راه‌اندازی حملات مرگبار در افغانستان؛ پاسخ زودهنگام طالبان به تحریم اعضای ارشد این گروه از سوی امریکا؟

توسطالیاس نواندیش

بهمن ۷, ۱۳۹۶ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده امریکا روز گذشته شش عضو گروه طالبان را که به‌عنوان تروریست معرفی کرده و آنان را در فهرست سیاه خود شامل کرده است. این افراد متهم به کمک و همکاری با جنگجویان طالبان و شبکه حقانی اند.

عبدالصمد ثانی، عبدالقادر بصیر عبدالبصیر، حفیظ محمد پوپلزی و مولوی عنایت‌الله به‌خاطر فعالیت برای طالبان و گلاخان حمیدی و فقیر محمد به‌خاطر فعالیت برای شبکه حقانی تحریم شده‌اند. از میان این شش تن عبدالصمد ثانی و فقیر محمد شهروندان پاکستان و بقیه شهروندان افغانستان اند.

سیگل مندلکر، معاون وزیر خزانه‌داری امریکا در امور تروریزم و جرایم مالی روز گذشته گفته که امریکا شش تن از اعضای طالبان و شبکه حقانی را که در حمله به نیروهای ائتلاف، قاچاق انسان و سرمایه‌گذاری برای این گروه‌های هراس‌افگن دست داشته‌اند، نشانه گرفته است.

او گفته این امر استراتژی جدید ترامپ برای افغانستان و جنوب آسیا را تقویت می‌کند و هدف از تحریم این شش تن وارد کردن فشار بیشتر بر طالبان و افشای چهره کسانی است که فعالیت‌های این گروه را تسهیل می‌کنند.

براساس اطلاعات وزارت خزانه‌داری امریکا، تمام دارایی افراد تحریم شده که در حوزه حکومت امریکا قرار دارد، مسدود شده و شهروندان ایالات متحده نمی‌توانند با این افراد داد و ستد داشته باشند.

شش عضو طالبان

براساس اطلاعات وزارت خزانه‌داری ایالات متحده امریکا شش تن از افرادی که به تازگی تحریم شده‌اند، نقش‌های کلیدی را در تأمین منابع مالی طالبان بازی کرده و منابع مالی آنان نیز «استخراج معادن»، «عملیات قاچاق»، «قاچاق مواد مخدر»، «جمع‌آوری پول در افغانستان، پاکستان و کشورهای حوزه خلیج فارس»، «باج‌گیری از گروگان‌ها»، «فروش سنگ‌های قیمتی» و «جمع‌آوری عشر و جمع‌آوری صدقه» گفته شده است.

taliban4
وزارت خزانه‌داری ایالات متحده امریکا روز گذشته شش عضو گروه طالبان را که به‌عنوان تروریست معرفی کرده و آنان را در فهرست سیاه خود شامل کرده است

وزارت خزانه‌داری امریکا گفته که عبدالصمد ثانی که متهم به ارتباط با طالبان است، در زمان حاکمیت طالبان معاون مسئول مالی این گروه و رییس بانک مرکزی افغانستان در آن زمان بوده است.

عبدالقدیر بصیر مسئول تامین ده‌ها هزار دالر امریکایی برای فرماندهان گروه طالبان در ولایت کنر در سال 2017 بوده و در زمان حاکمیت طالبان به‌حیث جنرال قونسل افغانستان در اسلام‌آباد پاکستان کار کرده است.

حافظ محمد پوپلزی عضو کمیسیون مالی طالبان و مسئول مالی این گروه در جنوب و غرب افغانستان خوانده شده و مولوی عنایت‌الله نیز مسئول نظامی گروه طالبان در بسیاری از ولایات این کشور. او همچنان عضو پیشین شورای پیشاور طالبان بوده است.

فقیر محمد یکی از مسئولان مالی شبکه حقانی معرفی شده و گلاخان حمیدی هم یکی از مسئولان مالی و فن‌آوری شبکه حقانی و یکی از قاچاق‌بران انسان در منطقه خوانده شده است.

این افراد درحالی به اتهام همکاری با شبکه حقانی تحریم شده که این شبکه متهم به راه‌اندازی حملات خونین در افغانستان و انواع جرایم جنایی است. گروه مرگبار شبکه حقانی همچنان متهم است که از سوی آی‌اس‌آی پاکستان رهبری می‌شود و در واقع بازوی واقعی این سازمان استخباراتی است.

فشارهای بیشتر

این تصمیم امریکا همزمان است با وارد کردن فشار بیشتر این کشور روی پاکستان. امریکا پاکستان را متهم به حمایت از طالبان و شبکه حقانی می‌کند و در هفته‌های اخیر فشارهای سیاسی و دیپلماتیک خود را نیز بیشتر کرده است.

روز گذشته معاون وزارت خزانه‌داری امریکا در امور تروریزم و جرایم مالی نیز گفته است که حکومت پاکستان باید با امریکا یکجا کار کرده و لانه‌های طالبان و شبکه حقانی را از خاک خود برچیند و منابع تمویل آنان را هدف قرار بدهد.

Trump
روز گذشته معاون وزارت خزانه‌داری امریکا در امور تروریزم و جرایم مالی نیز گفته است که حکومت پاکستان باید با امریکا یکجا کار کرده و لانه‌های طالبان و شبکه حقانی را از خاک خود برچیند و منابع تمویل آنان را هدف قرار بدهد

تحریم این افراد درحالی صورت می‌گیرد که شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در یک نشست ویژه وضعیت افغانستان را بررسی کرده و بر یافتن راه‌حل برای پایان بخشیدن به خشونت‌ها در این کشور تاکید کرده است. تلاش‌های دیگر نیز در جریان است تا برای پایان بخشیدن به جنگ و کشتار در افغانستان کمک کند. این نشست همچنان گفته که مبارزه با تروریزم تنها مسئولیت افغانستان نبوده بلکه نیازمند همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی است.

پیشتر از آن افغانستان از شورای امنیت سازمان ملل متحده خواسته بود که گروه‌های تروریستی و حامیان آنان تحریم شوند.

افغانستان از تحریم تازه سران طالبان توسط امریکا استقبال کرده و گفته که قطع منابع مالی این گروه می‌تواند فشار مهمی را بر طالبان وارد کند. حکومت این کشور می‌گوید که فشار علیه گروه‌های تروریستی، منابع و حامیان آنان از خواست بنیادی افغانستان است و این کشور انتظار دارد که فشارها در محدوده‌های کوچک باقی نماند.

در کنار این حکومت افغانستان به همکاری نیروهای خارجی مستقر در این کشور عملیات نابودی مراکز تولید مواد مخدر و کارخانه‌های ماین‌سازی گروه طالبان را آغاز کرده و تاکنون در حدود 100 مرکز مربوط به طالبان را از بین برده است. این کشور مدعی است که با نابودی این مراکز، منبع درآمد طالبان را قطع می‌سازد.

پاسخ خونین

درحالی که همیشه افغانستان صدای صلح‌خواهی بلند کرده و از هرتلاشی که برای برقراری صلح در این کشور راه‌اندازی شده استقبال کرده است، پاسخ طالبان اما هنوز دوام خشونت و کشتار شهروندان افغانستان بوده است.

kabul-explsion
یک روز پس از تحریم شش عضو طالبان از سوی امریکا، این گروه تنها در 24 ساعت چندین حمله خونین انتحاری را در نقاط مختلف افغانستان راه‌اندازی کرد

یک روز پس از تحریم شش عضو طالبان از سوی امریکا، این گروه تنها در 24 ساعت چندین حمله خونین انتحاری را در نقاط مختلف افغانستان راه‌اندازی کرد و در آن ده‌ها شهروند افغانستان را کشت.

در حدود یک هفته پس از حمله این گروه بر هوتل انترکانتیننتال که در آن 22 تن کشته شدند، طالبان با انجام یک حمله انتحاری جان چند تن را در ولایت قندهار گرفتند و چند ساعت پس از آن یک انفجار دیگر را در هلمند راه‌اندازی کردند.

حوالی ساعت 12 امروز نیز این گروه با انجام یک حمله انتحاری در قلب شهر کابل باعث کشته و زخمی شدن ده‌ها باشنده این شهر شد. یک مهاجم این گروه یک عراده آمبولانس را پس از عبور دادن از اولین ایست بازرسی پولیس در ورودی ساختمان وزارت داخله سابق افغانستان خود را ایست بازرسی دوم منفجر کرد. در این حمله بیش از 60 تن کشته و بیش از 140 تن دیگر زخم برداشتند.

درحالی که بسیاری‌ها انتظار داشتند تحریم اعضای ارشد گروه طالبان کمکی به وضعیت افغانستان کند و طالبان را زیر فشار قرار بدهد، اما به باور بسیاری از آگاهان این گروه با انجام چندین حمله انتحاری و انفجاری یکبار دیگر پاسخ روشنی ارایه کردند که حاضر به تسلیم شدن یا پیوستن به روند صلح نیستند.

از سوی هم تلاش‌های شورای عالی صلح افغانستان می‌رفت تا نتایجی را در پی داشته باشد. این شورا چندی پیش از اندونیزیا خواسته بود تا به روند صلح افغانستان کمک کند.

روز گذشته جوکو ویدودو، رییس جمهور اندونیزیا پیشنهاد کرد که برای ترویج صلح در افغانستان و پایان دادن جنگ در این کشور یک کمیته متشترک از روحانیون افغانستان، پاکستان و اندونیزیا ایجاد شود.

او در دیدار با ممنون حسین، رییس جمهور پاکستان گفته است که صلح در افغانستان ضرورتی برای توسعه و پیشرفت منطقه است و منازعه در این کشور به نفع هیچ‌کسی نیست. او گفته است که مردم عادی، به‌ویژه زنان و کودکان، همیشه بیشترین آسیب را در اثر منازعات و جنگ‌ها می‌بینند.

در میان فوران آتش جنگ و کشتار، حکومت افغانستان اما به این باور است که جنگ بر این کشور تحمیل شده و شورشیان بازنده‌اند. این کشور مدعی است که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان در مبارزه با هراس‌افگنی بر حق اند و حمایت‌های مردمی و جامعه جهانی را به‌دست آورده‌اند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان امروز با نشر اعلامیه‌ای حمله انتحاری در چهارراهی صدارت را محکوم کرده و گفته است که تروریزم وارد مرحله‌ی گسترده‌ی تجدید جهانی شده و اما افغانستان در خط نخست جنگ به نیابت از جامعه جهانی در برابر آن مبارزه می‌کند.

آگاهان اما به این باور اند که تحریم اعضای ارشد طالبان تنها حرکت‌های نمادینی است که در میدان جنگ تغییر ایجاد نمی‌کند. به باور این افراد تا زمانی‌که پاکستان دست از حمایت طالبان بر ندارد، چشم‌انداز صلح و پایان جنگ در افغانستان همچنان خونین و سیاه است.

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی افغانستان به این باور است که «تا در خانه‌ دشمن ترس و وحشت ایجاد نشود و در دل‌های شان بیم حمله متقابل ایجاد نگردد، به همین منوال هر روز ده‌ها خانواده مان در سوگ و ماتم عزیزان شان خواهند نشست.»

به باور شمار دیگر از آگاهان، پاکستان با پیروی از استراتژی «قتل با هزار زخم» که آن‌را در زمان جنگ افغانستان و شوروی سابق طراحی کرده بود، در تلاش است تا به عمق استراتژیک خود با به کار گیری از گروه‌های شورشی برسد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *