جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
3 بازدید

معاون سفارت افغانستان در تهران: افغانستان به حق‌آبه ایران پای‌بند است

خواندن 2 دقیقه
0
(0)

در پی صحبت‌های وزیر امورخارجه ایران پیرامون موضوع حق آبه این کشور از حوزه آبی هلمند(هیرمند)، مقام‌ها در سفارت افغانستان در تهران می‌گویند که این کشور به حق آبه ایران از این حوزه پایبند است، اما به دلیل وضعیت بد اقلیمی در منطقه، میزان آب در حوزه هلمند نیز کاهش یافته است.

ایران به دلیل مشکلات زیست محیطی خواستار افزایش سهم از حوزه آبی هلمند به خصوص برای مهار بیابان‌زایی و مسأله گرد و خاک در تالاب هامون‌هاست، اما افغانستان می‌گوید که قسمت قابل توجهی از هامون‌ها که در داخل این کشور قرار دارد نیز خشک شده است.

روز یک‌شنبه(16 ثور) دکتر جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در نشستی در مجلس این کشور، هشدار داد که دولت افغانستان قبل از این‌که ایران ناگزیر به اقدام متقابل شود، به نیازهای به حق و قانونی این کشور در موضوع حق‌آبه هلمند(هیرمند) توجه کند.

اما به گفته هارون نجم‌پور، دیپلمات بلندپایه و معاون سفیر افغانستان در ایران، متأسفانه افغانستان و منطقه در بدترین وضعيت از لحاظ اقليمي در طول 50 سال گذشته به سر می‌برد.

وی به خبرگزاری آوا در پاسخ به ادعای جواد ظریف گفته که افغانستان هنوز زیرساخت‌هایی در اختیار ندارد که بتواند منابع آبی خود به خصوص در حوزه هلمند را کنترل کند، بنابر این اگر آبی در حوزه هلمند بوده، همیشه جریان داشته است.

هارون نجم‌پور تصریح کرد: “ما به مفاد معاهده هلمند پایبند هستیم و آن را اجرا می‌کنیم، از دید ما هیچ تخطی صورت نگرفته، ولی متأسفانه همین لحظه خود ولایت نیمروز ما با خشک‌سالی و کمبود شدید آب مواجه است و آب حوزه هلمند بسیار کم شده است”.

haron najm poor

این دیپلمات بلندپایه افغانستان در عین حال افزوده که بر اساس معاهده آبی هلمند، هر وقت در حوزه دریایی هلمند خشک‌سالی به میان آید، حق آبه ایران نیز در حالت كم آبي کاهش پیدا می‌کند.

وی پیرامون این‌که ایران هشدار داده اقدام متقابل مي كند، گفته است که هیچ وقت نمی‌توان از آب به عنوان یک اهرم فشار استفاده کرد و يا هم كشوري را با فشار و تهديد وادار به انجام كاري كرد.

هارون نجم پور تصریح کرد که این مسأله هیچ وقت باعث نمی‌شود که روابط دو کشور آسیب ببیند و افغانستان آماده گفتگو و همکاري با ایران است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان