جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

تهدیدهای امنیتی طالبان در بامیان؛ صدها دانش آموز از آموزش و پرورش محروم شده‌اند

خواندن 3 دقیقه
0
(0)

 مسئولان ریاست معارف ولایت بامیان می‌گویند با آنکه امتحانات چهار و نیم ماهه (نیمه سال) در دیگر مکتب های این ولایت آغاز شده اما صد ها دانش آموز دختر و پسر در ولسوالی کهمرد بامیان به دلیل شدت تهدیدهای امنیتی از سوی گروه طالبان، از آموزش و پرورش محروم شده اند.

ایوب امیری رئیس معارف بامیان به خبرنامه می‌گوید که سه مکتب دخترانه و پسرانه در روستای های “دو آب میخ‌زرین”، “کریمک” و “آشپشته” ولسوالی کهمرد این ولایت به دلیل شدت تهدید‌های امنیتی از سوی گروه طالبان به روی دانش آموزان بسته شده‌اند.

به گفته او هم‌اکنون از مکتب روستای “دو‌آب میخ‌زرین” به عنوان پاسگاه نیروهای امنیتی استفاده می شود.

آقای امیری با نگرانی می‌افزاید که بسته شدن این مکتب ها سبب شده است که صدها دانش آموز دختر و پسر در ولسوالی کهمرد بامیان از آموزش و پرورش محروم شوند.

وی در ادامه گفت، حدود ۱۰ کودک که با خانواده های خود از ولایت های غور و سرپل به بامیان  بیجا شده‌اند، نیز به خدمات آموزش و پرورش دسترسی ندارند.

مولوی یوسف مظهری یک عضو شورای ولایتی بامیان نیز می‌گوید که در دو ماه پسین به دلیل افزایش نا امنی ها و دست‌به‌دست شدن دو ولسوالی کهمرد و سیغان بامیان میان نیروهای امنیتی و جنگجویان گروه طالبان، هزاران خانواده از مرکز و ولسوالی های این‌ ولایت آواره و شماری از مکتب ها نیز مسدود شده اند.

به گفته او، بیشتر روستاهای ولسوالی کهمرد بامیان زیر تهدیدهای بلند جنگجویان طالبان قرار دارند که به دلیل این تهدید ها صد ها کودک در این ولسوالی از آموزش و پرورش محروم شده اند.

آقای مظهری می‌افزاید که تنها با مسدود شدن مکتب روستای “دو آب میخ‌زرین” ولسوالی کهمرد، بیش از ۳۰۰ کودک دختر و پسر از آموزش و پرورش محروم شدند.

مسئولان معارف بامیان از طرف های درگیر می‌خواهند که مانع آموزش و پرورش کودکان نشوند.

بر بنیاد معلومات این مسئولان، در بامیان ۱۴۰هزار دانش آموزش که ۴۷درصد از شمار را دختران تشکیل می‌دهند در ۳۴۲ باب مکتب مشغول فراگیری آموزش وپرورش اند که ۳ باب این شمار مکتب ها در ولسوالی کهمرد این ولایت به دلیل تهدیدهای امنیتی از سوی طالبان مسدود شده اند.

گفتنی است که در حدود یک هفته پیش سازمان نجات کودکان نیز با نشر گزارشی گفته است، در دو ماه پسین ۸۰هزار کودک در افغانستان آواره شده اند که به غذا، سرپناه و مراقبت های صحی نیاز دارند.

از دو ماه به این سو، ناامنی ها در نوار مرزی های بامیان از سوی گروه طالبان افزایش یافته است که یک ماه پیش دو ولسوالی کهمرد و سیغان این ولایت میان جنگجویان طالبان با نیروهای امنیتی و خیزش مردمی دست‌به‌دست شدند. در پی این رویدادهای امنیتی هزاران کودک دختر و پسر دانش آموز همراه با خانواده‌های خود از مرکز بامیان به ولسوالی های این ولایت، کابل و کوه های بابا آواره شده بودند که روزهای دشواری را با اندک ترین خدمات اولیه زندگی گذرانده اند. اما اکنون که ولسوالی های کهمرد و سیغان بامیان در عملیاتی مشترک نیروی‌های امنیتی و خیزش های مردمی از تصرف طالبان آزاد شده و وضعیت امنیتی در این ولایت نسبتا بهبود یافته است، این کودکان همره با خانواده های خود دوباره به خانه های شان عودت کرده‌ و طبق گفته‌های مسئولان ریاست معارف بامیان، این کودکان در صنف های درسی سرگرم سپری کردن امتحان های چهارونیم ماهه خود می‌باشند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
خرید سیستم طراحی خرید سیستم گیمینگ شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان