جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
64 بازدید

۱۲ ویژگی جسمانی که شخصیت شما را رو می‌کند

خواندن 7 دقیقه
3.4
(12)

حتما شنیده‌اید که یک کتاب را نمی‌توان از روی جلدش قضاوت کرد. اما شاید این جمله همیشه هم درست نباشد.  با اینکه فکر خوبی نیست براساس ظاهر مردم چیزهایی را تعمیم بدهیم، اما علم نشان داده است که خصوصیات جسمانی و شخصیتی یک فرد می‌توانند ارتباط داشته باشند و در واقع شخصیت شناسی از روی ویژگی های جسمانی و ظاهری آدم‌ها تا حدی ممکن است.

در این مقاله ۱۲ خصوصیت جسمانی جالب و نحوه اثرگذاری آن‌ها بر شخصیت افراد – یا برداشت دیگران از این شخصیت‌ها – را بر اساس علم بررسی می‌کنیم.

۱. افرادی که از قد بلندتر و صورت مستطیلی برخوردارند بیشتر احتمال دارد رهبر شوند

براساس مطالعه‌ای در علوم روانشناختی، افرادی که شکل صورتشان مستطیلی است – یا فک و استخوان گونه برجسته و پیشانی بلند دارند – رهبران بهتری تلقی می‌شوند.

این مطالعه دریافت شرکت‌هایی که رهبرانی با این فرم چهره دارند احتمال موفقیت مالی‌شان نیز بیشتر است. بعلاوه، هرچه قد یک فرد بلندترباشد، باور ما مبنی بر آنکه در رهبری بهتر عمل می‌کند، قوی‌تر خواهد شد.

مطلب مرتبط: شخصیت شناسی گروه خونی بر اساس طالع بینی ژاپنی

ما حتی بدون دیدن اندام فرد و صرفاً براساس خصوصیات فیزیکی چهره‌اش نیز می‌توانیم این کار را بکنیم. چطور؟ خب برخی خصوصیات چهره مانند طول آن با قد فرد ارتباط دارد. بنابراین حتی اگر آگاهانه به آن فکر نکنیم، مغز ما در پس‌زمینه خود فرضیاتی را شکل می‌دهد.

۲. افرادی که شخصیت قوی دارند معمولا فک قوی نیز دارند

اندازه فک یک فرد معمولا با قدرت جسمانی او در ارتباط است. اگر به آن فکر کنید، احتمالا به صورت غریزی به این نکته پی می‌برید. اما آیا می‌دانستید که یک فک قوی نشان دهنده شخصیتی قوی نیز هست؟

بله درست است، و این مسئله ممکن است با این حقیقت بی‌ارتباط نباشد که فک ما قوی‌ترین مفصل بدن‌مان است.

۳. افراد خوش‌مشرب و دلنشین چشمان درشت‌تری دارند

مطالعه‌ای که در چین انجام شده است نشان داد کسانی که دلنشین‌تر در نظر گرفته می‌شدند، ابروهایی بالاتر داشتند و پهنای پیشانی‌شان (فاصله بین ابروها و خط رویش مو) کم‌تر بود. در مقابل، کسانی که کمتر دلنشین به نظر می‌رسیدند دارای خصوصیاتی برعکس آن بودند، یعنی فک و ابروهایی گودافتاده.

مطلب مرتبط: ۷ تیپ شخصیتی مردان که زنان باید از آنها دوری کنند

این مطالعه  در حیطه شخصیت شناسی از روی ویژگی های جسمانی به موارد زیر نیز دریافت:

– افرادی که چشمان گرد دارند بیشتر احتمال دارد که احساساتشان را بروز دهند. آن‌ها روراست هستند و کمتر احتمال دارد دمدمی باشند.

– چشمانی که دور از یکدیگر قرار دارند نشان‌دهنده شخصیت ماجراجو و مایل به امتحان کردن چیزهای جدید است.

– افرادی که چشمان بادامی دارند احتمال بیشتری دارد که مشتاق اما عاقل باشند.

چشمانی که رو به پایین هستند می‌توانند نشان‌دهنده منفی‌گرایی باشند.

۴. افراد برون‌گرا معمولا لب‌های بزرگ‌تری دارند

در همان مطالعه چینی، زنان برون‌گرا معمولاً لب‌ها و دماغ بزرگ‌تری داشتند.

دکتر مهاتا در این باره می‌گوید: میزان بیشتر برون‌گرایی با لب‌ها و بینی درشت‌تر، و چانه و ماهیچه‌های فکی نهفته (ماهیچه‌های مخصوص جویدن) در ارتباط بود. در مقابل، چهره کسانی که برون‌گرایی کمتری داشتند الگویی برعکس را نشان داد و به نظر می‌رسید ناحیه دور بینی به صورت فشرده شده بود. این یافته‌ها نشان می‌دهد که شاید خصوصیات روانشناختی را بتوان تا حدودی از روی چهره فرد خواند.

۵. افرادی که بینی بزرگ‌تری دارند بیشتر بلندپرواز هستند

یک مطالعه دیگر ارتباط بین بلندپروازی و بینی بزرگ‌تر را نشان داده است. جالب است نه؟ اما فقط این نیست. براساس پژوهش‌ها بینی‌های با نوک گوشتی با همدلی بیشتر برای دیگران در ارتباط است و بینی سربالا نشان‌دهنده برون‌گرایی بیشتر است.

مطلب مرتبط: روانشناسان می گویند ۵ تیپ شخصیتی در این دنیا وجود دارد، شما کدام نوع هستید؟

۶. افراد با رنگ چشم مشابه رفتارهای مشترکی دارند

پژوهشگران در دانشگاهی در سوئد ارتباط بین قرنیه چشم و شخصیت افراد را بررسی کرده‌اند.

آن‌ها دریاقتند که رنگ چشم تحت تاثیر همان ژن‌هایی قرار دارد که لوب‌های آهیانه‌ای را شکل می‌دهند. بنابراین افراد با رنگ چشم‌های مشابه رفتارهای مشترکی دارند.

برای مثال، کسانی که خطور ط ریز روی قرنیه چشمانشان متراکم‌تر است، خوش‌قلب‌تر، مهربان، قابل اعتماد و دلسوز هستند.

۷. شخصیت شناسی از روی ویژگی های جسمانی؛ مردانی که نسبت عرض به طول چهره‌شان بیشتر است پرخاشگرتر هستند

مطالعه‌ای که سال ۲۰۰۹ در کانادا انجام شد نشان داد بیشتر زنان می‌توانند به درستی میزان پرخاشگری مردان را پیش‌بینی کنند. پژوهشگران بین نسبت عرض به طول چهره و میزان پرخاشگری برداشت‌شده ارتباطی یافتند.

براساس یک مطالعه دیگر ما میزان پرخاشگری یک فرد را براساس عرض چهره‌اش تشخیص می‌دهیم. چرا؟ چون عرض بیشتر چهره با میزان تستوسترون بیشتر در ارتباط است و تستوسترون بیشتر با پرخاشگری ارتباط دارد.

در طول تکامل، مغز ما یاد گرفته است که میزان پرخاشگری یک فرد را تشخیص دهد زیرا احتمال بیشتری دارد که تهدیدی برای امنیت ما باشند (دست کم در گذشته این طور بوده است).

۸. افراد برون‌گرا بیشتر لبخند می‌زنند

افرادی که برون‌گرا هستند معمولا به صورت طبیعی بیشتر لبخند می‌زنند، در حالی‌که افراد درونگرا سعی می‌کنند در موقعیت‌های عمومی لبخند نزنند.

شواهد این امر در مطالعاتی ظاهر شده است که شرکت‌کنندگان به تصاویری از آدم‌های خندان نگاه کردند و مشخص کردند هرکدام از آن‌ها احتمالاً چقدر برون‌گرا هستند.

۹. خودشیفته‌ها معمولاً لباس‌های با رنگ روشن‌تر و اکسسوری‌های بیشتر می‌پوشند

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۹ سطح خودشیفتگی افراد را تنها براساس نحوه ظاهر شدن او در یک عکس تمام‌قد پیش‌بینی کرد. برخی از خصوصیاتی که شرکت‌کنندگان را در تعیین آن یاری کرد شامل پوشیدن لباس‌های رنگی، آرایش، اکسسوری‌ها، و لبخند زیاد بود.

محققان می‌نویسند: این نتایج نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد خودشیفته‌ها ظاهرشان را طوری تغییر می‌دهند (آگاهانه یا غیرآگاهانه) که انگیزه‌های ظاهرمحورشان را منعکس می‌کند.

۱۰. افرادی که سلفی به اشتراک می‌گذارند بیشتر پذیرای تجارب جدید هستند

مشخص شده است که افرادی که دائما سلفی به اشتراک می‌گذارند بیش از سایرین از تجارب جدید استقبال می‌کنند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ نشان داد افراد می‌توانند براساس اینکه یک فرد چقدر در تصاویر سلفی مثبت‌نگر به نظر می‌رسند، میزان پذیرا بودن او نسبت به تجارب جدید را به درستی پیش‌بینی کنند.

۱۱. افراد جذاب‌تر واقعا خوش‌شانس‌تر هستند

در واقع این مورد خیلی به شخصیت شناسی از روی ویژگی های جسمانی ارتباط ندارد!‌ اما نکته جالبی است که پژوهشگران به آن دست یافته اند. بیشتر ما فکر نمی‌کنیم که در اولین لحظه برخوردمان یا یک فرد دست به قضاوت‌هایی سریع درباره او می‌زنیم. اما حقیقت چیز دیگری است.

در واقع براساس پژوهش‌ها، انسان قادر است در یک دهم ثانیه درباره یک فرد فرضیاتی را شکل بدهد. اما فوراً به چه چیز نگاه می‌کنیم؟ روانشناسان پرینستون متوجه شده‌اند که ما این قضاوت‌ها را براساس چهره فرد می‌سازیم.

هرچه چهره یک فرد جذاب‌تر باشد، فرضیات مثبت‌تری را درباره او می‌سازیم. به این مسئله اثر هاله‌ای می‌گویند. یعنی مغز ما به صورت طبیعی فکر می‌کند هرکسی که خوب به نظر می‌رسد خوب است. اما منظور از خوش‌سیما بودن چیست؟

براساس علم، همه چیز به میانگین‌ها برمی‌گردد. چهره‌های جذاب معمولا قرینه هستند. آن‌ها معمولاً اندازه‌هایی مشابه میانگین جمعیت دارند. به گفته پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا چهره‌های معمولی جذاب‌تر هستند زیرا آشناتر به نظر می‌رسند.

۱۲. صدای افراد و اعتمادپذیری آنها

این یک خصوصیت کاملا فیزیکی نیست، اما براساس پژوهش‌ها ما افراد را براساس صدایشان نیز قضاوت می‌کنیم. و کافیست فقط یک کلمه بشنویم.

در یک مطالعه، شرکت‌کنندگان  به صداهای ضبط شده افراد که می‌گفتند “سلام” گوش کردند و بعد از آن‌ها خواسته شد براساس قابل اعتماد بودن، صمیمیت، و پرخاشگری به آن‌ها نمره بدهند.

براساس نتایج، افراد معمولاً برداشت مشابهی از صدای افراد داشتند. برای مثال، اگر صدای زنان در انتها افت می‌کرد قابل اعتمادتر بود اما در مورد صدای مردان اگر اوج بیشتری می‌گرفت چنین بود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد آرا: 12

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه دیوارپوش فومی قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp بیت کوین چیست مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی لوله پلی اتیلن خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید آپارتمان در چیتگر خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود کمربند فلکسی پرو درج آگهی رایگان