جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
5 بازدید

کشته و زخمی شدن بیش از 40 نیروی مردمی و دولتی؛ دامنه ناآرامی ها در ولایت دایکندی چگونه است؟

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

ولایت دایکندی در ماه های اخیر گواه نبردهای سنگین میان نظامیان و جنگجویان طالبان بوده است. از حدود نزدیک دو ماه به این طرف جنگ و درگیری در ولسوالی پاتو گاهی شدید و زمانی هم به صورت پراکنده جریان دارد. طاهر اعتمادی، ولسوال پاتو به خبرنامه می‎گوید که تنها در این مدت در این ولسوالی حدود 44 نفر از نیروهای مقاومت مردمی و امنیتی کشته و زخمی شده‎اند. به گفته آقای اعتمادی 14 نفر به شمول افراد ملکی کشته و حدود 30 تن دیگر زخمی شده اند. بیشتر قربانیان این درگیری ها را نیروهای مقاومت مردمی تشکیل می دهند.

گرچند آمار دقیقی از تلفات جنگجویان طالبان در دست نیست؛ اما مقام های امنیتی پیشتر گفته بودند که نزدیک به 150 تن از جنگجویان طالبان نیز در نبرد پاتو کشته و یا زخمی شده اند.

نیروهای مقاومت مردمی نیز می گویند که طالبان در ولسوالی پاتو تلفات سنگینی را متحمل شده اند.

طاهر اعتمادی، ولسوال پاتو به خبرنامه گفت که درگیری پراکنده در ساحه قخور مرز میان مرکز ولسوالی پاتو و پاسگاه های طالبان هر شب جریان دارد؛ اما در این اواخر هیچ طرف درگیر، پیشروی ندارند.

گروه طالبان حدود دو ماه قبل بر ساحه تمزان ولسوالی پاتو حملات شان را آغاز کردند. آنان پس از تصرف چندین پاسگاه امنیتی دامنه جنگ شان را بر تمام ساحات پاتو گسترش دادند.

ولسوال پاتو می گوید که طالبان تاکنون ساحات سرتگاب، بیری، لوره شیو و سهور را تصرف کرده اند. پس از سقوط این مناطق به دست طالبان بیش از 2 هزار خانواده به نیلی مرکز دایکندی و ولسوالی های همجوار آن آواره شدند.

در این مدت جنگ و درگیری، نیروهای مقاومت مردمی با سلاح و مهمات  شخصی شان با نیروهای خیزش و امنیتی در سنگرهای نخست نبرد رزمیدند.

اکنون نیز اکثر سنگرهای نخست نبرد را نیروهای مقاومت مردمی در پاتو حفظ می کنند.

این وضعیت نه تنها باعث شده تا ساکنین ولسوالی پاتو به خاطر جنگ بیجا شوند بلکه ولسوالی کجران دایکندی از چند سال به این طرف شاهد ناآرامی ها می‌باشد. گروه طالبان هر از گاهی به این ولسوالی هم مرز با ولایت ناامن هلمند حمله می کنند.

جنرال باقر مرتضوی فرمانده پولیس ولایت دایکندی به خبرنامه گفت که ساحات بالا دشت، مناره و سید آباد از چندین سال به این طرف در تصرف طالبان قرار دارد.

او می گوید که نیروهای امنیتی با همکاری نیروهای مقاومت مردمی در روزهای اخیر حملات شدید طالبان را در سطح دایکندی دفع کرده اند.

ادامه این درگیری ها نگرانی فعالان مدنی دایکندی را نیز در پی داشته است. سیدمحمدانور شهاب، رییس شبکه جامعه مدنی به خبرنامه می گوید که ولایت دایکندی با تهدیدات بلند امنیتی روبروست و از چندین جهت در محاصره طالبان قرار دارد. او تاکید می کند هر از گاهی احتمال حمله بر ساحات آسیب پذیر دایکندی وجود دارد.

آقای شهاب علاوه می کند که عدم توجه حکومت مرکزی و از سوی دیگر کمبود امکانات و مهمات باعث شده است که حملات طالبان بیشتر شوند.

از سوی دیگر سلمان انصاری، ولسوال کجران نیز به خبرنامه می گوید که گروه طالبان از حدود یک ماه به این طرف پلان تصرف ولسوالی کجران را دارند؛ اما هر بار حمله آنان عقب زده شده اند.

آقای انصاری می‎گوید که جنگجویان طالبان در ساحات بالا دشت، مناره و غرمه تجمع گسترده‎ دارند. به گفته‎ او طبق اطلاعات آنان، پلان تصرف ولسوالی کجران در کویته پاکستان فیصله شده و اکنون نیز بیش از 250 تن از جنگجویان قطعه سرخ طالبان از ولسوالی اجرستان غزنی به این ولسوالی آمده اند.

در هفته های اخیر، گروه طالبان بر ولسوالی سنگتخت و بندر، ناوه میش و ولسوالی میرامور حمله کرده اند؛ اما حملات آنان دفع شده است. تاکنون طالبان موفق به تصرف هیچ یک از ولسوالی های دایکندی نشده اند.

تخریب ساختمان ها و به آتش کشیدن خرمن های گندم

گروه طالبان در روزهای نخست حمله بر پاتو، “تعمیر نیمه کاره” ولسوالی پاتو به شمول پاسگاه این تعمیر را در کنترول گرفته و از این تعمیر به عنوان سنگر دفاعی استفاده می کردند.

اکنون سیدمحمدانور شهاب، رییس شبکه جامعه مدنی می گوید که طالبان بخش عمده این تعمیر را تخریب کرده و زیان هنگفتی مالی را به بار آورده است.

براساس گفته های منابع محلی، طالبان با تصرف ساحه سرتگاب خانه های مسکونی و محصولات زراعتی مردم از جمله خرمن های گندم را به آتش کشیدند.

طاهر اعتمادی ولسوال پاتو به خبرنامه می گوید که طالبان در حدود 70 منزل مسکونی را تنها در سرتگاب به آتش کشیدند و تمام دار و ندار مردم را تاراج کردند.

اعتمادی می گوید که در ساحات بیری، لوره شیوه و سهور نیز گروه طالبان چندین قلعه بزرگ را با انفجار ماین تخریب کرده اند.

مقام های دایکندی می گویند که گروه طالبان تنها به تخریب منازل مسکونی اکتفا نکرده اند. ولسوال پاتو می گوید که طالبان در ساحات بیری، لوره شیو و سرتگاب اقدام به تخریب مکاتب کردند، اما به مقاومت مردمی روبرو شدند. او تصریح کرد که چندین باب مکتب در ولسوالی پاتو قسما تخریب شده اند.

اکنون دروازه مکاتب در بیشتر ساحات پاتو به دلیل جنگ مسدود شده است.

رییس شبکه جامعه مدنی دایکندی می گوید که گروه طالبان با تصرف ساحات پاتو، دست به آزار و اذیت مردم ملکی و ایجاد رعب و و حشت زدند. به گفته‎ی او طالبان با تصرف ساحه سرتگاب جنازه‎های نیروهای خیزش مردمی را از قبرستان بیرون کشیده و آتش زدند.

فعالان مدنی دایکندی می گویند که نیروهای امنیتی جهت پس‎گیری ساحات از دست رفته و سرکوب گروه طالبان هیچ عملیات پاکسازی نظامی را انجام نداده اند.

با این همه جنرال باقر مرتضوی فرمانده پولیس ولایت دایکندی می گوید که وضعیت تحت کنترول است و در تمام ولسوالی ها مردم در حمایت از نیروهای امنیتی به خاطر سرکوب طالبان آماده شدند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان