قرار است فردا پنج‌شنبه اولین بازی رقابت‌های لیگ برتر سال 95 افغانستان روشن، در کابل برگزار شود. مقام‌های برگزار کننده لیگ برتر افغانستان گفته اند که رقابت‌های لیگ برتر امسال با آمادگی خاص برگزار خواهد شد.

هاشم رسولی، مسوول مطبوعاتی و ارتباط عامه لیگ برتر افغانستان روشن، به خبرنامه گفت که قرار است فردا این لیگ با حضور مقام‌های عالی رتبه‌ی حکومت افغانستان و مردم کابل افتتاح شود. آقای رسولی افزود که “ما با شروع لیگ برتر 95 افغانستان روشن، یک‌بار دیگر هیجان را به خانه‌های مردم افغانستان می‌آوریم.”

شروع این رقابت‌ها از بازی میان تیم‌های سپین‌غر بازان و سیمرغ البرز خواهد بود. به گفته‌ی مقام‌های لیگ برتر افغانستان، این رقابت‌ها توسط رسانه‌های طلوع، لمر، رادیو آرمان، رادیو اراکوزیا، از طریق شبکه‌های کیبلی و همچنان توسط سایت و شبکه‌های مجازی لیگ برتر افغانستان روشن، به‌گونه‌ی زنده پخش خواهد شد.

the-sponsorer
یوسف کارگر، معاون فنی فدراسیون فوتبال افغانستان در حال اعلان افتتاحیه لیگ برتر 95 افغانستان روشن

این مسابقات در بین هشت تیم صورت می‌گیرد که هر تورنمنت شامل 16 بازی می شود. هر تورنمنت در دو گروپ A  و B بازی می‌کنند که هر گروه شامل چهار تیم است. تیم‌ها بر اساس یک قرعه‌کشی به مصاف همدیگر می‌روند.

لیگ برتر افغانستان روشن، در 9 جولای 2012 در کابل به حمایت مالی شرکت مخابراتی روشن و هم‌چنان به همکاری «موبی گروپ» ایجاد شد که تا کنون در طول چهار سال، چهار تورنمنت را برگزار کرده است.

ایجاد باشگاها حرفه‌ای

لیگ برتر افغانستان روشن با «میدان سبز» به تمام نقاط افغانستان رفته و همه‌ی کسانی را که در فوتبال علاقمند باشد، به این پروسه شامل می‌کند.  بعد از برگزاری مسابقات در نقاط مختلف، بهترین استعدادها را شناسایی و در تورنمنت اصلی که در ماه‌های سنبله و قوس هر سال در کابل برگزار می‌شود، جذب می‌کند.

league
برگزار کنندگان لیگ برتر افغانستان روشن، می‌گویند که این هشت تیم در آینده به هشت باشگاه تبدیل خواهد شد

این مسابقات در هشت زون افغانستان برگزار شده که در هر زون شامل شش ولایت می‌باشد. در تورنمنت اصلی که در ماه‌ سنبله در کابل برگزار می‌شود، هشت تیم ایجاد شده و با هم رقابت می کنند. با این وجود از بین بازی این هشت تیم، کارشناسان فوتبال و سرمربی تیم ملی فوتبال افغانستان، استعداد های جدید را برای تیم ملی شناسایی و انتخاب می‌کند.

به گفته‌ی مقام‌های برگزار کننده لیگ برتر افغانستان روشن، این لیگ زمینه‌ی شده برای شگوفایی و شناسایی استعدادهای درخشان رشته‌ی ورزشی فوتبال افغانستان.

این مقام‌ها می‌گویند که “با برگزاری این تورنمنت‌ها ما می‌خواهیم اساس و بنیاد باشگاهای حرفه ی فوتبال را در افغانستان پایه‌گذاری کنیم.”

aryana-saeed
حضور هنرمندان بخاطر حمایت از ورزشکاران افغان در میدان سبز

هاشم رسولی، مسوول بخش مطبوعاتی این لیگ به خبرنامه گفت که “انتظار داریم که در سال‌های آینده، بجای این هشت تیم، هشت باشگاه ورزشی داشته باشیم که بتوانند خود شان بازی‌شان را مدیریت کنند،خودشان بازیگر انتخاب کنند و در سطح باشگاه های پیشرفته به شکل حرفه‌ای بازی کنند.”

هشت تیمی که در این لیگ بازی می‌کنند شامل تیم‌های، از مرکز افغانستان عقابان هندوکش، از شمال شرق  موجهای آمو، از کابل شاهین آسمایی، از شمال سیمرغ البرز، از جنوب شرق د اباسین ثپی،  از غرب طوفان هریرود از جنوب غرب د میوند اتلان و هم‌چنان از شرق تیم د سپین‌غر بازان می‌باشند.

مقام‌های برگزار کننده لیگ برتر افغانستان روشن، نقش سکتور خصوصی افغانستان را در برگزاری این لیگ پر رنگ تعریف می‌کنند و می‌گویند که در صورت حمایت نکردن آن ها، لیگ برتر افغانستان به این جا نمی‌رسید. از این پیش این لیگ توسط شرکت خصوصی مخابراتی «روشن» و همچنان «موبی گروپ» و رسانه‌های دیگر  حمایت می‌شد و امسال شرکت «پامیر» و هم‌چنان شرکت نوشابه انرژی زای «پارتی» نیز به جمع حامیان مالی این لیگ پیوسته اند.

the-artists
شرکت نوشابه انرژی ‌زای «پارتی» و هم‌چنان شرکت پامیر به جمع حامیان مالی لیگ برتر امسال پیوستند

شوتی برای آینده‌ی درخشان

لیگ برتر افغانستان روشن، مسابقاتی را میان نوجوانان تحت نام «شوتی برای آینده‌ی درخشان» راه اندازی کرده است که افراد بین سنین ۱۴-۱۶ سال، در آن شرکت می کنند. این لیگ در نظر دارد، کسانی که در این رقابت‌ها خوبتر بدرخشند، آنان را به در یک دوره‌ی آموزشی فوتبال در یکی از بهترین مکاتب فوتبالِ یکی از کشور‍‌های منطقه بفرستد. آنان نحوه بازی‌ فوتبال را با معیار‌های جهانی تحت نظارت مربیان مشهور فوتبال آموزش می بینند.

اشخاصی که اعضای تیم ملی افغانستان هستند و یا برندگان فصل قبل از این مسابقه هستند واجد شرایط برای این رقابت شمرده نمی‌شود.

این رقابت  شامل سه مرحله  است و افراد شرکت کننده باید بتوانند از هر مرحله را با موفقیت به پایان برسانند.

مرحله اول آن  مقاله نویسی است که از تاریخ ۱۹آگست تا ۱۰ سپتمبر می‌باشد. افراد شرکت کننده می‌توانند که مقاله‌های شان را در مورد موضوعاتی که در سایت لیگ برتر افغانستان گذاشته شده است، آنلاین بفرستند.

kids-playing-football
شوتی برای آینده‌ی درخشان، نام رقابت‌های است که میان خرد سالان برگزار می‌شود

مرحله دوم این رقابت‌ها سنجش مهارت های فوتبال شرکت کنندگان می‌باشد که از تاریخ ۱۷ ستپمبر تا  ۲۰سپتمبر  ادامه خواهد داشت.

در این دوره، ۶۸ اشتراک کننده (یک پسر و یک دختر از هر ولایت) دارد که با عبور موفق از مرحله‌ی اول شامل این مرحله می‌شود. زونی که از 8 منطقه افغانستان نمایندگی کند، برای استقبال از شرکت کنند‌گان این رقابت‌ها در نظر گرفته می‌شود. با این وجود یک پسر و یک دختر از هر منطقه برای حضور در مرحله ی نهایی انتخاب می شوند.

مرحله سوم این رقابت‌ها شناختن بهترین مهارت‌های فوتبال از میان آنانی است که زمان این مرحله از 22 سپتمبر تا 26 سپتامبر می‌باشد. در این این مرحله از ۶۸ اشتراک‌کننده‌ی مرحله دوم، ۱۰ اشتراک‌کننده‌ی برتر آن برای مرحله سوم انتخاب می‌شوند.

به گفته مقاماتی برگزار کننده لیگ برتر افغانستان روشن، اسامی دو بازیکن برتر این رقابت‌ها به صورت زنده از طریق رسانه‌ها اعلان شده و جایزه‌ی در جریان مسابقات نیمه نهایی و نهایی لیگ برتر افغانستان روشن به آنان اعطا خواهد شد.

Kids-playing
قرار است خردسالانه که از خود استعداد خوبی به نمایش بگذارند، آنان در یکی از مکاتب فوتبال کشورهای منطقه بخاطر آموزش حرفه‌ای فوتبال فرستاده شود

لیگ برتر افغانستان روشن، متعلق به فدراسیون فوتبال افغانستان می‌باشد. فدراسیون فوتبال افغانستان (AFF) یک ارگان ورزشی در افغانستان است که از طرف فدراسیون جهانی فوتبال در سال ۱۹۴۸ پذیرفته شده است.

این فدراسیون یک نهاد غیر دولتی است که فعالیت‌های خود را در زمینه‎‌ی فوتبال از سال ۱۹۹۲ در افغانستان شروع کرده است. فدراسیون فوتبال افغانستان انواع مسابقات (فوتبال، فوتسال، فوتبال ساحلی، فوتبال گل کوچک، فوتبال خیابانی و غیره) را در سرتاسر افغانستان توسط مسابقات مختلف، لیگ و مسابقات قهرمانی و صنف‌های آموزشی سازماندهی می‌کند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط علی شیر شهیر

علی شیر لیسانس‌اش را از دانشکده‌ی ژورنالیزم دانشگاه کابل گرفته است. او در چندین رسانه‌ی دیداری- شنیداری و چاپی به‌ حیث خبرنگار، گزارشگر و ویراستار کار کرده است. شهیر اکنون خبرنگار بخش اجتماعی و اقتصادی در خبرنامه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *