جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

آمادگی های انتخاباتی در ولایت زابل؛ از خوشبینی مسولان محلی تا چالش های جدی امنیتی

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

در ولایت زابل نیز مواد حساس انتخاباتی انتقال داده شده است. اکنون تیم کمیسیون انتخابات این ولایت با بسته‌بندی مواد آماده انتقال آن به ولسوالی‌ها می‌باشد.

چالش های گذشته و حال

ولایت زابل که در انتخابات پارلمانی سال گذشته مشکلاتی چون چالش‌های امنیتی، ناقص بودن لیست رای‌دهندگان، جابجایی مواد رای‌دهی یک محل در محل دیگر و عدم استفاده درست و صحیح از دستگاه بایومتریک را تجربه کرده‌ است. این بار اما به گفته مسولان محلی انتخابات این ولایت، سعی شده تا در بخش فهرست رای‌دهندگان و آموزش کارمندان برای استفاده از دستگاه بایومتریک دقت بیشتری داشته ‌باشند.

در همین حال به گفته مسولان کمیسیون ولایتی در زابل، چالش بایومتریک و فهرست رای دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری تا حدی زیادی حل شده اما چالش امنیت هنوز پا برجا است.

محمد هاشم دورانی، رئیس جدید کمیسیون انتخابات ولایت زابل که قبل از این در کمیسیون انتخابات ولایت قندهار خدمت کرده به خبرنامه گفت که مدتی است که از آغاز به کارش در ولایت زابل می‌گذرد و تصریح کرد که “اکنون مواد انتخاباتی تقسیمات و طبقه بندی آن تمام شده و منتظر هستیم تا در روزهای اول و دوم ماه میزان انتقالات به ولسوالی‌ها انجام شود.”

ه گفته مسولان کمیسیون ولایتی در زابل، چالش بایومتریک و فهرست رای دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری تا حدی زیادی حل شده اما چالش امنیت هنوز پا برجا است
ه گفته مسولان کمیسیون ولایتی در زابل، چالش بایومتریک و فهرست رای دهندگان در انتخابات ریاست جمهوری تا حدی زیادی حل شده اما چالش امنیت هنوز پا برجا است

زابل، انتخابات پارلمانی و کمپاین ریاست جمهوری

در سلسله کمپاین‌های کمرنگ در ولایات مختلف کشور، زابل نیز شاهد کمرنگ بودن کمپاین‌های انتخاباتی است. در این ولایت تا کنون پوسترها و عکس‌های 4 نامزد انتخاباتی به چشم می‌خورد. در این میان تنها تیم محمد اشرف غنی 4 گردهمایی را تا کنون در زابل راه اندازی کرده است.

همین کمپاین‌های انتخاباتی باعث شده تا 2 شکایت از سوی مردم به کمیسیون شکایات انتخاباتی این ولایت ثبت شود که پوسترهای این نمایندگان در ملک شخصی آنان چسپانده شده است.

اما ولایت زابل در دوره انتخابات پارلمانی با مشکلات فراوانی که داشت شاهد 164 شکایت از سوی مردم بود. بیشتر این شکایات به دلیل عدم استفاده از بایومتریک، فهرست ناقص رای‌‍دهندگان، مداخله نیروهای امنیتی در امور  مراکز انتخاباتی به ثبت رسیده بود.

با این که در ولایت زابل 43 مرکز رای‌دهی تثبیت شده اما از این میان 7 مرکز آن مسدود خواهد ماند. در انتخابات پارلمانی سال گذشته تنها 2 مرکز رای دهی بسته مانده بود.

ولایت زابل آماده برگزاری انتخابات در 36 مرکز و 185 محل می‌باشد. از 7 مرکز مسدود 3 مرکز آن در شهر قلات، 2 مرکز در شینکی و 1 مرکز دیگر آن در منطقه شملزایی قرار دارد و از مسدود بودن 1 مرکز دیگر آن نامی گرفته نشده است.

امنیت و ثبت‌نام‌های تقویتی

رای‌دهندگان واجد شرایط این ولایت در انتخابات پارلمانی 14 هزار نفر بوده که در دوره ثبت‌نام‌های تقویتی نزدیک به 1200 نفر دیگر نیز جدیدا ثبت شده کرده اند.

بیشترین مراکز رای‌دهی ولایت زابل در شهر قلات مرکز این ولایت قرار دارد.

رای‌دهندگان واجد شرایط ولایت زابل در انتخابات پارلمانی 14 هزار نفر بوده که در دوره ثبت‌نام‌های تقویتی نزدیک به 1200 نفر دیگر نیز جدیدا ثبت شده کرده اند
رای‌دهندگان واجد شرایط ولایت زابل در انتخابات پارلمانی 14 هزار نفر بوده که در دوره ثبت‌نام‌های تقویتی نزدیک به 1200 نفر دیگر نیز جدیدا ثبت شده کرده اند

با توجه به صحبت‌های مسئولان کمیسیون محلی انتخابات زابل، 1300 نفر کارمند به عنوان مبلیغ، آمر و مامورین اداری استخدام شده اند.

با این که کمیسیون انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی در این ولایت می گویند که تدابیر لازم را برای آگاهی دهی و تشویق مردم برای مشارکت در انتخابات انجام داده اند اما امنیت یکی از چالش‌هایی است که هنوز هم زمینه را برای برگزاری انتخابات فراگیر مشکل تر ساخته است.

امنیت زابل در ولسوالی‌ها و اطراف شهر قلات وخیم گزارش می شود.

در این ولایت چندین سال است که ولسوالی‌هی دایچوپان و خاک افغان به دست شورشیان مسلح مخالف می باشد و در انتخابات گذشته نیز بسیاری از شهروندان آن از حق رای و شرکت در انتخابات محروم بوده‌اند. اکنون اما ولسوالی شاه‌جوی نیز به عنوان ساحات با تهدیدات بلند امنیتی عنوان می شود و کارمندان موقت کمیسیون انتخابات حاضر به رفتن به این ولسوالی نیستند.

امنیت و شک و تردید شرکت در انتخابات

روح‌‎الله سیرت، رئیس کمیسیون شکایات انتخابات زابل در صحبت با خبرنامه گفت: “اکنون مردم زابل بیشتر به خاطر امنیت نگران هستند زیرا با کار کمیسیون انتخابات تشویش‌ها از سوی مشکلات تخنیکی مثل سیستم بایومتریک و یا لیست رای‌دهندگان حل شده است. اما مردم از لحاظ امنیتی به شرکت در انتخابات تردید داشته و به یقین نمی‌دانند که باید شرکت کنند یا خیر.”

اما رحمت‌الله یارمل، والی ولایت زابل با بیان این که شرایط امنیتی تا روزهای آینده بهبود خواهدیافت می گوید که تیم‌های انتخاباتی، فعالین مدنی و جوانان این ولایت در کنار حضور پررنگ برای شرکت در انتخابات سعی دارند مردم را قانع کنند تا در این انتخابات و تعیین سرنوشت‌شان سهم داشته باشند.

او از درجه بندی مراکز رای‌دهی با توجه به وضعیت امنیتی به خبرنامه گفت: “ما کنون نزدیک به یازده مرکز رای دهی داریم که در آن نگرانی‌های امنیتی وجود دارد اما تدابیر لازم را گرفته‌ایم که انشالله در روز انتخابات به مشکلی بر نخواهیم خورد. نیروهای امنیتی هم آمادگی های خود را گرفته اند و با بررسی شرایط ما تنها در ولسوالی خاک افغان نمی‌توانیم انتخابات را برگزار کنیم. ولی در تمامی ولسوالی‌های زابل انتخابات در 6 میزان برگزار خواهد شد.”

دور محمد قیام، عضو شورای ولایتی زابل نیز با اشاره به اوضاع انتخابات پارلمانی آمادگی ها برای انتخابات ریاست جمهوری را خوب توصیف می کند اما می گوید که وضعیت بد امنیتی به عنوان یک چالش جدی در این ولایت می باشد.

رحمت‌الله یارمل، والی ولایت زابل
رحمت‌الله یارمل، والی ولایت زابل

به گفته این عضو شورای ولایتی راه‌های منتهی به زابل از لحاظ امنیتی مناسب نبوده و مردم هر روز با ترس از این راه‌ها رفت و آمد می‌کنند.

با این که والی این ولایت مذاکرات صلح و امنیت را دلیل کمرنگ شدن اشتیاق مردم به انتخابات می‌داند اما فیاض احمد احمدزی، عضو جامعه مدنی در ولایت زابل از خوشبینی ها برای شرکت مردم این ولایت در روز انتخابات سخن می زند.

آقای احمدزی به خبرنامه گفت: “با این که در انتخابات پارلمانی امنیت بهتر بود و مردم بیشتر شرکت کردند در این انتخابات اما امنیت یکی از دلیل‌های کمرنگ شدن سهم مردم است ولی مردم زابل به هر طریقی در انتخابات شرکت خواهند کرد.”

نگرانی های امنیتی در ولایت زابل در حالی بیان می شود که این موضوع در شماری از ولایات دیگر نیز به عنوان جدی ترین چالش فراراه انتخابات مطرح می باشد.

انفجار امروز سه‌شنبه (27 سنبله) در کمپاین انتخاباتی تیم دولت‌ساز در پروان و همچنان وقوع انفجاری دیگر در فاصله 2 ساعت از آن در کابل از وخامت اوضاع امنیتی در مرکز کشور و ولایات دیگر خبر می‌دهد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان