نشانه های روده ناسالم: ۷ نشانه که روده های سالمی‌ ندارید!

توسطتحریریه خبرنامه

شهریور ۲۲, ۱۴۰۰ به روز رسانی : بهمن ۲۶, ۱۴۰۲

بسیاری از جنبه های زندگی مدرن مانند سطوح بالای استرس، خواب کم، خوردن غذاهای فرآوری شده و پر قند و مصرف آنتی بیوتیک ها می‌تواند به میکروبیوم روده ما آسیب برساند و نشانه های روده ناسالم را ایجاد کند. این روند به نوبه خود ممکن است جنبه‌های دیگر سلامتی ما مانند مغز، قلب، سیستم ایمنی بدن، پوست، وزن، سطح هورمون ها، توانایی جذب مواد مغذی و حتی توسعه سرطان را تحت تأثیر قرار دهد.

مطلب مرتبط: ۶ اشتباه که می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند

علائم متفاوتی وجود دارند که ناسالم بودن روده را نشان می‌دهند. در این نوشتار ۷ مورد از رایج ترین علائم ناسالم بودن روده را خواهیم دید. با ما همراه باشید!

۱. ناراحتی معده

اختلالات معده مانند گاز معده، نفخ، یبوست، اسهال و سوزش سر دل همگی می‌توانند نشانه ای از یک روده ناسالم باشند. روده متعادل در پردازش غذا و دفع زباله مشکل کمتری خواهد داشت.

مطلب مرتبط: درمان فوری نفخ؛ با این ۵ چای به راحتی گاز معده را از بین ببرید

۲. رژیم پر قند و میل زیاد به خوردن غذاهای قندی

رژیم غذایی سرشار از غذاهای فرآوری شده و قندهای اضافی می‌تواند میزان باکتری های خوب در روده شما را کاهش دهد. این عدم تعادل می‌تواند باعث افزایش میل به قند شود، که باز هم می‌تواند به روده شما بیش از پیش آسیب برساند. مقادیر زیاد قندهای تصفیه شده، به ویژه شربت ذرت با فروکتوز بالا، با افزایش التهاب در بدن مرتبط است. التهاب می‌تواند پیش زمینه تعدادی از بیماری ها و حتی سرطان ها باشد. با این حال برخی مواد غذایی می‌توانند با التهاب در بدن مبارزه کنند.

  1. تغییرات وزن ناخواسته

افزایش یا کاهش وزن بدون ایجاد تغییر در رژیم غذایی یا عادات ورزشی ممکن است نشانه ای از روده ناسالم باشد. روده عاری از تعادل می‌تواند توانایی بدن در جذب مواد مغذی، تنظیم قند خون و ذخیره چربی را مختل کند. کاهش وزن ممکن است ناشی از رشد بیش از حد باکتری های روده کوچک (SIBO) باشد، در حالی که افزایش وزن ممکن است ناشی از مقاومت به انسولین یا میل به پرخوری به دلیل کاهش جذب مواد مغذی باشد.

مطلب مرتبط: کاهش وزن ناخواسته؛ ۱۲ بیماری و اختلال که باعث کاهش وزن می شوند

 

  1. اختلالات خواب یا خستگی مداوم

روده ناسالم ممکن است به اختلالات خواب مانند بی خوابی یا خواب ضعیف کمک کند و بنابراین منجر به خستگی مزمن می‌شود. بیشتر سروتونین بدن، هورمونی که بر خلق و خو و خواب تأثیر می‌گذارد، در روده تولید می‌شود. بنابراین آسیب روده می‌تواند توانایی خوب خوابیدن شما را مختل کند. برخی اختلالات خواب نیز با خطر فیبرومیالژیا مرتبط است.

مطلب مرتبط: ۹ دلیل که همیشه احساس خستگی می کنید

  1. نشانه های روده ناسالم؛ تحریکات پوستی

اختلالات پوستی مانند اگزما ممکن است مربوط به آسیب روده باشد. التهاب در روده ناشی از رژیم غذایی نامناسب یا آلرژی غذایی ممکن است باعث افزایش “نشت” برخی پروتئین ها در بدن شود که به نوبه خود می‌تواند پوست را تحریک کرده و شرایطی مانند اگزما را ایجاد کند.

  1. اختلالات خود ایمنی

محققان طب به طور مداوم شواهد جدیدی از تأثیر روده بر سیستم ایمنی بدن پیدا می‌کنند. تصور می‌شود که روده ناسالم ممکن است التهاب سیستمیک را افزایش داده و عملکرد مناسب سیستم ایمنی را تغییر دهد. این امر می‌تواند منجر به بیماری های خود ایمنی شود، جایی که بدن به جای مهاجمانِ مضر، به خود حمله می‌کند.

مطلب مرتبط: ۱۴ بیماری خودایمنی شایع که بسیاری از مردم اطلاعی از آنها ندارند

  1. عدم تحمل غذایی

عدم تحمل غذایی نتیجه مشکل هضم برخی غذاها است (این مورد با حساسیت غذایی متفاوت است، که ناشی از واکنش سیستم ایمنی بدن به برخی غذاها است). تصور می‌شود که عدم تحمل غذا ممکن است ناشی از کیفیت پایین باکتری در روده باشد. این امر می‌تواند به هضم غذاهای محرک و علائم ناخوشایند مانند نفخ، گاز، اسهال، درد شکم و حالت تهوع منجر شود. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد حساسیت غذایی ممکن است با سلامت روده نیز مرتبط و از علائم روده ناسالم باشد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *