جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

2 سال کار؛ 10 فرصت و چالش جدی حکومت وحدت ملی

خواندن 7 دقیقه
0
(0)

دو سال قبل در همین روز، دولت وحدت ملی در افغانستان کارش را آغاز کرد.

دولت وحدت ملی که بر اساس موافقتنامه سیاسی و پس از جنجال های انتخاباتی شکل گرفت، در دو سال گذشته فراز و فرودهای زیادی داشته است.

با وجود این که رهبران حکومت وحدت ملی در اجرای برخی از تعهدات شان مانند تامین امنیت و شکوفایی اقتصادی توفیقی زیادی نداشته، اما مجموعه ای از عملکردهای متفاوتی داشته است.

1- توافق صلح

در آخرین مورد از کارکردهای حکومت وحدت ملی، رییس جمهور اشرف غنی در سالروز آغاز سومین سال کاری حکومت خود، توافق نامه صلح  با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار را امضا کرد.

در مراسم امضای این توافق نامه که در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد، بسیاری از مقامات داخلی و خارجی حضور داشتند.

agreements
رییس هیات مذاکره کننده حزب اسلامی با حنیف اتمر مشاور امینت ملی رییس جمهور

2- پیمان امنیتی

در دومین روز از عمر حکومت وحدت ملی، دولت افغانستان دو پیمان امنیتی مهم را با آمریکا و ناتو امضا کرد؛ پیمان های امنیتی که حامد کرزی رییس جمهور پیشین از امضای آن خود داری کرد. امضای پیمان امنیتی از موارد جنجالی میان حامد کرزی و مقامات آمریکایی بود.

براساس پیمان امنیتی میان افغانستان و آمریکا که توسط حنیف اتمر مشاور رییس جمهور و جیمز کانینگهام سفیر وقت آمریکا در کابل به امضا رسید، نیروهای خارجی در افغانستان در مناطقی مانند بگرام، کابل، مزارشریف، هرات ،قندهار، گردیز، شیندند و هلمند پایگاه نظامی خواهند داشت.

nug-politicians
جریان امضای موافقت نامه راهبردی میان افغانستان و امریکا در ارگ ریاست جمهوری

3- کابل بانک

رییس جمهوراشرف غنی، تنها یک روز بعد از امضای پیمان امنیتی با آمریکا و به منظور مبارزه با فساد اداری، دستور داد تا پرونده کابل بانک و فساد موجود در آن دوباره بررسی شود.

این بانک پس از افشای فساد گسترده ای که در آن صورت گرفته بود با بحران ورشکستگی روبرو شد.

پس از آن محکمه اختصاصی رسیدگی به قضیه کابل بانک تشکیل شد و پس از بررسی ها، شماری از افراد بلند پایه این بانک از جمله شیرخان فرنود رییس و خلیل الله فیروزی رییس اجرایی آن را به حبس و پرداخت پول محکوم کرد.

kabul-bank
دفتر مرکزی کابل بانک در کابل که یکی از جنجالی ترین پرونده های فساد مالی افغانستان است

4- مرکز عدلی و قضایی

این مرکز در ماه سرطان سال جاری توسط رهبران حکومت وحدت ملی و به منظور رسیدگی به پرونده های بزرگ فساد اداری در افغانستان ایجاد شد.

اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در مراسم آغاز به کار این مرکز با اشاره به وجود فساد گسترده در ادارات دولتی افغانستان گفت که وظیفه این مرکز رسیدگی به اتهامات و جرایم سنگین و محکمه افراد فاسد است.

داکتر عبدالله رییس اجرایی افغانستان نیز گفته بود که این اقدام گامی برای اعتماد سازی بیشتر نسبت به نهادهای دولتی است و این مرکز با جدیت و به دور از فشار های سیاسی، با پدیده فساد در افغانستان مبارزه خواهد کرد.

افغانستان در آخرین گزارشی که ازسوی سازمان شفافیت بین المللی در سال گذشته ارایه شد، پس از کشورهای سومالی و کره شمالی از نظر فساد اداری در جایگاه سوم جهان قرار داشت.

corruption

5- دسترسی به اطلاعات

قانون دسترسی به اطلاعات به منظور ایجاد سهولت در دستیابی شهروندان افغان به معلومات لازم از نهادهای دولتی، توسط رییس جمهور افغانستان توشیح شده است.

در گذشته بسیاری از خبرنگاران و به طور مشخص خبرنگاران گزارش های تحقیقی برای دسترسی به اطلاعات نهادهای دولتی با مشکلات و محدودیت های فراوانی روبرو بودند.

دسترسی خبرنگاران به معلومات دقیق می تواند آنها را در ارایه گزارش های دقیق تر و موثرتر یاری کند . از این روز دسترسی به موقع مطبوعات افغانستان به معلومات لازم برای جامعه رسانه ای کشور بسیار مهم و ارزشمند است.

اما با به نظر می رسد با وجود توشیح شدن این قانون توسط رییس جمهور، هنوز هم برای دسترسی خبرنگاران به اطلاعات محدودیت هایی وجود دارد.

journalists
سال جاری میلادی خشونت بار ترین سال برای خبرنگاران در افغانستان بوده است

روز گذشته نهاد حمایت کننده از رسانه های آزاد افغانستان نیز اعلام کرد که سال 2016 بدترین سال برای خبرنگاران برای دسترسی به اطلاعات بوده و در این سال، 72 درصد خشونت علیه خبرنگاران در زمان دسترسی آنان به اطلاعات صورت گرفته است.

6- گاز تاپی

یکی از کارهای مهم دیگر افغانستان در دو سال گذشته افتتاح پروژه خط لوله گاز تاپی بود.

رهبران ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند در سال گذشته این خط لوله را افتتاح نمودند.

این خط لوله که قرار است در سال 2019 تکمیل شود، گاز ترکمنستان را از مسیر افغانستان به کشورهای پاکستان وهندوستان منتقل نماید.

quarta-agreements
سران چهار کشور سهیم در پروژه بزرگ گازی تاپی، هنگام افتتاح این پروزه در ترکمنستان

7- بندر چابهار

موافقت نامه 3 جانبه ترانزیتی و تجاری میان افغانستان، هند و ایران درماه جوزای سال جاری با حضور روسای جمهور این سه کشور در تهران به امضا رسید.

چابهار یک منطقه آزاد تجاری در ولایت سیستان و بلوچستان ایران است.

در زمان امضای این موافقت نامه گفته شد که هزینه های واردات و صادرات  کالاهای تجاری به افغانستان کاهش می یابد و افغانستان نیز می تواند با استفاده از این مسیر، کالاهای تجاری اش را با هزینه و زمان کمتربه بازارهای هند و دیگر کشورهای جهان برساند.

همچنین استفاده از مسیر بندرچابهار، وابستگی افغانستان به راه های ترانزیتی پاکستان را کاهش خواهد داد. استفاده از این مسیرهمواره برای تاجران افغانستان مشکلات و محدودیت هایی را در پی داشته است.

chabahar
رهبران سه کشور ایران، افغانستان و هند در ایران

8- قندز

در میان مشکلات امنیتی که دولت در این مدت با  آن روبرو بوده است شاید بتوان گفت که سقوط قندز به دست طالبان بزرگترین چالشی بود که طالبان توانستند با تصرف این شهر برای مدتی دولت وحدت ملی چالش سخت و سنگین وارد کنند.

در میزان سال گذشته طالبان توانستند با حمله گسترده کنترل این شهر را از دست نیروهای امنیتی افغانستان خارج کنند و برای 15 روز این شهر را در کنترل خود داشته باشند.

سقوط قندوز شکست جدی برای نیروهای نظامی افغانستان بود.

kunduz-captured
جنگجویان طالب، در مرکز شهر کندز پس از سقوط این شهر به دست این گروه درسال گذشته

9- اختلافات داخلی

شاید بتوان گفت که دلیل بسیاری از مشکلات دیگر در افغانستان، اختلاف های سیاسی میان دو رهبر حکومت وحدت ملی است.

اشرف غنی و عبدالله که بر اساس یک توافق نامه سیاسی یکی رییس جمهور و دیگری رییس  اجرایی شد، در مورد تقسیم وظایف و مسولیت ها و همچنین تعیین افرادی به عنوان وزیر، سفیر، معین و بسیاری موارد دیگر اختلاف های جدی داشته اند؛ این اختلاف ها تا جایی بوده که در مواقعی اختلاف های عمیق این دو رهبر علنی و رسانه ای شده ودر مواردی به شدت از یکدیگر انتقاد کرده اند.

داکتر عبدالله در یکی از صحبت هایش با انتقاد از رییس جمهور گفته بود ” کسی که حوصله بحث را ندارد، لیاقت ریاست جمهوری را نیز ندارد.”

ghani-and-abdullah
رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان

10- حملات انتحاری

حملات انتحاری در مناطق مختلف و به خصوص در شهر کابل یکی از چالش های عمده دیگر بود که تبدیل به کابوسی برای مردم و دولت وحدت ملی شده است.

حمله انتحاری بر ریاست محافظت رجال برجسته در مرکز شهر کابل 28 کشته و بیش از 300 زخمی برجای گذاشت.

هدف حمله کننده مقر ریاست محافظت رجال برجسته افغانستان بود که وظیفه اش تامین امنیت مقامات بلند رتبه دولتی است.

حمله انتحاری بر معترضین جنبش روشنایی نیز که در منطقه دهمزنگ کابل روی داد یکی دیگر از حملات سنگین انتحاری بود که تلفات بسیاری در پی داشت.

dehmazang
حمله به اعتراض جنبش روشنایی، خونبار ترین حمله به یک حرکت مدنی بود که نزدیک به نود نفر را کشت

در این حمله که گروه داعش مسوولیت آن را بر عهده گرفت 80 تن کشته شدند و بیش از 200 تن دیگر زخم برداشتند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان