جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
8 بازدید

انتخابات در ولایت بلخ؛ 40 مرکز مسدود و کمبود تشکیلات امنیتی برای تأمین امنیت

انتخابات در ولایت بلخ؛ 40 مرکز مسدود و کمبود تشکیلات امنیتی برای تأمین امنیت
خواندن 6 دقیقه
0
(0)

مسئولین ولایت بلخ از باز شدن دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در این ولایت خبر داده‌اند. محمد بشیر توحیدی، معاون ولایت بلخ گفته است که امروز یک‌شنبه(۱ میزان) دفتر کمیسیون مستقل انتخابات در این ولایت بعد از ۹ روز باز شده است.

به گفته وی، گفتگو با معترضان نتیجه داده و هم‌چنان حکومت به خواسته‌های آن‌ها جواب مثبت داده است.

بعد از باز شدن دوباره دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات در ولایت بلخ، مقام‌های امنیتی این ولایت از آمادگی برای تأمین امنیت مراکز رأی‌دهی خبر می‌دهند.

در همین حال، ظاهر اکبری که به عنوان رئیس ولایتی کمیسیون انتخابات در ولایت تعیین شده، از امروز کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد. او پیش از این کارهای روزانه خود را بیرون از دفتر اجرا می‌کرده و بعد از صحبت با معترضین و پاسخ مثبت به خواست آن‌ها، توانسته‌اند دروازه این دفتر را باز کند.

انتخابات در ولایت بلخ

ولایت بلخ به عنوان یکی از ولایات افغانستان در روند ثبت‌نام رأی‌دهی، همانند ولایت دیگر، مشکلات و فرصت‌های خود را داشته است. بر اساس آمارها، در روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان در ولایت بلخ، 434 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند که از این میان، 189 هزار تن آن‌ها را زنان و 240 هزار تن دیگر را مردان تشکیل می‌دهد.

ولایت بلخ به عنوان یکی از ولایات افغانستان در روند ثبت‌نام رأی‌دهی، همانند ولایت دیگر، مشکلات و فرصت‌های خود را داشته است
ولایت بلخ به عنوان یکی از ولایات افغانستان در روند ثبت‌نام رأی‌دهی، همانند ولایت دیگر، مشکلات و فرصت‌های خود را داشته است

315 مرکز در ولایت بلخ برای ثبت‌نام رأی‌دهندگان تثبیت شده بود که از این جمله، 283 مرکز آن فعال و 40 مرکز دیگر در برخی شهرستان‌ها مسدود ماند.

85 نفر در ولایت بلخ در فهرست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی حضور دارند که 22 نفر آنان را زنان و باقی کاندیدان را مردان تشکیل می‌دهد. این در حالی است که از این میان، فقط 11 نفر می‌توانند به نمایندگی از ولایت بلخ، وارد مجلس نمایندگان شوند.

چالش امنیت

ولایت بلخ نیز مانند دیگر ولایت‌ها در روند ثبت نام مشکلات خود را داشته‌ است. امنیت یکی از این چالش‌ها بوده است.

عبدالحمید صفت، رئیس نهادهای جامعه مدنی بلخ در صحبت با خبرنامه گفت: “در ابتدا افراد کمی به مراکز ثبت‌نام رأی‌دهی شرکت می‌کردند و دلیل آن مسدود بودن مراکز به سبب تهدیدات امنیتی بود”.

ظاهر اکبری، رئیس جدید دفتر ولایتی کمیسیون انتخابات در بلخ نیز به خبرنامه می‌گوید: “هرچند روند ثبت‌نام مانند دوره‌‌های قبل در ابتدا پر شور نبود، اما بعد افراد زیادی ثبت‌نام کردند و حضور زنان و مردان در این روند چشم‌گیر بود، در مرکز شهر همه ساکنین و شهروندان ثبت‌نام کردند، اما در مناطق دوردست به دلیل مشکلات امنیتی، مردان بیش از زنان سهم داشته و در این پروسه شریک شدند، این باعث شد میزان سهم مردان از زنان بیش‌تر باشد”.

در آمار ثبت‌نام رأی‌دهندگان که در سایت کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شده، تعداد رأی‌دهندگان زن ثبت‌نام شده در ولایت بلخ، 193 هزار 126 نفر است و از مردان، 238 هزار 327 نفر.

ولایت بلخ نیز مانند دیگر ولایت‌ها در روند ثبت نام مشکلات خود را داشته‌ است
ولایت بلخ نیز مانند دیگر ولایت‌ها در روند ثبت نام مشکلات خود را داشته‌ است

فعالیت کاندیدان و آگاهیدهی عامه

یکی دیگر از دلایلی که رییس کمیسیون ولایتی انتخابات در بلخ از آن به عنوان دلیل کم‌رنگ بودن ثبت‌نام رأی‌دهندگان در این ولایت یاد کرده‌، عدم فعالیت کاندیدان و آگاهی‌دهی عامه بوده و در کنار آن، روند ثبت‌نام همزمان با تهدیدات امنیتی آغاز شده و باعث شده شهروندان کمتری به مراکز ثبت‌نام رأی‌دهی مراجعه نمایند.

عبدالحمید صفت، رئیس نهادهای جامعه مدنی بلخ نیز یکی دیگر از مشکلات نبود آدرس دقیق این مراکز برای مردم بود، زیرا مردم شکایت داشتند که نمی‌توانند موقعیت مراکز ثبت‌نام را پیدا نمایند.

اما منیر فرهاد، سخنگوی والی ولایت بلخ به خبرنامه گفت که حضور زنان در این ولایت چشم‌گیر بوده و در عرصه‌های زیادی می‌‌توان زنان را دید.آند.

به گفته آقای اکبری، بر اساس بررسی کمیسیون شکایات انتخاباتی، از میان نامزدان پارلمانی در ولایت بلخ، یک نفر از لیست نهایی حذف شده است.

سیستم بایومتریک

دکتر محمدافضل حدید، رئیس شورای ولایت بلخ به خبرنامه می‌گوید که یکی از چالش عمده‌ای که در ولایت بلخ وجود داشته، شکایت تعدادی از احزاب مبنی بر ایجاد سیستم بایومتریک بود که خوشبختانه کمیسیون انتخاباتی در پی ایجاد چنین سیستمی است و با تأیید این سیستم، از آن استفاده خواهد شد.

دکتر محمدافضل حدید، رئیس شورای ولایت بلخ
دکتر محمدافضل حدید، رئیس شورای ولایت بلخ

شناسنامههای جعلی

در این بین اداره ثبت احوال نفوس ولایت بلخ با وجود اطمینانی که به مردم داده بودند تا شناس‌نامه‌های جعلی را شناسایی کرده و آن‌ را در سیستم انتخابات نشان دهند، ضعیف عمل کرده است.

عبدالحمید صفت، رئیس نهادهای جامعه مدنی بلخ گفت: “در بخش برچسب‌زنی و توزیع تذکره مردم شکایات داشتند که توزیع تذکره در بعضی ولسوالی‌ها صورت نگرفته است و به دلیل نبود تذکره، عده‌ای از ثبت‌نام رأی‌دهی محروم شده‌اند”.

مرکز مسدود رأی‌دهی

طبق گفته‌های مسئولین ولایت بلخ، امنیت یکی از مشکلاتی است که باعث شده مراکز ثبت‌نام رأی‌دهی در چند شهرستان این ولایت مسدود گردد. مراکز مسدود به 40 مرکز می‌رسد و در مناطقی چون البرز، چمتال، چهاربولک، شورتپه و دولت‌آباد قرار دارد.

رئیس نهاد‌های جامعه مدنی ولایت بلخ در ادامه صحبت‌هایش با خبرنامه، می‌گوید که ابتدا تعدادی از مراکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان در این ولایت باز بوده و هیچ مشکلی وجود نداشته، اما بعضی به دلیل تهدیدات امنیتی بسته شد مانند شهرستان البرز که در شروع روند ثبت‌نام رأی‌دهندگان تعدادی از مردم ثبت‌نام شدند، اما در اواخر مراکز این شهرستان بسته شد.

به گفته آقای صفت، افرادی که نتوانستند در این مراکز ثبت‌نام کنند، به اساس طرح‌ریزی انتخابات از روند انتخابات محروم مانده و نمی‌توانند از حق رأی خود استفاده نمایند.

مسئولین امنیتی ولایت بلخ نیز در تلاش پاک‌سازی این مناطق از حضور مخالفین دولت می‌باشند، اما با این وضعیت، نیروهای امنیتی از تشکیلات و نیروهای کم شکایت دارند. آن‌ها یادآور شده‌اند که حکومت‌ توجه جدی به شهرستان‌های بلخ نکرده است. دادستانی‌ها و بعضی از ادارات در راستای تأمین امنیت و قانون نیز در شهرستان‌ها وجود ندارد.

طبق گفته‌های مسئولین ولایت بلخ، امنیت یکی از مشکلاتی است که باعث شده مراکز ثبت‌نام رأی‌دهی در چند شهرستان این ولایت مسدود گردد
طبق گفته‌های مسئولین ولایت بلخ، امنیت یکی از مشکلاتی است که باعث شده مراکز ثبت‌نام رأی‌دهی در چند شهرستان این ولایت مسدود گردد

چنین شرایطی، با در نظرداشت نیروهای کم امنیتی، افراد مسلح غیرمسئول در ولایات و شهرستان‌ها وجود دارد که تهدیدی برای مسدود شدن مراکز رأی‌دهی در روز انتخابات خواهند بود.

مسئولین امنیتی با بیان این‌که تشکیلات کمی در دسترس دارند، می‌گویند که این چالش‌ها باعث شده به صورت کامل نتوانند امنیت منطقه را تحت کنترول خود درآورند و این امکان وجود دارد که همه مراکز رأی‌دهی در ولایت بلخ در روز انتخابات باز نباشد و عده زیادی نتوانند در این پروسه ملی شرکت کنند.

مسئولین محلی ولایت بلخ می‌گویند که پولیس، نیروهای امنیتی و اردو امنیت را تأمین می‌کنند، ولی رییس نهاد‌های جامعه مدنی بلخ می‌گوید: “در ولایت بلخ دو چالش بزرگ و تهدید امنیتی وجود دارد؛ یکی طالبان و دیگری افراد مسلح غیرمسئول که امکان دارد از میان خود کاندیدان و یا افراد ناشناس، برای مختل کردن انتخابات دست به عمل شوند”.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
دعای محبت فوری کمپ ترک اعتیاد تهران میز جلو مبلی مدرن خرید بهترین کف کاذب نمایندگی هاست وردپرس لاراتاندر دوچرخه برقی اسباب بازی ارزان تفاوت قهوه فوری با اسپرسو بیت کوین کش یا اتریوم مراکز تعمیر گیربکس وی آر اف - VRF داشبورد هوش تجاری کسب و کار تجارتخانه آراد برندینگ قیمت کامپیوتر اداری خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان