جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

نشست ۳ جانبه واشنگتن، کابل و تاشکند؛ نمایندگان سه کشور چه گفتند؟

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

نمایندگان ارشد ایالات متحده، افغانستان و ازبکستان، روز چهارشنبه یک نشست مجازی برگزار کردند تا در مورد اوضاع افغانستان صحبت کنند و به نگرانی های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و توسعه ای متقابل بپردازند. این اولین جلسه سه جانبه این سه کشور بوده است.

شرکت کنندگان در این نشست، شامل دیوید هیل معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده، محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان و عبدالعزیز کامیلوف، وزیر امور خارجه ازبکستان می شود.

این سه طرف در عین حال در بیانیه ای مشترک تعهد به همکاری بیشتر میان سه کشور را اعلام داشته و از كشورهای منطقه و جامعه بین المللی خواستند “روند صلح افغانستان را ارتقاء داده و از توافق سیاسی پایدار با حفظ منافع خود حمایت كنند.”

آنها همچنین از توافق تقسیم قدرت بین رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی و رقیب او، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی نیز، استقبال کرده اند.

سه جانب در عین حال تاکید کرده که آغاز مذاکرات بین الافغانی برای بحث در مورد آتش بس و نقشه راه سیاسی برای آینده افغانستان امر ضروری است. در این بیانیه مشترک آمده است: “آنها از آتش بس تاریخی عید و تصمیم رهبری افغانستان در این هفته برای تسریع در آزادی زندانیان طالبان استقبال کردند.”

در این بیانیه در عین حال بر عدم بازگشت افغانستان به خشونت های قبل از آتش بس تاکید شده و گفته شده که باید تلفات غیرنظامیان کاهش یابد.

 آنها همچنین به اعلامیه مشترک ایالات متحده و افغانستان و توافق نامه آمریکا و طالبان در 29 فبروری اشاره کرده و از فداکاری های نیروهای امنیتی افغانستان و شرکای بین المللی آن قدردانی کردند.

در همین حال سه جانب بر ادامه نشست های سه جانبه تاکید کرده و در عین حال گفته اند که باید به مباحث امنیتی مرزی، توسعه همکاری های امنیتی و تشدید تلاش های مشترک برای مقابله با تهدیدات مرزی در امتداد مرز بین ازبکستان و افغانستان، پرداختن به موضوعاتی مانند تروریسم، قاچاق مواد مخدر و مهاجرت های غیرقانونی، قاچاق انسان و قاچاق حیوانات وحشی در سراسر منطقه نیز رسیدگی شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان