جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

بیماری واگیردار و کشنده؛ بازگشت آنفلونزای مرغی و احتمال سرایت آن به نقاط مختلف افغانستان

خواندن 4 دقیقه
0
(0)

بیماری آنفلوانزای مرغی که همه ساله تقریباً با شروع فصل سرما ببین پرندگان شایع می شود باعث می گردد تا مرغداری‌های صنعتی به ویژه مرغداری‌های تولید تخم مرغ بیشترین تلفات و آسیب را ببیند

انفلانزای مرغی یا ویروس H5N1 نوع بیماری خطرناک و کشنده‌ی مرغی است که قابلیت سرایت از پرنده‌های وحشی به حیوانات و پرندگان اهلی را دارد و به آسانی می‌تواند از طریق مدفوع و دهان پرندگان به دیگر پرندگان و انسان‌ها سرایت کند.

گسترش شیوع انفلانزای مرغی در افغانستان بعد از آن سبب نگرانی مردم در این کشور شد که هفته گذشته، وزارت زراعت گفته که این بیماری در تاریخ ۷ قوس سال جاری در ولایت سرحدی خوست، در میان پرنده‌های مهاجر شایع شده است. پس از آزمایش‌های لازم لابراتواری از سوی سازمان جهانی صحت حیوانی مواردی از این بیماری در این ولایت تایید شده است.

دفن‌صدها مرغ

مسوولان این وزارت همچنان تاکید می‌کنند که ممکن است این بیماری از طریق پرندگان آلوده به آنفلوانزای مرغی به مرغ‌های خانگی سرایت کرده و مرغ‌های اهلی را نیز آسیب زند. از هفته گذشته تا کنون ۱۵ مورد از شیوع انفلانزای مرغی در ناحیه هفتم شهر کابل و شهرستان بگرامی این شهر نیز تثبیت شده ‌است.

اکبر رستمی سخنگوری وزارت زراعت‌آبیاری و مالداری افغانستان می گوید که مرغ‌های مبتلا به انفلانزای مرغی از بین برده‌شده‌ و کارمندان این وزارت آن ها را قرنطین و ضد عفونی‌کرده‌ اند.

آقای رستمی می‌گوید:‌ «از اولین شیوع بیماری انفلانزای مرغی در خوست، تا کنون این بیماری در ولایت‌های کابل‌، هرات و لوگر ثبت شده‌ ‌است. ۱۵ مرغ به دلیل این بیماری در کابل از بین رفته و در هرات مجموع مرغ‌های موجود دو فارم مرغ داری از بین برده ‌شده ‌است. ساحه‌های مشکوک تثبیت ‌شده و تا حدود سه الی هفت کیلومتری آن ساحات قرنطین شده ‌است تا جلو شیوع این بیماری در سایر نقاط کشور گرفته شود.‌»

مسوولان همچنان اضافه می‌کنند که با نهاد‌های همکار واردات مرغ، گوشت و تخم مرغ از کشور‌های همسایه افغانستان را ممنوع کرده ‌است.

هم‌چنان آقای رستمی اضافه می‌کند برای مقابله با این بیماری در برابر این بیماری، مسوولان و کارمندان وزارت زراعت آبیاری و مالداری ۳۴ ولایت تدابیری ویژه‌ای را روی دست گرفته و وسایل و تجهیزات به این کارمندان توزیع شده‌است.

آقای رستمی افزود:‌« برای تثبیت این بیماری در افغانستان، ابزار و لوازم ضروری برای جلوگیری از انفلونزای مرغی را در ۳۴ ولایت فرستاده‌ایم و هم‌چنان به مردم از طریق رسانه‌های محلی و برگزاری برنامه‌های آموزشی هشدار داده‌ایم که اگر علایمی از این بیماری را در مرغ‌های‌شان مشاهده کردند، به ما خبر بدهند.‌»

آقای رستمی اضافه می‌کند‌ که در صورت تشخیص پرنده‌های بیمار جمع‌آوری و دفن خواهد شد و کارمندان وزارت زارعت آبیاری و مالداری ساحه را قرنطینه می‌کنند تا از شیوع این بیماری در بین مردم جلوگیری شوند.‌

علایم بیماری

مسوولان می‌گویند که ویروس های این بیماری از راه های مختلف در بین پرندگان اهلی، وحشی وانسان ها سرایت می کند.

به گفته آگاهان بهداشتی از دست زدن به مواد اضافه مرغ ها نظیر پر، پوست، خون ، گوشت، تخم مرغ های مریض ومرده خودداری گردد و کودکان از نزدیک شدن به آن منع گردد.

در عین حال تاکید شده که از کشتار مرغ ها وسایر پرندگان در خانه ها، کوچه ها وبازار خود داری گردد و از مکان های مطمین مرغ، گوشت و تخم مرغ خریداری گردد.

مسوولان همچنان اضافه می‌کنند که بیماری آنفلوانزای علایمی مانند بی‌اشتهایی، تغییر صدا، مشکلات تنفسی، اسهال، افت در تولید تخم، تیرگی تاج و ساق‌پا، پژمردگی مرغ و یا پرنده‌ها، آب‌ریزش بینی و چشم و مرگ‌ومیر پرندگان به همراه است و باید با مشاهده این علایم در پرند‌گان وزارت زراعت افغانستان در جریان قرار گیرد.

راهکارها

مسوولان وزارت زراعت آبیاری و مال‌داری افغانستان می‌گویند که این وزارت تا از بین بردن این بیماری، برای مردم کمپاین‌های آگاهی‌دهی را در سراسر ۳۴ ولایت افغانستان راه‌اندازی کرده ‌است.

مسوولان وزارت زراعت آبیاری و مال‌داری افغانستان همچنان از مردم این کشور می‌خواهند که برای جلوگیری از سرایت این ویروس به انسان‌ها، از خوردن گوشت‌خام، بازی با پرنده‌ها، کندن پرهای آن‌ها خوداری کنند.

اکبر رستمی سخنگوی این وزارت می‌گوید که وزارت زراعت در تمام فارم‌های مرغ‌داری و کلینیک‌های حیوانی، آموزش و آگاهی عامه داده و همه‌ی وسایلی که برای تشخیص این بیماری نیاز است را در خدمت کارمندان این وزارت قرار داده تا احتمالات را در نظر گرفته برای صحتمندی مردم، به آنان کمک کنند.

مسوولان این وزارت هشدار می‌دهند که این بیماری به آسانی قابل انتقال است و باید از پرنده‌های وحشی، مرغ‌های خانگی، پرنده‌های زینتی و پرنده‌های بیمار دوری کنند تا جلو انتقال آن گرفته شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان