جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
7 بازدید

زنان الهام بخش افغانستان؛ مرجان متین، از تکیه بر رکن مهم وزارت معارف تا تلاش برای تغییرات بزرگ

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

خبر انتصاب بانوی جوان در ماه جدی رسانه های اجتماعی را پر کرده بود. جوانی او خبرساز بود. مرجان متین با آن که پیشتر در کار حکومت را در کارنامه خود داشت، اما در انظار عمومی کمتر ظاهر شده بود.

در 24 جدی سال جاری خورشیدی، خانم متین به عنوان معین انکشاف نصاب تعلیمی و تربیه وزارت معارف افغانستان آغاز به کار کرد.

آخرین سمتی که خانم متین در آن کار کرده، مشاوریت بانوی اول افغانستان بوده است. او قبلا نیز مدتی عضویت شورای عالی منابع بشری را زیر نظر رییس‌جمهور اشرف غنی برعهده داشته و بر داشتن یک نصاب باکیفیت و حرفه‌ای آموزشی تأکید داشته است.

مرجان متین

«مرجان متین» در یک خانواده روشن‌فکر و با سطح متوسط در کابل به دنیا آمده است. مادر و پدرش‌ هر دو معلم بوده‌اند که پدرش پس از مدتی، تجارت کوچکی را راه‌اندازی کرده و کار خود در همین بخش ادامه می‌دهد.

او که از لیسه زرغونه کابل فارغ شده، سند لیسانس و ماستری خود را از دانشگاه جواهر لعل نهرو در هندوستان به دست آورده است.

لیسانس خانم متین در رشته علوم اجتماعی (علوم سیاسی، خبرنگاری و روانشناسی) بوده و ماستری‌اش را از رشته روابط بین‌‌الملل دریافت کرده است.

او در مدت زمان تحصیل در هند، در کنار درس و تحصیل، به انجام فعالیت‌ها در بخش‌ آموزشی نیز مشغول بوده است.

مرجان متین» در یک خانواده روشن‌فکر و با سطح متوسط در کابل به دنیا آمده است
مرجان متین» در یک خانواده روشن‌فکر و با سطح متوسط در کابل به دنیا آمده است

شروع کار مرجان متین

خانم متین دیر زمانی است که با آموزش و پرورش سر و کار دارد؛ چه در زمان تحصیل و چه بعد از آن، در جریان تحصیلاتش با کودکانی که نیازهای خاص و به نحوی اختلالات روانی و مغزی داشتند نیز همکاری داشته و به آن‌ها تدریس کرده است.

او برای دانشجویان و دانش‌آموزان برنامه‌های آموزشی مختلفی را برگزار کرده است. این بانوی جوان پس از برگشت به افغانستان نیز با تدریس در دانشگاه‌های خصوصی آغاز به کار کرده و مدتی نیز به عنوان معاون علمی یکی از دانشگاه‌های خصوصی در کابل فعالیت نموده است.

آخرین بار او به حیث “مشاور علمی بانوی اول در امور جوانان و تعلیم و تربیه” ایفای وظیفه کرده است. او با نقشی که در دفتر بانوی اول داشته، با استفاده از توانایی‌های خود، بیشتر روی دادخواهی برای بهبود کیفیت آموزشی تأکید داشته و بر روی استندردسازی کیفیت نصاب درسی کار کرده است.

مرجان، این بانوی جوان با شبکه‌ای متشکل از متخصصین داخلی نیز در عرصه نصاب آموزشی همکاری داشته است.

همه این موارد دست در دست هم داده، زمینه کاری او را رقم زده تا بتواند به هیأت رهبری وزارت معارف افغانستان راه یابد و از سوی مقامات این وزارت، مورد تشویق و تقدیر قرار گیرد.

برنامه‌های کاری

خانم متین با توجه به تغییرات معمولی که گاهی در وزارت‌خانه‌ها ایجاد می‌شود، نمی‌تواند زمان ختم این وظیفه و پست را بیان کند، اما آن‌چه برای این بانوی جوان مورد توجه است، ساحه کاری او در بخش انکشاف نصاب آموزشی، پرورش معلم و رادیو تلویزیون معارف می‌باشد که همه زیر چتر معینیت او قرار دارد.

خانم متین به خبرنامه گفت: “طبیعتا این بخش‌ها هر کدام کارها و فعالیت‌های خود را دارد و من با استفاده از تجربیات دو ساله خود در عرصه تعلیم و تریبه و به خصوص کارهای اخیر که برای نصاب تعلیمی کردم، تلاش می‌کنم که یک نصاب پویا، استندارد، مسلکی و مطابق به نیاز بازار کار افغانستان داشته باشیم و طبیعی است که در این بخش ما به متخصصین بین‌المللی که در این بخش تجربه دارند، نیاز داریم. همچنان باید از متخصصین داخلی نیز همکاری خواست تا مروری در این بخش داشته باشند.”

مرجان، این بانوی جوان با شبکه‌ای متشکل از متخصصین داخلی نیز در عرصه نصاب آموزشی همکاری داشته است
مرجان، این بانوی جوان با شبکه‌ای متشکل از متخصصین داخلی نیز در عرصه نصاب آموزشی همکاری داشته است

هم‌چنان استخدام افراد متخصص و حرفه‌ای در سطوح رهبری وزارت معارف، به خصوص در بخش نصاب تعلیمی، یکی دیگر از اهداف مهم مرجان متین است.

با این‌که در این اواخر تلاش‌های زیادی برای افزایش کیفیت آموزش و پرورش در افغانستان صورت گرفته، اما بخش زیادی از کودکان این کشور به دلیل در دسترس نبودن امکانات آموزشی در بعضی نقاط و هم‌چنین معیاری نبودن امکانات تحصیلی، از آموزش عقب مانده‌اند.

در این میان دختران افغانستان جامعه بزرگی است که با مشکلات تحصیلی روبه‌رو اند. برای این‌که به این دختران اجازه آموزش داده شود، سعی و تلاش زیادی صورت گرفته، اما مرجان متین این تلاش‌ها را کافی نمی‌داند و معتقد است کار‌های بنیادی  بیشتری باید در این زمینه صورت گیرد.

ارزش آموزش برای افغانستان

در شرایط کنونی مردم افغانستان یک‌جا شده و توجه غیر قابل باوری در عرصه آموزش و پرورش نشان می‌دهند. همه مردم افغانستان آموزش و پرورش می‌خواهند، اما این‌که چگونه این آموزش و پرورش با کیفیت و مطابق نیازهای روز ارائه شود، به دست معینیت نصاب تعلیمی است.

حالا تمام تلاش معین جدید نصاب تعلیمی وزارت معارف افغانستان، ایجاد نصابی با کیفیت آموزشی و تدریسی عالی است. کیفیت آموزشی نیازمند داشتن نصابی با کیفیت است و کیفیت در تدریس، به توانایی معلمین‌ ارتباط دارد که این موضوع، اولویت کاری خانم متین می باشد.

به گفته این بانوی نخبه، موارد دیگری که در کنار ایجاد نصاب با کیفیت برای این معینیت اولویت دارد، شامل شدن تمام کودکان در آموزش است که اکنون تعداد زیادی از آن‌ها از این حق محروم مانده‌اند.

چالش‌های آموزش کودکان و دختران

به نظر بسیاری ها رسم و رواج‌های نادرست، تفکرات سنتی و همچنین کمبود استادان زن، مانع تحصیل بیشتر دختران در افغانستان شده است. هم‌چنان یکی دیگر از چالش‌ها در زمینه آموزش و پرورش، عدم اعتماد به نسل جوان‌ است که اکنون پس از مدت‌ها، تغییر اندکی در این زمینه ایجاد شده که می‌توان با در نظرداشت سیر کُند آن، خوش‌بین بود. این چالش ها را خانم متین نیز یاد آوری می کند.

خانم متین هنوز هم به تغییرات حاصل از تلاش‌های موجود، خوش‌بین است و امید دارد که روزی این وضعیت به پایان رسیده و زنان بتوانند در رهبری دولت، مانند مردان کار کرده و از حضور سمبولیک بیرون بیایند
خانم متین هنوز هم به تغییرات حاصل از تلاش‌های موجود، خوش‌بین است و امید دارد که روزی این وضعیت به پایان رسیده و زنان بتوانند در رهبری دولت، مانند مردان کار کرده و از حضور سمبولیک بیرون بیایند

او در مورد چالش‌های فراروی زنان به خبرنامه گفت: “در ابتدای راه افراد و مردم جامعه برای جوان بودن، به تو اعتماد نمی‌کنند و همچنان اگر زن باشی نیز خود چالش دیگری است که با آن روبه‌رو خواهی شد. اگر در سطح رهبری یک اداره‌ گماشته شوی که زیر دستانت مرد باشند، به صورت واقعی می‌توان این شرایط را حس کرد، زیرا برای بیشتر مردان افغان، فرمان‌برداری از یک زن غیر قابل قبول است و اکثرا با مقاومت و خلق مشکلات از سوی آن‌ها مواجه می‌شوی که این منجر به حضور کم‌رنگ زنان در سطوح رهبری نهادها و سازمان‌ها شده است”.

خانم متین هنوز هم به تغییرات حاصل از تلاش‌های موجود، خوش‌بین است و امید دارد که روزی این وضعیت به پایان رسیده و زنان بتوانند در رهبری دولت، مانند مردان کار کرده و از حضور سمبولیک بیرون بیایند. او با عنوان این‌که “این شرایط در کشورهای خارجی نیز وجود دارد” گفت که افغانستان هم‌چنان که در زمینه‌های مختلف دست‌خوش تغییر بوده، در این عرصه نیز تغییر خواهد کرد؛ “روزی خواهد رسید که با روی کار آمدن زنان شایسته و توانا، این روایت تغییر کرده و زنان می‌توانند در سطوح رهبری عمل کنند”.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان