جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
42 بازدید

خواص آب لبو: ۲۷ فایده بی نظیر آب چغندر برای پوست، مو و سلامتی

آنچه که در این مطلب میخوانید
خواص آب لبو
خواندن 12 دقیقه
3.7
(6)

چغندر یا لبو، گیاهی غده‌ای با طعم مطلوب و شیرین است که بسیاری از مردم آن را دوست دارند. تحقیقات نشان می دهند که نوشیدن آب چغندر، که به نام آب لبو نیز شناخته می شود، می‌تواند برای سلامتی شما مفید باشد. در این نوشتار از سری مطالب خواص خوراکی‌ها در خبرنامه با ۲۷ برترین خواص آب لبو برای پوست، مو و سلامتی آشنا خواهیم شد.

خواص آب لبو برای سلامتی

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که آب لبو یا آب چغندر به سم‌ زدایی کل بدن، کاهش فشار و کلسترول خون، بهبود سلامت قلب و استقامت بدن، و تقویت مغز کمک می‌کند. فقط ۲۰۰ میلی ‌لیتر آب لبو یا آب چغندر در روز شما را از تمام خواص آن بهره‌مند می‌کند.

۱. سبب تسریع کاهش وزن می‌شود

شیرینی طبیعی لبو باعث می‌شود که برای کاهش وزن عالی باشد، چرا که می‌توانید آن را جایگزین شیرین‌کننده‌های مصنوعی کنید. چون رژیم غذایی که سرشار از شکر افزودنی باشد می‌تواند به افزایش وزن منجر شود.

به علاوه، آب لبو سرشار از فیبر است و به همین دلیل یکی از نوشیدنی‌های عالی برای کاهش وزن است. برخی متخصصان می‌گویند با مصرف آب لبو بدن بهتر می‌تواند مواد مغذی آن را جذب کند.

مطلب مرتبط: نوشیدنی های لاغرکننده؛ ۸ نوشیدنی خوشمزه که می تواند چربی های تان را آب کند!

۲. از خواص آب لبو کاهش فشار خون است

در پژوهشی که در دانشگاه کوئین مری در لندن انجام شد، معلوم شد آب لبو فشار خون را در عرض ۴ هفته پایین می‌آورد. بر اساس گفته متخصصان علت این تاثیر وجود نیترات است که بدن آن را به اکسید نیتریک تبدیل می‌کند. و در این فرآیند عروق خونی باز می‌شود.

آیا می‌دانید چرا فشار خون را قاتل خاموش می‌نامند؟

مصرف آب لبو به طور منظم می‌تواند این اثرات خوب را ماندگار کند. مصرف ۲۵۰ میلی‌لیتر آب لبو در روز خیلی موثرتر از بیشتر داروهای ضد فشار خون است. اما حتما قبل از آن با پزشک‌تان مشورت کنید.

 

مطالعه دیگری که در دانشگاه نیوکاسل لندن انجام شد یافته‌های مشابهی را به همراه داشت. نیترات غیرارگانیک و مکمل آب لبو به کاهش فشار خون کمک می‌کند. این می‌تواند برای کسانی که در معرض بیماری قلبی عروقی هستند مفید باشد.

۳. آب لبو به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند

آب لبو می‌تواند  این توانایی را داشته ‌باشد که از سرطان سینه و پروستات پیشگیری کند. شاید بتوان این خاصیت را به وجود بتانین (نوعی بتالین) در لبو نسبت داد.در پژوهش دیگری که در دانشگاه هاروارد واشنگتن انجام شد، محققان مشاهده کردند مصرف لبو از سرطان ریه و پوست پیشگیری می‌کند.آب لبو وقتی هم‌زمان با عصاره‌ی هویج مصرف شود به درمان سرطان خون کمک می‌کند. پژوهش‌های زیادی خواص ضد سرطانی لبو را تایید کرده ‌است.

۴. بهبود سلامت قلب از جمله خواص آب لبو است

از آنجایی که آب لبو خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می‌دهد. بر اساس یک پژوهش مصرف مرتب آب لبو به مدت فقط یک هفته می‌تواند ثبات فشار خون را در افراد سالمندی که در معرض خطر نارسایی قلبی هستند، بهبود ببخشد.

تحقیق دیگری در امریکا حاکی از آن است که مصرف آب لبو از انفارکتوس میوکارد (یا همان سکته‌ قلبی در اثر انسداد خون در یکی از بافت‌های قلب) جلوگیری می‌کند.

مطلب مرتبط: با این چک لیست ساده در تمام طول سال از سلامت قلب تان مراقبت کنید

۵. سلامت مغز را بهبود می‌دهد

گفته می‌شود لبو به واسطه‌ی اکسیژن‌رسانی به قشر حرکتی اولیه، یعنی آن بخش از مغز که معمولا در مراحل اولیه‌ی زوال عقل تحت تاثیر قرار می‌گیرد، انعطاف‌پذیری مغز را بالا می‌برد.

در یک مطالعه دیگر، وقتی به سالمندانی که فشار خون بالا داشتند (علاوه بر ورزش) آب لبو داده شد، اتصالات مغزی‌شان به افراد جوان‌تر شباهت پیدا کرد.

چنانچه قبلا گفته شد نیترات موجود در لبو در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود. اکسید نیتریک سلول‌های مغزی را قادر می‌سازد با یک‌دیگر ارتباط برقرار کنند، و به این طریق سلامت مغز را بهبود می‌بخشد. به علاوه، نیترات جریان خون به مغز را بهبود می‌بخشد.

۶. سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد

تحقیقات نشان داده‌ اند لبو باعث می‌شود مصرف انرژی در عضلات بهینه شود و به این طریق استقامت را بالا می‌برد. یکی از این پژوهش‌ها شامل ۱۰ مرد ۱۹ تا ۳۸ ساله بود که روی دوچرخه‌های ثابت رکاب می‌زدند. مصرف حدود نیم لیتر آب لبو آنها را قادر می‌ساخت بدون این‌که خسته شوند ۱۶ درصد بیش‌تر رکاب بزنند.

دانشمندان باور دارند نیترات موجود در آب لبو به بهبود جریان خون و هورمون‌ها کمک می‌کند که همه اینها در افزایش انرژی بدن نقش دارد.

۷. خواص آب لبو: به تنظیم قند خون کمک می‌کند

مطابق با تحقیقی که در ایسلند انجام شده‌است فیبر موجود در چغندر قند می‌تواند هیپرگلیسمی را کاهش دهد. و بر اساس پژوهشی دیگر مصرف آب لبو مانع افزایش قند خون بعد از نهار یا شام می‌شود.

۸. سبب بهبود سلامت جنسی می‌شود

از زمان رومیان باستان  لبو یا چغندر به عنوات تقویت ‌کننده‌ قوای جنسی مصرف می‌ شده است. لبو حاوی مقدار زیادی بور است، یک ماده‌ی معدنی که مستقیما با تولید هورمون‌های جنسی در ارتباط است. لبو آرامش‌بخش نیز هست. بتائین موجود در لبو ذهن‌تان را آرام می‌کند، و تریپتوفان در احساس شادی موثر است. هر دوی این‌ها می‌تواند به سرزندگی شما کمک کند. بر اساس پژوهشی که در عربستان سعودی انجام شده‌است، آب لبو نیز توانسته است به درمان ضعف جنسی کمک کند.

مطلب مرتبط: هورمون شادی آور؛ ۱۴ شیوه که سطح دوپامین را در مغز افزایش بدهیم

۹. سرشار از فولات و بتالین است

فولات، فیبر، و بتالین فراوان موجود در لبو آن را در گروه خوراکی‌های ضد التهاب قرار داده‌است. بر اساس پژوهشی که در ایران انجام شده‌است لبو، به ویژه آب لبو در درمان التهاب موثر است. پژوهش دیگری در مصر نشان داده‌ است که عصاره‌ لبو می‌تواند التهاب کلیه‌ها را بهبود ببخشد.

۱۰. به جلوگیری از آلزایمر کمک می‌کند

در مطالعا زیادی مشاهده شده است که آب لبو از آلزایمر پیشگیری می‌کند. بر اساس پژوهش‌های قطعی کسانی که آب لبو می‌نوشند مغزی سالم‌تر و عملکرد شناختی بهتری دارند.

۱۱. سیستم گوارش را بهبود می دهد

در برخی مطالعات دیده شده است که مصرف مرتب آب لبو گوارش و کیفیت خون را بهبود می‌بخشد. و بر اساس گزارشی دیگر آب چغندر سفید می‌تواند انسدادهای کبد و طحال را رفع کند. لبو می‌تواند برای درمان بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش و خون نیز مفید باشد.

مطلب مرتبط: ۶ نشانه که کبد سمی دارید

 

رومیان از لبو برای درمان یبوست و بیماری‌های مرتبط با آن استفاده می‌کنند. از آن‌جا که لبو سرشار از فیبر است می‌تواند به درمان دیورتیکولیت کمک کند. هم‌چنین فیبر برای تحرک روده و بهبود سلامت کلی دستگاه گوارش مفید است.

۱۲. آب لبو به پیشگیری از زوال عقل کمک می‌کند

یکی دیگر از خواص آب لبو کمک این خوراکی گیاهی به پیشگیری از بروز زوال عقل اشاره کرد. زیرا گردش خون را در مغز افزایش می‌دهد و عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد.

مطابق با گفته پزشکان وبسایت WebMD، پژوهشگران طی مطالعه‌ای درباره‌ی اثر چغندر قرمز بر سلامت مغز دریافتند آب چغندر می‌تواند با پیشرفت زوال عقل مبارزه کند. طبق نتایج این مطالعه که توسط دانشگاه وِیک فارِست منتشر شد، پس از چهار روز مصرف آب چغندر نتایج ام‌آر‌آی نشان دادند میزان گردش خون در آن نواحی از مغز که با زوال عقل و دیگر مشکلات شناختی مرتبط است، افزایش یافت.

۱۳. به سم زدایی بدن کمک می‌کند

لبو به دلیل آنتی اکسیدان‌هایی که دارد به سم‌زدایی کل بدن‌ و پیشگیری از بیماری کمک می‌کند. چغندر حاوی ترکیباتی است که به فرایند سم‌زدایی در بدن و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند.

نشریه‌ی نیوترینتس پژوهش مفصلی را درباره‌ی خواص آنتی‌اکسیدانی لبو منتشر کرد که نشان می‌دهد چغندر علاوه بر بتالائین حاوی بسیاری دیگر از آنتی‌اکسیدان‌ها است. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به تجزیه‌ی سموم در بدن کمک کنند و آن‌ها را به سادگی از بدن خارج نمایند. دانشمندان هم‌چنین در این پژوهش دریافتند عصاره‌ی لبو به سلول‌های بدن کمک می‌کند از شر رادیکال‌های آزاد خلاص شوند.

۱۴. عامل تقویت بنیه و عملکرد ورزشکاران است

آب چغندر یا لبو می‌تواند به بهبود عملکرد ورزشکاران کمک کند و سطح انرژی را در بدن افزایش دهد. بدن می‌تواند نیترات را به انرژی تبدیل کند، و مصرف این ماده از طریق گیاهی نظیر چغندر بی‌خطر است.

مطابق با نتایج مطالعه‌ای که در مجله آکادمی تغذیه و رژیم های غذایی به چاپ رسید، مصرف آب لبو به دوندگان کمک می‌کند بتوانند سریع‌تر و طولانی‌تر بدوند. به گفته‌ی پژوهشگران، چغندر دویدن را در بزرگسالان سالم بهبود می‌بخشد.

۱۵. به تسکین درد آرتریت کمک می‌کند

آرتریت نوعی بیماری مفصلی است که باعث ورم و درد در مفاصل می‌شود. این بیماری به عنوان استئوآرتریت‌ و آرتریت روماتوئیدنیز طبقه‌بندی می‌شود. استئوآرتریت زمانی اتقاق می‌افتد که غضروف بین مفاصل سائیده‌ شده که باعث التهاب و درد می‌شود و آرتریت روماتئید ناشی از اختلالات خود ایمنی است که در آن سلول‌های سفید خون، غضروف را تخریب می‌کنند. به‌دلیل وجود خواص ضدالتهابی در آب لبو این خوراکی خوشمزه ورم و درد مفاصل را تسکین‌می‌دهد و مانند درمانی طبیعی آرتریت عمل‌می‌کند.

مطلب مرتبط: ۱۰ ماده خوراکی که به مبارزه با التهاب در بدن کمک می‌کنند

۱۶. آب لبو به التیام زخم‌ها و کبودی‌ها کمک می‌کند

چنانچه ثابت شده‌ است ویتامین سی کمک می‌کند که روند بهبود کبودی تسریع شود. از آن‌جایی که لبو به میزان فراوانی ویتامین ث دارد، برای تسریع روند بهبودی زخم‌ها و کبودی‌ها فایده‌ی زیادی دارد. همچنین از قدیم ‌الایام، اعتقاد بر این بوده ‌است که برگ لبو برای سرعت بخشیدن به فرآیند التیام بسیار موثر است. بنابراین، استفاده از لبو به عنوان دارویی برای التیام زخم و کبودی می‌تواند برای روند بهبودی مفید باشد.

۱۷. علائم سندروم پیش از قاعدگی را کاهش می‌دهد

آب لبو منبع عالی آهن است. با استناد به مراکز کنترل بیماری، زن‌ها بیشتر از مردها به آهن احتیاج ‌دارند، ، زیرا زنان هرماه در دوره قاعدگی، مقدار مشخصی خون از دست‌می‌دهند. با شروع سیکل قاعدگی زن در دوره بزرگسالی، نیاز او به آهن افزایش‌می‌یابد اما زمانی که زن به سن یائسگی می‌رسد، سطح این نیاز کاهش‌می‌یابد.

آهن حتی می تواند خلق ‌و خوی شما را نیز بهترکند. خلق‌ و خو به تعادل هورمون‌هایی مانند سروتونین، دوپامین و دیگر هورمون‌های حیاتی بستگی‌دارد. زمانی که سطح اکسیژن در مغز کم است، این هورمون‌ها نمی‌توانند به‌طور مناسب سنتز کنند. به‌همین دلیل است که کمبود آهن گاهی ‌وقت‌ها باعث بدخلقی، خواب نامناسب، سطح انرژی پایین و نبود انگیزه می‌شود. اگر متوجه تغییرات افسردگی یا اضطراب در رفتار یا احساسات خود به‌ویژه در دوران قاعدگی می‌شوید، می‌توان کمبود آهن را در آن دخیل دانست.

۱۸. از سکته‌ مغزی جلوگیری می‌کند

این مورد  از خواص آب لبو هم یکی از موارد قابل ت.جه است. اگر سلامت ذهن شما در حد خوبی قرار ندارد و فشار زیادی را احساس می‌کنید، فشار خون‌تان نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. با بالا رفتن سطح فشار خون نیز احتمال بیش‌تری برای رخ دادن سکته‌ی مغزی وجود دارد.

وجود پتاسیم در این ماده‌ خوراکی به تقویت سلامت قلب کمک می‌کند. در عین حال، پتاسیم که یک واسازودیلاتور نامیده می‌شود، رگ‌های خونی را شل می‌کند و فشار خون را پایین می‌آورد و به این ترتیب خطر رخ دادن سکته‌ مغزی را نیز کاهش می‌دهد.

۱۹. از مشکلات تنفسی جلوگیری می‌کند

ثابت شده‌ است که آب لبو توانایی جلوگیری از مشکلات تنفسی را دارد. به علاوه، این ریشه‌ی خوراکی غنی از ویتامین سی است که به جلوگیری از آسم کمک می‌کند. ویتامین C به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند که دارای مزایای زیادی برای بدن ما است. به این ترتیب خوردن آب لبو یک راه عالی برای جلوگیری از هر گونه بیماری تنفسی است که ممکن است برای شما رخ دهد.

۲۰. از آب مروارید‌ جلوگیری می کند

لبو منبعی عالی برای کاروتنوئید است که می‌تواند خطر ایجاد آب مروارید را کاهش دهد. هم‌چنین برای پیشگیری از تباهی لکه‌ زرد نیز مفید است.

۲۲.آب لبو سلامت پوست را بهبود می‌دهد

در برخی مطالعات مشاهده شده‌ است مصرف آب لبو از سرطان پوست پیشگیری می‌کند. به علاوه، چنانچه قبلا اشاره شد لبو حاوی ویتامین A است که غشای مخاطی را سالم نگه می‌دارد و سلامت آن را بهبود می‌بخشد.

۲۳. با آکنه و جوش مبارزه می کند

آب لبو برای پوست های چرب و در مبارزه با آکنه و جوش معجزه می کند. نوشیدن آب لبوی مخلوط با هویج یا خیار سرشار از آنتی اکسیدان و در بهبود سلامت پوست بسیار مثور است. اگر از آکنه رنج می برید، دو قاشق آب چغندر تازه را با کشک ساده مخلوط کنید و روی ناحیه آسیب دیده بمالید. بگذارید 15 دقیقه بماند و بشویید. آکنه را خشک می‌کند، بدون اینکه جای آن باقی بماند!

۲۴. درخشندگی پوست را افزایش می‌دهد

یک لیوان آب چغندر تازه تمام چیزی است که برای درخشش پوست از درون نیاز دارید. آب لبو با از بین بردن سموم خون را تصفیه می کند و به پوست درخشش می‌دهد. آب چغندر را به طور منظم روی پوست‌تان استعمال کنید تا سلول های مرده از بین بروند و پوست نرم شود.

۲۵. خواص آب لبو؛ لب‌ها را روشن وزیبا می‌کند

اگر دوست دارید به آن رنگ گلگون طبیعی و زیبا روی لب ها برسید، به چغندر روی بیاورید. هر شب قبل از خواب مقداری آب چغندر را روی لب ها بمالید تا در عرض 10 روز متوجه تفاوتی که ایجاد می‌کند شوید!

۲۶. آب لبو پوست خشک را آبرسانی می‌کند

چغندر بهترین راه برای آبرسانی پوست و مقابله با خارش است. آب چغندر را با مقدار مساوی عسل و شیر مخلوط کرده و ترکیب حاصل را روی پوست بمالید. بگذارید خشک شود و درنهایت یک دوش ولرم بگیرید. پوست شما را چندین ساعت هیدراته می‌ماند!

 

۲۷. از ریزش مو جلوگیری می‌کند

اگر از ریزش مو رنج می برید، چغندر را در برنامه غذایی روزانه‌تان قرار دهید. چغندر تمام مواد معدنی و ویتامین های ضروری برای موهای سالم را تامین می کند. مخلوط کردن دانه‌های آسیاب شده قهوه با آب چغندر به عنوان یک نرم‌کننده شگفت‌انگیز، موها را نرم و شاداب می‌کند و همچنین رنگ طبیعی زیبایی به موها می‌دهد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد آرا: 6

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان