جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

علم توضیح می دهد: ۷ دلیل پنهانی که سبب بی خوابی می شوند

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

اگر خواب کافی نداشته باشید، زندگی شما غیر قابل‌تحمل خواهد شد. متأسفانه، بی‌خوابی یک مشکل بسیار شایع است که تقریباً همه افراد را در برهه‌ای از زندگی تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این نوشتار ۷ دلیل پنهان بی خوابی را می‌بینیم.

۱. عدم دریافت میزان کافی از نور خورشید

اگر صبح زود آفتاب بگیرید، بدن تفاوت شب و روز را درک خواهد کرد. در نتیجه، مغز به طور موثری هورمون‌های خواب را تنظیم می کند تا در بروز احساس خستگی و خواب شبانه کمک کند.

به علاوه، حداقل یک ساعت قبل از خواب لوازم الکترونیکی (از جمله تلفن) را خاموش کنید. آنها مغز را فریب می‌دهند که فکر کند هنوز روز است و به این ترتیب به مدت طولانی بیدار می‌مانید.

مطلب مرتبط: ۱۰ درمان بی خوابی (اینسومنیا)

 ۲. افزایش وزن

وزن اضافی بدن به احتمال زیاد بر چرخه خواب شما تأثیر منفی می‌گذارد. افراد دارای اضافه وزن و چاقی در معرض خطر آپنه خواب قرار دارند. آپنه خواب نوعی اختلال سلامتی است که در آن قطع روند تنفس، خواب فرد را مختل می‌کند.

۳. مشکلات روده

آیا می‌دانید غلظت ملاتونین، هورمون خواب، در روده بیشتر از مغز است؟

بیشتر افراد تصور می‌کنند روده فقط عملکرد هضم و جذب غذا را انجام می‌دهد. علم نشان می‌دهد که روده با داشتن یک رابطه پیچیده با مغز در بدن شما نقش اساسی دارد. اگر سلامت روده را بهینه کنید، احتمالاً از بی خوابی جلوگیری کرده و سلامت مغز را بهبود می‌دهید.

۴. خوابیدن در یک محیط اشتباه

شما باید شرایط اتاق خواب را بهینه کنید تا فضای خوبی ایجاد شود. یکی از مهم‌ترین موارد این است که از اتاق خواب فقط برای خواب استفاده کنید. همین باعث می‌شود مغزتان با ورود به اتاق آماده خواب شود. دوم اینکه از به کار بردن نورهای مصنوعی در اتاق خواب پرهیز کنید.

همچنین باید دمای اتاق را بین ۱۵-۲۰ درجه نگه دارید. دمای بدن عصرها به طور طبیعی کاهش می‌یابد. بنابراین، اگر دمای اتاق خواب را نیز پایین بیاورید، از این چرخه طبیعی بدن حمایت کرده و باعث خواب راحت خواهید شد.

مطلب مرتبط: اختلالات خواب چه تاثیری بر ریسک بروز سرطان دارند؟

۵. تنش فیزیکی

هر نوع استرسی در بدن سیگنالی به مغز می‌فرستد که مشکلی وجود دارد. در نتیجه، مغز خواب را واکنش مناسبی نمی‌داند.

تنش عضلانی سیگنال استرس مشابهی را ارسال می‌کند. ماساژ یا حرکات کششی ممکن است احساس آرامش در شما ایجاد کند، زیرا این فعالیت‌ها سبب کاهش اضطراب و کورتیزول می‌شوند.

۶. پایین بودن سطح گاما-آمینوبوتیریک اسید (GABA)

GABA یک انتقال‌دهنده عصبی مهاری است که به آرامش مغز کمک می‌کندرامش مغز کمک آراآشما کمک م‌کند تا ترمز را بر روی مغز خود قرار دهید. وقتی سطح GABA پایین باشد، احتمالاً از بی‌خوابی رنج خواهید برد.

۷. اختلال عملکرد آدرنال

این اختلال با چندین فرایند مختلف بدن مرتبط است. با این حال، معمولاً به عنوان عامل اصلی بی خوابی نادیده گرفته می‌شود.

غدد فوق کلیوی (آدرنال) هورمون تحریک‌کننده کورتیزول را ترشح می‌کنند. در یک حالت ایده‌آل، صبح که از خواب بیدار می‌شوید باید دارای کورتیزول باشید. این هورمون به تدریج کاهش می‌یابد تا شب هنگام خواب که دچار افزایش ملاتونین می‌شوید. کسانی که دچار مشکلات غده فوق کلیوی هستند، احتمالاً اختلال عملکرد غده فوق کلیوی را تجربه می‌کنند. آنها در پایان شب با افزایش سطح کورتیزول، مشکل خواب دارند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان