دادخواهی تویتری؛ رویکرد متفاوت نسل جدید افغانستان در فضای مجازی

دادخواهی در افغانستان رنگ متفاوت تر به خود گرفته است.

جنبش روشنایی در ادامه دادخواهی و اعتراضات مدنی خود برای انتقال لین برق 500 کیلوولت، روز گذشته فضای تویتر را به زبان های انگلیسی و فارسی تسخیر کرده بود.

در این کمپاین تویتری که هواداران جنبش روشنایی از آن به عنوان طوفان تویتری یاد می کردند، در هر ساعت بیش از 4000 تویت و بیش از 800 هزار خواننده در تویتر برای آنان وجود داشته است.

گزارش شده که کاربران تویتری افغانستان توانستند با حدود 500 هزار تویت در یک روز تحت عنوان “روشنایی”، تبدیل به ترند یا گرایش تویتری روز شوند و برای حدود ده ساعت در منطقه در صدر مسائل روز تویتر قرار گیرند و در عین حال در سطح بین المللی نیز جزء 30 ترند برتر جهان در تویتر شوند.

کاربران زیادی در انترنت به این دادخواهی تویتری پیوستند.

کریستینا دیروسا بازیگر آمریکایی در لوس آنجلس در تویتی که توجه جهانی را به خود جلب کرد با هش تگ روشنایی نوشته است مسیر روشنایی طولانی و مشکل است و شما باید تلاش کنید که تنقلات و مجلات را فراموش نکیند.

همزمان با آن شخصیت های مطرح جهانی دیگر نظیر بارنت روبین که یکی از کاربران تویتری او را پاپ افغانستان شناسی گفته بود نیز به حمایت از این موج تویتری و جنبش روشنایی پرداخته بود.

علاوه بر این که کاربران تویتری هوادار جنبش روشنایی تمرکز خود را روی دو مبحث عدالت و نفی تبعیض نموده بودند، آنان به صورت گسترده نهادهای بین المللی حقوق بشری نظیر شورای حقوق بشر سازمان ملل، عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر و نهادهای دیگر نظیر کاخ سفید، سازمان ملل، شورای امنیت، ناتو و اتحادیه اروپا را نیز در تویت های خود یادآوری نمودند.

در جریان این کمپاین تویتری، عفوق بین الملل بریتانیا در پاسخ به یکی از کاربران تویتری افغان نوشته بود که موضوعات نقض حقوق بشر در افغانستان را به صورت مداوم بررسی و تعقیب می کنند.

screen-shots

اما جالب این جاست که مجموعه ی گسترده از هواداران جنبش روشنایی در افغانستان که اکثر آن ها سابقه استفاده از تویتر را نداشتند، به این کمپین تویتری پیوسته بودند و به صورت گسترده فعالیت کردند.

جواد زاولستانی یکی از این کاربران تویتری افغان در تویتی نوشته است که “من و تو از عدالت سود می بریم، اما هیچ یک نمی توانیم در جامعه ی پر از تبعیض زندگی راحت و آرام داشته باشیم.”

فرشته عباسی که دانش آموخته حقوق است و فعالیت های حقوقی دارد در مجموعه ی از تویت ها به عدالت و جامعه ی عاری از تبعیض پرداخته است. او در تویتی نگاشته است که داعیه آن ها هیچگاه مخالف دیگران نیست.

https://twitter.com/MasumaIbrahimi/status/759009548828979200

زهرا رضایی کاربر دیگر تویتر از افغانستان نوشته است که برای عدالت می رزمند.

https://twitter.com/ZaraRezaie/status/759024630141190144

علاوه بر این که اکثر کاربران از افغانستان بودند، از سایر کشورها نیز فعالیت گسترده ای با هش تگ روشنایی دیده می شد. مریم میرزایی اهل ناروی در تویتی نوشته است که نمی شود روشنایی را از بین برد.

به نظر می رسد کمپین تویتری روز گذشته در افغانستان گفتمان جدیدی را در راستای دادخواهی در این کشور آغاز کرده است. موضوع کمپین تویتری روز گذشته، در میان کاربران فیس بوک نیز داغ بوده و تاحدی ادامه داشت که برخی از مقام های ارشد حکومتی افغانستان نیز با طرحی سوالاتی نظیر این که آیا نمی شود، چنین کمپاینی را برای نشان دادن پاکستان به عنوان دولت حامی تروریزم راه اندازی کرد، به آن توجه کرده بودند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

توسط مختار پدرام

مختار پدرام حدود یک دهه عمر خود را در کارهای روزنامه‌نگاری گذرانده است. لیسانس ادبیات از دانشگاه کابل است و دوره‌های مختلف در بخش روزنامه‌نگاری تحقیقی، روزنامه‌نگاری آنلاین و روزنامه‌نگاری جنگ، نیز آموزش دیده است. مدت بیشتر از یک سال به عنوان مدیر دیپارتمنت مطالعات امنیتی در مرکز مطالعات استراتیژیک کابل بوده است. سه سال با تلویزیون خصوصی یک به عنوان خبرنگار تحقیقی و امنیتی کار کرده است. پدرام سردبیر و مسوول چند خبرگزاری و نشریه چاپی نیز بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *