جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
6 بازدید

بازگشت به خیابان؛ جنبش رستاخیز تغییر با راه اندازی حرکت اعتراضی کاروانی خواسته‌های‌شان را تکرار کردند

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

جنبش رستاخیز تغییر باردیگر راه پیمایی اعتراضی را آغاز کرده و به جاده‌های کابل ریختند. آنان با صدها موتر و پرچم‌های به رنگ بنفش صبح امروز در نقاطی از شهر کابل گشت‌زنی کرده و بر تحقق خواست های شان تاکید کردند.

در ابتدا قرار بود که معترضان در مسیرهای راه بوق (هارن) بزنند؛ اما بعدا برگزارکنندگان گفتند که از این تصمیم منصرف شده‌اند.

معترضان جنبش رستاخیز تغییر از مسیرهای چهارراهی خراسان، میدان هوایی، چهارراهی احمدشاه مسعود، چهارراهی دهبوری، کارته پروان، چهارراهی شهید و چهارراهی پل محمودخان به سمت فواره آب در نزدیکی ریاست جمهوری افغانستان صبح امروز با کاروان های موتر و پرچم های بنفش، حرکت اعتراضی شان را آغاز کردند.

این تظاهرات، بعد از چاشت امروز به گونه مسالمت آمیز به پایان رسید.

خواست‌ها

جنبش رستاخیز تغییر از سازمان ملل متحد و سازمان‌های حقوق بشری خواسته است که در برابر آنچه که آن‌ها خودکامگی رهبران حکومت وحدت ملی می خوانند، بی ایستد. درعین حال آنان خواستار استعفای رییس جمهوری و رییس اجرایی شده اند.

این جنبش هم‌چنان از جامعه جهانی خواست که باید فاجعه چهارشنبه را به عنوان یک جنایت بشری قلمداد کرده و حامیان تروریزم داخلی و خارجی را تحت فشار قرار دهند.

Protest2
جنبش رستاخیز تغییر از جامعه جهانی خواسته است که فاجعه چهارشنبه خونین را به عنوان یک جنایت بشری قلمداد کند

در عین حال این جبنش، به دلیل ضعف مدیریتی مسوولان نهادهای امنیتی افغانستان خواستاری برکنار شماری از آنان شده و اعلام کرده اند که “ما خواستار برکناری مدیران و بازیگران سیاسی با نهادهای امنیتی کشور، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی، معصوم استانکزی رییس امنیت ملی و تاج محمد جاهد وزیر داخله کشور هستیم.”

این نهاد هم‌چنان گفته است که “ما خواستار محاکمه و مجازات قاتلان و دستوردهندگان یاران شهیدمان در تظاهرات روز جمعه هفتم ماه رمضان هستیم.”

“شناسایی و محاکمه‌ی قاتلان و دستوردهندگان اقدام جنایکارانه و سرکوبگرانه در شبیخون بر خیمه مرکزی رستاخیز تغییر” از دیگر خواست های معترضان گفته شده است.

مسدودیت جاده‌ها

در پی اعلام فراخوان تظاهرات از سوی جنبش رستاخیز تغییر، تمام جاده‌های منتهی به مراکز مهم دولتی در شهر کابل با استقرار کامیون‌ها به روی رفت و آمد مسدود شده و نیروهای پلیس این مناطق را در محاصره داشتند.

تمام راه‌های منتهی به وزیر اکبرخان، کاخ ریاست جمهوری و ریاست اجرایی بسته بودند. با این حال، مسدود بودن راه ها برای شهروندان کابل مشکل ساز شده بودند.

براساس گزارش‌ها، شماری از مسیرهای که حتی تظاهرات کنندگان از آن‌ها استفاده نمی‌کردند، نیز توسط نیروهای امنیتی افغانستان مسدود شده بود.

Protest3
شماری از جاده‌های کابل امروز از سوی نیروهای امنیتی افغانستان امروز مسدود شد

واکنش گارنیزیون کابل

گارنیزیون شهرکابل که مسوولیت تامین امنیت این شهر را برعهده دارد به معترضان هشدار داده و گفته بود که در تظاهرات و اعتصابات اخیر در این شهر برخلاف قوانین عمل شده و خسارات فراوانی جانی و مالی به باور آورده است.

این نهاد انتقاد کرده بود که مسیرهای راه پیمایی از پیش انتخاب نشده بود.

فرماندهی گارنیزیون کابل از سازمان دهندگان تظاهرات خواسته است که با در نظرداشت ماده هشتم قانون اجتماعات، اعتصابات و تظاهرات از نزدیک شدن به ساحه ممنوعه که آن ها آن را شامل ارگ ریاست جمهوری، محلات دیپلماتیک، وزیرمحمداکبرخان، مراکز و تاسیسات نظامی، شفاخانه ها، مکاتب، کودکستان ها و محلات مهم تجارتی محلات محافظت شده می دانند، خودداری کنند.

این نهاد هشدار داده که در صورت نقض موارد قانونی، سازمان دهندگان تظاهرات که هویت آنها نزد نهادهای امنیتی مشخص شده، پاسخگو خواهند بود.

آغاز اعتراض

دهم جوزا سال جاری خورشیدی، انفجار مرگباری در چهارراهی زنبق در قلب کابل که یک محل دیپلماتیک و به شدت محافظت شده است صورت گرفت. در این انفجار خونین 150 تن کشته و بیش از 500 تن دیگر زخمی شدند.

protest5
در پی انفجار چهارشنبه خونین کابل، معترضان جنبش رستاخیز تغییر در شماری از نقاط شهر کابل خیمه‌های اعتراضی را برافرشته بودند

به دنبال این حمله مرگبار در اولین روز اعتراض، معترضان در محل انفجار و نزدیک ارگ ریاست جمهوری افغانستان با نیروهای امنیتی این کشور درگیر شده که در نتیجه آن 15 تن به شمول سالم ایزدیار پسر ارشد علم ایزدیار معاون مجلس سنای افغانستان کشته و زخمی شدند.

خیمه های اعتراضی معترضان در کابل نزدیک به یک ماه پیش در اعتراض به افزایش ناامنی های افغانستان و کشته شدن شماری از تظاهرات کنندگان، برافراشته شده بود.

به دنبال آن معترضان در شماری از مناطق کابل با برپایی خیمه‌های اعتراضی جنبشی را به نام “جنبش رستاخیز تغییر” شکل دادند.

نزدیک به دوهفته قبل نیروهای ضدشورش افغانستان ناوقت شب درجریان برچیدن خیمه‌های اعتراضی معترضان با آنان درگیرشده و روند برداشتن خیمه‌ها به خشونت کشیده شد که براساس گزارش ها شماری از معترضان در این درگیری کشته و زخمی شدند.

به دنبال آن جنبش رستاخیز تغییر اعلام کرد که نیروهای حکومتی افغانستان برآنان حمله‌ی مسلحانه کرده اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان