جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

آخرین تحولات صلح افغانستان؛ از دیدارهای خلیلزاد در کابل تا آمادگی ازبکستان برای میزبانی مذاکرات مصالحه

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

این روزها منطقه و افغانستان شاهد تحولات تازه در رای زنی ها برای پیشبرد روند صلح این کشور می باشد. در تازه ترین مورد، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا برای مصالحه در کابل بوده و با مقامات افغان و جریان های سیاسی این کشور دیدار و گفتگو کرده است.

خلیلزاد در کابل

زلمی‌ خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، یک‌شنبه‌شب، (۱۱ حمل) برای بحث و گفت‌وگو با رهبران حکومت وحدت ملی وارد کابل شده و رای زنی های خود را ادامه داده است. آقای خلیلزاد با رییس جمهور افغانستان گفتگو کرده و در عین حال با رییس اجرایی و وزیر خارجه کشور دیدار نموده است.

همزمان با این، آقای خلیلزاد با عبدالرب رسول سیاف یکی از رهبران جهادی و سیاسی افغان نیز پیرامون موضوع صلح گفتگو کرده است.

آقای خلیل‌زاد، در تویترش نگاشته که با مقام‌های حکومت افغانستان از جمله با عمرداوودزی، رییس دبیرخانۀ شورای عالی صلح نیز دیدار کرده‌است.

نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان در کابل گفته که او در دیدارش با مقام‌های حکومت افغانستان دربارۀ ضروت پیشرفت روی گفت‌وگوهای بین‌الافغانی گفت‌‎وگو کرده‌است.

زلمی خلیل‌زاد، ۲۲روز پس از پنجمین دیدارش با طالبان به کابل می‌آید. پنجمین دیدار نماینده‌گان ایالات متحده و طالبان که در دوحه برگزار شده بود، پس از شانزده روز در ۲۱حوت پایان یافت.

در این دیدار، طرف‌های روی موضوعات چون مبارزه با هراس‌افگنی و خروج نیروهای خارجی از افغانستان در یک پیش‌نویس به توافق رسیده‌ بودند.

https://twitter.com/US4AfghanPeace/status/1112827452181630976

آمادگی ازبکستان ازمیزبانی مذاکرات افغانستان

عبدالعزیز کاملوف وزیر خارجه ازبکستان در دیدار با وزیرخارجه افغانستان اول این هفته، حین بازدید از کابل آمادگی کشورش برای میزبانی مذاکرات صلح را اعلام نموده و راهکار کشورش برای کمک به آوردن صلح و زمینه سازی برای گفت و گو های رو در رو میان دولت افغانستان و نماینده گان طالبان را تشریح نموده است.

زنان افغان از روند صلح فراگیر حمایت کنند

همزمان با این تحولات، قرار است گفت‌وگوهای صلح افغانستان بار دیگر در قطر میان نمایندگان آمریکا و طالبان آغاز شود و در این حال  کارن دیکر معاون سفیر امریکا در کابل از زنان افغان خواسته تا از یک روند صلح فراگیر که منعکس‌کننده امید همه افغان‌ها باشد، حمایت کنند.

سفارت امریکا در کابل روز یکشنبه (۱۱حمل) گفته که خانم دیکر از زنان فعال سراسر این کشور برای بحث دربارۀ تلاش‌های صلح استقبال کرده است.

پیش از این نیز آنجلینا جولی هنرپیشه سینمای هالیوود و سفیر حسن نیت سازمان ملل در امور مهاجرین گفته بود که اگر حقوق زنان در پروسه صلح در نظر گرفته نشود و کسانی که در برابر زنان جنایت می‌کنند مصوون باشند، صلح و ثباتی در افغانستان نخواهد آمد.

نشست قطر

پس از اولین نشست سیاسیون کشور و طالبان در مسکو، این بار قرار است که نشست میان سیاسیون و طالبان روی صلح افغانستان به تاریخ ۲۵ ماه حمل در قطر برگزار شود. این نشست دومین نشست سیاسیون افغان و طالبان خواهد بود، این در حالی است که عبدالله عبدالله رییس اجراییه حکومت می‌گوید که یک انستیتیوت قطری حکومت افغانستان را برای اشتراک در نشست سیاسیون با طالبان، دعوت کرده است.

گفته می‌شود حدود 80 تن از سیاسیون کشور در این نشست دعوت شده اند.

پس از اولین نشست سیاسیون کشور و طالبان در مسکو، این بار قرار است که نشست میان سیاسیون و طالبان روی صلح افغانستان به تاریخ ۲۵ ماه حمل در قطر برگزار شود
پس از اولین نشست سیاسیون کشور و طالبان در مسکو، این بار قرار است که نشست میان سیاسیون و طالبان روی صلح افغانستان به تاریخ ۲۵ ماه حمل در قطر برگزار شود

همزمان با آمادگی‌ها برای برگزاری این نشست، یک هیات از وزارت امور خارجه قطر هفته گذشته به کابل آمد و با رهبران حکومت دیدار کرد.

هماهنگی در حوزه مصالحه

در ادامه تحولات صلح افغانستان، از جمله دعوت شدن رهبران حکومت وحدت میلی به نشست قطر، آمدن خلیلزاد به کابل و پخش گزارش‌ها از احتمال تشکل حکومت موقت عبدالله عبدالله روز گذشته (۱۲حمل) در نشست شورای وزیران گفته که در روزهای اخیر تلاش‌هایی صورت گرفته تا فعالیت‌ها در عرصۀ مذاکرات صلح متمرکز شود.

او تاکید کرده که شخصیت‌های سیاسی باید با همکاری و کمک همدیگر، از نظام جمهوری اسلامی و مطالبات مردم در مذاکرات صلح نمایندگی کنند.

رئیس اجراییه بر تشکیل هیأت همه شمول در مذاکرات صلح  تاکید کرده و افزوده “اصل تعیین سرنوشت مردم به دست مردم، جز خطوط اساسی در مذاکرات صلح است.”

تلاش برای برگزاری لویه جرگه قبل از نشست قطر

در حالی که رهبران حکومت وحدت میلی به نشست قطر دعوت شده اند، تلاش‌ها برای برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان قبل از نشست قطر؛ نیز شدت گرفته است. در همین حال اسدالله زائری، معاون سخنگوی شورای عالی صلح در صحبت با رسانه ها تاکید کرده که تلاش خواهد شد تا “لویه جرگه مشورتی صلح” پیش از برگزاری نشست قطر دایر گردد.

وی اظهار داشته که: جرگه مشورتی در تاریخ معین آن (9 ثور) برگزار می شود و تمام مردم افغانستان که خواهان صلح هستند در این مسیر با شورای عالی صلح همگام خواهد بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان