۹ علت تیرگی پوست + روش‌های روشن کردن آن برای همیشه

توسطتحریریه خبرنامه

مهر ۲۹, ۱۴۰۰ به روز رسانی : مهر ۲۹, ۱۴۰۰ ,
علت تیرگی پوست و راه درمان آن

 

اگر به دنبال علت تیرگی پوست هستید، جای درستی آمده‌اید! واقعیت این است که پوست درخشان و شفاف هرگز از مد نمی‌افتد، اما حفظ و داشتن یک چهره درخشان همیشه آسان نیست. دلایلی وجود دارد که پوست شما درخشش خود را از دست می‌دهد. پوست تیره و کدر دقیقا چیست؟ پوست ما دائم سلول‌های مرده را از بین می‌برد. اگر این فرایند به طور موثر کار نکند، رنگ پوست شما می‌تواند ظاهری رنگ پریده، خسته و ناسالم پیدا کند. به عنوان مثال چین و چروک‌ها ظاهر شده و افزایش می‌یابد.

با وجود این مسئله ناگوار، خبر خوب این است که، راههای ساده‌ای برای بازگرداندن درخشش به پوست وجود دارد. رعایت مواردی که می‌تواند بزرگ‌ترین تغییر را در چهره شما ایجاد کند. اگر احساس می‌کنید پوست شما، درخشندگی خود را از دست داده است، به احتمال زیاد، یکی از دلایل زیر علت آن است. به همین دلیل به موارد ذیل توجه کنید، تا با پوست کدر، تیره و خسته خداحافظی کنید و همیشه پوست جوان و درخشان داشته باشید.

 مطلب مرتبط: ۷ ماسک سفیدکننده پوست که اثربخشی عالی دارند

1. کم آبی پوست

تامی آمبل ، بنیانگذار Shea Terra Organics توضیح می‌دهد که کم آبی (دهیدراته شدن) باعث کاهش حجم جریان خون به پوست می‌شود و شما را “رنگ پریده و بیمار” نشان می‌دهد. اگرچه کم آبی بدن ممکن است به عنوان یک مشکل کوتاه مدت با یک لیوان آب حل شود، اما جانت پرستوسکی، متخصص پوست در نیویورک، کم آبی بدن را یک مشکل طولانی مدت  و جدی می‌پندارد. او تاکید می‌کند که  عدم آب‌رسانی مورد نیاز به پوست می‌تواند باعث آسیب‌های دائمی مانند خطوط ریز ، افتادگی و حتی چین و چروک‌های عمیق شود. در این مورد استفانی ساسوس، متخصص تغذیه در موسسه خانه‌داری خوب آمریکا می‌گوید: بهترین درمان کم آبی نوشیدن است. او توصیه می‌کند که روزانه حداقل هشت لیوان آب یا سایر نوشیدنی‌های بدون قند و کافئین مانند سلتزرهای طعم‌دار طبیعی مصرف کنید.

آیا می دانید دهیدراته شدن چه بلایی سر ارگان‌های بدن می‌آورد؟

2. علت تیرگی پوست؛ عدم لایه برداری پوست

ممکن است شما هر روز صورت خود را بشوئید، اما بر اساس یک نظر سنجی موسسه خانه‌داری خوب، لایه‌برداری به عنوان یک امر مهم مراقب از پوست را بیشتر از نیمی از زنان انجام نمی‌دهند. هادلی کینگ، پزشک متخصص پوست در نیویورک در این مورد می‌گوید: لایه‌برداری، سلول‌های خشک و مرده پوست را از بین می‌برد و یک سطح تازه ایجاد می‌کند تا محصولات موضعی بهتر به آن نفوذ کنند.

همچنین سبینا ویژمن، شیمیدان ارشد بیوتی لاب می‌گوید: لابه‌برداری بهترین راه برای صاف کردن سطح پوست است که باعث درخشندگی و شفاف شدن آن می‌شود. بنابراین بهترین روش برای جلوگیری از تحریک و آسیب‌پذیری پوست و حفظ سلامت و درخشندگی آن، استفاده مداوم از یک نوع لایه‌بردار با یک کرم ضد آفتاب 30 درصد است. البته که استفاده از مواد خوراکی ضد آفتاب نیز بسیار کمک کننده خواهد بود!

این ۷ عامل باعث بروز لکه‌های تیره روی پوست می‌شود!

3.عدم استفاده از مرطوب کننده ها

شایع ترین علت کدر شدن پوست صورت، خشکی است. کنیت هو متخصص پوست در نیویورک در این مورد می‌گوید، خشک بودن پوست باعث ایجاد شکاف در سطح آن می‌شود. زمانی که شکاف‌ها ایجاد می‌شود، سلول‌های مرده به میان آمده و باعث رنگ‌پریدگی و ناهمواری در سطح پوست می‌شود. در این حالت، بهترین روش برای جلوگیری از خشکی پوست استفاده مداوم از انواع مرطوب کننده‌ها است. دبرا لوفتمن متخصص پوست در بورلی هیلز کالیفرنیا پیشنهاد می‌کند که برای تقویت گردش خون در پوست صورت و تحریک سلول‌ها، از مرطوب کننده‌های قوی استفاده کنید. این امر اکسیژن را به سطح پوست آورده و باعث تغذیه و سلامت دوباره آن می‌شود. دنبال کردن رژیم غذایی مخصوص پوست خشک نیز بسیار کمک‌کننده است.

4. استرس زیاد

یک مشاجره، تغییر بزرگ در زندگی، یا فقط تمرینات روزانه ، احساس اضطراب و … در درخشندگی پوست شما نقش دارد. دکتر لوفتمن توضیح می‌دهد: “استرس باعث افزایش هورمون کورتیزول می‌شود که می‌تواند بر جریان خون در پوست و ترمیم پوست تأثیر منفی بگذارد.” و همین می تواند علت تیرگی پوست شما باشد.

مطلب مرتبط: با این ۸ راهکار هورمون کورتیزول را به طور طبیعی کاهش بدهید!

 

بهترین روش برای مقابله با این امر، اختصاص زمان بیشتر برای کاهش استرس است. یوگا، تنفس عمیق و یا دراز کشیدن در وان حمام (آروماتراپی یا رایحه درمانی) را امتحان کنید ( مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از نمک حمام یا روغن اسطوخودوس، آرامش را افزایش می‌دهد). دکتر جورج اسلاویچ مدیر آزمایشگاه ارزیابی و تحقیقات استرس در UCLA می‌گوید: “این‌ها به بدن شما آرامش می‌دهد و ذهن شما را به زمان حال می‌رساند.” نتیجه آن داشتن پوستی سالم‌تر و درخشان‌تر با آرامش بیشتر است.‌

مطلب مرتبط: این ۱۲ ماده غذایی برای پوست عالی هستند!

5. علت تیرگی پوست؛ کم خوابی

هر چیزی که شما را شب‌ها بیدار نگه دارد، می‌تواند بین شما و پوست درخشان شما بایستد. دکتر پالم توضیح می‌دهد: “در طول شب و به هنگام خواب، سلول‌های پوست خود را ترمیم و بازسازی می‌کنند.” اگر این دوره کوتاه یا تغییر کند، سلول‌های پوست نمی‌توانند در سطح مطلوب خود عمل کنند.”

بهترین درمان این است که سعی کنید در طول شب بین هفت تا نه ساعت خواب داشته باشید. برای افزایش تولید کلاژن که منجر به سرزندگی و جوانی پوست شما می‌شود از یک درمان شبانه با ماده‌ای مانند رتینول در هنگام خواب استفاده کنید. برای به حداکثر رساندن قدرت مرطوب‌کنندگی، هر هفته یک ماسک صورت فوق‌العاده مغذی را به جای کرم شب جایگزین کنید. (در آزمایش GH Beauty Lab، ماسک بازیابی رطوبت، سطح رطوبت پوست را 49 درصد افزایش داد.)

 

6. عوامل محیطی

عوامل محیطی مانند آلودگی هوا، رطوبت کم، باد شدید و قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراءبنفش خورشید، به پوست محافظت نشده آسیب می‌رساند. در یک مطالعه تحقیقی، محققان تعدادی زن را بیش از 20 سال در مناطق روستایی و مناطق شهری مورد ردیابی قرار دادند و دریافتند  که در صورت زنان ساکن شهر، خطوط و نقاط تاریک بیشتری ظاهر شد.

البته که برای دوری از این علت تیرگی پوست و به منظور صاف و یکدست نگه داشتن پوست نیازی به جابجایی (یا مخفی شدن در غار) ندارید. اول از هر چیز، هر شب در مورد پاک کردن صورت خود فعال باشید. آنی چیو متخصص پوست و مدیر موسسه در شهر ردندو بیچ می‌گوید: دفاع بعدی شما استفاده روزانه از SPF 30+ با طیف وسیع، برای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش و آلودگی است، به‌علاوه استفاده در هر صبح ازیک محصول آنتی‌اکسیدان مانند سرم، برای جلوگیری از تجمع رادیکال‌های آزاد محیطی از طریق پوست در بدن می‌شود.

توصیه او استفاده از برخی از موثرترین آنتی‌اکسیدان‌ها هستند (ویتامین C، چای سبز و سفید و رزوراترول.) یکی دیگر از راههای مقابله با اثرات مخرب محیط روی پوست، ورزش منظم است. دکتر پالم می‌گوید: “فعالیت هوازی گردش خون را در پوست افزایش می‌دهد که به تبادل مواد مغذی و دفع سموم از سلول‌های پوست کمک می‌کند.”

 

مطلب مرتبط: به این ۷ شیوه کل بدن تان را سم زدایی کنید

 

7. سیگار

سیگار کشیدن نه تنها برای سلامتی شما مضر است، بلکه می‌تواند درخشش پوست را نیز از بین ببرد. دکتر پالم می‌گوید: “مواد سرطان‌زا برای یکپارچگی و ساختار پوست بسیار مضر هستند. سیگار کشیدن باعث تجزیه کلاژن می‌شود و باعث می‌گردد که پوست به مرور زمان کم‌رنگ، مومی شکل و چروکیده به نظر برسد.”

بهترین درمان این است که شما همه این‌ها را می‌دانید، لذا باید به صورت جدی برای ترک سیگار تلاش کنید و حتی از دیگران کمک بگیرید. بدن‌تان و همچنین عزیزان شما، از شما تشکر خواهند کرد.

 

8. آرایش مات

از لوازم آرایشی مات کننده مانند پودرهای سنگین یا گچی که روغن‌های طبیعی پوست و درخشش آن را جذب می‌کنند، خودداری کنید. استفاده از پاک کننده‌های آرایشی حاوی الکل را کاهش دهید، زیرا این پاک کننده‌ها رطوبت پوست را از بین می‌برند.

بهتر است که از یک بی بی کرم که سطح آبرسانی و مرطوب‌کنندگی آن مناسب بوده و یا نوعی ازآن که دارای سطح پوشش بیشتر و حاوی پایه‌ای با رنگدانه‌های منعکس کننده نور باشد را انتخاب کنید. (کلماتی همانند “درخشندگی”، “درخشش” و “درخشان کننده” را بروی تیوب و یا بطری کرم جستجو کنید). تروی سورات، بنیانگذار کمپانی لوازم آرایشی سورات بیوتی (Surratt Beauty) می‌گوید: “استفاده ازیک کرم هایلایتر با رنگ شامپاینی برای پوست روشن و یا هایلایتر طلایی برای پوست‌های متوسط تا تیره، فوراً تیرگی را از بین می‌برد.” او توصیه می‌کند که آن را در امتداد استخوان گونه خود بکشید تا جلوه‌ای زیبا و درخشان داشته باشد و این خود باعث می‌شود که تمام صورت شما درخشان‌تر به نظر برسد.”

 

9. علت تیرگی پوست؛ رژیم غذایی ناسالم

جمله قدیمی “شما همان چیزی هستید که می‌خورید” در اینجا بسیار کاربرد دارد. آن‌چه را که وارد بدن خود می‌کنید، در چهره شما منعکس می‌شود، بنابراین انتظار نداشته باشید که تغذیه سالم نداشته باشید و پوستی درخشان را در آیینه ببینید.

پس بهتر است که  ازمصرف غذاهای فرآوری و شورخودداری کنید، به گفته دکتر پالم این غذاها از طریق احتباس مایعات، سبب افزایش تورم در بافت صورت شده و بازتاب ایده‌آل نور را در چهره به تأخیر می‌اندازد. پائولا سیمپسون، متخصص تغذیه توصیه می‌کند که پیروی از “رژیم غذایی معمولی غربی” را کنار بگذارید، که به قول خودش شامل موادی است که “حاوی قند و چربی زیاد و فاقد فیبر، آنتی اکسیدان‌ها ، پروتئین با کیفیت بالا و اسیدهای چرب ضروری” هستند که وقتی صحبت از کدر شدن پوست می‌شود، این نوع رژیم غذایی مقصر اصلی است. گزینه‌های غذایی سالم وجود دارد که هم معده و هم پوست شما را خوشحال کند.

دکتر هاو، غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان مانند زغال اخته آبی (بلو.بری) ، توت خرس یا کرنبری، قره قات ، لوبیا قرمز و لوبیا چیتی را پیشنهاد می‌کند، در حالی که دکتر پالم غذاهای چرب مانند آووکادو، گردو، مرکبات و کیوی و به طور کلی میوه‌های حاوی ویتامین C که برای افزایش رشد کلاژن، شناخته شده است را توصیه می‌کند.

 

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *