جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

چهارشنبه خونین؛ نقش داعش در انفجار مرگبار و تکانه‌ای بزرگ در منطقه سبز کابل

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

گروه داعش مسوولیت انفجار خونین امروز شهر کابل که در نتیجه آن بیش از 500 تن کشته و زخمی شدند را برعهده گرفته است.

آخرین آمارهای منتشر شده از سوی نهادهای حکومتی افغانستان نشان می دهد که در نتیجه انفجار خونین صبح امروز کابل، حدود 500 غیرنظامی کشته و زخمی شده اند.

وحید مجروح سخن گوی وزارت صحت افغانستان در گفتگو با خبرنامه از کشته شدن بیش از 80 تن و زخمی شدن بیش از 350 تن دیگر خبر داد. او افزود که وضعیت سلامتی 50 تن از زخمی ها نیز نگران کننده است. بر اثر شدت انفجار، آمارهای منتشر شده در مورد قربانیان از زمان انفجار تا کنون در حال تغییر و افزایش بوده است.

این انفجار حوالی ساعت 8:30 دقیقه صبح در منطقه دیپلماتیک و به شدت محافظت شده ای در نزدیکی ارگ ریاست جمهوری افغانستان رخ داد.

نجیب دانش معاون سخن گوی وزارت داخله افغانستان به خبرنامه گفته است که یک تانکر بزرگ آبرسانی که مملو از مواد انفجاری بوده، منفجر شده و تلفات سنگینی برجای گذاشته است. او گفته است که قربانیان این انفجار همگی غیرنظامیانی هستند که زنان و کودکان را نیز شامل می شوند.

نیروهای حمایت قاطع نیز با انتشار اعلامیه ای گفته اند این انفجار زمانی صورت گرفته است که نیروهای پولیس افغان از ورود این تانکر بزرگ مملو از مواد انفجاری به “منطقه سبز” جلوگیری کرده اند. در نزدیکی محل انفجار سفارت خانه‌ها و هم چنین برخی پایگاه ها و مراکز نظامی نیروهای خارجی قرار دارد.

kabul-blast20
در محل انفجار تانکر مملو از مواد انفجاری نیز، گودالی به عمق بیش از 4 متر ایجاد شده است

وزارت خارجه آلمان نیز تایید کرده است که در نتیجه این انفجار، برخی از کارمندان سفارت این کشور زخمی شده اند و یک پولیس نگهبان افغان این سفارت نیز جان داده است.

ساختمان سفارت این کشور که در فاصله ای بسیار نزدیک با محل انفجار قرار دارد نیز به شدت آسیب دیده است. تصاویر منتشر شده نشان می دهد که دیوارهای حفاظتی این سفارت و هم چنین ساختمان اصلی آن به شدت تخریب شده است.

عکس های منتشر شده‌ ‌از محل انفجار به شدت تکان دهنده است. زنان و کودکان با چهره ای گریان و بدنی خونین در حال فرار از محل هستند. آمبولانس ها زخمی هایی را به شفاخانه ها انتقال می دهند که تعدادشان بسیار بالاست. در محل انفجار تانکر مملو از مواد انفجاری نیز، گودالی به عمق بیش از 4 متر را ایجاد کرده و بسیاری از ساختمان های اطراف نیز تا چند صد متری به شدت آسیب دیده و تخریب شده است.

اهدای خون

میزان بالای تلفات ناشی از این انفجار به حدی بود که شفاخانه ها برای کمک به زخمی ها نیاز به خون بیشتری  داشتند.

در نخستین ساعات پس از انفجار، نجیب دانش معاون سخن گوی وزارت داخله افغانستان گفت که بیش از 50 موتر شهروندان کابل که در زمان انفجار از محل عبور می کردند، به شدت آسیب دیده است. او از شهروندان کابلی خواست تا برای خون دادن به زخمی ها به شفاخانه های ایمرجنسی و جمهوریت مراجعه کنند.

kabul-blast18
شهروندان کابل پس از انفجار برای اهدای خون به زخمیان به شفاخانه‌ها رفتند

برخی شفاخانه های نزدیک به محل حادثه گفته اند که دیگر ظرفیت پذیرش زخمی های بیشتر را ندارند. تصاویر منتشر شده از این شفاخانه ها مملو از زخمی هایی است که از سوی داکتران درمان می شوند. با این حال شفاخانه های نزدیک به محل انفجار شاهد حضور گسترده شهروندان کابلی است که برای اهدای خون به قربانیان این انفجار خونین به صورت داوطلبانه حضور یافته اند.

پس از این انفجار موجی از نفرت و خشم در میان کاربران افغان صفحات اجتماعی شکل گرفت که به صورت گسترده این حمله را محکوم کرده و خواهان برخورد قاطع حکومت افغانستان با گروه های تروریستی و حامیان داخلی و خارجی شان شده اند.

آسیب دیدن خبرنگاران

منطقه ای که انفجار در آن صورت گرفته یکی از نقاطی است که بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی در آنجا موقعیت دارند و کارمندان‌شان همه روزه در این مسیر رفت و آمد می نمایند. در انفجار امروز نیز برخی از خبرنگاران و کارمندان رسانه ها کشته و زخمی شده و ساختمان های این تلویزیون ها نیز آسیب دیده اند.

بی بی سی گفته است که یک راننده اش در این انفجار کشته شده و 4 خبرنگار این شبکه زخمی شده اند.

طلوع نیوز هم گفته است که یکی از کارمندانش را که از محل عبور می‌کرده، از دست داده است.

تلویزیون خصوصی یک هم که در نزدیکی محل انفجار قرار دارد به شدت آسیب دیده و بخش‌های مختلفی از جمله استدیو و اتاق خبر آن تخریب شده است.

kabul-blast19
نمایی از داخل ساختمان تلویزیون خصوصی یک که در اثر انفجار تخریب شده است

پاسخ جدی به تروریستان

ریاست جمهوری افغانستان این حمله را محکوم کرده و آن را جنایت علیه بشریت دانسته است. محمد اشرف غنی رییس جمهور این کشور گفته است که گروه های تروریستی همه روزه با هدف قرار دادن غیرنظامیان، بر جنایات شان ادامه می دهند.

او گفته است که این گروه ها، حتی در ماه مبارک رمضان نیز از قتل و کشتار مردم بی گناه دست بر نمی دارند. حکومت افغانستان در این اعلامیه از کشورهای جهان و به خصوص کشورهای اسلامی خواسته است تا علیه منابع، پایگاه ها و حامیان این گروه های تروریستی بیشتر از قبل فشار وارد کنند  و اجازه ندهند تا از تروریزم به عنوان ابزار سیاسی علیه دیگر کشورها استفاده شود.

داکتر عبدالله رییس اجرایی افغانستان نیز با انتشار اعلامیه ای این حمله را محکوم کرده و گفته است که به گروه‌های تروریستی و همکاران داخلی و خارجی شان پاسخ جدی داده خواهد شد.

او هم چنین افزوده است که این حمله یک بار دیگر ضرورت مقابله با پدیده شوم و ننگین تروریزم را بیشتر از قبل مطرح ساخت. رییس اجرایی افغانستان تاکید کرده است که افغانستان مبارزه خود را برای نابودی تروریست ها با قاطعیت و جدیت بیشتری دنبال خواهد کرد.

مقامات وزارت داخله این کشور نیز می گویند که “نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، انتقام خون قربانیان این رویداد را از تروریستان جنایت کار خواهند گرفت.”

kabul-blast3
تمامی قربانیان این حادثه غیرنظامیان هستند

 سرور سروش و علی اکبر هم‌کاران این گزارش بوده اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان