جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 9 دقیقه
2.9
(10)

درمان ضعف عصبی: سردردها گاهی می‌تواند نشانه یک بیماری زمینه ای باشد. همه ما در زندگی سختی‌‌ها و چالش زیادی را تجربه می‌کنیم. هر بار هم از آن‌‌ها گذر می‌کنیم و بعضی‌‌هایشان را برای همیشه فراموش می‌کنیم. اما نمی‌دانیم که این چالش‌‌ها و مشکلات می‌تواند بیش از آنچه ما تصور می‌کنیم، به اعصاب آسیب برساند. یکی از اثرات این سختی‌‌ها بر زندگی ضعف عصبی است.

در حالی که تلاش برای درمان ضعف عصبی به روش‌‌های پزشکی کار درستی است اما می‌توانید از درمان‌‌های خانگی و طبیعی نیز استفاده برای درمان مشکلات سیستم عصبی استفاده کنید. قبل از این که بدانیم ضعف عصبی چیست و راه‌‌های درمان خانگی آن چیست، بیایید در مورد نحوه عملکرد سیستم عصبی بیشتر بدانیم.

سیستم عصبی نحوه درک و تعامل ما با دنیای اطراف ما است. این سیستم با ارسال پیام از مغز به بقیه بدن، حواس، حرکات و عملکردهای ضروری بدن را کنترل می‌کند. گاهی اوقات، استرس مداوم و ضربه‌‌های فیزیکی می‌تواند منجر به مشکلات جدی در سیستم عصبی شود. بنابراین با ما در این مطلب از سری مطالب سلامتی خبرنامه در مورد روش‌‌های درمانی ضعف عصبی بیشتر بدانید.

ضعف عصبی چیست؟

ضعف عصبی یا نوروپاتی یک اصطلاح پزشکی است که برای تعریف مجموعه اختلالات عصبی مختلف مانند ضعیف یا فلج شدن برخی از اعصاب قسمت‌‌های بدن، استفاده می‌شود. برای برخی از افراد، این وضعیت موقتی است، در حالی که برای برخی دیگر، ممکن است یک مشکل دائمی‌در سلامتی آن‌‌ها باشد.

چه چیزی سبب ضعف عصبی می‌شود؟

شایع ترین علل ضعف عصبی شامل:

  • اعصاب ملتهب
  • آسیب عصبی
  • اعصاب تحلیل رفته
  • بروز تومورهای بدخیم بر روی سلول‌‌های عصبی
  • اختلال در تکانه‌‌های عصبی توسط سموم
  • رژیم غذایی و سبک زندگی ناسالم

همچنین فشار و علل ضعف عصبی نیز بسته به نوع بیماری و عوامل دیگر می‌تواند متفاوت باشد. آن‌‌ها عبارتند از:

  • عفونت‌‌های عصبی ناشی از باکتری‌‌ها، ویروس‌‌ها
  • دارو یا داروهایی که به اعصاب آسیب می‌رسانند یا عملکرد آن‌‌ها را در طول مدت مختل می‌کنند.
  • کمبود مواد مغذی
  • نقایص مادرزادی یا ناهنجاری‌‌های ژنتیکی که بر عملکرد اعصاب تاثیر می‌گذارند.

علائم ضعف عصبی نیز بسته به نوع و محل عصب آسیب دیده بسیار متفاوت است. برخی از علائم ضعف عصبی عبارت اند از:

  • احساس گزگز یا درد
  • اضطراب و افسردگی
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • خستگی
  • کاهش حس بویایی، بینایی، چشایی، لامسه یا شنوایی
  • مشکلات شناختی
  • ضعف و تحلیل عضلانی
  • لرزش و اعصاب ضعیف

درمان‌‌های خانگی ضعف عصبی

به همین دلیل برای درمان ضعف عصبی می‌توان با روش‌‌های پزشکی و دارو بهبود یافت. با این حال می‌توان از درمان‌‌های خانگی نیز استفاده کرد.

  1. ماساژ روغن آیورودا

ماساژ آیورودا یک درمان شناخته شده برای بیماری‌‌های مختلف از جمله ضعف عصبی است. این درمان سنتی و قدیمی‌به جوان سازی بدن و ذهن کمک می‌کند. همچنین بر فعال شدن و سالم ماندن سیستم عصبی نیز تاثیر دارد.

مواد لازم:

روغن بادام یا کنجد

دستورالعمل:

مقدار کافی روغن بادام یا کنجد بردارید و کمی‌گرم کنید. برای ماساژ این روغن روی بدن خود از کسی کمک بگیرید. نیم ساعت قبل از این دوش گرفتن این روغن را روی بدن خود ماساژ دهید. شما می‌توانید از این روش درمانی روزی یک بار استفاده کنید.

  1. درمان ضعف عصبی؛ نمک اپسوم

حمام نمک اپسوم بیشتر برای تسکین درد و التهاب عضلات استفاده می‌شود. منیزیم موجود در نمک اپسوم نقش مهمی‌در انتقال پیام‌‌های عصبی و هماهنگی عصبی عضلانی ایفا می‌کند.

مواد لازم:

1 فنجان نمک اپسوم

آب

دستورالعمل:

یک فنجان نمک اپسوم را به آب وان اضافه کنید. 15 تا 20 دقیقه درون آن بنشینید. این کار را حداقل سه بار در هفته انجام دهید.

  1. آب درمانی

آب درمانی به طور گسترده برای تسکین درد و التهاب استفاده می‌شود و یک روش درمان عالی برای ضعف عصبی است. آب سرد و گرم به طور متناوب به کاهش درد و التهاب ناشی از آسیب یا ضعف عصبی کمک می‌کند.

مواد لازم:

آب سرد و گرم

دستورالعمل:

حمام خود را با آبکشی بدن با آب سرد به پایان برسانید. همچنین می‌توانید یک دستمال تمیز بردارید و آن را در آب سرد خیس کنید. این پارچه سرد را به تمام بدن خود بمالید و خشک کنید. همچنین می‌توانید برای حمام خود از آب گرم و سرد با هم استفاده کنید. اما در نهایت در آخر حمام برای لحظه ای کوتاه زیر آب سرد بایستید.

  1. درمان ضعف عصبی با نور خورشید

قرار گرفتن صبح زود در معرض اشعه‌‌های خورشید راه دیگری برای درمان ضعف عصبی است. ضعف عصبی اغلب با کمبود ویتامین D همراه است و اشعه خورشید به بدن شما کمک می‌کند ویتامین D بیشتری جذب کنید.

احتیاط: از قرار گرفتن در معرض آفتاب برای ساعات طولانی بعدازظهر خودداری کنید، زیرا ممکن است اثرات نامطلوبی بر سلامتی شما داشته باشد.

بهترین مواد مغذی و غذاها برای ضعف عصبی

نه تنها روش‌‌های بالا بلکه بعضی از غذاها یا مواد مغذی نیز به درمان ضعف عصبی و اختلالات سیستم عصبی کمک می‌کند.

  1. ویتامین‌‌ها

مصرف غذاهای غنی از ویتامین‌‌های B و D راه دیگری برای حفظ عملکرد سالم سیستم عصبی است. هر دو ویتامین دارای خواص ضد التهابی هستند که می‌تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند. ویتامین D همچنین برای سلامت استخوان‌‌ها مفید است زیرا جذب کلسیم توسط بدن شما را افزایش می‌دهد. شما می‌توانید غذاهایی مانند ماهی، نان، غلات کامل، سبزیجات، برنج قهوه ای، پنیر و زرده تخم مرغ را برای مبارزه با کمبود این ویتامین‌‌ها مصرف کنید. همچنین می‌توانید پس از مشوره با پزشک از مکمل این ویتامین‌‌ها نیز استفاده کنید.

  1. منیزیم برای درمان ضعف عصبی

منیزیم یکی دیگر از مواد مغذی مهم برای تقویت سیستم عصبی سالم است. خواص ضد التهابی آن می‌تواند به تسکین التهاب عصبی کمک کند. همچنین با تقویت تولید سروتونین مغز شما را آرام می‌کند. مصرف غذاهای غنی از منیزیم مانند شکلات‌‌های تلخ، سبزیجات سبز و برگ دار، موز و زردآلو راهی عالی برای مقابله با کمبود این ماده معدنی است.

  1. اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3، اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه هستند که برای سیستم عصبی شما مفید اند. امگا 3 به دلیل خواص ضد التهابی خود می‌تواند با تسریع در بهبود اعصاب ضعیف و آسیب دیده به درمان بیماری‌‌های مختلف سیستم عصبی کمک کند. مصرف غذاهای دریایی مانند ماهی ساردین، صدف، ماهی قزل آلا و ماهی تن راهی عالی برای افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا 3 است. همچنین می‌توانید پس از مشورت با پزشک خود مکمل‌‌های آن را نیز مصرف کنید.

  1. درمان ضعف عصبی با چای بابونه

چای بابونه به عنوان یک مسکن عمل می‌کند، اضطراب را کاهش می‌دهد و اعصاب شما را آرام می‌کند. همچنین دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند به درمان اعصاب آسیب دیده کمک کند.

مواد لازم:

1-2 قاشق چای خوری گیاه بابونه خشک

1 فنجان آب

عسل

دستورالعمل:

یک یا دو قاشق چای خوری گیاه بابونه خشک را به یک فنجان آب اضافه کنید. آن را در یک قابلمه بجوشانید و حدود 5 دقیقه دم کنید. قبل از افزودن مقداری عسل، چای را صاف کرده و اجازه دهید تا خنک شود. سپس این چای را بنوشید. شما می‌توانید 3 تا 4 بار در روز از چای بابونه مصرف کنید.

  1. چای سبز

یکی از فواید چای سبز، توانایی آن در تقویت سیستم عصبی سالم است. دلیل آن نیز وجود ترکیباتی مانند L-theanine است که به داشتن خواص منحصر به فرد تقویت کننده مغز معروف می‌باشد. این خواص چای سبز همچنین به کنترل افسردگی، اضطراب و اختلالات مرتبط با استرس کمک می‌کند.

مواد لازم:

1 چای سبز کیسه ای

1 فنجان آب گرم

عسل

دستورالعمل:

یک چای سبز کیسه ای را به مدت 5 تا 10 دقیقه در یک فنجان آب داغ قرار دهید. بگذارید کمی‌خنک شود و عسل به آن اضافه کنید. سپس آن را بنوشید. از این نوشیدنی سه بار در روز مصرف کنید.

بهترین تمرینات برای کمک به ضعف عصبی

  1. یوگا

  • ساروا هیتا آسانا

این آسانا یوگا اثر آرام بخشی بر روی اعصاب شما دارد و به هماهنگی تنفس شما کمک می‌کند. این حرکت را 5 بار در روز انجام دهید.

  • شاشانکاسانا

شاشانکاسانا گردش خون در سر شما را بهبود می‌بخشد. همچنین به عملکرد مغز و چشم شما نیز کمک می‌کند. بهتر است این حرکت ورزشی 3 تا 4 بار در روز انجام دهید.

  1. پابرهنه راه رفتن

راه رفتن با پای برهنه روی زمین مرطوب یا یک ساحل شنی می‌تواند به بهبود سیستم عصبی کمک کند. باور بر این است که الکترون‌‌های سطح زمین با کاهش سطح استرس و التهاب در بدن، به بهبود کمک می‌کند. هر روز به مدت 30 دقیقه پا برهنه روی زمین راه بروید.

  1. تنفس عمیق

همچنین می‌توانید برای کاهش استرس و آرامش، تنفس عمیق را تمرین کنید. نفس کشیدن عمیق به کنترل اضطراب و اختلالات مرتبط با استرس کمک می‌کند. همین امر در بهبود توانایی‌‌های درمانی طبیعی بدن موثر است. 5 تا 10 دقیقه تنفس عمیق را تمرین کنید. دم و بازدم را 2 تا 3 بار تکرار کنید. علاوه بر درمان‌ها، رژیم‌ها و ورزش‌ها، نکاتی برای پیشگیری از ضعف عصبی نیز وجود دارد که باید به آن توجه کرد.

نکات پیشگیرانه

  • ترک سیگار و استفاده از محصولات تنباکو
  • استراحت کامل
  • نوشیدن مایعات و آب زیاد
  • خودداری از مصرف داروهای شادی آور
  • یادگیری مهارت‌‌های جدید
  • افزایش توانایی تمرکز
  • همچنین استفاده از درمان‌‌های طبیعی

کلام پایانی

ضعف عصبی به انواعی از مسائل مربوط به سیستم عصبی گفته می‌شود که برخی از قسمت‌‌های بدن را فلج یا ضعیف می‌کند. اعصاب ملتهب، آسیب عصبی، استرس، کمبود مواد مغذی در بدن، ناهنجاری‌‌های ژنتیکی و غیره از علل شایع ضعف عصبی یا نوروپاتی هستند. علاوه بر آن، علائمی‌مانند دردها و دردهای ناگهانی، احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی، ضعف ایمنی، لرزش، مشکلات شناختی، ضعف عضلانی و افسردگی نیز از نشانه‌‌های ضعف عصبی است. گاهی نیز این بیماری می‌تواند ناشی از بیماری‌‌های سیستمیک دیگر باشد. به محض تشخیص مشکلات عصبی به پزشک مراجعه کرده و برای درمان اقدام کنید. درمان‌های خانگی مانند نمک اپسوم، ماساژ روغن آیورودا و آب درمانی همراه با ورزش‌های خاص و مواد غذایی تقویت کننده اعصاب نیز می‌توانند این اختلال را درمان کنند.

* این مطلب صرفا جهت اطلاع رسانی نوشته شده است. لطفا در صورت ابتلا به بیماری، قبل از استفاده از درمان‌‌های خانگی با پزشکتان مشورت کنید.

مطالب مرتیط:

آرتریت انگشتان دست: علل، روش‌های درمان و پیشگیری از درد انگشتان

علائم معده درد عصبی؛ چطور درد عصبی معده را از بین ببریم؟

درمان خانگی بدن درد؛ با این ۶ راهکار درد بدن را در خانه از بین ببرید!

درمان خانگی آنفولانزای جدید؛ با این ۹ راهکار علائم آنفولانزا را از بین ببرید!

۱۵ درمان خانگی هماتوم که اثربخشی فوق العاده دارند!

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.9 / 5. تعداد آرا: 10

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان