جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

تغییرات پزشکی؛ 7 مورد از تازه های درمانی در افغانستان

خواندن 8 دقیقه
0
(0)

وزارت صحت عامه اعلام کرده است که بر اساس گزارش سالانه کارکردهای شفاخانه‌های کابل، نزدیک به سه ملیون بیمار در این شفاخانه‌ها تحت تداوی قرار گرفته اند.

وزارت صحت عامه روز چهارشنبه(۱۸جدی) اعلام کرده است که حدود ۲ میلیون و ۷۲۰ هزار و ۴۵۳  تن در جریان یک سال(تا ۱ جدی ۱۳۹۸) در شفاخانه‌های کابل تحت تداوی قرار گرفته که از این میان، ۲۴۳ هزار و ۲۶۱ تن آنان بستری و متباقی به گونه سراپا تداوی شده اند.

در یک سال اخیر عملکرد وزارت صحت عامه به نسبت گذشته بهبود پیدا کرده و جراحی‌های پیچیده بسیاری در شفاخانه‌های داخلی کشور انجام شده است.

تازه‌های طبابت در افغانستان

این خدمات در اکثر شفاخانه های دولتی در سطح کابل انجام شده است.

در گزارش این وزارت آمده است که برای این تعداد افراد در بخش های اطفال، نسایی ولادی، جراحی، ارتوپدی، گوش و گلو ،چشم، جلدی، امراض ساری، جراحی اعصاب، داخله، مراقبت های جدی، قلبی، فزیوتراپی، دندان، واکسین، سوختگی، جراحی پلاستیک، سرطان، امراض گرده، همتولوژی، معلولین، نوزاد، تنظیم خانواده، صحت روانی، تداوی معتادان، انتانی و دیگر موارد خدمات صحی ارایه شده است.

در این گزارش همچنان گفته شده که به تعداد ۲۱۶ هزار و ۲۷۲ تن نیز تحت معاینات لابراتواری قلبی، اکسری، اندسکوپی، سی تی سکن، التراسوند و سایر معاینات قرار گرفته اند.

فعالیت‌های این وزارت توانسته به دکتران افغانستان این توانایی را بدهد تا در خصوص جراحی‌های مهم دست به کار شده و دستاوردی داشته باشند، در این گزارش تغییرات به میان آمده طبی در یک سال اخیر لیست شده است.

تعویض کامل مفصل هیپ (دیگک)

چنانچه ذکر شد، برای اولین بار عملیات تبدیل کامل مفصل هیپ (دیگک) در شفاخانه محمد علی جناح که تحت چتر وزارت صحت عامه فعالیت دارد صورت گرفته است.

شفاخانه محمد علی جناح که در (31 حمل) سال جاری افتتاح شد، بر علاوه ارائه خدمات صحی عمومی، جراحی عاجل، پیوند گرده را نیز انجام می‌دهد و در زمنیه تداوی بیماری سرطان نیز فعالیت خواهد داشت.

شفاخانه محمد علی جناح که در (31 حمل) سال جاری افتتاح شد.
شفاخانه محمد علی جناح که در (31 حمل) سال جاری افتتاح شد.

مرد پنجاه و‌ پنج‌ ساله كه مفصل هیپ راست وی از یک سال به این سو تخریب شده بود، مفصل هیپ او امروز پنج‌شنبه (19 جدی) طی یک عملیات موفقانه بصورت کامل تبدیل گردیده است.

این جراحی به صورت رایگان انجام شده در حالی که جراحی آن به روش مدرن و در عین حال خیلی گران قیمت تمام می‌شود.

شفاخانه حوزوی هرات

ولایت هرات یکی از ولایات کشور است که در خصوص انجام جراحی‌های پیچیده موفق بوده است. در شفاخانه حوزوی ولایت هرات، اولین بار پیوند مفصل استخوان پا توسط پزشکان این شفاخانه انجام شد.

همچنان توموری به وزن چهار کیلوگران از بطن یک زن بیرون آورده شد و او از خطر مرگ نجات پیدا کرد.

شفاخانه حوزوی هرات همچنان از جراحی‌های پلاستیک و زیبایی نیز خبر داده بود.

فوزیه محمدی، متخصص جراحی پلاستیک در این ولایت در نهمین کنگره سالانه انجمن جراحان غرب کشور یادآور شده بود که “اکنون متقاضیان جراحی زیبایی در هرات به جای سفر به هند و ایران، هرات انتخاب می‌کنند.”

در این شفاخانه جراحی زیبایی در ناحیه از بین بردن چربی‌ها و شکل دادن به بدن و همچنان عملیات زیبایی چشم انجام می‌شود.

پیوند کلیه (گرده)

یکی دیگر از موارد چالش برانگیز در سطح کشور، بیماری کلیوی و پیوند گرده می‌باشد که شهروندان مبتلا به این بیماری با توجه به اقتصاد پایین خود نمی‌توانند برای تداوی به کشورهای دیگر سفر کرده و یا اقدام به تداوی نمایند.

اما اکنون و تعویض یا پیوند گرده در کابل، در شفاخانه‌های خصوصی و در شفاخانه حوزوی هرات قابل جراحی است. شهروندان مبتلا به امراض گرده (هیمودیالیز) می‌توانند به مرکز کشور و در شفاخانه‌های حوزوی این جراحی را انجام دهند.

وزارت صحت عامه از فعال بودن بخش پیوند گرده در ولایات نیمروز، فاریاب و سمنگان نیز خبر داده است.
وزارت صحت عامه از فعال بودن بخش پیوند گرده در ولایات نیمروز، فاریاب و سمنگان نیز خبر داده است.

وزارت صحت عامه همچنان از فعال بودن این بخش در ولایات نیمروز، فاریاب و سمنگان نیز خبر داده است.

نظام الدین جلیل، سخنگوی وزارت صحت عامه در صحبت به خبرنامه گفت: “اکنون عرضه خدمات به اساس راهبرد وزارت صحت عامه ارائه می‌شود و ما در کنار خدمات اولیه و ثانوی سعی کرده‌ایم تا خدمات تخصصی را نیز برای شهروندان مهیا شود.”

61 شفاخانه فعال

در حال حاضر 61 شفاخانه دولتی در سطح کشور فعال بوده که بیش از 20 شفاخانه آن در سطح کابل، 34 شفاخانه در ولایات و 6 شفاخانه حوزوی عرضه خدمات در بخش داخله، گوش و گلو، جلدی، جراحی، اورتوپیدی و سایر بخش‌ها را به عهده دارد.

تعدادی از این شفاخانه‌ها قادر به انجام عملیات و جراحی‌های پیچیده‌یی هستند. اما باید گفت وزارت صحت عامه با امضای تفاهم نامه‌ایی در اواخر سال 2018 شفاخانه‌های وزیر محمد اکبر خان و شیخ زاهد را به بخش خصوصی سپرده است.

هدف از این کار، بهبود خدمات صحی در کشور و کاهش سفر شهروندان افغانستان برای درمان به کشورهای همسایه عنوان شده بود.

سفر شهروندان به کشورهای خارجی جهت تداوی سالانه حدود 300 میلیون دالر هزینه دارد. این وزارت در کنار تلاش برای بهبود شرایط صحی و امکانات درمانی اما هنوز هم چالش‌هایی در بخش دارد که می‌خواهد با تشریک شفاخانه‌های خصوصی و دولتی این خلاها را پر نماید.

100 جراحی پیچیده در شفاخانه شیخ زاهد

آقای جلیل در گفته‌هایش افزود: “ما شاهد جراحی‌های مغلق و پیچیده در این کشور هستیم که در بخش‌های متفاوت صورت گرفته است. جراحی‌هایی که نه تنها سخت و حساس است بلکه با هزینه‌های گزاف همراه بوده و به عده‌یی جرات تداوی را نمی‌‌دهد که یکی از این تدوای‌ها و مشکلات مغز و اعصاب می‌باشد که خوشبختانه اکنون در سطح کشور قادر به انجام تعدادی از این عملیات‌ها می‌باشیم.”

شفاخانه شیخ زاهد که بیشتر از یک سال از فعالیت آن می‌گذرد، شفاخانه فوق تخصصی است که در بخش داخله و جراحی اعصاب کار می‌کند. تا کنون 27 هزار نفر به شمول بیماران داخل بستر و خارج از بستر به این شفاخانه مراجعه کرده‌ بودند که بیش از 100 نوع عملیات سخت در آن انجام شده است.

در بخش مغز و اعصاب همچنان شفاخانه حوزوی هرات توانسته در چندین جراحی موفق عمل نماید.

طبابت از راه دور

همزمان با فعالیت های دیگر، برنامه “طبابت از راه دور” در بخش مقدماتی آن در افغانستان اجرایی شده و تیم 20 نفره از شفاخانه جمهوریت، پکتیکا و سمنگان به هندوستان رفته، تا آموزش‌هایی در خصوص طبابت از راه دور را فراگیرند.

این برنامه که با امضای تفاهم نامه‌ی تدوای از راه دور (تیلی میدیسن) در 29 جولای 2018 بین وزارت صحت عامه و اداره خدمات انترنتی (اترا) به امضا رسیده بود، با وصل دو شفاخانه ولایتی با شفاخانه جمهوریت، امکان همکاری و طبابت از راه دور را در کشور فراهم می‌کرد.

پس از 2 سال، 15 شفاخانه در 15 ولایت می‌توانند با شفاخانه‌های مرکزی وصل شوند.
پس از 2 سال، 15 شفاخانه در 15 ولایت می‌توانند با شفاخانه‌های مرکزی وصل شوند.

آقای جلیل در این رابطه گفت :”مطابق به همین برنامه اکنون کارهای مقدماتی انجام شده و تیم پس از آموزش به کشور برگشته برنامه عملی خواهد شد و در گام دوم پس از 2 سال، 15 شفاخانه در 15 ولایت می‌توانند با شفاخانه‌های مرکزی وصل شوند.

هزینه ابتدایی این برنامه 3 میلیون دالر پیش بینی شده بود.

کاهش در مرگ و میر مادران

با همه این گفته ها، مورد مهم دیگر مرگ و میر مادران و نوزادان در کشور است. اخیرا گزارش های از کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان به نشر رسیده است.

در حال حاضر عرضه خدمات صحت طفل و مادر در بیش از 3300 مرکز صحی در سطح کشور صورت می‌گیرد و حداقل یک قابله آموزش دیده در این مراکز برای ارائه خدمات حضور دارند.

مطابق به آخرین آمار از سال 2018، 90 درصد نفوس کشور به فاصله 2 ساعت به مرکز صحی دسترسی دارند و در سال گذشته میلادی نیز  300 مرکز جدید نیز تاسیس شد است.

به علاوه 4 مرکز در کابل، 34 مرکز صحی دیگر نیز در ولایات فعال می‌باشند.

وزارت صحت عامه کشور به تاریخ (21 قوس) در مراسم تجلیل از روز جهانی پوشش صحی همگانی اعلام کرده که 90 درصد از مردم به خدمات صحی دسترسی دارند و مرگ و میر مادران در افغانستان کاهش یافته است.

دیوه صمد، معین پالیسی و پلان وزارت صحت‌عامه در این مراسم گفته بود که: “پوشش صحی همگانی یک تعهد برای دسترسی مردم به خدمات صحی با کیفیت می‌باشد، سال ۲۰۳۰ یک هدف تعیین شده برای پوشش صحی همگانی در سراسر جهان می‌باشد.”

او کاهش مرگ و میر نوزادان از ۱۶۵ به ۳۵ درصد در هر صد هزار تولد زنده، کاهش مرگ و میر مادران از یک هزار و ۶۰۰  به ۶۶۰ مورد در هر صد هزار، افزایش میزان دسترسی مردم به خدمات صحی از ۹ به ۹۰ درصد در فاصله دو ساعت پیاده را از جمله دست‌آوردهای عمده وزارت صحت خوانده بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان