جدیدترین اخبار روز جهان
رزرو تبلیغات
بدون نظر
2 بازدید

ولسوالی شیخ علی پروان، سیغان و کهمرد در بامیان و چخانسور در نیمروز از طالبان پاکسازی شد

خواندن 5 دقیقه
0
(0)

کابل: وزارت دفاع اعلام کرده است که ولسوالی شیخ علی ولایت پروان از وجود جنگجویان طالب پاکسازی شده است. فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع، در صفحه فیس بوک خود نوشت که جمعه شب ولسوالی شیخ علی از وجود جنگجویان طالب پاکسازی شد.

به گفته وی، در نتیجه عملیات نیروهای امنیتی و دفاعی و بسیج مردمی، جنگجویان طالب تلفات سنگینی را متحمل شدند و مقداری سلاح و مهمات آنها به دست نیروهای امنیتی افتاد. ولسوالی شیخ علی ولایت پروان حدود یک هفته پیش به دست جنگجویان طالب افتاده بود.

همچنین، در حالی که درگیری‌ها در ولایات مختلف ادامه دارد، وزارت دفاع روز جمعه گفت که نیروهای دفاع ملی و امنیتی افغانستان طی 24 ساعت گذشته کنترل ولسوالی‌های سیغان و کهمرد در بامیان و ولسوالی چخانسور در نیمروز را پس گرفتند. طاهر زهیر، والی بامیان روز جمعه گفت: “در عملیاتی که صبح امروز آغاز شد، ولسوالی‌ها در مدت کوتاهی توسط نیروهای امنیتی پس گرفته شدند و پرچم کشور روی ولسوالی‌ها برافراشته شد.”

وزارت دفاع گفت که عملیات نیروهای امنیتی افغانستان برای عقب راندن حملات طالبان به شهرها و بازپس‌گیری مناطقی که تحت نفوذ طالبان هستند، در جریان است. روح الله احمدزی سخنگوی وزارت دفاع گفت: “عملیات نیروهای امنیتی افغانستان برای بازپس گیری مناطقی که دست دشمن افتاده بودند در حال انجام است.”

طالبان روز جمعه ادعا کردند که وارد شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان در شمال شده‌اند، اما مقامات محلی گفتند که این حملات به عقب رانده شده‌اند. خواجه جیلانی ابوبکر فرمانده پلیس جوزجان گفت: “مردم بسیج شده‌اند و در همه جاده ها اسلحه گرفته اند و در حال حاضر مشکلی وجود ندارد.” گزارش‌ها حاکی از آن است که اوضاع امنیتی در شهر طالقان، مرکز تخار نگران کننده است. پیرمحمد خاكسار، فرمانده نیروهای خیزش مردمی در طالقان، گفت: “ما مشروع هستیم، و كشور متعلق به ماست. انشاالله پیروزی از آن ماست.” عبدالله قرلوق، والی تخار گفت: تمام حملات آنها به عقب رانده شد. ما همراه با گروهی از نیروهای امنیتی و خیزش مردمی آماده دفاع هستیم.

در عین حال، مقامات امنیتی در کاپیسا تأیید کردند که عزیز الرحمن تواب، معاون والی کاپیسا، در درگیری با جنگجویان طالبان در دره افغانیه در ولسوالی نیجراب این ولایت کشته شده است.

در همین حال، مقامات محلی در ولایت پروان تأیید کردند که یک خلبان قوای هوایی افغانستان در نتیجه شلیک توسط افراد ناشناس در ولسوالی بگرام این ولایت کشته شد. ولسوال بگرام تأکید کرد که طبق یافته‌های پلیس، نصرالله کوشان، خلبان نیروی هوایی کشور، ابتدا با افراد مسلح درگیر شده و سپس درگذشت. هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

همچنین، پس از سقوط ولسوالی اسپین بولدک قندهار، عبدالودود، فرمانده پلیس ولسوالی دامان به نیروهای خود گفته كه چندین پاسگاه را ترك كنند. مطابق با گزارش‌ها فرمانده عبدالودود به همه دستور داده است تا از ایست‌های بازرسی امنیتی خارج شوند و تجهیزات ایست‌های بازرسی را بدزدند. سخنگوی والی قندهار با تأیید این خبر گفت که عبدالودود فرمانده پولیس ولسوالی دامان به اتهام سهل انگاری توسط معاون وزیر داخله به دفتر دادستانی ارجاع شده و هم اکنون در بازداشت پلیس است.

همچنین، مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش اسلامی افغانستان، که در یک نشست آنلاین صحبت کرد، گفت که نیروهای تحت امر وی در شمال کشور هیچ کمکی از دولت دریافت نکرده‌اند. مارشال دوستم روز جمعه در یک نشست آنلاین در کابل به س والات خبرنگاران پاسخ داد. وی گفت که شماری از سخنگویان دولت گفتند که برای کسانی که در ارتش افغانستان نبوده و آموزش ندیده‌اند اسلحه یا مهمات تهیه نخواهند کرد.

وی اظهار داشت که تعداد زیادی از مردم داوطلبانه برای دفاع از کشور بیرون آمده‌اند و باید از آنها حمایت شود. به گفته مارشال دوستم، 170 نفر تحت رهبری وی که در شمال کشور با طالبان می‌جنگند به عنوان نیروهای خیزش مردمی ثبت شده اند. مارشال دوستم خاطرنشان كرد كه بعد از تماس با رئیس امنیت ملی، وی فقط دو میلیون افغانی برای او فرستاده است.

مارشال دوستم گفت طی 20 سال گذشته طرح استفاده از نیروهای خیزش مردمی را برای مقامات تکرار کرده است. اما شنیده نشد. دوستم افزود كه اگر سخنان وی شنیده شود، دولت پیروز می‌شود، جغرافیا برای طالبان محدود می‌شود و ولسوالی‌ها از دست طالبان آزاد می‌شود. رهبر حزب جنبش اسلامی تأکید کرد که چنین وضعیتی به دلیل مدیریت ضعیف در کشور رخ داده است.

مارشال دوستم همچنین در مورد وضعیت شبرغان، مرکز ولایت جوزجان صحبت کرد. وی افزود: جنگ در پنج کیلومتری شهر شبرغان در حال وقوع است و مرکز شهر امن و آرام است.

در همین حال، عطامحمد نور، والی پیشین بلخ، از طالبان خواست که صلح کنند وگرنه به شدت سرکوب خواهند شد. نور در گفتگو با گروهی از صدها طرفدار مسلح خود تأکید کرد که اگر طالبان به صلح پایبند نباشند، این گروه با جنگ مقابله می‌کند. عطامحمد نور از طرفداران خود خواست “شهادت” را ترجیح دهند و “با جسارت به پا خیزند و از سرزمین خود دفاع کنند”. وی گفت نیروهای تحت فرماندهی او در حالت آماده باش هستند و در صورت عدم پذیرش صلح در کنار حکومت علیه طالبان می‌جنگند.

صدها هوادار عطا محمد در مزارشریف اسلحه برداشته و خود را برای جنگ با طالبان آماده کردند. نور از طالبان خواست جنگ را کنار بگذارند و به میز مذاکره صلح بازگردند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ها

افزودن دیدگاه

لینک های مفید
خبرنامــــــــــــه را ببینید
شیشه اتومبیل قیمت خرید تلویزیون ⭐️زیر6 میلیون⭐️ مجله اخبار روز استادورک قیمت تلویزیون ارزان ⭐️زیر6 میلیون⭐️ قبرس شمالی نیولایف توری حصاری خرید و فروش شرکت جعبه سازی خرید نهال صنوبر ترکیه قیمت یخچال فریزر دوقلو دیپوینت شیشه اتومبیل خرید سرور کارکرده اچ پی hp مدل لباس و آرایش بهترین فیلم های 2024 گن بعد از جراحی خرید ابزار دقیق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل خرید کفش جردن بروکرهای فارکس را با یک کلیک مقایسه کنید خرید ویلا ساحلی در سرخرود درج آگهی رایگان