ناامنی های دایکندی؛ آوارگی بیش از 2 هزار خانواده

توسطتحریریه خبرنامه

مرداد ۱۴, ۱۴۰۰ به روز رسانی : بهمن ۲۲, ۱۴۰۲

مسوولان محلی ولایت دایکندی می گویند که در اثر جنگ های اخیر تنها از ولسوالی پاتو حدود 2 هزار و 300 فامیل بیجا شده اند.

مصطفی علوی، مدیر عمومی ادغام مجدد آمریت مهاجرین دایکندی به خبرنامه گفت که بیشترین بیجا شدگان جنگ ولسوالی پاتو را زنان و کودکان تشکیل می دهند.

علوی افزود که بیجا شدگان پاتو در نیلی مرکز دایکندی، ولسوالی کیتی و شماری هم به منطقه قخور مرکز پاتو آواره شده اند.

بیجا شدگان از ساحات سرتگاب، لوره شیو، بیری و سهور ولسوالی پاتو می باشند.

از حدود نزدیک دو ماه به این طرف جنگ گاهی شدید و گاهی هم به صورت پراکنده در ولسوالی پاتو جریان دارد.

طالبان در این مدت توانسته اند که ساحات، سرتگاب، لوره شیو، بیری و سهور را تصرف کنند. طالبان پس از تصرف، چندین منزل مسکونی را به آتش کشیده اند.

پس از سقوط ساحه سرتگاب ولسوالی پاتوی دایکندی، وحشت و ترس به سایر روستاها نیز رخنه کرد. در حال حاضر صدها خانواده از روستاهای بیری، کاریزک، سهور و اسپرمی کوچ کرده اند. با این حال، بیجا شدگان ولسوالی پاتو نیز روایت های تلخ از جنگ و آوارگی دارند.

یکی از باشندگان محل که نمی خواهد نامی از گرفته شود می گوید طالبان یک قلعه مسکونی‎اش را با کارگذاری ماین انفجار داده و با خاک یکسان کردند. او علاوه می کند شاهد انفجار بیش از 10 قلعه مسکونی بزرگ بوده که توسط طالبان انجام شده و همچنان خرمن های گندم را نیز به آتش کشیدند. به گفته ی او روند به آتش کشیدن خانه های مردم ملکی و خرمن های گندم به شدت ادامه داشت.

باشندگان محل می گویند کسانی که توانایی رفتن را داشتند فرار کرده و تنها افراد کهن سال و معلول در این مناطق باقی مانده اند.

اکبر یکی از باشندگان پاتو می گوید که حدود بیش از 500 خانواده تنها از روستای سرتگاب به قخور و ولسوالی کیتی در همجواری پاتو بیجا شده اند. او گفت که: “هیچ زنده نفس به غیر از حیوانات در ساحه سرتگاب باقی نمانده همه فرار کرده اند.”

کریم کریمی یکی دیگر از باشندگان ولسوالی پاتو نیز می گوید که در روستای سرتگاب بیری و لوره شیو هیچ نیروی امنیتی وجود ندارد و سلاح و مهمات موجود نیست که مردم از خود دفاع کنند.

او که اکنون در نیلی در کمپ بیجاشدگان بسر می برند از وضعیت بد سرپناه شکایت دارند و می گویند که آب و نان همچنان جای مناسب برای شان تهیه نشده است. او خواستار پاکسازی منطقه شان می باشد تا به خانه شان برگردد.

آوارگان جنگ پاتو در نیلی مرکز دایکندی اکنون در زیر خیمه های که از سوی اداره محلی ساخته شده بودو باش دارند.

از سوی دیگر مدیر عمومی ادغام مجدد آمریت مهاجرین دایکندی می گوید که در نتیجه جنگ های پراکنده در ولسوالی کجران نیز ممکن شماری بیجا شده باشند؛ اما آماری از آنان در دست نیست. بررسی های آنان در این ارتباط ادامه دارد.

برای بیجا شدگان مواد غذایی و غیرغذایی از سوی موسسات و اداره حوادث دایکندی مساعدت صورت گرفته است.

عملیات بازپس‏گیری ساحات از دست رفته هنوز آغاز نشده و نیروهای امنیتی و مردمی در سنگرهای نخست جنگ حضور دارند.

مناطق بالا دشت، سید آباد و غرمه در ولسوالی کجران نیز در کنترول طالبان قرار دارد. با آن که جنگ شدید هر از گاهی در دایکندی صورت میگیرد، اما گروه طالبان تاکنون موفق به تصرف هیچ یک از ولسوالی های این ولایت نشده اند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *