جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
خواندن 8 دقیقه
0
(0)

نوعی دندان مصنوعی است که برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده میشود، ایمپلنت دندان است که از فرسایش استخوان فک جلوگیری می‌کند. کاشت ایمپلنت نوعی پروتز محسوب می‌شود اما کاربرد زیبایی هم دارد.

از دست دادن دندان می‌تواند زیبایی لبخند شما را از بین ببرد یا صحبت کردن را برای شما سخت کند. علاوه بر این نداشتن دندان میتواند باعث ایجاد مشکل هنگام غذا خوردن و در نتیجه تاثیر منفی بر عادات غذایی و سوء تغذیه شود.

ایمپلنت های دندانی جایگزین دندان های از دست رفته می‌شوند و توانایی لازم برای خوردن انواع غذاها را فراهم می‌کنند. علاوه بر این ایمپلنت باعث تحریک و حفظ استخوان فک و جلوگیری از فرسایش استخوان فک می‌شود. ایمپلنت همچنین ظاهر صورت شما را بهبود میبخشد.

از دست دادن دندان

دندان ها به دلیل زیر از بین می روند:

  • پوسیدگی دندان
  • نارسایی کانال ریشه
  • بیماری لثه (پریودنتیت)
  • برخورد ضربه به دهان
  • ساییدگی بیش از حد دندان
  • نقص های مادرزادی

مشاوره

برای تعیین اینکه آیا شما کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت هستید یا خیر باید با جراح دهان و دندان، متخصص ایمپلنت یا دندانساز صحبت کنید. در جلسه مشاوره متخصص ایمپلنت، دندان‌ها و لثه شما را به طور کامل معاینه می کند و تراکم و کمیت استخوان‌ها را بررسی میکند. این مرحله ممکن است شامل استفاده از اشعه ایکس و اسکن توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن) باشد تا دقیقا مشخص شود که فک شما استخوان کافی برای قرار دادن ایمپلنت دارد یا خیر. این آزمایش ها همچنین مشخص می‌کنند که ایمپلنت دقیقا باید در کجا قرار داده شود.

دندانپزشک بر اساس وضعیت بافت دهان، بهداشت دهان، سبک زندگی و نحوه پیروی از دستورالعمل های مراقبتی بعدی مناسب ترین برنامه درمانی را به شما توصیه می کند. برای مثال به بیمارانی که بافت استخوان یا لثه کافی نداشته باشند پیشنهاد می‌کنند تا پیوند استخوان یا استفاده از مینی ایمپلنت را انجام دهند.

بسته به وضعیت شما، متخصص دندانپزشکی به شما میگوید که کل فرآیند درمان چقدر طول می کشد، به چند جلسه درمان نیاز دارید، آیا کاندیدای خوبی برای ایمپلنت فوری دندان هستید و بعد از هر عمل چه انتظاراتی می توانید از نتایج درمان داشته باشید. در جلسه مشاوره درباره روش های بی‌حسی موضعی (برای بی‌حس کردن نواحی آسیب‌دیده و اطراف آن) و در صورت لزوم مصرف آرامبخش  صحبت میشود. هزینه تقریبی ایمپلنت دندان شما نیز در این جلسه مورد بحث قرار خواهد گرفت. هزینه ها می تواند به طور قابل توجهی بر اساس نوع درمانی که انتخاب می کنید متفاوت باشد.

قبل از درمان

قبل از کاشت ایمپلنت ابتدا باید هر گونه مشکل اساسی بهداشت دهان و دندان را کنترل کرد. مشکلات رایج مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه می تواند نتایج درمان را تضعیف کند. اگر سیگاری هستید، دندانپزشک به شما توصیه می‌کند که سیگار را ترک کنید، چون سیگاری‌ها در مقایسه با افراد غیرسیگاری بیشتر با خطر شکست ایمپلنت مواجه هستند. استعمال دخانیات می تواند روی پیوند استخوان و ایمپلنت تاثیر منفی داشته باشد.

همچنین اگر دارای مشکلات دهانی و دندانی باشید، دندانپزشک شما روش ایمپلنت‌های دندانی دیجیتال را انتخاب می کند تا دچار خونریزی کمتری در حین فرایند کاشت ایمپلنت شوید. زیرا در این روش متخصص ایمپلنت شما از اسکن کامپیوتری برای ایجاد یک مدل سه بعدی از دندان های شما استفاده می کند تا بهترین محل برش ممکن را پیدا کند و مدت درمان و زمان بهبودی ایمپلنت های دندانی را کاهش دهد.

مراحل کاشت ایمپلنت

ایمپلنت های امروزی تقریبا از سایر دندان های طبیعی قابل تشخیص نیستند. این روش به طور معمول در یک جلسه انجام می شود اما نیاز به یک دوره پیوند استخوانی دارد. پیوند استخوانی فرآیندی است که در آن ایمپلنت به استخوان فک متصل می شود. پیوند استخوان و ایمپلنت بین شش هفته تا شش ماه طول می‌کشد. در این مرحله دندانپزشک شما می‌تواند با قرار دادن روکش، بریج یا پروتز هیبریدی، کاشت دندان را تکمیل کند. اگر پیوند استخوانی اتفاق نیافتد درمان موفقیت آمیز نخواهد بود.

کاشت دندان که برای جایگزینی دندان های از دست رفته انجام می شود، می تواند در هر سنی پس از نوجوانی یا زمانی که رشد استخوان کامل شده است انجام شود. برخی بیماری ها مانند دیابت، سرطان یا بیماری پریودنتال ممکن است قبل از اجراحی به درمان بیشتری نیاز داشته باشند.

مراحل دقیق ایمپلنت دندان

آماده سازی فک برای کاشت: ایمپلنت دندان و ترمیم آن معمولاً از یک پیچ تیتانیومی و یک تاج تشکیل شده است. یک سوراخ با قطر کوچک (سوراخ پایلوت) در قسمت هایی که دندان وجود ندارد ایجاد میشود تا فیکسچر ایمپلنت تیتانیوم در محل مناسب قرار داده شود. برای جلوگیری از آسیب رساندن به ساختارهای حیاتی فک و صورت مانند عصب آلوئولار تحتانی در فک پایین دندانپزشک باید هنگام سوراخ کردن و تعیین اندازه استخوان فک از مهارت و تخصص بالایی برخوردار باشد. برای ایمپلنت های دیجیتال دندانپزشک شما هنگام قرار دادن ایمپلنت از تصاویر سی تی اسکن استفاده میکند.

جایگذاری: بعد از اینکه سوراخ اولیه پایلوت در محل مناسب روی فک ایجاد شد به آرامی میشود پیچ های ایمپلنت را قرار داد. بعد از قرارا دادن پیچ های ایمپلنت بافت اطراف لثه روی ایمپلنت محکم می‌شود و یک پیچ محافظ در بالای آن قرار می‌گیرد تا محل بهبود یابد و پیوند استخوانی رخ دهد. پس از حداکثر شش ماه بهبودی، دندانپزشک شما یک اباتمنت (که تاج را نگه می دارد) وصل میکند. در برخی موارد، اباتمنت ممکن است در طول عمل اولیهوصل شود. هنگامی که اباتمنت در جای خود قرار گرفت، دندانپزشک شما یک روکش موقت یا نهایی می سازد. گاهی اوقات می توان تاج نهایی را در همان روزی که اباتمنت قرار داده می شود ساخت. تاج موقت به عنوان یک الگو عمل می کند که در اطراف آن لثه رشد می کند و در صورت لزوم به روشی طبیعی خود را شکل می دهد. این فرآیند زمانی تکمیل می شود که تاج موقت با یک تاج نهایی جایگزین شود.

ریکاوری، پیگیری و مراقبت های بعدی

بازیابی ایمپلنت به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آنها شامل مراحل مختلف مورد نیاز برای تکمیل درمان است. با این حال، به طور کلی پس از کاشت ایمپلنت، حفظ عادات بهداشت دهان و دندان به اطمینان از یکپارچگی مناسب با ساختار استخوان کمک می کند. عدم استفاده از نخ دندان و مسواک زدن می تواند منجر به شکست درمان شود. اگر ایمپلنت و نواحی اطراف آن به درستی تمیز نشوند ممکن استدچار عفونت شود. سیگار کشیدن هم تاثیر زیادی بر شکست ایمپلنت دارد بنابراین باید بعد از کاشت دندان از کشیدن سیگار خودداری کنید.

دندان های موقت همراه با ایمپلنت قرار داده میشوند و تمیز کردن آنها مانند دندان های طبیعی برای اطمینان از بهبود و جوش خوردن به بهترین شکل ممکن اهمیت دارد. بعد از عمل جراحی اولیه در کلینیک دندانپزشکی سپید شما کمترین ناراحتی ممکن را احساس خواهید کرد. ممکن است شما دچار تورم لثه و صورت و همچنین خونریزی و کبودی جزئی در محل ایمپلنت شوید. احتمالا دندانپزشک دارو هایی برای تسکین هر گونه درد یا ناراحتی که بعد از عمل ایجاد میشود تجویز میکند. برای پنج تا هفت روز پس از جراحی، رژیم غذایی شما باید به غذاهای نرم محدود شود. در صورت وجود بخیه، ممکن است نیاز باشد که توسط دندانپزشک شما برداشته شود. با این حال برخی بخیه ها خود به خود جذب میشوند و نیازی به برداشتن ندارند.

بهبودی بعد از جراحی برای قرار دادن ایمپلنت تا شش ماه طول میکشد، اما نصب و قرار دادن تاج ها می تواند تا دو ماه طول بکشد. باز هم، این بازه زمانی به موارد و درمان های فردی بستگی دارد. شما باید برای نظارت بر پیشرفت درمان قرار ملاقات های بعدی را با پزشکتان هماهنگ کنید.

ماندگاری ایمپلنت های دندانی چقدر است؟

به طور متوسط ​​ایمپلنت های دندانی 20 تا 25 سال بعد از کاشت دوام می آورند. با این حال، طول عمر ایمپلنت های دندانی به بهداشت دهان و دندان شما بستگی دارد. با مراقبت های مناسب که در بالا ذکر شد، ایمپلنت ها می توانند مادام العمر دوام بیاورند. برعکس اگر بهداشت دهان و دندان را رعایت نکنید ایمپلنت های دندانی شما ممکن است زودتر از حد انتظار از بین بروند.

هزینه ایمپلنت دندان چقدر است؟

عوامل مختلفی بر هزینه ایمپلنت دندان تاثیر گذارند مانند:

  • دندانپزشک: این مورد شامل هزینه های کلی دندانپزشک، مکان و هزینه های شخصی میباشد.
  • وضعیت بیمار: این هزینه همچنین به وضعیث لثه و استخوان فک بیمار بستگی دارد چون در صورت نیاز به پیوند استخوان، کشیدن دندان یا قرار دادن دندان موقت هزینه ممکن است افزایش یابد.
  • روش های بیهوشی: کاشت ایمپلنت یک عمل تهاجمی است و شما به چیزی برای بی حس کردن درد نیاز دارید. هزینه می تواند به نوع بیهوشی مورد نیاز شما بستگی داشته باشد.

میانگین هزینه ایمپلنت های دندانی متفاوت خواهد بود و بهترین راه برای اطلاع از هزینه های ایمپلنت دندان این است که در جلسه مشاوره از دندانپزشک خود سوال کنید.

آیا بیمه هزینه کاشت دندان را پوشش می دهد؟

به طور کلی در حال حاضر شرکت های بیمه هزینه ایمپلنت های دندانی را پوشش نمیدهند. اما بسته به نوع بیمه و یا علت از دست دادن دندان ممکن است بیه هزینه های شما را پوشش دهد.

منبع: مقالات سایت کلینیک دندانپزشکی سپید

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان