ریلی و زمینی اجرایی نشده اند.

افغانستان علاوه بر پروژه راه آهن با چین، دو تفاهم نامه دیگر را نیز برای ساخت راه آهن در منطقه امضاء کرده است که در مراحل اجرایی قرار دارد. این پروژه‌ها شامل تفاهم‌نامه راه‌آهن سه جانبه میان افغانستان، ترکمنستان و تاجکستان و تفاهم‌نامه دو جانبه ایران- افغانستان می شوند.

AFembassyUK
قرار است افغانستان بجز از چین با کشورهای منطقه نیز خط آهن داشته باشد

پروژه‌ی سه جانبه اعمار خط آهن شمال افغانستان، ۶۴۰ کیلومتر از خاک افغانستان می‌گذرد. این خط درشمال از آقینه شروع شده و از اندخوی، شبرغان، مزارشریف و قندوز می‌گذرد و به بندر شیرخان می‌رسد.

پروژه دیگر را‌ه‌آهن افغانستان، پروژه دو جانبه افغانستان – ایران است که  ۶۲ کیلومتر از طرف ایران تا میدان هوایی هرات طول دارد. کار این پروژه از طرف ایران به‌طور قابل ملاحظه‌ای پیش رفته است. به گفته‌ی مقام‌های وزارت فواید عامه افغانستان، این پروژه تا آخر سال جاری میلادی تکمیل خواهد شد.

گسترش روابط افغانستان و چین

روابط اقتصادی افغانستان با همسایه‌ی شمال شرقی‌اش چین به صورت فزاینده در حال گسترش است. یکی از محورهای سفر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت افغانستان در ماه ثور سال جاری خورشیدی به چین نیز تشویق این کشور برای افزایش سرمایه‌گذاری در افغانستان و هم‌چنان تسهیل روابط تجاری میان دو کشور خوانده شده بود.

MoFA
در سفر رییس اجرایی حکومت افغانستان به چین، چهار موافقت‌نامه همکاری میان این دو کشور به امضا رسید

هم زمان با این ابتکارات جدید، چین اهمیت گسترده ی به لحاظ اقتصادی و امنیتی برای افغانستان یافته است. محمد اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان پس از آغاز ریاست جمهوری اولین سفرش را به چین انجام داد که در آن چهار موافقت‌نامه‌ی هم‌کاری بین دو کشور امضا شد. این موافقت‌نامه‌ها شامل رفع ویزای پاسپورت‌های سیاسی، کمک‌های بشردوستانه چین به افغانستان، هم‌کاری اقتصادی و فنی میان دو کشور و هم‌کاری میان اتاق‌ تجارت و صنایع افغانستان و فدراسیون صنعت و تجارت چین می‌شد.

با این حال رییس جمهور غنی جایگاه چین را در پنج حلقه‌ی سیاست خارجی خود، در میان شش همسایه‌ی افغانستان در حلقه‌ی اول قرار داده است و به چین  “اولویت‌” قایل شده است.

محمد اشرف غنی در این سفرش گفته بود که «ما به چین به عنوان شریک استراتژیک کوتاه مدت، میان مدت، درازمدت و خیلی درازمدت می‌بینیم». او افزوده بود که دیدگاه رییس جمهور چین برای قاره آسیا «نه تنها فصل تازه بلکه به‌طور کامل یک کتاب تازه برای این قاره باز کرده است».

ghani
رییس جمهور افغانستان در سفرش به چین، این کشور  را همکار دیرینه خواند

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان