جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
8 بازدید

چهره‌های منتخب مجلس نمایندگان افغانستان (21)؛ مسیر زندگی 4 نماینده از ولایات هملند، تخار، ننگرهار و بدخشان

خواندن 4 دقیقه
1
(1)

نسیمه نیازی

یکی از وکلایی که برای بار دیگر از مردم ولایت هلمند نمایندگی می‌کند، نسیمه نیازی است.

خانم نیازی که در ولسوالی مرجح هلمند به دنیا آمده به صورت مستقل در دوره قبل و اکنون از این ولایت کاندیدا بوده است.

او مکتب را در لیسه مرکزی شهر لشکرگاه در سال 1366 به پایان رسانیده و در دو بخش مدرک کارشناسی دارد. اولین رشته  لیسانس او از دارلمعلمین عالی تعلیم و تربیه بخش پشتو است که توانسته در سال 1393 مدرک خود را دریافت کند. اما دومین مدرک لیسانس خود را از رشته حقوق در یکی از دانشگاه‌های خصوصی کابل به پایان رسانیده است.

خانم نیازی پس از سقوط طالبان در بخش معارف کار کرده است و در چون معلم، سرمعلم و مدیریت در ولایت هلمند سابقه کاری داشته است .

او که برای بار دیگر از قوم پشتون و به نمایندگی از مردم هلمند وارد پارلمان شده در دو دوره گذشته عضو کمیسیون مواصلات و مخابرات بوده و در در کمیسیون روابط بین‌الملل مجلس نیز کار کرده است.

nasima niazi

حمیدالله یولداش

آقای یولداش از ولسوالی ینگی قلعه در ولایت تخار در سال 1352 متولد شده است. او از قوم ازبک این بار توانسته به صورت مستقل در پارلمان کشور از مردم ولایت تخار نمایندگی کند.

آقای یولداش درس های دوره ابتدایی خود را در کابل در لیسه سیدال ناصری و دوره لیسه را در مکتب حبیبیه به پایان رسانیده است و ادامه آن را در پاکستان در لیسه مجاهد در سال 1993 تکمیل کرده است.

او مدرک لیسانس و ماستری خود را در طب معالجوی و  بخش کودکان از ترکیه دریافت کرده است.

او به صورت مستقل توانسته از ولایت تخاری برای بار نخست به مجلس نمایندگان افغانستان راه پیدا کند.

او در سال 1385 نهادی را به نام بنیاد فرهنگی هدف تاسیس کرده که در بخش های آموزشی، فرهنگی، خیریه، بازسازی و نوسازی کار می‌کند. آقای یولداش تا کنون در این نهاد فعالیت دارد.

همچنان آقای یولداش 14 سال ریاست شفاخانه‌یی که از سوی ترکیه در تخار ساخته شده و از سوی دفتر تیکا حمایت می‌شده را برعهده داشته است.

hamid yoldish

ملک قیص نورآغا ملکزی

آقای نورآغا ملکزی در سال 1332 در قریه قله‌تک در ولایت ننگرهار به دنیا آمده است. او که از قوم ملکزی غوری است و 65 سال سن دارد یکی دیگر از چهرهای جدید در بین وکلا است که به صورت مستقل کاندیدا بوده و اکنون می‌توان نام آنان را در لیست نهایی نتایج انتخابات دوره هفدهم پارلمان از ولایت ننگرهار دید.

آقای ملکزی به خبرنامه گفت: “پدر من دگروال عبدالفغار که یک صاحب منسب بود به جاهای مختلف سفر می‌کرد و من نیز مکتب را در دو منطقه به پایان رسانیده‌ام. و در کنار مکتب کتابت را نیز تمام کردم اما به دلیل جنگ‌ نتوانستم  به تحصیل ادامه دهم ولی در جرگه قانون اساسی و امن نماینده مردم ننگرهار بودم.”

او در جرگه صلح نیز حضور داشته و همچنان فعال مدنی نیز می‌باشد. پیش از این معاون شورای هماهنگی مردم ننگرهار بوده است.

malik qais nooragh

عبدالشکور واقف حکیمی

عبدالشکور واقف حکیمی، یکی از چهره‌های جدید در مجلس نمایندگان از ولایت بدخشان در سال 1343 خورشیدی، در گزر دیگریزی شهر فیض آباد به دنیا آمده است.

آقای حکیمی درسال 1352 خورشیدی زمانی که در تابستان سال 1358 در صنف نهم بود به جرم فعالیت های سیاسی از سوی رژیم وقت با شماری از هم رزمانش توقیف و سپس به لیسه شیرخان ولایت قندز تبدیل اجباری شده است.

پیش از حمله ارتش سرخ به افغانستان به جبهه جهاد پیوست ودر سال 1359 خورشیدی مهاجر شد. او در کنار ادامه تحصیلاتش به آموزش مبادی علوم دینی و زبان عربی نیز پرداخت.

حکیمی در سال 1363 خورشیدی به دانشکده شرعیات دانشگاه دعوت و جهاد پس از سپری کردن امتحان کانکور راه یافت و در سال 1367 به درجه ممتاز و اول نمره از این دانشگاه فارغ التحصیل شد.

او مدرک ماستری خود را از دانشگاه بین المللی اسلام آباد به دست آورده است.

واقف حکیمی در دهه 1990 میلادی ، دوره ماستری و فوق ماستری را در علوم اسلامی دانشگاه بین المللی اسلام آباد به پایان رسانیده است. و مدرک دوم کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه آزاد اسلامی دانشکده حقوق و علوم سیاسی ، رشته حقوق عمومی گرفته است.

آقای حکیمی برای مدتی ریاست اتحادیه جوانان حزب جمعیت را برعهده داشته است.

او عضویت شورای رهبری انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان را داشته و نیز در برخی از دانشگاه ها مضامین حقوقی تدریس کرده است.

abdulshokoor waqif hakimi

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان