۵ نشانه شایع که با علائم شروع زوال عقل اشتباه گرفته می شوند

توسطتحریریه خبرنامه

شهریور ۲۱, ۱۴۰۰ به روز رسانی : بهمن ۲۹, ۱۴۰۲

غالب آدم‌ها معمولا با افزایش سن چیزها را به راحتی فراموش می‌کنند. این علامت طبیعی پیری است و همه را تحت تأثیر قرار می دهد. مغز هم درست مانند سایر قسمت‌های بدن، پیر می شود و انجام تمام عملکردها دشوارتر از گذشته خواهد بود. یادگیری چیزهای جدید، به خاطر سپردن اطلاعات و یادآوری یک رویداد کمی بیشتر طول می کشد. این مسائل تا زمانی که خیلی جدی نباشند و روی کارهای روزانه شما تأثیری نگذارند، واقعا جدی نیستند و علائم شروع زوال عقل محسوب نمی‌شوند. با این حال، فراموشی طولانی مدت و مزمن در اصطلاح پزشکی، زوال عقل نامیده می شود.

مطلب مرتبط: ۷ دلیل فراموشی که ارتباطی با زوال عقل ندارند

زوال عقل چیست؟

زوال عقل یک بیماری خاص محسوب نمی‌شود و در واقع یک اصطلاح چتری است که برای تعریف اختلالات روانی مورد استفاده قرار می گیرد که با آسیب در حداقل دو عملکرد مغز مانند از دست دادن حافظه و قضاوت مشخص می شوند. بیماری آلزایمر، زوال عقل عروقی، بیماری پارکینسون همگی زیرمجموعه زوال عقل قرار می‌گیرند.

مطلب مرتبط: افزایش مصرف ویتامین C و E به جلوگیری از پارکینسون کمک می کنند

علائم دیگر زوال عقل عبارتند از: فراموشی، محدود شدن مهارت های اجتماعی و توانایی های تفکر، مشکل در حل مساله، دشواری در نوشتن یا صحبت کردن و ضعف مهارت‌های قضاوت. برخی از این مسائل در سنین بالا نیز رایج است، اما این بدان معنا نیست که فرد مبتلا به زوال عقل است. در اینجا پنج نشانه می‌بینید که معمولا با علائم زوال عقل اشتباه گرفته می شوند.

۱. فراموش کردن نام‌ها یا قرار ملاقات یا مصرف داروها

فراموشی با افزایش سن رایج است و حتی گاهی با کمبود مواد مغذی مرتبط است. حتی افرادی که در میانسالی خود هستند به دلیل استرس یا مشغله کاری، هر از گاهی چیزها یا رویدادها را فراموش می کنند. اما بعداً آن را به خاطر می آورند، چیزی که در مورد زوال عقل صدق نمی‌کند. افرادی که از این اختلال رنج می برند، هیچ چیز مربوط به آن رویداد خاص را به خاطر نمی‌آورند. آنها همچنین وقت مراجعه به پزشک شان را اغلب فراموش می کنند.

مطلب مرتبط: ۵ ویتامین و ماده مغذی که برای سلامت روان ضرورت دارند

۲. اشتباه کردن در مورد پول

کسانی که با زوال عقل سر و کار دارند نیز با دنبال کردن یک برنامه یا کار با اعداد مشکل دارند. آنها ممکن است نتوانند یک معما را حل کنند و محاسبات بزرگ را انجام بدهند. وضعیت آنها به حدی حاد است که حتی در دنبال کردن یک دستور العمل آشنا یا پیگیری صورت حساب‌های ماهانه با مشکل روبرو می شوند. حتی در دوران سالمندی افراد در محاسبه پول گاهی مشکل دارند. با این حال، نمی توان آن را از علائم شروع زوال عقل نامید.

۳. فراموش کردن روزهای هفته

این مورد برای همه ما گاهی اوقات اتفاق می افتد، به ویژه زمانی که در تعطیلات هستیم. اکثر ما مدت کوتاهی تلاش می کنیم تا به یاد بیاوریم چه روزی است. گاهی احساس گیجی می کنیم و از دیگران می پرسیم چه روزی است یا تقویم را برای تأیید چک می کنیم. همین امر در مورد افراد مبتلا به زوال عقل اتفاق می افتد، اما مزمن‌تر است و تقریباً هرگز نمی توانند تاریخ و زمان سال را دنبال کنند.

مطلب مرتبط: ۱۰ ترفند جالب و ساده برای تقویت مغز

۴. فراموش کردن کلمه درست

یکی از رایج ترین علائم زوال عقل داشتن مشکل در مکالمه است. در مورد افرادی که از زوال عقل رنج می برند، به پایان رساندن یک مکالمه بیشتر زمان می‌برد زیرا آنها اغلب فراموش می کنند که چه می گفتند یا دیگران چه گفته اند. اما فراموش کردن کلمه دقیق برای توصیف یک موقعیت گاه به گاه نمی تواند به عنوان یک اختلال سلامت روانی تلقی شود. این اتفاق کاملا طبیعی است.

۵. تصمیم‌گیری نادرست به صورت گاه به گاه

گفته می شود که اشتباه کردن بخشی از وجود انسان است. این بدان معناست که طبیعی است که آدم ها مرتکب اشتباه شوند. همه ما هر از گاهی یک شخص یا موقعیتی را اشتباه ارزیابی می کنیم و این کاملاً طبیعی است. چیزی که عادی نیست این است که ارزیابی‌ها و تصمیمات اشتباه ما به یک عادت و یک امر عادی تبدیل شود. تکرار اشتباه یکسان و تصمیم گیری های اشتباه به طور مرتب همراه با سایر علائم زوال عقل، تأیید می کند که فرد از بیماری روانی رنج می برد.

 

 

 

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *