جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
1 بازدید

شهر نورمال؛ 3 گونه واکنش فیس بوکی به برداشتن موانع امنیتی کابل

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

اقدام شهرداری کابل برای برداشتن موانع امنیتی با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده است. بسیاری‌ها از این کار شهرداری کابل استقبال کرده و از آن حمایت کرده‌اند. شمار دیگر اما می‌گویند این کارها نتیجه نمی‌دهد و حکومت بجای این کار باید اول امنیت را تامین کند.

شهرداری کابل برداشتن موانع امنیتی یا دیوارهای کانکریتی کنار جاده‌ها و پیاده‌روها را در ناحیه‌های مختلف این شهر از صبح روز گذشته آغاز کرده و می‌گوید تمامی این موانع را به‌جز در چند مورد مشخص، بر می‌دارد.

این دیوارها که در چند سال اخیر برای جلوگیری از تهدیدات تروریستی در کوچه‌ها و پیاده‌روها از سوی مقامات حکومتی و غیرحکومتی و نهادهای مختلف گذاشته شده، شهر کابل را تبدیل به قلعه‌ی جنگی ساخته و باعث راه‌بندان شدید شده است.

تیم عملیاتی شهرداری کابل شب گذشته نیز موانع امنیتی را در شماری از ناحیه‌های این شهر برداشته و بعد از ظهر امروز تا سرک دارالامان کارشان را ادامه داده است. در آخرین مورد از فعالیت این تیم، موانع امنیتی پارلمان افغانستان برداشته شده است.

barriers1
اقدام شهرداری کابل برای برداشتن موانع امنیتی در نقاط مختلف شهر موافقان و مخالفان متعددی در صفحات اجتماعی داشته است

وزارت امور داخله افغانستان، لالی حمیدزی عضو مجلس نمایندگان و شایسته باز ناصری رییس کمیسیون دفاعی مجلس نمایندگان از جمله نهادها و افرادی اند که گفته‌اند به‌صورت داوطلبانه موانع امنیتی‌شان را بر می‌دارند.

موافقان

بسیاری از شهروندان کابلی در واکنش به برداشتن موانع امنیتی از جاده‌ها، کوچه‌ها و پیاده‌روها استقبال کرده و آن‌را یک اقدام نیک و ستودنی دانسته‌اند. این گروه می‌گویند موانع امنیتی زیاد چهره کابل را وحشتناک جلوه می‌دهد و با برداشتن این موانع چهره کابل تغییر می‌کند.

صفی‌الله فاضل این ابتکار را باعث زیباسازی دوباره کابل می‌داند.

Safiullah Fazel

عباس فراسو نیز در فیسبوک خود نوشته است که اقدام دولت از مجرای شهرداری کابل برای برداشتن موانع امنیتی، یک اقدام ستودنی است و باید از آن حمایت کرد.

Abbas Farasoo

شکور نظری، شاعر و نویسنده است. او در فیسبوک خودش ضمن حمایت از طرح شهرداری کابل، گفته است باید شاهرگ‌های پایتخت و شهرهای کلان دیگر باشود شود تا تنفس کنند.

Shakor Nazari

مخالفان

در سوی مقابل حامیان طرح برداشتن موانع امنیتی کانکریتی از شهر کابل، شماری‌ها برداشتن موانع امنیتی را یک تصمیم شتابزده می‌خوانند و می‌گویند اگر حکومت افغانستان تدابیر جدی و بدیل را روی دست نگرفته باشد، برداشتن موانع امنیتی زمینه را برای تروریستان بیشتر فراهم می‌سازد.

محمد علی اخلاقی، عضو مجلس نمایندگان افغانستان در صفحه فیسبوک خود نوشته است که برداشتن موانع برای بعضی اشخاص و مراکز که مورد تهدید است، تشویش برانگیز خواهد بود.

Mohammad Ali Akhlaqi

صبور جان‌باز، یکی دیگر از کاربران فیسبوک نوشته است برداشتن موانع امنیتی از سوی شهرداری کابل هرچند یک اقدام نیک است اما با در نظرداشت وضع امنیتی افغانستان، و شهر کابل به‌ویژه، هرگونه شتاب‌زدگی و برخورد غیر امنیت‌محور در برچیدن این موانع برای تروریستان اهداف سخت را به اهداف نرم تبدیل می‌کند.

Saboor Janbaz

عوام فریبی

شمار دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی در افغانستان این تصمیم حکومت را به دیده شک نگرسته و می‌گویند شهرداری کابل قادر به برداشتن تمامی موانع امنیتی نیست و در برابر شماری از زورگویان کم می‌آورد.

این گروه می‌گویند شهرداری کابل نمی‌تواند این تصمیم را بر همگان اجرا کند. هرچند شهرداری کابل گفته است که مخالفت با تصمیم کابینه برخورد جدی را در پی دارد.

مسعود حسینی نوشته است برداشتن موانع توسط شهرداری کابل یک تبلیغ دروغ و بازی دادن مردم و فریب اذهان عمومی است

Massoud Hossaini

نجیب دهزاد، یکی از طنزنویسان افغان نیز گفته است شهرداری کابل پاکسازی پایتخت از موانع سمنتی را باید با “بسم‌الله” آغاز می‌کرد.

Najib Dehzad

شهرداری کابل وعده سپرده است که تا پیش از رسیدن عید سعید فطر تمامی موانع امنیتی در جاده‌ها، کوچه‌ها و پیاده‌روها را به‌جز موارد استثنایی بردارد. این اداره همچنان از مردم خواسته است از این طرح پشتیبانی نموده و شهرداری را کمک کنند.

عبدالله حبیب‌زی امروز با نشر عکس جاده 80 متره میدان هوایی بین‌المللی کابل قبل از برداشتن موانع امنیتی و بعد از آن، نوشته است که “نارنجی پوشان بعد از سال‌ها، جاده را جاروب زدند.”

آقای حبیب‌زی گفته است که تصمیم برداشتن این دیوارهای امنیتی از سوی کابینه افغانستان گرفته شده و برداشتن موانع امنیتی کانکریکتی در هماهنگی با ارگان‌های مختلف صورت می‌گیرد.

آقای حبیب‌زی که خود رهبری تیم عملیاتی برداشتن موانع امنیتی را بر عهده دارد، روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت براساس سروی که اخیراً توسط شهرداری کابل انجام شده است 173 نقطه عمده و ده‌ها نقطه کوچک دیگر در شهر کابل با موانع کانکریتی و فلزی مسدود و یا نیمه مسدود شده است.

او افزودکه “…که باعث افزایش ازدحام، تبدیل شدن چهره شهر به یک قلعه جنگی و بالاخره ایجاد فاصله میان دولت و مردم گردیده است. مطابق مطالعاتی که در این زمینه به انجام رسیده است، تمام این نقاط به سه کتگوری مختلف تقسیم می‌گردد که عبارت اند از ضروری، نیمه ضروری و غیر ضروری.”

barriers2
رهبری تیم عملیاتی برداشتن موانع امنیتی را شخص عبدالله حبیب‌زی، شهردار کابل به عهده دارد

بخش ضروری شامل نقاطی که بلندترین تهدید امنیتی را دارد، برخی از اراکین بلند رتبه دولتی و سفارت‌خانه‌ها را می‌شود. بخش نیمه ضروری شامل سازمان‌های غیردولتی و امثال آن و بخش غیرضروری موانعی اند که به موجودیت آن هیچ ضرورتی احساس نمی‌شود.

صبح روز جمعه شهرداری کابل در نخست موانع امنیتی فرماندهی عمومی گارنیزیون کابل و در ناحیه سوم موانع امنیتی خانه فاروق وردک، وزیر پیشین معارف و شماری از اعضای مجلس نمایندگان را برداشت.

امروز آقای حبیب‌زی در صفحه فیسبوک خود نوشت «تصمیمی که در مورد برداشتن موانع امنیتی در کابینه گرفته شده، به جز نهادهای بین‌المللی و بعضی مراکز دیگر، استثنایی در این خصوص وجود ندارد.”

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان