جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

حمله‌ی داعش به هزاره‌های کابل؛ جلو جنگ‌های فرقه‌ای را بگیرید

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

حمله‌ی روز گذشته یک حمله کننده انتحاری در داخل مسجد باقرالعلوم در غرب کابل که بیشتر از سی نفر را کشت و نزدیک به هشتاد و پنج زخمی بر جای گذاشت، واکنش گسترده‌ای را در پی داشت.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان این رویداد را جنایت علیه بشریت خواند. سازمان دیدبان حقوق بشر گفته است دولت افغانستان باید برای حفاظت از اقلیت شیعه و مناسبات عمومی آن‌ها، برنامه‌ای امنیتی را طراحی کند، زیرا داعش با تشدید حملات وحشت‌ناک و غیر قانونی شان بر تجمعات مسالمت آمیز شیعیان، هیچ جایی را  امن نگذاشته است.

https://twitter.com/USEmbassyKabul/status/800671352046886912

دفتر یوناما، سفارت امریکا، نهادهای مختلف حکومت و سیاست مداران افغان همه این رویداد را نکوهش کردند. در این میان، اما کاربران شبکه های اجتماعی نیز به شدت از این حمله متاثر و نگران شده اند. در این گزارش به شماری از واکنش های کاربران افغان شبکه فیس‌بوک پرداخته شده است که در ادامه می آید.

نعیم نظری:

نعیم نظری رییس شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر در واکنش به حمله دیروزی نوشته است هدف قرار دادنِ افرادِ ملکی و اماکن مقدس، جنایتِ جنگی و جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود و نمی‌تواند هیچ‌گونه برائت دینی، قانونی، حقوقی و انسانی داشته باشد. با استمرار این وضعیت، تساهل، شکیبایی و مدارا، جایش را به خشونتِ گستردۀ مذهبی و تنازعِ هستی‌سوزِ فرقه‌یی خواهد داد و این می‌تواند، افغانستان و منطقه را به کشتارگاه بزرگ و جهنمِ تمام عیار مبدل سازد.

استیتس فیس‌بوک آقای نظری
استیتس فیس‌بوک آقای نظری

حمزه واعظی:

حمزه واعظی در مطلبی کوتاهی با عنوان “ترسناکی رخداد باقرالعلوم” نوشته است که تکرار و ترویج الگوی عراق و سوریه و یمن و لبنان در افغانستان، تکثیر همان جهنمی خواهد بود که هستی نداشته ی این کشور و تنِ زخمدار این جامعه را متلاشی خواهد ساخت. سران سیاسی وسرداران مذهبی ـ قومی با درگیرشدن بر سرِ لاشه ی گندیده و استخوانی قدرت، از این خطر عظیم و بحران حجیم غافلند و چه بسا با همراهی سیاست های منطقه ای کشورهای داعیه دار خاورمیانه، آتش برخرمن زندگی مردمان خاکستر نشین این سرزمین می افروزند.

حمزه چنین نگاشته است
حمزه چنین نگاشته است

نجیب بارور:

نجیب بارور شاعر جوان افغانستان در واکنش به این حمله نوشته است که ایران شیعه و عربستان سنی، دو پوتانسیل مخرب مذهبی در حوزه درون‌پوسیدگی جوامع اسلامی هستند. این دو قدرت مذهبی متخاصم در خاور میانه بیش‌تر از هر نیروی دیگری چهره اسلام را خدشه‌دار خواهند کرد.

استیتس مکمل نجیب
استیتس مکمل نجیب

مهدی ثاقب:

مهدی ثاقب در کابل گفته است گویی همه قسم یاد کردند که افغانستان را آرام نگذارند. اینجا مسجد است؛ مسجدی که در آن نماز خوانده میشود اما مدعیان دفاع از اسلام حتی به حریم خداوند نیز رحم نمی‌کنند.
انفجار در مسجد باقرالعلوم و کشته شدن ده‌ها انسان قلب هر کسی را می‌لرزاند و متاثر میسازد. نمی‌دانم عاملین این رویدادهای خونین آیا خدا را هم می‌شناسند؟؟

استیتس آقای ثاقب
استیتس آقای ثاقب

یعقوب یسنا :

یعقوب یسنا استاد دانشگاه نوشته است اگر کشتار باقرالعلوم را درنیابیم، منتظر کشتارهای سازمان یافته بیشتر باشیم؛ این کشتار، سومین کشتار (جنبش روشنایی، کارته سخی و باقرالعلوم) در فاصله زمانی ای بسیار نزدیک، بر گروه قومی-مذهبی خاص صورت می گیرد.

استیتس کامل آقای یسنا
استیتس کامل آقای یسنا

مصطفی کیا :

مصطفی کیا مهاجر افغانستان در اروپا نوشته است یک کارمند سفارت ناروی چند سال قبل در کابل به من گفت حامد کرزی استاد پول گرفتن از دیگران است. این بار مردم به یک پُچُل سیاسی رای دادند. او را به قدرت رساندند. او نیز به عربستان رفت تطمیع شد، تقدیر شد و حالا نتیجه اش را می بینید.

استیتس کامل آقای کیا
استیتس کامل مصطفی

خلیل پژواک :

خلیل پژواک روزنامه نگار در کابل نوشته است آیا می‌خواهید، پیکر حکومت مسئول تشیع شود؟
مطابق ماده پنجم قانون اساسی حق زندگی، خواست و انتظار بسیار ساده‌ی شهروندان از دولت است و تأمین امنیت مردم نخستین مسئولیت دولت. حکومت متأسفانه تا کنون نتوانسته اولین مسئولیت خود را در برابر شهروندان به انجام برساند.

استیتس مکمل خلیل
استیتس مکمل خلیل

جواد رها :

جواد رها دیپلمات جوان وزارت خارجه خاطرات یکی از دوستانش را نقل کرده است که چطور محافظین ارگ ریاست جمهوری به او طعنه زده که امروز افراد مربوط به قوم تان را با بمب پرانده اند و از این که در یک طرف شهر غم کشته شدن دها انسان است و در سوی دیگر، افراد امنیتی میان شان برای حرف زدن با یک خانم شرط می بندند.

استیتس مکمل جواد
استیتس مکمل جواد

مختار وفایی :

مختار وفایی روزنامه نگار افغان نوشته است برای روزهای سخت آماده شوید! حمله به باقرالعلوم، پنجمین مورد از حملات وحشیانه‌یی است که طی سال جاری از شیعیان افغانستان قربانی گرفته است. این حملات معمولاً برای گرفتنِ جان مردم و فهماندنِ این که در کابل داعش حضور دارد و باید این را فهمید و باور کرد انجام شده است.

مختار در فیس‌بوک خود چنین نگاشته است
مختار در فیس‌بوک خود چنین نگاشته است

جمال الدین بدر :

جمال الدین بدر از نزدیکان عبدالرب رسول سیاف در مطلبی با عنوان “انتهای وحشت و سفاکیت” نوشته است : امروز دشمنان وطن، هموطنان بی گناه را را در داخل مسجد به طور فجیعانه اماج حملات تروریستی قرار داده عده ای را شهید ومجروح ساختند معابد واماکن دینی ومذهبی درتمام ادیان و مذاهب مورد احترام ومصون میباشد ، حملات بالای مردم بیگناه خلاف تعلیمات الهی است.

جمال الدین بدر
جمال الدین بدر چنین نگاشته است

سالم وحدت :

سالم وحدت دیپلمات جوان دیگر وزارت خارجه نوشته است، بساط داعش و طالبان فكري و ذهني را نخست از كابل جمع كنيم ، بعد برويم به جنگ جبهه اي با تروريزم ! عزاداری اربعین حسيني با حضور بيست ميليون تن در عراق، زادگاه و محل فعالیت اصلی داعش بدون هیچ حادثه ای برگزار شد‌، اما اجتماع صد نفری عزاداران حسيني در کابل به خاک و خون کشیده ميشود ! چرا ؟

استیتس سالم در فیس‌بوک او
استیتس سالم در فیس‌بوک او

انجیلیکا بابک :

انجیلیکا همکار یک شاعر مهاجر نوشته است که يك راه وجود دارد، جنبش مردمي و حمله به خانه ها، موتر ها و هرچه دار و ندار سران دولت فاشيست است. طالب و گلبديني و دولتي ها ندارد همه يكي اند . مردم هر كجا آنها را يافتند بكشند و به آتش بكشند اين يگانه راه است. تروريستان بايد ترور شوند همانطور كه بيگناهان را ترور مي كنند ..

استیتس انجلیکا
استیتس انجلیکا

محمد حسین امینی مهرجو :

امینی مهرجو روزنامه نگار ساکن امریکا نوشته است من اما حرفم این است که اگر قرار است کشته شویم چرا باید در میدان مبارزه نباشد چرا در سنگر نباشد که در منبر است…؟

آقای مهرجو در فیس‌بوک خود چنین نگاشته است
آقای مهرجو در فیس‌بوک خود چنین نگاشته است

هارون معترف :

هارون معترف روزنامه نگار دیگر در کابل نوشته است، برای ما مهم نیست که عربستان سعودی و ایران چرا با هم رقابت دارند، بلکه برای ما مهم اینست که آتش خانمان سوز و انسان کش این رقابت نباید وارد افغانستان گردد.
متاسفانه هردو طرف افراد نفوذی خود را در داخل کشور دارند.

استیتس کامل هارون
استیتس کامل هارون

مصدق پارسا :

مصدق پارسا، روزنامه دیگر افغان نوشته است چگونه یک پدر و مادر می‌توانند راضی شوند کودک شان را به جایی ببرند که خطر آن‌ها را تهدید کند؟ فرض کنید خطر نیست یا شما در قلب آرامش جهان زندگی می‌کنید و انفجار و خطر را متصور نیستید، اما کودک را به عاشورا و امام‌ حسین و یزید و اربعین چه‌کار؟

مصدق در فیس‌بوک خود چنین نگاشته است
مصدق در فیس‌بوک خود چنین نگاشته است

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان