جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
بازدید

روزنگاری کرونا ویروس در افغانستان(15)؛ از 23 جان باخته تا لوازم اختصاصی برای تدفین قربانیان

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

اداره تدارکات ملی می گوید که خریداری ۱۷۰ آمبولانس و ۷۰ موتر جهت انتقال اجساد قربانیان ویروس کرونا مربوط وزارت صحت عامه منظور شده است.

اداره تدارکات ملی امروز سه شنبه(۲۶حمل) با نشر یک خبرنامه گفته است که دومین جلسه کمیسیون تدارکات ملی تحت ریاست محمد اشرف غنی شام روز گذشته برگزار شده است.

در این خبرنامه آمده است که در این جلسه ۳۹ مورد تدارکاتی بررسی شده که از این میان ۳۳ مورد آن به ارزش بیش از ۹٫۵ میلیارد افغانی منظور شده است.

آماده‌سازی تجهیزات محافظتی

وزیر صحت نیز امروز حین افتتاح نخستین کارخانه تولید ماسک و کیت‌های محافظتی گفت که برای قربانیان ویروس کرونا، قبرستان، موتر و سایر تجهیزات مرتبط در نظر گرفته شده است.

برای نخستین بار کارخانه تولید ماسک N95 و کیت‌های محافظتی در برابر ویروس کرونا در کابل از سوی شرکت “اسپید هلوگرام” آغاز به فعالیت کرد.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه امروز سه‌شنبه(26حمل)  در مراسم افتتاح این کارخانه گفت، در این کارخانه 500 هزار بسته کیت محافظتی با ظرفیت ده هزار بسته در روز تولید خواهد شد و هر بسته کیت محافظتی با شرکت اسپید هلوگرام در بدل پنج دالر به ‌صورت چارچوبی قرارداد شده است.

برای نخستین بار کارخانه تولید ماسک N95 و کیت‌های محافظتی در برابر ویروس کرونا در کابل از سوی شرکت "اسپید هلوگرام" آغاز به فعالیت کرد.
برای نخستین بار کارخانه تولید ماسک N95 و کیت‌های محافظتی در برابر ویروس کرونا در کابل از سوی شرکت “اسپید هلوگرام” آغاز به فعالیت کرد.

فیروز افزود، کیت‌های محافظتی تولید شده در این کارخانه مطابق با استانداردهای بین‌المللی خواهد بود که بخشی از نیازهای افغانستان را برآورده می کند و نزدیک به 50 میلیون افغانی نیز صرف جویی می شود.

قرار است کیت‌هایی که در این کارخانه تولید می‌شود، به کارمندان صحی، کارمندان آمبولانس‌ها و نیروهای پولیس که در خط اول مبارزه با کرونا قرار دارند، توزیع شود.

بیش از 700 فرد مبتلا به کرونا

همه این‌ها در حالی است که وزارت صحت از مبتلا شدن 49 نفر دیگر به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته خبر داده است.

وزارت صحت امروز سه شنبه(۲۶حمل) گفته است که در ۲۴ ساعت گذشته  ۴۹ مورد تازه ویروس کرونا شامل ۱۸ مورد در کابل، ۱۵ مورد در قندهار، ۶ مورد در بلخ، ۴ مورد در هرات، ۴ مورد در غزنی و ۲ مورد در ننگرهار ثبت شده است.

این وزارت افزوده، ‏با ثبت این موارد جدید، شمار مجموعی افراد آلوده به ویروس کرونا در کشور به ۷۱۴ تن رسیده که از این میان، ۲۳ تن جان باخته و ۴۰ تن نیز بهبود یافته اند.

در همین حال میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان شفاخانه شخصی اش را در کابل برای مبارزه با ویروس کرونا در اختیار وزارت صحت عامه قرار می دهد.

ارگ ریاست جمهوری گفته است که رییس مجلس عصر روز گذشته(دوشنبه، 25حمل) با محمد اشرف غنی دیدار و دو طرف در مورد اوضاع سیاسی، چگونگی مبارزه با ویروس کرونا و روند صلح افغانستان گفتگو کرده اند.

ارگ افزوده که رحمانی در این دیدار گفته که به خاطر مبارزه بهتر با ویروس کرونا، یک شفاخانه پنج طبقه و مجهز شخصی اش در کابل را در اختیار وزارت صحت عامه قرار می دهد.

تلاش برای جلوگیری از شیوع ویروس

اکنون تمام مسئولان دولتی سعی دارند تا با جلوگیری از رفت و آمد مردم جلو شیوع این ویروس را بگیرند.

در تازه ترین مورد از وضع محدودیت گشت و گذار در ولایات، مسوولان محلی در ولایت قندهار می‌گویند که کمیته ولایتی مبارزه با ویروس کرونا در این ولایت فیصله کرده که شهر قندهار قرنطین شود.

در حالی که در دو روز گذشته بیشترین آمار مبتلایان به ویروس کرونا در قندهار ثبت شده، دفتر مطبوعاتی مقام این ولایت با نشر یک خبرنامه گفته است که کمیته ولایتی مبارزه با ویروس کرونا در این ولایت فیصله کرده که از فردا(چهارشنبه،۲۷حمل) شهر قندهار قرنطین شود.

با ثبت ۱۵ مورد تازه، اکنون شمار مبتلایان ویروس کرونا در قندهار به ۹۰ نفر افزایش یافته است.
با ثبت ۱۵ مورد تازه، اکنون شمار مبتلایان ویروس کرونا در قندهار به ۹۰ نفر افزایش یافته است.

بر اساس این فیصله، در این مدت تنها مراکز صحی، دواخانه‌ها و نانوایی‌ها باز خواهد بود و به سایر اصناف اجازه کار روزانه در شهر قندهار داده نمی‌شود.

این در حالی است که  با ثبت ۱۵ مورد تازه، اکنون شمار مبتلایان ویروس کرونا در قندهار به ۹۰ نفر افزایش یافته است.

همچنین در کابل، طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله امروز سه شنبه(۲۶حمل) گفته است، آن رستوران‌هایی که خدمات را به گونه آنلاین و توسط موترسایکل‌ به شهریان کابل ارایه می‌کند، از وضع محدودیت گشت و گذار موترسایکل مستثنا اند.

همزمان با این تحولات در پی نگرانی اعضای کمیته دادخواهی زنان از وضعیت سلامت ملیحه حسن و حمیرا حقمل، عبدالله عبدالله می‌گوید که نامه کمیته دادخواهی زنان را ملاحظه کرده است.

او امروز(سه‌شنبه،۲۶حمل) در برگه فیس‌بوک خود نگاشته است که “نگرانی های اعضای کمیته دادخواهی از وضعیت صحی دو تن از محبوسین، استاد ملیحه حسن و استاد حمیرا حقمل را درک می کنم، مخصوصا که هر دو بر اساس ادعای نامه، به مرض صعب العلاج دچار می باشند و در این شرایط در برابر مرض کرونا آسیب پذیری بیشتر دارند”.

او از قوه قضائیه خواستار بررسی دوباره اسناد آنان شده و از مسئولان خواسته در این زمینه اقدامات اصولی و حقوقی لازم را روی دست بگیرند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان