داروی گیاهی برای سرماخوردگی: ۱۰ داروی گیاهی که برای درمان سرماخوردگی معجزه می کنند

توسطتحریریه خبرنامه

آبان ۱۷, ۱۴۰۰ به روز رسانی : آبان ۱۷, ۱۴۰۰ , ,
داروی گیاهی برای سرماخوردگی

 

فصل سرما فرا رسیده و احتمالا بسیاری از ما یک یا حتی چند بار سرماخوردگی را تجربه خواهیم کرد. هرچند داروهای بدون نسخه می‌توانند به بهبودی شما کمک کنند، اما داروهای طبیعی موثر همیشه ایده‌آل ترین گزینه محسوب می‌شوند. در این نوشتار با ۱۰ داروی گیاهی برای سرماخوردگی آشنا خواهید شد. با خبرنامه همراه باشید!

۱. زنجبیل

این ریشه خوراکی بسیار قوی می‌تواند به کاهش التهاب ناشی از سرماخوردگی و سرفه کمک کند. تاثیر چای زنجبیل برای کاهش التهاب بسیار بیش‌تر خواهد بود در صورتی که کمی لیمو نیز به آن اضافه کنید. همان‌طور که می‌دانیم لیمو به میزان فراوانی ویتامین سی دارد، بنابراین می‌تواند التهابی را که منجر به گلودرد می‌شود، کاهش دهد. علاوه بر این، لیمو به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد. به این ترتیب با نوشیدن چای زنجبیل و لیمو، هم می‌توانید لطف بسیار بزرگی به بدن‌تان بکنید و هم از طعم و مزه‌ی عالی آن لذت خواهید برد.

مطلب مرتبط: با این ۸ درمان خانگی به راحتی گلودرد را تسکین دهید!

۲. داروی گیاهی برای سرماخوردگی؛ نعناع

دمنوش نعناع باعث می‌شود احساس بسیار خوب و فوق‌العاده‌ای در گلوی‌تان داشته باشید و کمی انرژی بیشتر به بدن‌تان خواهد بخشید. کافی است چند عدد برگ نعناع تازه را درون یک لیوان بیندازید و روی آن آب جوش بریزید، روی لیوان را بپوشانید و بگذارید چند دقیقه بماند بعد از آنکه کمی خنک شد و در حالی که هنوز گرم است از آن بنوشید. بد نیست بدانید این ۶ چای و دمنوش فوق العاده هم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

۳. زنیان رومی

دانه‌های زنیان رومی یا اجوان طبیعتی گرم دارند و در بسیاری از درمان‌های خانگی برای کاهش سرماخوردگی و سرفه و درمان سرماخوردگی کودکان استفاده می‌شوند یک قاشق چایخوری دانه‌ی زنیان رومی را به مدت یک دقیقه در یک تابه تفت بدهید تا بوی آن بلند شود.کودکان بزرگ‌تر می‌توانند این دود را به طور مستقیم تنفس کنند، اما برای نوزادان شما می‌توانید آن را در یک تکه پارچه حبس کنید و بعد پارچه را در نزدیکی بالش کودک قرار بدهید. این کار به بهبود تنفس کمک خواهد کرد.

مطلب مرتبط: ۲۴ درمان خانگی سرفه که بسیار موثر هستند

۴.داروی گیاهی برای سرماخوردگی؛ ریحان

به منظور درمان سرماخوردگی می‌توانید از ریحان نیز استفاده کنید. برای انجام این درمان می‌توانید ۴ تا ۵ برگ ریحان را در نیم لیتر آب بیندازید و بعد ترکیب را به مدت ۳ تا ۴ دقیقه بجوشانید. اجازه بدهید آب خنک شود. به جای آبی که برای تهیه‌ی غذا استفاده می‌کنید، این آب را به کار ببرید. نوزاد همچنین می‌تواند به جای آب معمولی این آب ریحان را بنوشد. این آب نه تنها علائم سرماخوردگی را تسکین می‌دهد بلکه سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند.

مطلب مرتبط: ۱۸ ماده غذایی که عوامل ضعف سیستم ایمنی هستند

۵. روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس یکی از عناصر رایج در بسیاری از داروهای سرماخوردگی و ضد درد است و برای از بین بردن گرفتگی بینی تاثیر بسیار زیادی دارد. برای نوزادان و کودکان نوپا، می‌توانید چند قطره از این روغن را در یک پارچه بریزید و آن در نزدیکی رخت‌خواب کودک بگذارید تا بوی آن را استنشاق کند. برای کودکان، می‌توانید کمی از روغن را روی پیشانی استعمال کنید یا چند قطره از آن را داخل آب داغ بریزید تا بخارش را استنشاق کند.

۶. جوز هندی

برای انجام این درمان مقدار کمی جوز هندی را آسیاب کنید و چند قطره روغن حیوانی به آن اضافه کنید. ترکیب حاصل را روی پیشانی تان بمالید.

۷. روغن آویشن

در صورتی که به مدت طولانی از علائم سرماخوردگی و سرفه رنج می‌برید و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها نیز نتوانسته است مشکل‌تان را حل کند، شاید بهتر باشد این روغن عصاره‌ای پرخاصیت را نیز به عنوان داروی گیاهی برای سرماخوردگی امتحان کنید. استفاده از روغن آویشن، بر خلاف مصرف آنتی‌بیوتیک‌های قوی، برای سلامت کلیه‌ها، قلب، کبد، معده، و بینایی خطری به همراه ندارد. این روغن قادر است عفونت‌‌های قفسه‌ی سینه (ریه‌ها، برونش، حنجره و حلق) را درمان، و سرفه را متوقف کند. این ۲۵ آنتی بیوتیک طبیعی نیز شما را از داروهای شیمیایی بی نیاز می‌کند.

۸. بابونه

بابونه نوعی گیاه ضد التهاب ملایم است. این گیاه در ترکیب با لیمو و عسل یک درمان قطعی و فوق‌العاده تشکیل می‌دهد.

طرز تهیه چای بابونه: ۱ قاشق چایخوری بابونه را در ۱ فنجان آب جوش به مدت ۲۰ دقیقه دم کنید. هر روز قبل از هر وعده‌ی غذایی یک سوم فنجان از این دمنوش گیاهی بنوشید. می‌توانید برای طعم دهی، به آن عسل نیز اضافه کنید. البته خواص چای بابونه به همین مورد ختم نمی‌شود.

۹. آقطی

آقطی نوعی گیاه دارویی است که به مدت طولانی برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا مورد استفاده قرار گرفته‌است. این گیاه دارویی حاوی بیوفلاونوئیدها است که به عنوان تقویت‌کننده‌های سیستم ایمنی بدن عمل می‌کنند. آقطی دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش تورم در سینوس‌ها کمک می‌کند.

مطلب مرتبط: با این ادویه قوی التهاب را در بدن تان از بین ببرید

۱۰. داروی گیاهی برای سرماخوردگی؛ عصاره هسته گریپ فروت

خواص ضد میکروبی عصاره‌ی دانه‌ی گریپ‌فروت می‌تواند برای از بین بردن عفونت ویروسی مفید باشد. عصاره را به آب اضافه کنید و خوب با هم مخلوط کنید.  ترکیب حاصل را بنوشید.برای کودکان، ۳ تا ۵ قطره عصاره را به همین مقدار آب اضافه کنید.

* این مقاله تنها به منظور اطلاع رسانی ارائه شده است و جایگزین مشاوره یا کمک حرفه ای نیست. در صورتی که به هرگونه بیماری خاص مبتلا هستید، قبل از مصرف داروهای گیاهی با پزشک‌تان مشورت کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *