جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

فتوای شرعی؛ وزارت ارشاد حج و اوقاف بازی پابجی را ناجایز اعلام کرد

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

پس از مسدود شدن موقتی بازی انترنتی پابجی «PUBG» از سوی اداره اترا وزارت وزارت ارشاد حج و اوقاف با صدور فتوایی بازی آن را را شرعا ناروا و ناجایز اعلام کرده است.

وزارت حج و اوقاف امروز شنبه (29قوس) با انتشار فتوایی مبنی بر ناجز بودن بازی «پابجی» گفته است که این فتوا بر اساس درخواست شماری از شهروندان صادر شده است.

در فتوای وزارت ارشاد، حج و اوقاف آمده که بازی «پابجی» در ذات خود نامشروع است و فاقد شرایط شرعی جواز یک برنامه تفریحی و سرگرمی است و سبب ارتکاب «معاصی و جنایات» می‌شود و نظم و سلامت خانواده‌ها و جامعه را برهم می‌زند.

یکی از دلایل رد جواز شرعی بازی پابجی از سوی وزارت ارشاد، حج و اوقاف تلقین، ترویج عقاید و رسوم شرکی خوانده شده و آمده است: «در برخی از قسمت های این برنامه طوریکه در متن استفتاء نیز به ان اشاره شد تلفیق و ترویج عقاید و رسوم شرکی با تعظیم به بت ها و مجسمه ها به نحوی وجود دارد که گویا این کار باعث موفقیت و پیروزی غلبه بیشتر بر دشمن دست یافتن به اهداف مورد نظر بازی کن- العیاز بالله- می باشد».

در این فتوای شرعی در کنار این تاکید شده که صرف کردن بی هوده وقت که در آن منفعت اخروی و دنیایی نداشته باشد و نیز ترویج تفکر فنا کردن دیگران برای بقای خود، مصرف کردن پول در راه معصیت و گناه، و تأثیر منفی آن بر درس و آموزش کودکان به عنوان دلایل رد جواز شرعی پابجی یاد شده تاکید شده که از نظر اسلام ناجایز است.

وزارت حج در فتوای خود تاکید کرده: «در کشوری که بیشترین مردم آن از جنگ و نا امنی دچار مشکلات فراوان گردیده همه دار و ندار اکثریت مطلق باشندگان آن به فنا رفته است اکنون با دسترسی اطفال و نو جوانان شان به چنین بازی ها نسل های موجو و آینده انها به همین مفکوره عادت گرفته و ترفند های جدید کشتار را همچو بازی ها فرا گرفته با سهل و ساده فکر کردن چنین کارها به فکر تطبیق و عملی کردن ان در اجتماع می شوند.»

براساس آماری که در فتوای وزارت ارشاد، حج و اوقاف ارائه شده است، ۴۲۱ هزار و ۵۰۰ نفر در افغانستان از بازی «پابجی» استفاده می‌کنند که اگر بطور اوسط هر استفاده کننده روزانه دوساعت که 100 افغانی هزینه برای آن محاسبه شده روزانه 42 میلیون و 500 هزار افغانی هزینه آن می شود.

این وزارت هزینه سالانه بازی پابجی برای افغانستان را به ۱۵ میلیارد  و ۳۰۰ میلیون افغانی تخمین کرده است.

مسدود شدن بازی پابجی در افغانستان

این در حالی است که اداره تنظیم خدمات مخابراتی (اترا) اعلام کرده که بورد این اداره پس از یک بررسی جامع شکایات در رابطه به بازی انترنتی «پابجی» تصمیم گرفته است که این بازی در افغانستان مسدود شود.

اداره اترا تاکید کرده که این تصمیم در جلسه‌ روز چهارشنبه، ۲۶ قوس بورد این اداره گرفته شده است.

پیش از این نیز کمیسیون مواصلات و مخابرات مجلس نمایندگان به تاریخ ۲۹ میزان سال جاری از اداره‌ی تنظیم خدمات مخابراتی (اترا) خواسته بود که دسترسی به بازی انترنتی «پابجی» را در ظرف هفت روز مسدود کند.

«پاب جی» یک بازی انترنتی است که به‌صورت گروهی بازی می‌شود. این بازی در سال ۲۰۱۸ میلادی بهترین بازی ویدیویی با مبایل شناخته شد.

پیش از این هند نیز بازی پابجی را در آن کشور ممنوع اعلام کرده بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان