۱۸ مهم ترین خواص تخمه کدو برای سلامتی + عوارض جانبی

توسطتحریریه خبرنامه

مهر ۶, ۱۴۰۰ به روز رسانی : مهر ۷, ۱۴۰۰

دانه‌های کدو تنبل ممکن است کوچک باشند، اما مملو از مواد مغذی ارزشمند هستند. خوردن مقدار کمی ‌از آنها می‌تواند مقدار قابل توجهی چربی سالم، منیزیم و روی (زینک) را برای بدن‌تان تأمین کند. به همین دلیل، دانه کدو تنبل با چندین مزیت برای سلامتی همراه است. برخی از خواص تخمه کدو عبارتند از بهبود سلامت قلب، سلامت پروستات و محافظت در برابر برخی سرطان‌ها.

علاوه بر این، این دانه‌ها می‌توانند به راحتی در رژیم غذایی شما گنجانده شوند.

در این نوشتار با ….. فایده تخمه کدو برای سلامتی آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید!

فواید تخمه کدو برای سلامتی

از آنجایی که تخمه کدو حاوی انواع مواد مغذی و معدنی است فواید زیادی برای سلامت جسم دارد. در ادامه فواید این دانه‌ها را می‌بینیم.

۱. سبب کاهش استرس می‌شود

تخمه کدو فواید شگفت‌انگیزی برای کاهش استرس دارد و مصرف آن در کنار باقی راه‌های مقابله با استرس قرار می‌گیرد. چه کسی فکرش را می‌کند که تخمه کدو می‌تواند شما را از شر استرس خلاص کند و افسردگی را تسکین دهد. تخمه کدو حاوی مقدار زیادی منیزیم است که روی اعصاب اثر آرام‌بخشی دارد و هم‌چنین برای سیگنال‌های انتقال‌دهنده‌های عصبی درون مغز مفید است، در نتیجه باعث می‌شود احساس بهتری داشته ‌باشید.

۲. از غده‌ پروستات در مردان محافظت می‌کند

ثابت شده ‌است که تخمه کدو به علت دارا بودن اجزای زیست فعال می‌تواند به‌طور چشمگیری از گسترش سرطان پروستات و بیماری BPH (هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات) جلوگیری می‌کند. ماده‌ی زیست فعال تخمه کدو می‌تواند مانع از تکثیر سلول‌های سرطانی پروستات شود و مکانیسم کشتن این سلول‌ها یا آپوپتوز را بهبود ببخشد. هم‌چنین تخمه کدو حاوی روی است که در حفظ عملکرد صحیح پروستات نقش مهمی ‌دارد.

مطلب مرتبط: نوشیدن چای می تواند ریسک ابتلا به این سرطان را کاهش دهد

۳. از کلیه محافظت می‌کند

عناصر فیتوکمیکال تخمه کدو از انباشته شدن مواد مضر در کلیه‌ها جلوگیری می‌کند. این انباشت‌ها می‌تواند باعث ایجاد سنگ کلیه یا سنگ صفرا شود. همچنین خون را قبل از وارد شدن به کلیه تصفیه می‌کند و به این طریق به کلیه در تصفیه‌ی خون و تولید ادرار و دفع مواد زاید متابولیک از بدن کمک می‌کند.

مطلب مرتبط: سم زدایی طبیعی کلیه ها با یک دمنوش ساده و بسیار موثر

۴. خواص تخمه کدو؛ عملکرد مثانه را بهبود می‌بخشد

تحقیقات انجام شده اثبات کرده عصاره‌ تخمه کدو می‌تواند عملکرد مثانه را در ذخیره‌ی ادرار بهبود ببخشد و از این اندام در برابر هرگونه عفونت یا اختلال محافظت کند که علت‌اش محتوای مواد مغذی و فیتوکمیکال‌های موجود در تخمه کدو است.

۶. به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند

تخمه کدو حاوی مقداری کلسیم است که برای حفظ توده‌ی استخوان مفید است و نیز دارای روی است که می‌تواند برای از دست دادن توده‌ی استخوانی یا همان پوکی استخوان مفید باشد. پژوهشی که در مجله‌ی آمریکایی طب منتشر شده حاکی از آن است افرادی که به‌طور مرتب روی مصرف می‌کنند معمولا کم‌تر در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان در سن بالا هستند.

مطلب مرتبط: ۲۲ نشانه که از کمبود کلسیم رنج می برید

۸. از تصلب شراین پیشگیری می‌کند

اسیدهای چرب موجود در تخمه کدو می‌تواند مانع از ورود کلسترول به عروق می‌شود، یعنی مانع از ضخیم شدن دیواره‌ی عروق می‌شود. ضخیم شدن دیواره‌ی عروق سبب افزایش فشار خون و بالا رفتن خطر بیماری قلبی می‌شود.

مطلب مرتبط: ۸ نشانه پنهانی که بدن تان دچار کمبود اسیدهای چرب است

۱۰. مانع بروز ورم مفاصل می‌شود

این دانه‌های مغذی دارای خواص شفابخشی هستند که اثبات شده می‌توانند التهاب داخلی بدن را کاهش دهد و تاثیری مشابه داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مانند ایندومتاسین دارد. این خواص ضدالتهابی برای محافظت از مفاصل در برابر آرتروز نیز مفید است و در صورت ابتلا به آرتروز درد را کاهش می‌دهد. برای مبارزه با التهاب در بدن این ۱۰ ماده غذایی هم بسیار موثر هستند!

۱۲. روحیه را بهبود می‌دهد

در صورتی که قصد دارید روحیه‌تان را بالا ببرید کافی است یک مشت تخمه کدو را به عنوان تنقلات بخورید یا آن را با غذای مورد علاقه‌تان مخلوط کنید. تخمه کدو حاوی آمینواسیدهایی از جمله تریپتوفان است که تولید سروتونین را افزایش می‌دهد. سروتونین هورمونی است که حس خوب را القا می‌کند و روحیه‌ی خوب را درون بدن ایجاد می‌کند. از این مورد از خواص تخم کدو غافل نشوید!

مطلب مرتبط: چطور از هورمون‌ها برای بهبود خلق و خو استفاده کنیم

۱۳. بهبود زخم‌ها را تسریع می‌کند

دانه کدو حاوی پروتئینی است که به عنوان بلوک سازنده‌ی بدن شناخته می‌شود و برای ترمیم بافت‌ها مفید است. سلول‌هایی که در بدن شکسته می‌شود با سلول‌های جدیدی جایگزین می‌شود که در حضور پروتئین و آمینو اسیدها تشکیل می‌شود. برای همین است که تخمه کدو برای التیام زخم‌ها مفید است.

۱۴. برای جوان ماندن و حفظ سلامت پوست مفید است

تخمه کدو حاوی ویتامین C و ویتامین E و فیتوکمیکال‌های دیگر است که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند و مانع از آسیب دیدن پوست و بروز علائم پیری از قبیل چین و چروک و افتادگی پوست می‌شوند.

۱۶. عفونت انگلی را از بین می‌برد

بومیان آمریکا عادت داشتند از تخمه کدو به عنوان داروی کرم نواری و دیگر بیماری‌های انگلی استفاده کنند. بعدها پژوهش نشان داد تخمه کدو در کاهش رشد انگل‌ها و عفونت ناشی از آن در بدن انسان‌ها و همچنین حیوانات موثر است.

۱۷. سلامت مغز را بهبود می‌دهد

مغز نیز مانند سایر اعضای بدن نیازمند مواد مغذی است. تخمه کدو حاوی مقداری اسیدهای چرب از جمله امگا۳ و امگا۶ است که می‌تواند از سلول‌های مغز در برابر آسیب محافظت کند و عملرد آن را بهبود ببخشد.

مطلب مرتبط: وقتی هر روز غر می‌زنید، چه اتفاقی برای مغزتان رخ می دهد؟

۱۸. می تواند سطح قند خون را کاهش دهد

مطالعات روی حیوانات نشان داده است که کدو تنبل، دانه کدو تنبل، پودر تخمه کدو و آب کدو تنبل می توانند قند خون را کاهش دهد. این امر به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت که ممکن است برای کنترل سطح قند خون خود مشکل داشته باشند بسیار مهم است.

چندین مطالعه نشان داده اند که مکمل آب کدو تنبل یا پودر تخمه آن،‌ سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع دو کاهش می‌دهد.

محتوای بالای منیزیم دانه کدو تنبل ممکن است مسئول تأثیر مثبت آن بر دیابت و این خواص تخمه کدو باشد.

یک مطالعه مشاهده‌ای روی بیش از 127،000 نفر نشان داد که رژیم های غنی از منیزیم با 33 ریسک کمتر ابتلا به دیابت نوع 2 در مردان و 34 درصد ریسک کمتر در زنان همراه است.

اثرات جانبی تخمه کدو  و نکاتی برای مصرف آن

تا کنون هیچ موردی پس از مصرف تخمه کدو گزارش نشده و مصرف آن برای همه از جمله زنان باردار و شیرده بی‌خطر است. ممکن است به علت محتوای پروتئین آن، سبب برخی واکنش‌های آلرژیک شود اما بسیار نادر است. برای بهره‌مندی از فواید تخمه کدو این توصیه‌ها را مد نظر داشته ‌باشید و حتما از کیفیت تخمه کدویی که مصرف می‌کنید مطمئن شوید.

– تخمه کدو همیشه در فروشگاه‌ها موجود است فقط تاریخ انقضای آن را بررسی کنید و یا از تازگی آن مطمئن شوید تا بیش‌تر از ۱ سال در فروشگاه نمانده باشد.

– شما می‌توانید تخمه کدوی بو داده را از بازار تهیه کنید، اما حتی اگر نتوانستید آن را بخرید می‌توانید خودتان به آسانی در منزل بو بدهید. برای این کار پالپ تخمه‌ها را پاک کنید و بگذارید در طول شب روی یک سینی که با کاغذ پوشانده شده، خشک شود. روز بعد تخمه‌ها را روی سینی پخش و جا به جا کنید. وقتی کاملا خشک شد به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در فر با دمای ۷۵ درجه سانتیگراد قرار دهید.

–  یادتان باشد به جای دمای زیاد و مدت کم، تخمه‌ها را به مدت زیاد در دمای پایین قرار دهید. فرایند طبخ آرام تخمه کدو روغن‌های ضروری و مواد مغذی آن را حفظ می‌کند.

– می‌توانید تخمه کدوی بو داده را در ظرف درب بسته تا چند ماه نگه‌داری کنید. بهتر است بدانید بهترین زمان مصرف تخمه کدو تا ۲ ماه بعد از طبخ آن است. شما می‌توانید تخمه کدو را مستقیما مصرف کنید یا آن را روی غذای مورد علاقه، سالاد، کیک، بستنی و دیگر خوراکی‌های محبوب‌تان بریزید.

به یاد داشته باشید هرگز چیزی را که اندازه‌ی آن کوچک است دست کم نگیرید. تخمه کدو فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد، بنابراین وقتی کدو را مصرف کردید تخمه‌های آن را دور نریزید، آن‌ها را نگه دارید، بو بدهید و از خواص تخمه کدو لذت ببرید.

 

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 5

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

نظر برای “۱۸ مهم ترین خواص تخمه کدو برای سلامتی + عوارض جانبی”
  1. سلام توضیحات بسیارمهم و در عین حال به زبان ساده بیان شده و جای تشکر دارد .
    من یک سئوال دارم آیا مصرف تخم کدو باعث افزایش کراتینین خون نمی شود
    ۰۹۱۲۶۳۲۰۴۲۳ متشکرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *