جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

ارایه اسناد به پاکستان؛ اسلام‌آباد به جای انکار اعتراف کرد

خواندن 6 دقیقه
0
(0)

دو مقام ارشد امنیتی افغانستان که از پاکستان بازگشته اند، جزئیات گفتگوها و سندهای که به پاکستان در باره شورشی گری افغانستان ارائه داشته را فاش ساختند.

ویس احمد برمک وزیر داخله و محمد معصوم استانکزی رییس عمومی امنیت ملی افغانستان پس از آن به پاکستان سفر کردند که سلسله‌ای از حملات انتحاری و انفجاری در کابل و چند شهر دیگر این کشور دست‌کم جان 130 تن را گرفت و صدها تن دیگر را زخمی ساخت. افغانستان مدعی است که این حملات که طالبان مسئولیت آن را برعهده گرفتند، از خاک پاکستان سازماندهی شده است.

مقام‌های ارشد امنیتی افغانستان امروز گفتند که پس از جمع‌آوری اسناد موثق و اطلاعات دقیق در مورد فعالیت تروریستان و مراکز آنان در خاک پاکستان، رهبری دولت کابل تصمیم گرفت تا یک هیأت بلندپایه به اسلام‌ّآباد رفته و اسناد و معلومات را با رهبری حکومت پاکستان شریک سازد.

این هیأت درحالی روز گذشته به پاکستان رفت که تنش میان دو کشور بیشتر شده و افغانستان از  هر طریق ممکن در تلاش منزوی ساختن پاکستان است. این کشور به فشارهای جامعه جهانی و امریکا چشم دوخته که در حال حاضر بر پاکستان بیشتر شده است.

مراکز طالبان

ویس احمد برمک، وزیر داخله افغانستان گفت که مراکز طالبان در ساحه چمن و آن طرف خط دیورند موقعیت دارد و اسناد در این مورد به سران حکومت پاکستان سپرده شده است. او گفت که از پاکستان خواسته شده تا در برابر این مراکز اقدام کند.

آقای برمک گفت که اطلاعات واضح و مشخص در نزد حکومت افغانستان موجود است که نشان می‌دهد رهبری طالبان و سایر شبکه‌های تروریستی در خاک پاکستان قرار دارد. او گفت همچنان مسأله مساجد و مدارس و آدرس‌های مشخصی وجود دارد که با پاکستان شریک شده است.

علاوه بر این افغانستان اسنادی را در مورد افرادی به پاکستان سپرده که در حال حاضر برنامه دارند تا عملیات بیشتر را در خاک افغانستان راه‌اندازی کنند. آقای برمک در این مورد گفت که در این موارد از جانب پاکستان خواسته شده تا در برابر آنان اقدام کند.

آقای برمک گفت: «بحث سازنده بود. بسیار واضح بحث شد. اسنادی که از جانب حکومت افغانستان بود برای شان تسلیم داده شد. صدراعظم پاکستان، رییس آی‌اس‌آی، نماینده اردوی پاکستان و وزیر داخله پاکستان حضور داشتند.»

چه اسنادی به پاکستان داده شده؟

محمد معصوم استانکزی، رییس عمومی امنیت ملی افغانستان در نشست خبری امروز گفت که پس از حملات اخیر و پیش از آن معلومات وجود داشت و افرادی بازداشت شده بودند که بعد از تحلیل همه جانبه اسناد تصمیم به سفر هیأت به پاکستان گرفته شد.

https://twitter.com/khabarnamaaf/status/959002594181046273

او گفت بحث با جانب پاکستان در ارتباط به مراکزی بودند که به‌صورت مستقیم در حملاتی از قندهار تا کابل و جاهای دیگر دست داشتند و معلومات در مورد افراد مشخص با پاکستان شریک ساخته شده که این افراد در حملات و قتل مردم افغانستان دخیل بودند.

آقای استانکزی از ارایه جزئیات بیشتر خودداری کرد و گفت پس از آنکه پاکستان اقدام کرد یا اقدام نکرد، این اطلاعات با مردم شریک ساخته می‌شود و از اقدامات بعدی افغانستان نیز مردم باخبر خواهند شد.

او گفت: «تعداد زیادی از تروریستانی که دستگیر شدند، ما ثبوت‌های غیرانکارپذیر را داریم. وقتی که ما یک تعداد افراد انتحاری را زنده دستگیر بکنیم و آن‌ها اعتراف کنند این یک معلومات استخباراتی نیست بلکه معلومات  دقیقی است که در نتیجه تحقیقات به‌دست آمده است.»

رییس عمومی امنیت ملی افغانستان گفت این اطلاعات نشان می‌دهد که افراد در کجا بوده، از کجا سلاح گرفته و از کجا به کجا رفته‌اند. او گفت این ثبوت مادی جرم است که به پاکستان ارایه شده است.

چرا پاکستان؟

پس از آن‌که خبر رفتن هیأت افغانستان به پاکستان منتشر شد، عده‌ای واکنش نشان داده و گفتند که حکومت این کشور اسناد را به پاکستان نه بلکه به سازمان ملل باید ارایه کند تا در مورد آن جهانیان بدانند.

https://twitter.com/khabarnamaaf/status/958967910420090880

محمد معصوم استانکزی اما در پاسخ به این پرسش گفت که چندی پیش یک هیأت شورای امنیت سازمان ملل به کابل آمده بود و با اقشار مختلف افغانستان دیدار کرد و سلسله‌ای از معلومات به این هیأت ارایه شده است.

او گفت: «آنان یک تصویر بسیار روشن از مشکلی که افغانستان با تروریزم مواجه‌اند، همرای خود گرفتند. این اقدامات اولیه بود که تا به‌حال صورت گرفت. ما به این نتیجه رسیدیم که مسایل خود را واضح انتقال بدهیم.»

آقای استانکزی گفت که سلسله‌ای از عملیات‌های وسیع روی دست است که در نقاطی که پایگاه‌های شورشیان قرار دارد و فعالیت‌های تروریستی سازماندهی می‌شود، در آینده نزدیک اجرا می‌شود.

اگر پاکستان اقدام نکرد؟

پاکستان همواره بر مبارزه با تروریزم تاکید کرده اما در عمل شکایت از این وجود دارد که آن کشور با تروریزم و گروه‌های تروریستی برخورد گزینشی داشته است. اخیراً امریکا نیز ادعا کرد که پاکستان در بدل پولی که از سوی آن کشور برای مبارزه با تروریزم دریافت کرده، دروغ گفته است.

https://twitter.com/khabarnamaaf/status/958968924367998976

رییس عمومی امنیت ملی افغانستان در پاسخ به سوالی که اگر این بار هم پاکستان به خواست افغانستان تن ندهد، کشورش چکار می‌کند گفت که هر گزینه‌ی که منافع ملی افغانستان را تامین کند روی میز قرار دارد.

او گفت که اکنون جامعه جهانی صدای افغانستان را شنیده و نیاز است تا تمامی اقشار و گروه‌های مختلف در افغانستان به حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی خود در برابر تروریزم ایستاد شوند.

فضای گفت‌وگو

هیأت افغانستان روز گذشته با شاهد خاقان عباسی صدراعظم پاکستان، رییس آی‌اس‌آی، وزیر داخله و برخی از  مقام‌های پاکستانی دیدار کرده است.

در این دیدار هیأت افغانستان روی موجودیت مراکز آموزشی طالبان در آن سوی خط دیورند، حضور رهبری طالبان و سایر شبکه‌های تروریستی در پاکستان، موجودیت مدارسی که افراط‌گرایی را ترویج می‌کنند و تحرکات گروه‌های هراس‌افگن برضد حکومت افغانستان صحبت شده است.

ویس احمد برمک، وزیر داخله افغانستان فضای گفت‌وگوها را سازنده خوانده و گفت که هیأت افغانستان از موقفی صحبت نکرد که بار ملامتی را بر دوش پاکستان بگذارد بلکه سوالات جدی را مطرح کرده و اسناد موثقی را ارایه کرده است.

https://twitter.com/khabarnamaaf/status/958970565750030336

او گفت که مقامات پاکستانی با افغانستان غم‌شریکی کرده و تغییراتی که در وضعیت منطقه ایجاد شده را درک می‌کنند. او گفت که آن‌ها پیشنهاد کردند که یک میکانیزم دوجانبه بین افغانستان و پاکستان ایجاد شود که از طریق آن تبادل اطلاعاتی صورت بگیرد تا علیه تهدیدها اقدام شود.

هیأت پاکستان

مقام‌های ارشد امنیتی افغانستان گفتند که قرار است به روز شنبه هفته آینده یک هیأت از پاکستان به کابل بیاید تا پاسخ به سوالات هیأت افغانی را ارایه کرده و روی مسایلی که مطرح شده بحث شود.

رییس عمومی امنیت ملی افغانستان گفت که «هیأت باید به مقابل سوال‌هایی که آن‌جا ارایه شدند و یا به حساب توضیحاتی که داده شدند، آن‌ها موقف و در عین زمان اقدامات خود را به جانب مقامات افغانستان، معلومات را دوباره ارایه خواهند کرد.»

مقام‌های ارشد افغانستان درحالی جزئیات در مورد سفر خود به پاکستان را با رسانه‌ها شریک ساختند که پیش از این پاکستان همواره اتهام‌های افغانستان و امریکا مبنی بر حمایت آن کشور از تروریزم را رد کرده است. این بار اما به گفته‌ی رییس عمومی امنیت ملی افغانستان پاکستان برخلاف گذشته که همواره انکار می‌کرد، «اعتراف با محدودیت» داشته است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان